mailen op een phpserver via smtp server

Pagina: 1
Acties:

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:54
Hallo mensen,

Ik draai lokaal een testserver om mijn sites in te testen.
Nu wil ik gebruik maken van de mail() functie enkel staat php daar atm niet correct voor geconfigureerd.
Google helpt me ook niet echt opweg. In windows zou dit moeten werken:

SMTP = mail.home.nl
sendmail_from = bla@iemand.nl

Maar in linux blijkbaar niet. Het enige wat ik kon vinden is via sendmail doen.
Nu heb ik een poging gedaan om postfix aan de praat te krijgen maar het lukt me niet om te mailen via de mailserver van mijn internet provider. En zelf een mailserver opzetten vind ik een beetje overdreven. :-)

Dus mijn vraag, hoe krijg ik het voor elkaar dat de mail() functie gebruik maakt van de smtp server van @home/ziggo ? mail.home.nl als het goed is.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Is het echt nodig dat je de standaard php mail() functie gebruikt? Anders zou je namelijk de phpmailer class kunnen gebruiken, die kun je configureren om via een smtp server te mailen. Kun je gebruiken onder de voorwaarden van de LGPL.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-01 15:47
je kunt het op je testserver definitief instellen door in je php.ini de boel te verandereen (niet vergeten je apache / lighttpd / whatever kinda webserver te restarten)

Je kunt ook voor slechts 1 pagina de boel veranderen. dit doe je door aan je script het volgende toe te voegen

code:
1
2
3
4
<?PHP
ini_set('SMTP', 'smtp.jeinetproverder.nl');
 //hiero de rest van je script
?>

deze setting override je php.ini file voor de duur van het script.
Je php.ini staat meestal in /etc/php5/php.ini, maargoed, das bij mij op ubuntu

Wat echter nog netter is dan sendmail, maar dat is mijn mening, is het gebruik maken van een emaillibrary als swiftmail of phpmailer. Als je dit koppelt aan een eigen emailclass waarin je zaken als je smtp server definieert (bijvoorbeeld met een include van een settings.php file die je beschermt met .htaccess) dan hoef je als een website verplaatst van je testomgeving naar je productieomgeving enkel de gegeven in je settings.php te wijzigen.

succes!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:54
PHPmailer ziet er goed uit. :D
Ga ik morgen eens proberen.
Het is nu bedtijd voor mij.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.