Geluid zacht bij rechterkanaal

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:54
Ik heb een vrij oude versterker gekregen van iemand omdat ik zelf eentje nodig had. Nu deed deze het in het begin (vorige week) nog wel goed, maar nu heb ik het probleem dat het rechterkanaal erg zacht is. Als ik de balance vol opendraai naar rechts, is het pas vanaf een meter voor de box goed hoorbaar, en als ik hem dan links zet op hetzelfde volume hoor ik het nog aan de andere kant van de kamer. Nu vertelde ik dit aan een vriend en die riep direct eindtrap kapot. Zelf dacht ik aan een stoffige balance-potmeter.
Het probleem is, als ik hem een tik geef, is het geluid iets harder (rechts) en na nog wat geduw en getik is het geluid net zo hard als links (maar is dan na eventjes weer zo zacht als eerst).

Wat kan dit zijn?

- Slechte soldeerverbinding?
- Stoffige potmeter?
- Of toch eindtrap die niet helemaal jofel is?

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-02 11:56
Het lijkt me niet de eindtrap, aangezien dan het geluid volgens mij niet weer zou balanceren na een tik.
Ben je een beetje technisch onderlegd en heb je een multimeter? Dan zou je hem open kunnen maken en de potmeters en soldeerverbindingen even door kunnen meten.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

maarud schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 20:33:
...
Het probleem is, als ik hem een tik geef, is het geluid iets harder (rechts) en na nog wat geduw en getik is het geluid net zo hard als links (maar is dan na eventjes weer zo zacht als eerst).
Wat is "hem" in dit geval?
De balance knop?
Zo ja, dan is die gewoon defect / de soldeer verbindingen zijn niet goed.

Alles kan stuk.

• maarud
remco_k schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:03:
[...]

Wat is "hem" in dit geval?
De balance knop?
Zo ja, dan is die gewoon defect / de soldeer verbindingen zijn niet goed.
hem is in dit geval de kast van de versterker. Heb wel wat technische skillz maar een potmeter doormeten heb ik nog niet gedaan :P Maar het lijkt me dan dat je de multimeter op weerstand-stand moet zetten en dan een meetpen op het linkerpootje en een meetpen op de middelste/rechter?

• remco_k

remco_k

Eerst de potmeter losmaken, anders meet je ook weerstand van overige electronica en heb je niets aan je meting.

Dan de waarde van de potmeter opzoeken, staat erop gedrukt. 10kOhm b.v.
Dan zet je je meter op 10kOhm of hoger.
Tussen de 2 buitenste aansluitingen zou je 10kOhm of iets daar dicht bij in de buurt moeten meten.
Daarna 1 meetpen op de buitenste, 1 meetpen op de middelste en draaien maar.
Dat ook herhalen op de andere buitenste aansluiting.

Houd er rekening mee dat de potmeter een logaritmische verdeling kan hebben en dat hoogstwaarschijnlijk ook echt heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door remco_k op 13-01-2009 21:44 ]

Alles kan stuk.

• maarud
Potmeter = 250K

Buitenste - middelste :
vol open = 252
dicht = 0
buitenste - buitenste:
altijd 252

Andere buitenste - middelste:
vol open: = 0
dicht = 252

potmeter kan het dus niet zijn.... misschien iets anders? Zal even bord onderzoeken...

edit: heb hem weer (met veel moeite, de tuner is met touwtjes enzo) in elkaar gezet en het lijkt nu goed :D :D

[ Voor 24% gewijzigd door maarud op 14-01-2009 00:11 ]

• remco_k

remco_k

Die potmeter is goed.

Misschien dat de soldeer verbindingen van de potmeter op de print (of kabeltjes) niet goed waren en zitten ze nu wel goed.

Alles kan stuk.

• maarud
remco_k schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 08:54:
Die potmeter is goed.

Misschien dat de soldeer verbindingen van de potmeter op de print (of kabeltjes) niet goed waren en zitten ze nu wel goed.
die potmeter is idd goed. Het is de aansluiting van AUX.

Ik kwam tijdens het solderen er opeens achter dat ik dit niet heb bij radio. En inderdaad, bij radio, tape monitor en phono is het geluid perfect, het is alleen bij AUX. Die ga ik dus even inspecteren. Bedankt voor je hulp!
Pagina: 1