GPT Partitie maken in XP 32 bit

Pagina: 1
Acties:

• martijnsnoek
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-05-2023
Hallo,

Ik zit met een probleem, ik moet voor de installatie van OSX een GUID gepartitioneerde schijf hebben. Dit zou normaliter geen probleem zijn als je een complete schone schijf hebt, maar ik heb er windows opstaan die ik standaard op mijn laptop geleverd heb gekregen. daar heb ik wel een image DVD van maar als ik deze zou starten na installatie van OSX dan zou hij de hele schijf eerst weer leegtrekken om hem vervolgens van orginele partitie indeling te voorzien zoals hij geleverd was.

Daarom zoek ik een tool om ONDER windows XP 32-bit een GPT (GUID partitie) te maken, die voor osx leesbaar is.

ik heb al redelijk wat gegoogled en heb wat gevonden over de diskpart utility in windows en heb het hier mee geprobeerd, maar die blijft zeggen dat ik eerst mijn schijf leeg moet halen. terwijl ik het op de manier gedaan heb zoals microsoft beschijft op hun support site.

ook heb ik gelezen over de x64/ server edities van windows, waarin het mogelijk is om een MBR te converteren naar een GPT. maar omdat dit voor mij niet van toepassing is moet ik echt een tool hebben die het in mijn huidige windows installatie kan uitvoeren.

wie o wie hebt me uit de partitie brand??

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Waarom gebruik je geen partitioneringsprogramma om je schijf in twee delen te verdelen of je huidige XP partitie te verkleinen en partitioneer je vervolgens de lege partitie als GPT?

Makkelijker kan het bijna niet.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Met DiskPart zul je niet ver komen. Windows XP x86 en lager snapt gewoon geen GPT.

Windows Server 2003 x86 kan wél GPT schijven gebruiken.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Waarom wil je je Windows partitie ook GPT hebben dan? Je hebt GPT toch nodig voor je OS X installatie, dan kan je je Windows partitie gewoon MBR laten. Kan prima naast elkaar leven namelijk.

P R N D

• martijnsnoek
Wiethoofd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 23:50:
Waarom gebruik je geen partitioneringsprogramma om je schijf in twee delen te verdelen of je huidige XP partitie te verkleinen en partitioneer je vervolgens de lege partitie als GPT?

Makkelijker kan het bijna niet.
Dit heb ik gedaan, zowel acronis disk director als partition magic 8.0 heb ik hiervoor gebruikt. mijn opstelling is nu:

Volume 1: C:\ Windows XP (NTFS)
Volume 2: EFI drivers (FAT32)
Volume 3: Mac OSX (**deze moet dus GPT worden**)

Maar met geen van 2 de paketten krijg ik het voor elkaar om een GPT te maken. Ook heb ik bij geen van beide informatie in de help kunnen vinden erover, dus ik ga er van uit dat het met deze 2 niet kan.

ook in de disk utillity van apple is het niet mogelijk, dit omdat ik al een bestaande partitie indeling heb, en omdat de disk utillity van apple alleen een lege schijf kan voorzien van nieuwe partitie indeling met diverse opties zoals (MBR/GUID) is het geen optie.

dat laatste dat windows XP x86 geen GPT snapt had ik ook al begrepen, maar ik heb het voor de zekerheid toch geprobeerd met diskpart om uit te sluiten dat dit ook niet werkte.

wie helpt mij verder??

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

martijnsnoek schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 00:12:
mijn opstelling is nu:
Volume 1: C:\ Windows XP (NTFS)
Volume 2: EFI drivers (FAT32)
Volume 3: Mac OSX (**deze moet dus GPT worden**)

ook in de disk utillity van apple is het niet mogelijk, dit omdat ik al een bestaande partitie indeling heb, en omdat de disk utillity van apple alleen een lege schijf partitie kan voorzien van nieuwe partitie indeling
Zoek de fout in je eigen redenatie, je maakt zelf 3 partities aan en daar heb je dus ook meteen de OSX partitie meteen geclaimed. Laat die partitie eens leeg, er komt dan dus te staan dat je ongepartitioneerde ruimte hebt, laat die ruimte door de OSX dvd/cd partitioneren als GPT en het moet prima werken.

• martijnsnoek
Wiethoofd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 01:07:
[...]

Zoek de fout in je eigen redenatie, je maakt zelf 3 partities aan en daar heb je dus ook meteen de OSX partitie meteen geclaimed. Laat die partitie eens leeg, er komt dan dus te staan dat je ongepartitioneerde ruimte hebt, laat die ruimte door de OSX dvd/cd partitioneren als GPT en het moet prima werken.
klopt en ook dat heb ik gedaan, helaas dat wilde ook niet werken, hij gaf dan aan dat er 2 partities waren, maar er geen overige lege ruimte was.... heel vreemd vond ik zelf ook. maarja wat nu??

[ Voor 18% gewijzigd door martijnsnoek op 14-01-2009 02:04 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 19:37
GPT en MBR partities kunnen niet naast elkaar bestaan op 1 schijf. Het is het een of het ander. En ik heb nog geen enkele 3rd party partitioneringstool gezien die met GPT schijven overweg kan.

De makkelijkste oplossing is om een extra schijf in je systeem te stoppen voor OS-X.

• martijnsnoek
Fauna schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 09:45:
GPT en MBR partities kunnen niet naast elkaar bestaan op 1 schijf. Het is het een of het ander. En ik heb nog geen enkele 3rd party partitioneringstool gezien die met GPT schijven overweg kan.

De makkelijkste oplossing is om een extra schijf in je systeem te stoppen voor OS-X.
Hoi Fauna!

bedankt voor je antwoord, ik heb alleen helaas de mogelijkheid niet om een extra schijf erin te stoppen omdat dit een EEE pc is. en daar is de ruimte niet voor.... is het misschien een optie om OSX als primair te gebruiken en windows op een SD kaart te draaien? of is dit niet te doen om een beetje redelijke vloeiend verlopend OS te krijgen??

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Om welke EEE PC gaat het, de 16 en 20G hebben 2 fysieke SSD's, een 4 en een 12/16GB waar de laatste de tragere is. Van de 901 weet ik het zo zeker niet, maar daar kan [Ervaringen] ASUS EEE PC - Deel 8 je meer info over geven ;)

• martijnsnoek
Wiethoofd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:07:
Om welke EEE PC gaat het, de 16 en 20G hebben 2 fysieke SSD's, een 4 en een 12/16GB waar de laatste de tragere is. Van de 901 weet ik het zo zeker niet, maar daar kan [Ervaringen] ASUS EEE PC - Deel 8 je meer info over geven ;)
ik heb de PC 1000H (10,2 inch dus) met 160GB HDD... dus geen SSD helaas:(

Verwijderd

Modbreak:Hinten naar warez is NIET de bedoeling

[ Voor 77% gewijzigd door TERW_DAN op 17-01-2010 17:05 ]

Pagina: 1