Potmeter vervangen, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik zou graag de potmeter van mijn Rotel RX-403 willen vervangen, omdat ik denk dat dat het probleem is van het niet goed functioneren van het rechterkanaal. Af en toe als je er een tikje op geeft dan werkt het weer half, dan weer niet, etc. Het enige wat ik echter weet, is dat hij 3 pootjes aan de onderkant heeft (gesoldeerd op bord) en ééntje aan de bovenkant (gaat zwart draadje naar bord). Op de zijkant staat 250KW.

Hij lijkt erg op die van Wikipedia...

Hoe kom ik erachter wat voor potmeter dit is? Op google kom ik niet ver; ik krijg alleen maar hits met kilowatt of gewoon potmeters maar ik weet niet welke weerstand ik nodig heb....

edit: bij nader inzien, staat de W wat verder weg van de K, dus is het neem ik aan 250K....
Maar goed, het is de Balance-knop, moet ik dan een linaire of een logaritmische hebben? Ik neem aan linair?

hmm, dom om dan zo'n topic te openen 8)7

goed, ik heb een aantal gevonden op het internet, maar de huidge potmeter heeft een soort nulpunt omdat het een balance-potmeter is. Hebben deze ook een speciale naam?

[ Voor 22% gewijzigd door maarud op 13-01-2009 17:32 ]

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:43
Sorry voor de kick, maar zit met hetzelfde probleem. Balans-knoppie van mijn 15 jaar oude akai set (MX115) ging kuren vertonen en gaf op een gegeven moment alleen nog rechts door. Op de potmeter staat bij mij 51Z-100KW en hij heeft idd in het midden een gleufje om exact in het midden te vallen.

Heb hem inmiddels eruit gesoldeerd, maar tsjah; het sterft op het web van die dingen....Maarud; heb jij er inmiddels een kunnen vinden? Of heeft iemand anders nog een gouden tip?

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik heb er nog niet eentje gevonden. Ik heb dat ding flink rond zitten draaien zodat hij het misschien beter zou doen... Maar ik heb inmiddels het echte probleem gevonden; het lag niet aan de balance, maar aan de terminals achter op de versterker. Die heb ik vervangen en het geluid is weer perfect :)