Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1
[ Voor 177% gewijzigd door gambieter op 12-01-2009 22:35 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Maar als je het niet vertrouwt kan je ook kiezen voor hibernation of suspend to ram?
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Ligt eraan welke slaapstand je bedoelt.Wou T schreef op maandag 12 januari 2009 @ 22:33:
Ik heb sinds kort een Acer 5930G laptop en had een vraagje over de slaapstand. Als ik bijvoorbeeld naar college loop (10 minuten lopen), kan het dan kwaad om de laptop in slaapstand te zetten (oftewel, gewoon de laptop dicht doen). Is dat gevaarlijker dan hem helemaal af te sluiten?
- Suspend-to-RAM: Ach, volgens de handleiding mag het niet, maar ik loop ermee, reis ermee e.d. Gaat allemaal prima. De harddisk in deze stand bij mijn Thinkpad helemaal uit, dus ik maak me verder niet zo'n zorgen. Ik kan hem ook niet van buitenaf per ongeluk aan doen.
- Suspend-to-Disk: Zelfde als uit in termen van kwetsbaarheid, dus altijd prima.
- Idle, dichtgeklapt: Zou ik heel voorzichtig mee doen. Harddisk kan dan niet uit, want het OS heeft die nodig.
[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 12-01-2009 22:37 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 12-01-2009 22:40 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Voor zover ik dat kan beoordelen houdt Windows wel de accu in de gaten, maar gaat ie wel eerst van Suspend to RAM naar volledig aan, en dan weer naar suspend to disk.CyBeR schreef op maandag 12 januari 2009 @ 22:40:
Een fatsoenlijk ontworpen OS (lees: OSX) doet dat al bij 't in slaapstand gaan. Dan worden alle voorbereidingen voor Suspend-to-disk gedaan, zodanig dat als de batterij leeg raakt (de slaapstand zelf is Suspend-to-ram) dat bij 't opstarten die info gebruikt wordt. Kan vista dat niet?
Wat betreft die naamgeving: Vista benoemt Suspend to Disk en Suspend to RAM precies andersom dan bij XP..
Volgens mij wel, en staat het ook standaard ingeschakeld in Vista. Heb op het moment nergens meer Vista draaien om andere redenen dus kan het niet nakijken.CyBeR schreef op maandag 12 januari 2009 @ 22:40:
Een fatsoenlijk ontworpen OS (lees: OSX) doet dat al bij 't in slaapstand gaan. Dan worden alle voorbereidingen voor Suspend-to-disk gedaan, zodanig dat als de batterij leeg raakt (de slaapstand zelf is Suspend-to-ram) dat bij 't opstarten die info gebruikt wordt. Kan vista dat niet?
Tenminste, dat is wat ik me er nog van herinner. Gebruik zelf heel veel S3 state (suspend to ram), zowel op pc als laptop. Werkt altijd perfect en nog nooit problemen mee gehad
Op mijn XP werkstation gebruik ik ook heel veel die S3 state.. werkt behoorlijk goed ja! Maar 1x in de week een echte reboot is soms wel nodig..GH45T schreef op maandag 12 januari 2009 @ 22:51:
[...]
Volgens mij wel, en staat het ook standaard ingeschakeld in Vista. Heb op het moment nergens meer Vista draaien om andere redenen dus kan het niet nakijken.
Tenminste, dat is wat ik me er nog van herinner. Gebruik zelf heel veel S3 state (suspend to ram), zowel op pc als laptop. Werkt altijd perfect en nog nooit problemen mee gehad
Op mijn laptop gebruik ik beide best vaak, vooral omdat Vista geen snelheidsrecords breekt bij het volledig booten..
Dat doe ik al maanden met m'n HP 2510p als ik tussen huis/werk reis; laptop in standby mode (suspend to ram), uurtje onderweg met laptop in m'n rugzak en het werkt prima. Voor dezelfde redenatie als Gladhelder aangeeft.WWJD schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:17:
Deze vraag stel ik mij ook wel eens af, alleen dan niet zozeer voor het lopen, maar meer voor de auto/bus/trein/enz... Kun je je laptop veilig uit/op slaapstand in je tas hebben zitten, terwijl de tas op de vloer van de auto/bus/trein staat(terwijl deze rijdt natuurlijk)?
Meestal klap je het dicht en slaapstand wordt ingeschakeld. Dat zorgt ervoor dat systeem stil staat en geen warmte maakt. Je kan beter gebruik maken van scherm schakelaar zodat plotseling aanspringen niet kan.
En Vista heeft nog een stapje voor xp: je kan instellen wanneer de sluimerstand begint terwijl laptop in slaapstand is. Dat kan b.v. na 3 uur, wat al behoorlijke tijd is. De harde schijf gaat inderdaad even draaien om geheugen te saven op de schijf en schakelt geheel zichzelf uit.
In XP is dat voor zover bekend niet mogelijk, en als je dat vergeet, heb je al bijna lege accu. Dat is niet zo mooi.
Lopen in slaapstand is geen probleem. Mechanisch staat de laptop helemaal stil.
DaRoot schreef op maandag 12 januari 2009 @ 22:45:
[...]
Wat betreft die naamgeving: Vista benoemt Suspend to Disk en Suspend to RAM precies andersom dan bij XP..
Dat is niet waar, het verschil tussen Vista en XP is er vooral in de EN > NL vertalingen maar het woord stand-by wordt in Vista niet gebruikt en zeker niet op Hibernate aan te geven! Het probleem is gewoon dat Hibernate in XP ten onrechte naar Slaapstand werd vertaald.DaRoot schreef op maandag 12 januari 2009 @ 22:38:
Slaapstand onder Vista is wat de standby stand onder XP was.. Als ie dan Suspend to RAM doet, houdt de laptop alleen het geheugen onder spanning. Geheugen is niets mechanisch, dus zou geen probleem moeten zijn. Echter als tijdens je wandeling de laptop icm Vista of XP in de gaten krijgt dat de accu te leeg is, gaat ie alsnog weer aan, en gaat ie suspend to disk doen, en dat heet onder Vista weer Standby, en onder XP slaapstand. En een opspinnende en draaiende disk waar je mee loopt lijkt me minder verstandig...
XP:
Hibernate -> Slaapstand
Stand-by -> Stand-by
Vista:
Hibernate -> Sluimerstand (was in NL XP dus slaapstand)
Sleep -> Slaapstand (was in NL XP dus sluimerstand)
De stand waarbij de PC/laptop na een tijdje weer aan gaat om van sleep/slaapstand nar hibernate/sluimerstand te gaan heet Hybrid Sleep (hibride slaapstand). In hybrid sleep gaat de harddisk NIET spinnen als hij van slaap- naar sluimerstand gaat, maar slaat hij bij het in slaapstand gaan al alles op de harddisk op. Dit is te bewijzen door de laptop in hybrid sleep te zetten, een minuutje te wachten en dan batterij uit je laptop halen. Als je opstart resumed hij van harddisk!
Voor zovel XP als vista geld: Of je harddisk nog aanstaat in Stand-by (xp) / sleep (vista) hangt er puur vanaf of de stand-by stand in het BIOS op S3 (harddisk uit) of S1 (harddisk aan) staat.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
MrDummy schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:07:
Meestal klap je het dicht en slaapstand wordt ingeschakeld. Dat zorgt ervoor dat systeem stil staat en geen warmte maakt. Je kan beter gebruik maken van scherm schakelaar zodat plotseling aanspringen niet kan.
Mijn laptop staat eigenlijk altijd in de slaapstand, maar als die wakker wilt worden voor bijvoorbeeld een update, dan doet hij dat gewoon ? Ondanks dat het scherm dicht is..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc