Windowsteken E in Mac OSX

Pagina: 1
Acties:

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:15
Hallo Mede-Tweakers,

Ik heb een korte vraag waar ik nog geen antwoord heb kunnen vinden.
Bestaat er iets als een sneltoets om een nieuw finder windows te openen? Maar dan zonder dat je in finder bent?

In windows is dit Windowstekentje E maar in OSX?
Daarnaast zoek ik soms ook de Show Desktop knop maar hiervoor gebruik ik nu Spaces zodat alles even weggaat.

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:11

scorpie

Supra Addict

Hmmm ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Even Googlen gaf mij: alt + cmd + space. Dan opent een finder venster met "this mac". Voor je 2e vraag zou ik zelf hot corners aanzetten, staat in je config scherm.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Met F-11 verdwijnen al je vensters naar de zijkant van je scherm :) En een nieuw finder venster aanmaken zonder dat deze actief is, is niet mogelijk volgens mij :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-02 16:17
Ik klik dan gewoon op het Finder icoon in het dock...

• RubenJ
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Zelf gebruik ik Quicksilver om snel applicaties te starten/zoeken.
Sneltoets om Quicksiver te openen en dan typ ik naam van bijvoorbeeld een map in welke ik dan direct voorgeschoteld krijg. Niet alle mappen worden herkend maar wel je hoofdmappen als documenten, applicaties, downloads, library en mappen die je in je places hebt staan.
Quicksilver is onderandere hier te vinden met uitleg en screenshots: http://quicksilver.en.softonic.com/mac

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 15:23
RubenJ schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:58:
Zelf gebruik ik Quicksilver om snel applicaties te starten/zoeken.
Sneltoets om Quicksiver te openen en dan typ ik naam van bijvoorbeeld een map in welke ik dan direct voorgeschoteld krijg. Niet alle mappen worden herkend maar wel je hoofdmappen als documenten, applicaties, downloads, library en mappen die je in je places hebt staan.
Quicksilver is onderandere hier te vinden met uitleg en screenshots: http://quicksilver.en.softonic.com/mac
Of je gebruikt spotlight ;)

Gewoon Apple+Space. Tik in cam+enter en Camino start op :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Of je gebruikt Spotlight, kom je zo goed als overal bij.

Appeltje + spatie en gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2009 16:03 . Reden: Zoals hierboven dus. ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:05

breinonline

Are you afraid to be known?

@hierboven: quicksilver is sneller dan spotlight, vooral bij programma's starten en je kan er nog veel meer mee.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Blaffeh schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:43:
Ik klik dan gewoon op het Finder icoon in het dock...
Ik geef zelf ook de voorkeur aan snelkoppelingen met toetsen, zodat je niet steeds naar je muis hoeft te grijpen :)

Verwijderd

een keer klikken op je desktop en vervolgens +N werkt ook

• RubenJ
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
scorpie schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:40:
Even Googlen gaf mij: alt + cmd + space. Dan opent een finder venster met "this mac".
Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 19:57:
een keer klikken op je desktop en vervolgens +N werkt ook
Dat wordt combineren: alt++space en dan +N ja heb het getest en het werkt ;)

en wat breinonline zegt: quicksilver is inderdaad sneller dan spotlight, maar als je de instellingen van spotlight aanpast en deze alleen naar programma's laat zoeken en niet in bestanden, muziek, films, agenda enzovoorts is spotlight (naar mijn idee) ongeveer net zo snel als quicksilver.
Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft, persoonlijk vind ik de grafische interface van quicksilver wel prettig werken.

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

domi235 schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:41:
Met F-11 verdwijnen al je vensters naar de zijkant van je scherm :)
Bij moderne Macs (niet ouder dan 2 jaar ofzo) zit er op het toetsenbord op F3 een sneltoets voor expose, en werken F9-F11 niet meer. Als je die toets in zn eentje indrukt krijg je een overzicht van alle openstaande vensters, als je tegelijk ctrl indrukt alleen de vensters van de huidige applicatie, en met cmd zie je je desktop.

(Expose biedt trouwens ook een manier om iemand lekker te pesten, als je shift indrukt als je op de expose-knop drukt neemt ie een paar seconde de tijd voor het effect, en als je meerdere keren drukt worden deze acties in een queue gezet, dus als je 10 keer snel drukt moet iemand zo een halve minuut wachten tot zn vensters klaar zijn met heen en weer bewegen voor ie zn systeem weer kan gebruiken. :P)

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:25

Exirion

Gadgetfetisjist

breinonline schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:35:
@hierboven: quicksilver is sneller dan spotlight, vooral bij programma's starten en je kan er nog veel meer mee.
Quicksilver is wat mij betreft een must-have inderdaad :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Ik snap niet wat er mis is met de shortcut die ik geef, dat is toch precies wat TS wil? Dat het finder venster niet start / begint in de juiste (ja, welke wil je precies?) map, boeiend?

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Spotlight is sinds Leopard op zich snel genoeg om als application-launcher dienst te doen, en de standaard configuratie is daar ook voor bedoeld. Als je de extra mogelijkheden van Quicksilver dus niet nodig hebt is dat dus een redelijk alternatief.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Daros
Ik heb nu de sneltoets van ALT - APPLTJE - SPACE ontdenkt hiermee kan ik denk ik wel vooruit... Is in iedergeval iets.

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Dat roep ik al 2 dagen, eerste reply na jouw vraag. En hoezo "dat is in ieder geval al iets"? Dat is toch _precies_ wat je wilt? Je krijgt een finder venster en het is altijd, vanuit elk programma wat maar actief is te gebruiken.

• ppl
  • Niet online

ppl

smokalot schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:34:
[...]

Bij moderne Macs (niet ouder dan 2 jaar ofzo) zit er op het toetsenbord op F3 een sneltoets voor expose, en werken F9-F11 niet meer. Als je die toets in zn eentje indrukt krijg je een overzicht van alle openstaande vensters, als je tegelijk ctrl indrukt alleen de vensters van de huidige applicatie, en met cmd zie je je desktop.
Voor mij was dat de reden om in de preferences maar eens wat dingen anders te zetten. Het is dus prima achteraf aan te passen naar de genoemde toetsen. Zo'n alles in 1 toets werkt gewoon niet bij dingen als dit, dan wil je echt losse toetsen hebben omdat dit sneller werkt.

• Daros
ppl schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:48:
[...]

Voor mij was dat de reden om in de preferences maar eens wat dingen anders te zetten. Het is dus prima achteraf aan te passen naar de genoemde toetsen. Zo'n alles in 1 toets werkt gewoon niet bij dingen als dit, dan wil je echt losse toetsen hebben omdat dit sneller werkt.
Nou ik moet zeggen dat ik de toetsen F7 tot F12 veel gebruik voor pauze/volgend/vorige/geluid harder/zaachter etc.

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

ik heb mijn schermhoeken zo ingesteld, dat als ik met muis in onderhoek kom, ik mijn bureablad te zien krijg. Erg handig. Bovenhoeken zijn voor exposé (alle vensters/programmavensters)

• Daros
kaassouffle schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 18:20:
ik heb mijn schermhoeken zo ingesteld, dat als ik met muis in onderhoek kom, ik mijn bureablad te zien krijg. Erg handig. Bovenhoeken zijn voor exposé (alle vensters/programmavensters)
Ik heb nu mijn linkeronderhoek ingesteld als Desktop en hier ook gelijk F6 (omdat deze geen dubbeltoets is) ingesteld als show Desktop.

• ppl
  • Niet online

ppl

Daros schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:09:
[...]

Nou ik moet zeggen dat ik de toetsen F7 tot F12 veel gebruik voor pauze/volgend/vorige/geluid harder/zachter etc.
Dat is een interpretatiefout van je :) Je gebruikt geen F7 t/m F12 voor die media dingen (dat kun je ook niet eens instellen) omdat de F-toetsen bijna allemaal een dubbele functie hebben (de F3 dus zelfs meer). Standaard doet de Mac niet aan F-toetsen maar gebruikt het de dubbele functie. Als je dus F1 zou willen doen dan werk dat standaard niet. Daarvoor zul je Fn-F1 in moeten tikken. Aangezien ik eerder die F-toetsen gebruik dan de 2e functie van die toetsen heb ik dat in de system preferences omgedraaid. Als ik nu F1 indruk is dat ook echt F1 en niet mijn scherm minder fel maken. Ik verlies hierdoor niet de 2e functie omdat die bereikbaar is met de Fn toets, bij mij is dus Fn-F1 het scherm minder fel maken.
Pagina: 1