Opdracht uitvoeren bij versturen printopdracht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:34
Om te kunnen bijhouden hoeveel er geprint wordt op een printer die via USB aangesloten zit op een Windows XP computer wil ik bij elke printopdracht een (php)script (om simpel een regel toevoegen te toe voegen aan een database) laten draaien.

Nu heb ik al een tijdje gezocht op google en GoT, onder termen als; register prints, track print jobs, afdrukken bijhouden, run command before print, maar kan behalve programma's, als O&K Print Watch, die dit voor je bijhouden niets vinden.

Ook heb ik gekeken of er toevallig bij de eigenschappen van een printer een extra opdracht kan worden uitgevoerd maar dat gaat ook niet.

Is het mogelijk om bij elke printopdracht een extra opdracht uit te voeren? En zou je daar dan ook extra informatie zoals het aantal pagina's en de documentnaam bij kunnen opvragen?

67890

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiD
Klein schopje :)

67890

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10 20:14
Met auditting zou ik gaan kijken:
http://www.microsoft.com/...be_prn_sjis.mspx?mfr=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:46
Print servertje echt geen optie?Die kan dat heel makkelijk bijhouden en dit kan op de pc zelf maar vaak op een hedendaags modem/ routertje of nas gaat dit ook perfect.En die kunnen ook een log bijhouden met e-mail verstuur functie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiD
Volgens mij gaat dit alleen op voor servers en dan kan ik alsnog geen eigen script laten uitvoeren bij het versturen van een printopdracht.
Cave_Boy schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 18:43:
Print servertje echt geen optie?Die kan dat heel makkelijk bijhouden en dit kan op de pc zelf maar vaak op een hedendaags modem/ routertje of nas gaat dit ook perfect.En die kunnen ook een log bijhouden met e-mail verstuur functie...
Misschien als laatste redmiddel, maar ik wil graag per print een record in een (mysql)database. Als ik een printserver een mail/log kan laten maken kan ik die misschien wel via een omweg in php laten uitlezen en dan converteren naar de database maar dit is vooralsnog een hele omslachtige manier.

67890

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem eens een kijkje naar het commando eventtriggers.exe. Als het goed is staat het ergens op de installatie CD (in een admin pack ofzo) van XP. Hiermee kun je een commando (of script) uit laten voeren als een bepaald event zich voordoet. Met een beejte creativiteit moet je dan wel een eind kunnen komen.

Linkje naar de site van MS: http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb490901.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiD
Dit schopt me inderdaad al een stuk in de goede richting, alleen heb ik dan een eventid nodig van een printjob die gestart wordt. Kan ik die ergens terug vinden?

67890

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-10 21:52

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Is dit niet de complete oplossing voor jouw probleem?

http://www.papercut.com/products/free_software/print_logger/

Die kan tellen hoeveel er afgedrukt wordt, plaatst zich tussen spooler en driver in en exporteert standaard in csv-formaat.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiD
Dit is misschien wel een oplossing, dan hoef ik alleen maar via php de csv uit te lezen en te converteren. Het jammere vind ik wel dat er alsnog een apart programma geinstalleerd moet worden om het werkend te krijgen. Het liefst ben ik daar niet afhankelijk van.

67890

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 16:15
xiD schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 10:34:
Dit schopt me inderdaad al een stuk in de goede richting, alleen heb ik dan een eventid nodig van een printjob die gestart wordt. Kan ik die ergens terug vinden?
Je kunt de event aanzetten door de volgende stappen te volgen:

1. Ga naar Printers en Faxenapparaten
2. Klik op het menu Bestand en klik daar op Eigenschappen voor Server
3. Klik op het tabblad Geavanceerd.
4. Gebruik daar de vinkjes om meldingen in het eventlog te maken.
(Ik geloof dat je "Informatieve meldingen voor lokale printers weergeven" moet aanvinken.)

De events kun je terugvinden door Start en dan Uitvoeren en dan ->eventvwr.msc in te typen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rayzilt op 15-01-2009 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiD
Dit kwam ik ook tegen op mn zoektocht inderdaad, alleen komt er bij een print die goed gaat geen event in de eventvwr.

Edit:
Dat was hier; http://www.windowsbbs.com...r-logging-print-jobs.html. En daar praten ze wel over logs van afdrukken die goed zijn gegaan. Alleen krijg ik die niet te zien, terwijl logging volgens mij op max staat.

[ Voor 51% gewijzigd door xiD op 15-01-2009 15:22 ]

67890

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op dit moment geen printer tot mijn beschikking dus ik kan ook niet zeggen of het werkt maar hier hebben ze het over een registersleutel waarmee je in kunt stellen wat er gelogd wordt qua printopdrachten: http://www.fox2k.net/2ktw...e%20Print%20Job%20Logging

Enige probleem, dat artikel gaat over NT. Op XP bestaat de sleutel nog wel maar de waarde die ik op mijn PC tegenkom (0x1b) kan ik niet verklaren a.d.h.v bovenstaand artikel. Wellicht is daarin iets veranderd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2009 20:36 ]

Pagina: 1