Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[beginner] AVR input aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:42
Ik ga binnenkort beginnen met m'n eerste AVR, na het lezen van het topic,
"[AVR] Newbie krijg input niet aan de gang",

ben ik een beetje de draad kwijt van hoe nou mijn input signaal aan te sluiten.
Er zijn volgens mij 2 opties:
- externe pull down
- interne pull up gebruiken en dan naar de massa trekken.

De interne pull up optie schijnt hier de veiligste te zijn. Alleen is mijn signaal +5V, de interne pull up zal dus niet direct gaan werken.

zie hier mijn paintskills met de 2 opties zoals ik begrepen had uit het bovenstaande topic.

Afbeeldingslocatie: http://www.baltissen.net/pics/AVRinput.JPG

Ik wil dus voor optie 2 gaan, omdat de externe pulldown toch een risico geeft op het frituren van mijn AVR.

Maar nu de vragen: Heb ik optie 2 wel goed begrepen op deze manier?
Wat moeten de waardes zijn van R1 en R2?
Ik heb ooit wat geleerd van verzading en drempelspanning van 0.7V. Dit zou er op wijzen dat je iets van 1 V op de Basis van de transistor will hebben. Dan volgt een spanningsdeler met bv R1=16K en R2=4K.

Kan iemand dit voor mij bevestigen, of anders uitleggen waar ik de mist in ga?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Wat is het risico van die externe pulldown dan? Als je gewoon een 10K weerstand er voor pakt kan er niks fout gaan?

Door in het schema de Vcc en massa om te draaien heb je een externe pull up.

Die 2e lijkt mij een beetje onderdelen verspillen. Als er al een pullup intern zit, waarom nog zo'n heel gedoe eraan klussen?

Ik zou gewoon voor optie 1 gaan. Up/down afhankelijk van je toepassing.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik snap niet waar jij een risico voor het slopen van je AVR ziet in het aanleggen van een externe pull-up... Wat wil je trouwens uberhaupt aansluiten? Misschien is het hele pull-up/down-geheel niet eens nodig.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Dogooder
Misschien denk ik ook veel te moeilijk, dat kan.
Ik wil een signaal aansluiten wat wisselt tussen zwevend en 5v. De simpelste oplossing zou inderdaad optie 1 zijn als deze voldoet.
Ik lees alleen overal dat gebruik maken van de interne pull-up een veiligere optie is, vandaar dat ik het spoor wat bijster was.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Waar lees je dat dan? Een externe lijkt mij veiliger.

Ik zou gewoon voor optie 1 gaan. Een 10K weerstand naar de massa. Lekker simpel.

• Dogooder
Dat dacht ik op te maken uit bijvoorbeeld deze reactie.

Maar eind goed al goed, als optie 1 gewoon zonder problemen kan gaan werken zal ik zeker hiervoor gaan. Scheelt mij ook weer werk :) .

Bedankt voor het advies :)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:58
Dat eerste werkt wel hoor. Doe je hem aan een int pin en hij maakt een mooie interrupt als hij van stand veranderd(rising/falling etc. kan je instellen) :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-11 14:26
Dogooder schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 13:22:
Misschien denk ik ook veel te moeilijk, dat kan.
Ik wil een signaal aansluiten wat wisselt tussen zwevend en 5v. De simpelste oplossing zou inderdaad optie 1 zijn als deze voldoet.
Ik lees alleen overal dat gebruik maken van de interne pull-up een veiligere optie is, vandaar dat ik het spoor wat bijster was.
Als je een zwevende input wil, moet je juist geen pull-up of pull-down hebben.

Als je een input wil hebben die tussen 0 en 5 v. zit, dan zou ik het eerste schema dat je aanhaalt gebruiken.

En probeer eerst je schakeling op een breadboard, dat kan je veel frustraties besparen.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dogooder schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 13:48:
Dat dacht ik op te maken uit bijvoorbeeld deze reactie.

Maar eind goed al goed, als optie 1 gewoon zonder problemen kan gaan werken zal ik zeker hiervoor gaan. Scheelt mij ook weer werk :) .

Bedankt voor het advies :)
Naar wat ik daar zo zie gaat het op dat punt over het aanbieden van +12V op de AVR. Daar zijn weer hele andere spelregels bij aan de orde ;) Zolang je op een AVR signalen met een spanning tussen 0V en de voedingsspanning van de AVR aanbiedt, kan zo'n ding eigenlijk niet stukgaan. (Ok, fair nuf, een AVR verkeerdom in z'n voetje drukken kan natuurlijk altijd, maar normaliter zou er niets stuk horen te gaan.)

Wrf: Z'n input is zwevend (schakelaar oid) en om het aan te bieden moet 'ie het juist niet-zwevend hebben ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sprite_tm op 13-01-2009 15:32 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1