Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Om het maar even kort en bondig te houden: Ik ben een 6vwo-leerling met alleen nog een 3-tal maanden + CSE voor de boeg, dit betekent dat verwacht wordt dat ik een studie ga kiezen. Van kinds af aan wist ik altijd wat ik wilde worden, en hoe ik dat wilde worden: autoöntwerper, dat was namelijk mijn passie (altijd auto's kunnen én willen tekenen). Echter weet ik het nu ff niet meer..

Jarenlang ben ik opgegroeid met de illusie dat de weg als autoöntwerper voor mij al klaar lag, en ik zou dan bij een ontwerpstudio van een of ander merk terecht willen komen (nu weet ik wel beter en de weg naar hoofdontwerper van een auto is erg lang en moeizaam (vele uren autocadden, optimaliseren enz). De studie die hieraan vooraf zou gaan moest industrieel-ontwerpen worden aan de TU Delft, UTwente of TUe. Eenmaal op de middelbare school moest ik in het derde jaar voor het eerst keuzes maken, namelijk welke stroming (Maatschappij of Natuur). Vermoeiende discussie's, overleg, brainstormen ging hieraan vooraf tot de conclusie dat ik wellicht meer heb met economie en dat ook taal me meer ligt dan wiskundige vakken (beta-vakken). In 4vwo moest ik tevens de keuze maken tussen C&M en E&M, dat gelukkig één zorg minder bleek aangezien het de E&M-kant zou worden en dat stond al vast toen ik voor de stroming M koos. Echter heb ik nog sterk zitten twijfelen of ik toch niet liever N&T had gekozen. Gelukkig kan ik nu alleen nog tot de conclusie komen dat ik de goede keuze had gemaakt, mede door de zwaarte van het N&T-profiel.

Nu ik voor een studie moet kiezen ben ik wederom sterk gaan twijfelen, wellicht nog meer dan normaal. Een aantal kameraden raden me een hoop aan en geven goed advies; echter twijfel ik nog steeds tussen communicatiewetenschappen, bedrijfskunde (UT Twente) en economie & beleid (wageningen). Mijn interesses en abilities ken ik wel, alleen krijg ik het niet voor elkaar een passende studie te kiezen. Ik heb wel interesse voor economie, hardware&techniek, natuurlijk tweaken, schrijven(binnen de kaders van hardware & dergelijke). Alhoewel ik geen interesse heb in programmeerwerk lijkt me de studie communicatie (-en informatiewetenschappen) ook wel leuk. Heeft iemand nog goede suggesties, tips, advies, ervaring? Pleas help me out. :P

Aangezien ik dit met spoed wilde voorleggen (anders komt het er nooit van?) heb ik niet gelet op grammaticale spellings- en taalfouten. Ook de zinsbouw zal niet altijd even consequent zijn. Mogelijk update ik het verhaal nog.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2009 17:55 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het lijkt me dat je binnnen informatiewetenschappen niet (veel) zult moeten coden.
Hardstikke mooi dus, althans dat is mijn ervaring ermee (niet aan de UT).

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op maandag 12 januari 2009 @ 17:54:
Het lijkt me dat je binnnen informatiewetenschappen niet (veel) zult moeten coden.
Hardstikke mooi dus, althans dat is mijn ervaring ermee (niet aan de UT).
even voor de duidelijkheid: de branches media & IT (tweaking, games, hardware), economie spreken me het meest aan. Een combinatie van die twee zie ik wel zitten, alleen is de vraag 'hoe'. Als je een verkapte vorm van economie studeert, wat zijn dan mijn perspectieven.

• Jerome!
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-10 00:49
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 17:57:
[...]
even voor de duidelijkheid: de branches media & IT (tweaking, games, hardware), economie spreken me het meest aan. Een combinatie van die twee zie ik wel zitten, alleen is de vraag 'hoe'. Als je een verkapte vorm van economie studeert, wat zijn dan mijn perspectieven.
Misschien is Bedrijfscommunicatie & Digitale media wat voor je? Of anders Bedrijfskundige Informatica / CMD?
Dat zijn even de richtingen die in me opkomen.

Enne trouwens, haastige spoed is zelden goed, al helemaal bij het zoeken van een opleiding! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Jerome! op 12-01-2009 20:01 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Business informatics is mischien ook wel interessant ja.
De UU heeft daar een leuke master over, maar er zal vast ook wel een bachelor over te krijgen zijn.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 17:51:
Van kinds af aan wist ik altijd wat ik wilde worden, en hoe ik dat wilde worden: autoöntwerper, dat was namelijk mijn passie (altijd auto's kunnen én willen tekenen). Echter weet ik het nu ff niet meer..
Designen, waarom niet? Met een opleiding in England kan je ver komen. Maar het probleem met designen is dat je mensen moet kunnen overtuigen van je smaak. Lead designer zal je niet makkelijk worden, hooguit component ontwikkeling de eerst komende jaren.

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 12-01-2009 20:06 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Het is natuurlijk lastig om voor jou te bedenken wat jij zou moeten doen, ik ken je immers niet. Maar ik zie wel dat je eigenlijk alleen maar universiteiten op het oog hebt. Natuurlijk is het fraai als je op dat niveau prestaties af kan leveren, toch denk ik niet dat het een schande is om na je vwo hbo te gaan doen. Dan is er zoveel meer mogelijk. Zeker als je iemand bent die toch meer voelt voor de praktijk zou ik voor hbo gaan. Natuurlijk: wil je graag mastertje doen, promotieonderzoek, postdocje erbij; dan heb je geen keus.
Wil je toch meer aansluiting bij the real world dan zou ik het toch overwegen...

En nog een algemene tip: ga langs bij de opleidingen die je leuk lijken. Ga kijken, ga praten met mensen die het doen, stel de vragen waar jij graag antwoord op wilt hebben. Wat is je langere termijn doel? En soms (het klinkt lullig) hoe is je perspectief op de arbeidsmarkt na je studie? Het is leuk om te doen wat jij gewoon graag wilt doen, maar er moet wel werk in te vinden zijn. Laatste wat je wilt is met je master titel een 'simpele' functie bekleden ergens omdat je nou eenmaal in je vakgebied geen werk kunt vinden. (alhoewel van de studies die jij noemde dat niet echt aan de orde is lijkt me). En je hebt ook professionele diensten die zich bezighouden met studiekeuze. Dan betaal je misschien wel wat geld, maar het voorkomt misschien de ellende van stoppen met een studie. Veel succes met je zoektocht in ieder geval.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Chevy454 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 20:05:
[...]

Designen, waarom niet? Met een opleiding in England kan je ver komen. Maar het probleem met designen is dat je mensen moet kunnen overtuigen van je smaak. Lead designer zal je niet makkelijk worden, hooguit component ontwikkeling de eerst komende jaren.
mja en 't 'probleem' met niet technische studies die over ontwerpen van gebruiksartikelen staan (dus geen schilderijen of andere kunstwerken maken) worden imho al snel erg vaag en dan neem je toch wel een groot risico vind ik.

Maar weet niet hoe dat in engeland zit.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
GoldenSample schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 01:34:
mja en 't 'probleem' met niet technische studies die over ontwerpen van gebruiksartikelen staan (dus geen schilderijen of andere kunstwerken maken) worden imho al snel erg vaag en dan neem je toch wel een groot risico vind ik.

Maar weet niet hoe dat in engeland zit.
Zover ik het weet (dus ik kan het fout hebben) is de opleiding praktisch geörienteerd zonder dat technisch aspect vergeten wordt. Ik zou het zelf nog misschien gaan doen voor de fun.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Pagina: 1