8600GT overclock fail

Pagina: 1
Acties:

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:51
Hallo :o
Ik heb mijn 8600GT zitten overclocken.
Core clock: 540 -> 720MHz
Shader clock: 1180 -> 1566MHz
Memory clock: 700 -> 837MHz

Nu heb ik vele spellen zitten testen en ook een HDR tooldinges: http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/index.html

GPU overclock resultaten:
CoD2+Overclock=win
CoD4+Overclock=win
BiAHH+Overclock=win
NFSC+Overclock=win
NFSPS+Overclock=win
NFSUC+Overclock=win
GTA SA+Overclock=win
GTA IV+Overclock=win
HDRdemo+Overclock=win
CoD5+Overclock=fail

Alles lukt. Alles werkt fijn, zelfs na een paar uurtjes. Maar jammer genoeg crashed CoD5 steeds na een paar minuten spelen. Het spel loopt vast, ik ga terug naar Windows XP via CTRL-ALT-DEL en beëindig het proces. En dan komt er een bluescreen. Elke keer. En elke keer wijst Windows aan dat de driver de verantwoordelijke is. Ik heb dus natuurlijk weer de drivers zitten updaten en dergelijke. Maar nog steeds wilt CoD5 niet op mijn overgeklokte kaart werken. Nu vraag ik mij af hoe dat komt en hoe dat kan worden opgelost :)

Alvast bedankt. :D

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-01 13:15
Je wil een 8600gt overclocken naar 720 mhz. Is iets teveel van het goede lijkt mij. Het is niet onmogelijk,maar met gewone koeling zeer onwaarschijnlijk. Een 8800 gt haalt zelf met moeite (zonder bios flash) 720 mhz, laat staan een 8600 gt. Mis ook een aantal dingen zoals:

- Gebruikte koeling?
-Hoeveel stapjes telkens omhoog?

Probeer eens 3d mark 2006 en kijk eens of hij daar ook door heen komt.

• ikt
steeds stappen van 10 megahertz :D
Maar ik zal eens 3dmark proberen.

Edit: Oeh yeh, artifacts. Die horizontale strepen en het flikkerende beeld komen toch door memory dingen? Ik heb iig mijn ding weer standaaard gemaakt, kijken wat die er nu van bakt.

Hmz, wel even rebooten.

Oke, geen artifacts meer, evn CoD5 uittesten. Ik krijg trouwens pas bij de 1e CPU test artifacts? (En is het normaal dat ik maar een halve of minder FPS haal bij CPU test? :P)

[ Voor 86% gewijzigd door ikt op 14-01-2009 08:07 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
(En is het normaal dat ik maar een halve of minder FPS haal bij CPU test? :P)
Ja, CPU is niet zo goed in dingen die voor de GPU zijn bedoeld. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

ikt schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 07:17:

Edit: Oeh yeh, artifacts. Die horizontale strepen en het flikkerende beeld komen toch door memory dingen? Ik heb iig mijn ding weer standaaard gemaakt, kijken wat die er nu van bakt.
Ik dacht dat vierkante (blokjes-achtige) artifacts memory related waren, strepen en flikkeren is toch over het algemeen de core? Dat is natuurlijk geen wetenschap maar dat is toch common?

Wat is de foutmelding die gepaard gaat met je bluescreen? Ik vind het namelijk een beetje vreemd dat alles goed gaat behalve CoD5.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2009 20:56 ]

• ikt
Dat de driver (nv4_disp.dll) een fout heeft begaan. En als ik op 'Rapport Verzenden' heb gedrukt meldt Microsoft dat de videokaart foute instructies kan hebben gekregen. De videokaart zit in ieder geval in een endless loop. Maar ik heb dus mijn core te ver overgeclocked? Afbeeldingen met veel kleuren (zoals dat lichteffect in de linkerbovenhoek van Windows als je het afsluit) vertonen flikkerende patronen, meegaand met de rondjes. Idem met andere dingen. Ik heb al memory artifacts gehad, maar die zagen er wel vierkant uit. :P Dus dit zal dan wel aan de core liggen.

Verwijderd

Heb je ook een log met temps of zo? En ik zie trouwens nergens of hij op stock wel goed draait, ik neem aan van wel?

Schijnt een beetje een CoD5 probleempje te zijn, heb je een usb headset toevallig? Probeer de laatste drivers voor je graka, als je dat al gedaan hebt, probeer dan 178.24 eens. En test dat zonder de eventuele headset.

Zou je trouwens je volledige specs willen posten, dus voeding, cpu, etc?

NOTE: performance in andere games kan achteruit gaan met oudere drivers.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2009 15:35 ]

• ikt
In spellen blijft hij net onder de 90 graden (~87 graden). Idle is die 55 graden. Geen logs jammer genoeg, ik gebruikte EVGA tool. Ik heb al drivers geupdated (Van de Beta (185.20) naar stabiele versie voor de 8600GT (181.80?)).
Specs:
CPU: Intel Pentium 4 540, overgeclocked van 3.20 -> 3.44GHz (Kon niet verder (moederbord beveiliging), maar CPU wordt niet warmer dan normaal. CPU heb ik al langer overgeclocked, geen problemen daarmee, ik kreeg pas problemen na het overclocken van de kaart.
De rest is hier te vinden:
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=485232

Voeding is dacht ik 450 Watt. (Ik kijk morgenavond naar de voeding, PC nu openmaken is geen optie)

Verwijderd

Kun je met ALLES op stock speeds wel gewoon spelen, en probeer een 17x driver, dit lijkt te werken voor sommige mensen.

Als alles op stock wel goed werkt gooi ik het op voeding, verhoog het gpu/cpu voltage evt anders, let wel op dat je voeding het allemaal aan moet kunnen.

Ik denk dat CoD5 even zware belasting geeft op cpu EN gpu tegelijk als bv GTA IV, maar ben niet zo'n gamer dus dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Als dat namelijk niet het geval is dan zou het wel eens kunnen dat je voeding (vermeld morgenavond het merk en type ff) het gewoon niet aankan, omdat de gezamelijk belasting te hoog word.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2009 18:11 ]

• ikt
Op stock speeds werkt het prima! Ik zal straks eens een schone driver-install doen met oude drivers en dan weer overclocken. Geen idee of dat prestatiewinst oplevert. BIA:HH is nu in ieder geval slomer. =P

• ikt
Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 18:04:
Kun je met ALLES op stock speeds wel gewoon spelen, en probeer een 17x driver, dit lijkt te werken voor sommige mensen.

Als alles op stock wel goed werkt gooi ik het op voeding, verhoog het gpu/cpu voltage evt anders, let wel op dat je voeding het allemaal aan moet kunnen.

Ik denk dat CoD5 even zware belasting geeft op cpu EN gpu tegelijk als bv GTA IV, maar ben niet zo'n gamer dus dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Als dat namelijk niet het geval is dan zou het wel eens kunnen dat je voeding (vermeld morgenavond het merk en type ff) het gewoon niet aankan, omdat de gezamelijk belasting te hoog word.
Sorry voor dubbelpost, maar ik snap niet waarom de PSU het probleem kan zijn? De computer hoort dan dacht ik uit te vallen of iets dergelijks?

Verwijderd

ikt schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 20:15:
[...]

Sorry voor dubbelpost, maar ik snap niet waarom de PSU het probleem kan zijn? De computer hoort dan dacht ik uit te vallen of iets dergelijks?
Nee, als een onderdeel (cpu, ram, gpu, etc) niet voldoende stroom krijgt, gaat het "fouten" maken, resultaat is vastlopers, vreemde crash to desktop situaties, bsod's, en nog andere dingen.

Ik kan het je aanraden om eens flink te benchen met een programma dat cpu, gpu en ram flink belast. Voor cpu en ram kan ik je Orthos aanbevelen. Voor je gpu 3dmark.

• Wackoz
  • Laatst online: 28-01 17:20
Ik weet niet of jouw 8600GT een pci-e voeding stekker gebruikt maar anders lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat de voeding tekort schiet.. Oké een P4 is niet zo zuinig maar een beetje voeding van 450watt moet dat toch prima trekken.. Gebruik iig 3dmark06 als stresstest om te kijken of je OC gelukt is en verhoog/verlaag dan telkens de snelheden stap voor stap. Niet alles in een keer omhoog knallen maar eerst de max van je Core opzoeken, dan van je Mem etc.

Dat het met een bepaald spel niet wil herken ik. CoD4 vind het ook niet leuk als ik mijn 3850 op 775/1600 heb lopen ipv op 668/1400 terwijl alle andere games er zo stable mee zijn als wat. 3dmark wil ook niet op die speeds maar toch laat ik het zo. Geen enkele BSOD gekregen met een graka gerelateerde error dus so far so good :)

Als je echt waarde hecht aan een ge'ocde kaart dan kan je altijd nog enkele tientallen MHz'en onder de frequenties die je nu draait gaan zitten tijdens CoD5.

één is geen, twee is één

• ikt
Ik zit nu op mijn vorige overclocksnelheden die wel goed werkten.
Core @ 680MHz
Shader @ 1485MHz (deze gaat automatisch mee met de Core, moet ik deze apart doen?)
Memory @ 800MHz

Ik zal eens proberen om de dingen een voor een over te clocken. Ik ben daar nog namelijk niet op gekomen. xD

Voeding info komt zometeen. (12 uur ofzo)

Edit: Was niet thuis :') Jullie merken het wel als ik mijn PC een keer openmaak. Dubbelpost! :D

[ Voor 12% gewijzigd door ikt op 18-01-2009 22:53 ]

• ikt
Boe :D
Ik heb FSP Group Inc als merk voor mijn voeding. het modelnummer is FSP300-60THA(1PF)
Er staat op dat die 300Watt kan leveren.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dat is dus de bottleneck, ik heb een 8600GT + Athlon dualcore met een 350watt voeding en zelfs die geeft kuren bij spellen. Het is net op het randje merk ik. Bij de nieuwere spellen zoals COD4 gaat het wel eens mis, oude meuk gaat nog prima

• ikt
Oh oke dan. :) Want hij geeft al een BSOD bij BIA:HH als ik alles 5MHz hoger zet. :')

• -The_Mask-
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op maandag 09 februari 2009 @ 20:22:
Dat is dus de bottleneck, ik heb een 8600GT + Athlon dualcore met een 350watt voeding en zelfs die geeft kuren bij spellen. Het is net op het randje merk ik. Bij de nieuwere spellen zoals COD4 gaat het wel eens mis, oude meuk gaat nog prima
Hoeft niet de ene voeding is niet de andere.
@ikt kijk maar eens in Welke voeding heb ik nodig? Deel 21 :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• ikt
Nou, ik heb ditte:
Intel Pentium 4 540 3.2GHz
2GB RAM bestaande uit 4 DDR RAM modules, elk 512MB, werkend op 160MHz
XFX nVidia GeForce 8600GT, oc'd.
2 harde schijven, S-ATA, eentje die helemaal niet wordt aangeraakt tijdens het spelen.
1 DVD brander, 1 DVD speler (maar gebruik ik amper, en als ik game zijn die vrijwel altijd niet in gebruik)
Toetsenbord en muis xD
300 watt zou goed moeten zijn?

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
Wackoz schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:56:
Ik weet niet of jouw 8600GT een pci-e voeding stekker gebruikt maar anders lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat de voeding tekort schiet.. Oké een P4 is niet zo zuinig maar een beetje voeding van 450watt moet dat toch prima trekken.. Gebruik iig 3dmark06 als stresstest om te kijken of je OC gelukt is en verhoog/verlaag dan telkens de snelheden stap voor stap. Niet alles in een keer omhoog knallen maar eerst de max van je Core opzoeken, dan van je Mem etc.

Dat het met een bepaald spel niet wil herken ik. CoD4 vind het ook niet leuk als ik mijn 3850 op 775/1600 heb lopen ipv op 668/1400 terwijl alle andere games er zo stable mee zijn als wat. 3dmark wil ook niet op die speeds maar toch laat ik het zo. Geen enkele BSOD gekregen met een graka gerelateerde error dus so far so good :)

Als je echt waarde hecht aan een ge'ocde kaart dan kan je altijd nog enkele tientallen MHz'en onder de frequenties die je nu draait gaan zitten tijdens CoD5.
de 8600GT heeft geen extra voedingsstekker nodig

@TS: (zie mijn sig) ik vind het al knap dat je je 8600 core tot 720 krijgt. Mijne geeft na de 660 al artifacts, hoewel mijn geheugen dan nog wel 50mhz hoger komt als de jouwe. Maar denk dat je niet moet klagen met zon grote klok met stock koeling (mijne is ook met stock, het geheugen word in mijn kast gewoon te warm). Het enige wat ik zou kunnen doen om hem nog verder te krijgen is het voltage omhoog omdat mijn core verder redelijk koel blijft, en ik denk dat dat ook jou probleem is

[ Voor 17% gewijzigd door darkpluisje op 10-02-2009 10:30 ]

• ikt
darkpluisje schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 10:28:
[...]

de 8600GT heeft geen extra voedingsstekker nodig

@TS: (zie mijn sig) ik vind het al knap dat je je 8600 core tot 720 krijgt. Mijne geeft na de 660 al artifacts, hoewel mijn geheugen dan nog wel 50mhz hoger komt als de jouwe. Maar denk dat je niet moet klagen met zon grote klok met stock koeling (mijne is ook met stock, het geheugen word in mijn kast gewoon te warm). Het enige wat ik zou kunnen doen om hem nog verder te krijgen is het voltage omhoog omdat mijn core verder redelijk koel blijft, en ik denk dat dat ook jou probleem is
De core staat nu op 690 MHz. Het geheugen heb ik nog niet zitten pushen, dat doe ik later wel als ik met de core ben afgehandeld. Maar dankje voor je reactie, dan weet ik ongeveer waar ik mij aan kan houden.

Edit: Hoe hoog is de maximale temperatuur van de 8600GT? 90 graden? Die van mij wordt volgens EVGA Precision 94 graden. Naja, eerder pieken van 94 graden bij Call of Duty 5 met levels met veel vuur. is dat schadelijk? Hij blijft 4 seconden boven de 90 graden, tijdens het normale schieten blijft hij onder de 90 graden, zo rond de 85. En als ik helemaal geen zak doe en naar de grond kijk is die 80 graden.

Och ja, hij is idle op zo'n 55 graden.

[ Voor 19% gewijzigd door ikt op 11-02-2009 19:43 ]

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
ikt schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:07:
[...]

De core staat nu op 690 MHz. Het geheugen heb ik nog niet zitten pushen, dat doe ik later wel als ik met de core ben afgehandeld. Maar dankje voor je reactie, dan weet ik ongeveer waar ik mij aan kan houden.

Edit: Hoe hoog is de maximale temperatuur van de 8600GT? 90 graden? Die van mij wordt volgens EVGA Precision 94 graden. Naja, eerder pieken van 94 graden bij Call of Duty 5 met levels met veel vuur. is dat schadelijk? Hij blijft 4 seconden boven de 90 graden, tijdens het normale schieten blijft hij onder de 90 graden, zo rond de 85. En als ik helemaal geen zak doe en naar de grond kijk is die 80 graden.

Och ja, hij is idle op zo'n 55 graden.
dat is echt veel te hoog... hoewel hij het wel aankan zou ik het je echt niet aanraden, de 8600 is niet zown heethoofd. Ik zou echt zorgen dat je hem onder de 65 load houd want daaroven zal niet erg goed voor zijn levensduur zijn. Je kan beter echt zorgen voor betere koeling..
Mijne word trouwens op top maar 62 graden en idle issie 42

• ikt
Hoo.. Wacht eens even.. Zonder overclocken idled hij op 45 graden en is die het warmst op rond 80 graden. Op andere forums raadt men aan niet langdurig rond de 90. Maar ik zie wel wat ik eraan kan doen.

Verwijderd

ikt schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 23:19:
Hallo :o
Ik heb mijn 8600GT zitten overclocken.
Core clock: 540 -> 720MHz
Shader clock: 1180 -> 1566MHz
Memory clock: 700 -> 837MHz
Zelf heb ik (met een 8800 GTS 512) opgemerkt dat als ik slechts één van de 3 clocks omhoog gooi, ik veel verder kom (stabiel), dan wanneer ik alle 3 de clocks verhoog.
ikt schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 15:57:
Hoo.. Wacht eens even.. Zonder overclocken idled hij op 45 graden en is die het warmst op rond 80 graden. Op andere forums raadt men aan niet langdurig rond de 90. Maar ik zie wel wat ik eraan kan doen.
En draait je fan dan op 100%?

Mijn videokaart draait:
Core: 650 -> 767
Shader: 1625 -> 1917
Memory: 1944 -> 2266

En een potje CoD 5 zorgt ervoor dat de core temperatuur 78 graden is bij 47% fan duty. Als ik de fan duty naar 100% zet, dan blijft de core op 53 graden hangen (alles bij kamertemperatuur).

Overigens gaat verder overclocken niet, dan hangt het hele systeem.

Ik vraag me daarom of je wel genoeg airflow hebt (of is de G84 gewoon een heethoofd?).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2009 16:25 ]

• ikt
Geen goede resultaten op Google in ieder geval: http://www.google.com/sea...nG=Google+Search&aq=f&oq=

Maar ik zal eens forceren naar 100%. Hij staat altijd op Automatisch, en als ik het spel afsluit staat de slider (automatisch) op 75%. Normaal op 30.

• ikt
GPU is nu koel (al een weekje komt hij niet meer boven de 95 graden, zelfs niet met Crysis Warhead op Enthousiast/Gamer (Alleen de rendering op mainstream, SSAO killed alles). Maar ik ben er wel achter gekomen dat mijn videokaart wel erg veel decibellen produceert. Ik heb even in het nVidia configuratiescherm gekeken, maar ik vond niets van "Fullscreen -> Fan speed 100%". Want met EVGA zijn die opties er niet. :( En een lawaaierige computer is ook niet al te leuk. :P

Verwijderd

Met Rivatuner kun je onder andere de fansnelheid instellen en de temperatuur en fanspeed monitoren. 95 graden vind ik overigens nog wel redelijk aan de warme kant. Misschien kan je even 5 minuutjes gamen (zwaar spel, hoge instellingen) op standaard clocks en overgeclockd en dan een screenshotje van de Rivatuner grafiekjes plaatsen.

• ikt
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 12:34:
Met Rivatuner kun je onder andere de fansnelheid instellen en de temperatuur en fanspeed monitoren. 95 graden vind ik overigens nog wel redelijk aan de warme kant. Misschien kan je even 5 minuutjes gamen (zwaar spel, hoge instellingen) op standaard clocks en overgeclockd en dan een screenshotje van de Rivatuner grafiekjes plaatsen.
Ik kreeg een klein uitsteeksel bij het grafiekje van EVGA. Maar ik zal RivaTuner eens proberen. Maar RivaTuner heeft dus dynamische opties? Even downloaden dan :)
Pagina: 1