Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onderzoek naar MSDOS

Pagina: 1
Acties:

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-11 11:34

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Topicstarter
Niet bepaald een technisch probleem, eerder een persoonlijk onderzoek in verband met school.

Kan iemand mij misschien een paar cijfers of voorbeelden geven van hoe belangrijk het aloude MSDOS nog is voor de maatschappij? Is het nog echt een essentieel stukje operating system of mag het gerust in een museum omdat niemand 't meer gebruikt?

Bij voorbaat dank,

J.

Edit: De titel hoort dus 'Onderzoek naar MSDOS' te zijn. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door RavonsDaro op 13-01-2009 22:13 ]

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-11 17:13
RavonsDaro schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 22:12:
Niet bepaald een technisch probleem, eerder een persoonlijk onderzoek in verband met school.

Kan iemand mij misschien een paar cijfers of voorbeelden geven van hoe belangrijk het aloude MSDOS nog is voor de maatschappij? Is het nog echt een essentieel stukje operating system of mag het gerust in een museum omdat niemand 't meer gebruikt?

Bij voorbaat dank,

J.

Edit: De titel hoort dus 'Onderzoek naar MSDOS' te zijn. 8)7
Er zijn nog wat geldautomaten die op Windows 3.11 draaien, wat weer bovenop DOS draait.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:42
wat heb je zelf al gedaan om hier achter te komen?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:01

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik ken heel wat distributie centra met hand/pols scanners waar onder dos een telnet applciatie draait.
Daarnaast wordt het ook nog vaak gebruikt voor PXE achtige dingen of het installeren van bios/firmware.
Er is ook nog hele legacy gaming groep die middels dos4gw emulators oude bekenden spelen.

@trolleystad, welke dan ? Ken er echt geen een. Wel NT4 of embedded varianten van XP/2K en CE.

@Joolee, welke suppermarkt(en) ?

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 13-01-2009 22:20 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Genoeg bedrijven in NLD hebben hun kassa en/of boekhouding software nog op MS Dos draaien.
Let maar eens op in bijv. de supermarkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Joolee op 13-01-2009 22:20 ]

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-11 14:20

Tags NL

Harmful or Harmless?

MsDOS (of elke kloon/versie ervan) wordt nog vaak gebruikt voor bootdiskettes, voornamelijk netwerkbootdisks in mijn geval, en om Dos spelletjes onder Windows te kunnen spelen. (Dosbox bijvoorbeeld)

Maar kan zo geen systeem bedenken wat nu nog onder MSDOS draait, wel blijft het altijd leven omdat veel commando's nog steeds beschikbaar zijn in een command.com/cmd.exe onder Windows.

https://powershellisfun.com

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Je kan ook kijken naar veel computergestuurde CNC machines in fabrieken. Die terminals draaien vaak op custom applicaties die toenmalig voor een MS-DOS omgeving geschreven zijn. De fabrieken hoeven geen geld te pompen in betere aansturing, omdat de MS-DOS functionaliteit afdoende is en de machine niet meer kan.

Daarnaast zie je zelfs nog vaak van die wordperfect-achtige schermpjes bij veel garages voor onderdelen.

Sterker nog, volgens mij draait ons postkantoor nog op MS-DOS software. Het zijn zwart/wit TFT's die de typische MODE 80 layout hebben ;)

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je moet een (vt220?) terminal niet verwarren met ms-dos ! denk ik ....

Iperf

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:01

DukeBox

loves wheat smoothies

fish schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 22:32:
je moet een (vt220?) terminal niet verwarren met ms-dos ! denk ik ....
Denk ik ook.. maar ik kan me de verwarring voorstellen.
Net als onder windows de CMD dos noemen, dat is het ook niet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1