Indicator van temperatuur kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Huuskes
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Huuskes

Gentoo BTW

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn allereerste PC in elkaar gezet en ik merk iets.. merkwaardigs ;)

Specificaties van de PC:
Processor: Q6600 (Stock cooler)
Videokaart: GTX260 Core 216 (65nm)
Moederbord: P5Q Pro
Geheugen: 4GB OCZ Reaper 800 mhz
Kast: CM690

Als ik de temperatuur bekijk met verschillende programma's dan zeggen allebei de programmas dat ie tussen de 44C en 46C graden idled. Als ik hem stress schiet ie volgens de programmas binnen een halve minuut naar de (eerst 60 voor paar seconden) 80C. Is de indicator kapot of is dit een schatting voor wat het gaat worden? Ik ben hier dus een beetje voorzichtig mee, maar ik sta open voor andere suggesties voor koelers zolang ze in de kast passen :)

Er is ook een ventilator wat een kabaal maakt aan de zijkant, ik heb een andere koeler maar daar zitten geen groeven in om een schroef in te draaien :S Wat doe je daarmee?

Merk bij deze ook trouwens dat het heel veel koude lucht naar buiten blaast

Ik heb op diverse fora gelezen dat de componenten die dit 'waarnemen' redelijk brak zijn en dat je ze niet moet geloven. Is dit zo?

Edit: Moederbord temperatuur blijft rond de 30

[ Voor 10% gewijzigd door Huuskes op 14-01-2009 03:56 ]

Gentoo BTW

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

stock cooler is natuurlijk niet geweldig..
zit ie dr wel goed op?
zit de koelpasta nog goed?

welke andere koeler heb je dan? en wat bedoel je met groeven voor schroeven? de meeste s775 koelers gaan met plastic drukpinnen, sommige met n metalen (met isolatielaag) kruisje op de achterkant..

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Met hierboven. Check ook even de airflow in je kast.

• Huuskes
  • Niet online

Huuskes

Gentoo BTW

Topicstarter
Airflow is gewoon goed, ik neem aan beneden naar binnen en boven naar buiten :) er zitten 3 casefans in totaal in. 1 voor, 1tje aan de zijkant en 1 achter. De CPU koeler is bevestigd zoals in de handleiding stond met de 4 drukpinnen dus dat zou geen probleem moeten zijn? Ik zat wel te denken aan een andere koeler, welke word aangeraden?

De ander koeler is gewoon een casefan :)

[ Voor 6% gewijzigd door Huuskes op 14-01-2009 04:06 ]

Gentoo BTW

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-01 17:26
heb je aan de achterkant gekeken of de pinnetjes helemaal er doorheen zitten (t gaat enorm strak)... Ik heb dit zelf eerst ook gehad, met overeenkomende temps, toen bleek het dat ik een pinnetje toch niet hard genoeg had aangedrukt... (het kan lijken of je je mobo "kapotdrukt", daarom was ik ook gestopt om te kijken offie niet al goed zat:S)

In de Q6600 zit geen brakke sensor (oke.. uitzonderingen bestaan;))... dit is bij een andere core zo (weet zo niet welke, maar van de core 2 extreme quads die op 45nm gebakken zijn is dit zo)...

• Huuskes
  • Niet online

Huuskes

Gentoo BTW

Topicstarter
Ik heb dit dus gedaan en de programmas zeggen nu een temperatuur van 19 graden celsius... dit is wel redelijk laag? Niet dat ik het erg vind :)

Edit: Maar nu geeft het aan dat de moederbord 45 graden word..

[ Voor 18% gewijzigd door Huuskes op 14-01-2009 16:22 ]

Gentoo BTW

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
19 graden is best koud. Idle neem ik aan? Heb je ook een ' koude' kamer dan? Het kan natuurlijk nooit kouder zijn dan de lucht in je kamer.
Ten tweede: als je processor beter gekoeld wordt, is het natuurlijk niet gek dat die hitte ergens heen moet. Je moederbord zal dan iets heter worden. Maar dit is wel te hoog als je goede airflow hebt.

[ Voor 98% gewijzigd door elmertje op 14-01-2009 17:04 ]

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-01 17:26
waarmee lees je de temperaturen eigenlijk uit dan??

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
als ie wisselt tussen de 19 en de 80 kun je er zeker van zijn dat er iets niet klopt ;)

maar 80, is dat de core temperatuur, of sensor voor cpu op het moederbord?

• Huuskes
  • Niet online

Huuskes

Gentoo BTW

Topicstarter
De processor loopt nu tussen de 22 en de 26 graden idle/40-45 graden stressed. Maar toch staat er dat de cores in de 30 en de 34 cirkelen. Moederbord word alleen heter dan de proccesor zelf...

ASUS Probe 2 is de programma die ik nu gebruik ;)

Gentoo BTW

Pagina: 1