Beetje redelijk OC? (E6550)

Pagina: 1
Acties:

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik ben nieuw tot het overclocken en heb laatste me E6550 van 2,8 Ghz langzaam opgebouwd naar 3.3 Ghz (Doel was 3,5 Ghz). Maar als ik em naar 3,5 Ghz gooi dan wilt die niet meer opstarten. Helaas kan ik er niet achter komen of het aan me geheugen of me cpu ligt omdat om een of andere mn MSI Neo3-F niet toestaan dat ik minder als 1:1 gebruik. De twijfel die ik alleen heb is de temparatuur van mijn cores. Stressed worden deze max 57-58 Graden

Mijn vraag was eigenlijk of dit beetje redelijk OC is voor de eerste keer en of deze temperaturen een beetje goed zijn (tijdens gamen net over de 50).

Als toevoeging nog een plaatje van een uur Orthos, ik heb em ook langer gedraaid (2-3 uur), maar toen ging me groene belletje toch wel rinkelen of het wel een effective manier was om t huis te verwarmen :9

Afbeeldingslocatie: http://img237.imageshack.us/img237/6253/11428056qo6.th.jpg

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 16:24:
Ik ben nieuw tot het overclocken en heb laatste me E6550 van 2,8 Ghz langzaam opgebouwd naar 3.3 Ghz (Doel was 3,5 Ghz). Maar als ik em naar 3,5 Ghz gooi dan wilt die niet meer opstarten. Helaas kan ik er niet achter komen of het aan me geheugen of me cpu ligt
Ook niet als je de multiplier op 6 zet? Dat is immers minder zwaar voor de CPU maar hetzelfde voor het geheugen.Of de FSB verlagen en het geheugen verhogen, als het geheugen dan verder wil ligt het niet aan het geheugen.
omdat om een of andere mn MSI Neo3-F niet toestaan dat ik minder als 1:1 gebruik.
Dat ligt niet aan je moederbord, dat zit in het chipset. Als je geheugen immers lager dan de FSB zet krijg je een tekort aan geheugen bandbreedte en dus prestatie verlies. Dus hebben ze dat er zo maar uitgehaald. ;)
De twijfel die ik alleen heb is de temparatuur van mijn cores. Stressed worden deze max 57-58 Graden
Is toch vrij normaal. Vind je ze te warm of te koud?
Mijn vraag was eigenlijk of dit beetje redelijk OC is voor de eerste keer en of deze temperaturen een beetje goed zijn (tijdens gamen net over de 50).
Temperatuur is goed OC redelijk. :)

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 13-01-2009 18:19 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Deveon
  • Niet online
-The_Mask- schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:17:
Ook niet als je de multiplier op 6 zet? Dat is immers minder zwaar voor de CPU maar hetzelfde voor het geheugen.Of de FSB verlagen en het geheugen verhogen, als het geheugen dan verder wil ligt het niet aan het geheugen.
Ik zal het morgen is proberen! zelf totaal niet aan gedacht omdat ik er eigenlijk al vanuit ging dat het aan me geheugen lag (wordt erg warm en de timing 4-4-4-12 werkt al niet meer rond de 425Mhz).

edit:
Ik heb geprobeerd om me geheugen hoger te clocken, maar dit was niet gelukt om mee (stabiel) te booten. Ook heb ik het voltage van me cpu verlaagt met 0,02 volt, waardoor die stressed toch 2-3 graden lager draait :) wat ik zelf iets fijner vind ;p

Er is alleen geen manier om me proc verder te clocken zonder me ram mee te nemen, right (mp is al op max)?

[ Voor 25% gewijzigd door Deveon op 14-01-2009 22:43 . Reden: update ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Er is alleen geen manier om me proc verder te clocken zonder me ram mee te nemen, right (mp is al op max)?
Nee, maar met een voltage verhoging op het geheugen moet je wel verder komen. :)

AMD Nieuwsdiscussie

• Deveon
  • Niet online
Hmm, ik denk dat ik dan beter voor een actieve geheugen koeler moet gaan kijken, ze worden nu ook al erg warm ;p

Enig idee wat een goeie actieve geheugen koeler is? Heb beetje rond zitten kijken maar ik kom nergens directe vergelijking tegen, meer vergelijking tussen geen of wel zn koeler

[ Voor 44% gewijzigd door Deveon op 19-01-2009 13:59 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 19 januari 2009 @ 13:25:
Hmm, ik denk dat ik dan beter voor een actieve geheugen koeler moet gaan kijken, ze worden nu ook al erg warm ;p

Enig idee wat een goeie actieve geheugen koeler is? Heb beetje rond zitten kijken maar ik kom nergens directe vergelijking tegen, meer vergelijking tussen geen of wel zn koeler
Die actieve koeling is meestal een beetje onzin. ;)
Met een beetje airflow heb je echt geen actieve koeling nodig, pas als je over de 2,3 Volt gaat is het wel handig. Waarom denk je dat bijna niemand die dingen heeft. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Zolang het vastpakken van de heatspreaders van je RAM niet direct resulteert in een aangebrande vleeslucht (lees: ze niet gloeiend bloedheet zijn), zal het inderdaad wel loslopen ;)

PS: Lossere RAM timing (5-5-5-15 of 5-5-5-18) had je dus al geprobeerd ?

[ Voor 40% gewijzigd door SKiLLa op 19-01-2009 21:21 ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Deveon
  • Niet online
vandaag geprobeerd om hoger te komen, maar als ik me FSB boven de 480 ging verhogen dan wilt die niet meer booten. Qua voltages wil het ook niet egt lukken want ik deed het stapjes van 0,05 maar daarmee heb ik niet de juiste gevonden waar die wel op wou booten.

Ik hou em nu lkkr op 475 fsb, draait goed en ga weer verder als ik er weer zin in heb :P

Bedankt voor de hulp allemaal

@ SKiLLa: Ik draai nu 5-5-5-15, maar 5-5-5-18 maakte geen verschil. Ook met auto kwam ik niet verder :p

• Deveon
  • Niet online
Heb het overclocken weer geprobeerd op te pakken, met een actieve geheugen koeler om toch die 3,5 Ghz te halen (geheugen koeler helpt ook veel met koelen van NB en tja... lampjes!).

ik had me fsb verhoogd naar 489 met cpu op 1.4, NB op 1,4 en ram op 2.1. Helaas toen ik de sprong verder wou maken naar 490 dan start die gewoon niet meer op. 489 was wel onstabiel (maar superpi was gelukt! ;p) na rond spelen met voltages om ze een tikkie hoger te zetten gaf ook geen resultaat, 490 FSB wil gewoon niet booten. Is er iets wat ik over het hoofd zie waardoor me overclock niet verder wilt of zit ik gewoon aan de max? Wel is me opgevallen dat de southbridge ook erg warm wordt...

Ook ben ik erachter gekomen dat me proc ruim 10-15 graden kouder blijft als me kast op ligt, dus me airflow moet ik iets verbeteren..

Voor een stabiele clock heb ik em nu weer terug gezet op 475, maar eigenlijk wil ik die 3,5 Ghz halen om toch een 50% OC te hebben :)

Iemand nog suggesties?

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Gewoon blijven knutselen, wij kunnen niet bepalen waar bij jou de limiet ligt.
Je procc / mobo wil op een gegeven moment niet verder, maar je kan de Vcore nog hoger instellen en kijken wat er dan gebeurt.

• Deveon
  • Niet online
thijszor schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 11:11:
Gewoon blijven knutselen, wij kunnen niet bepalen waar bij jou de limiet ligt.
Je procc / mobo wil op een gegeven moment niet verder, maar je kan de Vcore nog hoger instellen en kijken wat er dan gebeurt.
Ik heb de voltage van alles eigenlijk al met 0,05 max verhoogd, maar dat maakte geen verschil en aangezien die op 489 nog wel wil booten vraag ik me af of ik het limiet van mn systeem hebt gevonden. (lijkt me dat er niet veel meer volt nodig is om die ene FSB erbij te kunnen draaien).

Dus eigenlijk is de vraag, kan het zijn dat er zoveel extra volt nodig is om die ene FSB erbij te trekken? en waarom wordt me Southbridge zo warm? die hoort toch niet mee te clocken?

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02-2025
Het kan idd zijn dat je een 10'e. Volt(0.10V) extra nodig bent voor die laatste paar mhz'n hoor.. Wat is nu je huidige max voltage geweest? Want tot 1.365 kun je aardig veilig werken..

Edit: 1,4v was je max.. Het kan de moeite waard zijn om 1.41/1.42 volt te proberen...

[ Voor 19% gewijzigd door Vaporized op 08-02-2009 02:37 ]

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

Pagina: 1