Toon posts:

Gigabit netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb deze vraag ook gesteld in het Playstation Media Server topic, maar aangezien dat vrij offtopic was, start ik hier een nieuw topic.

Situatie
Ik heb op dit moment een bekabeld netwerk met een Davolink router van Tele 2. Op deze router zit een PS3 (bekabeld) aangesloten, en m'n laptop (ook bekabeld). Nu gaat het streamen van HD films naar m'n PS3 op zich goed, behalve als ik moet transcoden, dan krijg ik vaak haperingen. Nu wil ik dit oplossen d.m.v. van een gigabit netwerk. Ook wil ik graag een nieuw systeem aanschaffen die puur als media server gaat dienen (hier zal ik Windows XP op zetten + Playstation Media Server). Hiervoor ga ik denk ik een quadcore processor aanschaffen met 3gig ram.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit het best aansluiten? Ik dacht zelf aan een gigabit switch, hier de PS3, het nieuwe systeem en de router op aansluiten. Voor de switch had ik http://gistron.nl/info/35739/info.html deze in gedachte. Verder lijkt me http://gistron.nl/info/24803/info.html een prima netwerkkaart om in te bouwen in het nieuwe systeem.

Is het slim om het op deze manier aan te sluiten? Wat voor soort kabels zal ik hiervoor nodig hebben?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

realtek NIC's staan niet bekend om hun hoge performance. Koop dan een iets duurdere intel nic. Diw switch zal wel in orde zijn denk ik zo.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Intel staat wel beter bekend maar google kan je mischien wel verder helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Ah ik zie al dat er ook Gb Lan op sommige moederborden zit :) Das helemaal goed.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Sowieso heeft elk mobo dat wel tegenwoordig. De vraag is welke chipset daar op zit. 9/10 keer is dat een realtek chipje. Dat verklaart meteen waarop ze overal opzitten omdat die dingen niks meer kosten als je ze per 10000 tegelijk koopt.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:48
Heeft niets te maken met je netwerk!
Haperingen tijdens transcoderen ... moet je toch een dringend gaan kijken op je laptop.
Van wat -> naar wat transcodeer je ? Kan zéééér intensief zijn.
Welke applicatie gebruik ? Wat zegt je performance-monitor ? CPU ?

Sowieso is 100Mbit *RUIMSCHOOTS* voldoende om 1080p HD-super-duper content te bekijken !

Opmerking op RealTek is terecht, deze leunen enorm hard op de main CPU en resources...kost dan ook geen drol natuurlijk en deze producten zijn te mijden in een performante omgeving!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HP Pavilion dv6700 Notebook PC. Net geformateerd, ik gebruik Playstation Media Server (PMS) om te streamen. Het gaat hier om het transcoden van o.a. WMV files, omdat het geluid niet werkt als je die direct afspeelt. Ook sommige andere files moeten getranscode worden voordat het geluid werkt (bij deze files kan ik het geluid niet omzetten naar AC3).

Binnen PMS zie ik de bitrate soms enorme uitschieters krijgen. Ook heb ik het gevoel dat m'n laptop het op zich wel trekt, als ik alleen PMS draai en hem het max. aantal memory laat gebruiken die je kan opgeven in de settings (= 650). Toch ben ik er geen fan van om het via m'n laptop te doen, daarom komt er een nieuw systeem, wat puur voor het streamen gaat dienen (ook gelijk meer opslag ;)).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2009 09:34 ]

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
is een qudcore dan geen complete overkill en kun je dan niet beter opzoek gaan naar een moederbord waarop de chipset het decodeerwerk kan doen, die heb je immers tegenwoordig zat, weet alleen niet om welke het gaat. Dan bespaar je flink op een qaudcore en neem je daarvoor een goede intel dual core. Het geld dat je bespaart steek je in een goede RAID kaart voor je opslag. Dan kun je bijvoorbeeld 4 schijven van 750Gb aan een 3ware 9650 4LP in RAID 5 hangen. Dan heb je een effectieve array van 2,25 Gb (iets van 1,9GB dus). Ik weet alleen niet of windows qua filesystem zoiets aankan, ik ben dan ook persoonlijk meer fan van linux.

Maar dan heb je een behoorlijke bak, veel scherpen dan 1080p zal het de komende jaren waarschijnlijk voor de consumentenmarkt toch niet gaan omdat iedereen dan nieuwe tv's moet aanschaffen. Misschien een blu ray brandertje dr bij en gaan met die banaan

*edit*
een RAID kaart is een absolute must vind ik als je namelijk gebruik gaat maken van de software RAID pf bios RAID moet je alsnog eebn quadcore kopen omdat dat gigantisch veel rekenwerk kost. IMHO als je geen RAID kaart koop kun je gewoon net zo goed er 4 schijven in hangen en op die manier gigantische opslag hebben. Voordeel van RAID5 is natuurlijk dat als er een schijf kapot gaat je niet al je data direct kwijt bent

[ Voor 19% gewijzigd door nielsl op 13-01-2009 10:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou ik eerst een systeem aanschaffen om probleemloos hd te kunnen streamen, om vervolgens 200-300 euro uit te geven aan een blu-ray brander? :S En dat hele raid verhaal... over overkill gesproken....

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
omdat blu ray op een gegeven moment DVD gaat vervangen, natuurlijk, met wachten wordt het goedkoper maar een HD film past niet meer op een DVD schijfje. Zeker niet als je meerdere films wil wegbranden.
Wat betreft RAID, lijkt mij juist geen overkill, als je een leuke bak wilt waar je films e.d. op wilt opslaan, ik neem aan dat je die niet kwijt wilt raken als er een schijf kapot gaat. RAID5 is dan een uitkomst en, mits goed gecongfigureerd nog lekker snel ook.

Maargoed, het zijn eigen keuzes en vanaf mijn zijde enkel suggesties, maar dit is mijn duit in het zakje, misschien heb je dr iets aan

*edit*
een RAID kaartje icm RAID5 is lekker snel, bios of software raid is natuurlijk bij lange na niet zo goed als the real deal

[ Voor 11% gewijzigd door nielsl op 14-01-2009 16:38 ]

Pagina: 1