Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1 paar luidsprekers schakelen tussen 2 versterkers

Pagina: 1
Acties:

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:57
Ik heb 1 paar luidsprekers die ik wil kunnen schakelen tussen 2 versterkers.
Zijn daar switches voor, of heeft iemand een ontwerp?

Ik heb alleen switches kunnen vinden die meerdere sets luidsprekers op 1 versterker aansluiten.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Afhankelijk van het type aansluitingen kan je die switches gewoon andersom gebruiken.
Dus meerdere versterkers aansluiten op de luidspreker aansluitingen en een setje luidsprekers op de versterker aansluiting.
... Geen garantie van mij overigens, maar doorgaans kan dit prima.

Alles kan stuk.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Euh ja, zolang die switches dan maar nooit 2 versterkers tegelijk aansluiten op 1 paar boxen. Het omgekeerde is overigens meestal ook geen goed idee, dus als het ding maar strict 'switched' en niet 'split' dan zou dat wel ok moeten zijn lijkt me?

Verwijderd

Is mogelijk alleen 2 versterkers aansluiten op 1 is niet mogelijk.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nooit zoiets gedaan. maar nog wel een aspect, hoewel ik niet weet of dit met tegenwoordige versterkers nog een probleem is. Vroeger in elk geval wel, als je de speakers verwijderde, dan had je kans dat de eindtrap van de versterker stilletjes overleed door een te hoge open spanning. Dat betekende dat je dus nooit de niet actieve versterker mocht inschakelen dan wel ingeschakeld mocht laten. Is overigens sowieso nog steeds een aan te bevelen beleid. Je wilt liever niet de lelijke geluiden horen die optreden als je toch bij ingeschakelde apparaten omschakelt ongeacht of het kwaad kan of niet.

Verder is al aangegeven dat dit heel goed mogelijk is met een simpele tweevierpolige wisselschakelaar die in elke electronicawinkel te koop is. En tenslotte, houd goed in de gaten in welke stand de wisselschakelaar staat zodat je niet de verkeerde versterker inschakelt.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Is het niet een beter idee om 1 versterker te gebruiken voor die speakers en de ingangen van de versterkers wisselen/beide aansluiten op een andere ingang?

• vanThijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-08 15:54
Kan je geen master/slave schakelaar bouwen met een 2 polig relais? Beetje dit idee:
code:
1
2
3
4
Amp1____
        |
         Relais---------Speakers
Amp2____|

Als amp1 aanstaat, voeding trekt relais aan --> amp1 aan speakers.Als amp1 uitstaat, relais in defaultpositie--> amp2 aan speakers. Moet je alleen een oplossing zoeken voor amp2, als je dat wil.
Bijvoorbeeld wanneer beide aanstaan, een vermogenweerstand van 4 of 8Ohm (impedantie speakers) als terminatieweerstand als uitgang voor amp2.
Pagina: 1