Ik ga binnenkort beginnen met m'n eerste AVR, na het lezen van het topic,
"[AVR] Newbie krijg input niet aan de gang",
ben ik een beetje de draad kwijt van hoe nou mijn input signaal aan te sluiten.
Er zijn volgens mij 2 opties:
- externe pull down
- interne pull up gebruiken en dan naar de massa trekken.
De interne pull up optie schijnt hier de veiligste te zijn. Alleen is mijn signaal +5V, de interne pull up zal dus niet direct gaan werken.
zie hier mijn paintskills met de 2 opties zoals ik begrepen had uit het bovenstaande topic.

Ik wil dus voor optie 2 gaan, omdat de externe pulldown toch een risico geeft op het frituren van mijn AVR.
Maar nu de vragen: Heb ik optie 2 wel goed begrepen op deze manier?
Wat moeten de waardes zijn van R1 en R2?
Ik heb ooit wat geleerd van verzading en drempelspanning van 0.7V. Dit zou er op wijzen dat je iets van 1 V op de Basis van de transistor will hebben. Dan volgt een spanningsdeler met bv R1=16K en R2=4K.
Kan iemand dit voor mij bevestigen, of anders uitleggen waar ik de mist in ga?
"[AVR] Newbie krijg input niet aan de gang",
ben ik een beetje de draad kwijt van hoe nou mijn input signaal aan te sluiten.
Er zijn volgens mij 2 opties:
- externe pull down
- interne pull up gebruiken en dan naar de massa trekken.
De interne pull up optie schijnt hier de veiligste te zijn. Alleen is mijn signaal +5V, de interne pull up zal dus niet direct gaan werken.
zie hier mijn paintskills met de 2 opties zoals ik begrepen had uit het bovenstaande topic.
Ik wil dus voor optie 2 gaan, omdat de externe pulldown toch een risico geeft op het frituren van mijn AVR.
Maar nu de vragen: Heb ik optie 2 wel goed begrepen op deze manier?
Wat moeten de waardes zijn van R1 en R2?
Ik heb ooit wat geleerd van verzading en drempelspanning van 0.7V. Dit zou er op wijzen dat je iets van 1 V op de Basis van de transistor will hebben. Dan volgt een spanningsdeler met bv R1=16K en R2=4K.
Kan iemand dit voor mij bevestigen, of anders uitleggen waar ik de mist in ga?