Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Serieele communicatie tussen 2 devices

Pagina: 1
Acties:

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Hallo,

Ik wil graag de communicatie afluisteren tussen 2 serieele devices. Op dit moment doe ik dit
met een full duplex sniffer kabel en hiermee is het goed te zien welke bytes er over de kabel gaan.
Echter als ik dit zelf met een programma naar een van de devices stuur reageert deze daar niet op.

Daarom heb ik een vermoeden dat het misschien in een of andere flow control zit.
Met de kabel die ik nu gebruik is het niet mogelijk de hardware signalen als DTR, CTS enz uit te lezen.

Ik heb al wel gelezen dat er break out boxen te koop zijn die dit kunnen, maar die laten dit alleen zin dmv leds. Dit lijkt mij echter geen handige oplossing omdat de signalen zo snel veranderen en dat dus niet te zien is. :(

Zijn er hier mensen met ervaring van het afluisteren van serieele communicatie en hoe kan je dit het beste aanpakken? Alvast bedankt!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11 16:39
logic analyzer. USB verzies zijn al voor 100 euro te koop, erg handig. Kunnen ook meteen RS232, SPI, I2C protocollen herkennen.

Maar iets meer info over hoe wat en waar is wel handig dan kunnen we je beter adviseren. Gaat het om pc's of microcontrollers of iets anders?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Wat je zoekt (die break-out boxen) is een logic analyser, dat is een toestel wat '1'tjes en '0'len kan weergeven en loggen, en waarmee je dus je communicatie kan opnemen en analyseren. Als je wat ervaring met microcontrollers hebt kan je wellicht ergens een schema en code vinden waarmee je snel een simpel exemplaar kan opbouwen wat misschien wel voldoende krachtig is voor je toepassing.
De kans lijkt me trouwens groot dat men het wiel niet opnieuw heeft uitgevonden, en dus standaard flow control gebruikt, misschien gewoon hardwarematige flow control inschakelen als je zelf de signalen verzend.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Bedankt zal is kijken naar die logic analizers.

De communicatie verloopt tussen een soort modem bank en een plc. Deze communicatie
heb ik gesnift en qua commando's weet ik dus precies wat er gestuurd word.

Nou doe ik dit zelf precies het zelfde en dan reageert de plc niet. Dit heb ik geprobeerd
met verschillende flow contols. (rts/cts,xon/off enz) Geen van alleen heeft effect.

Maar dat ze zelf iets bedacht hebben lijkt mij ook erg klein.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 17:12
Modembank?

Kijk dan ook naar de Ring Indicator, welke soms gebruikt word om de juiste modem aan te geven.