Toon posts:

Is mijn 7.1 headset compatibel met mijn geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

ik heb vandaag mijn nieuwe headset in ontvangst mogen nemen. Het is een Steelseries 5H v2. Dit is zoals sommigen van jullie misschien wel weten, een 7.1 headset.
Ik heb ook opgezocht wat voor geluidskaart ik heb; een SoundMAX integrated Digital HD Audio.

Nu heb ik een paar vragen; namelijk:
- Ondersteunt mijn geluidskaart mijn 7.1 headset?
- Zo ja, doen alle boxjes het dan automatisch of moet ik hem eerst nog installeren?
- Ik heb Windos Vista, en wanneer ik via Control Panel -> Sounds, bij mijn geluidskaart kom, en dan naar -> Configure Speakers ga, werken alleen de L en R box als ik in het menu 5.1 geluid aanklik (7.1 staat er niet bij). De anderen boxen geven dan dus geen geluid, bij de test. Misschien helpt dit om te zien of mijn geluidskaart de headset gewoon niet ondersteunt?

Bvd,

diAz

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:27

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Beste diAz,

Als het goed is heb je een handleiding gekregen bij het aanschaffen van je headset. Daarin staat het een en ander vermeldt hoe je de headset moet aansluiten.

• Aangezien je alleen aangeeft wat voor chip je hebt is het eigenlijk heel lastig om een goed antwoord te geven. Dus wat voor een moederbord heb je en uit hoeveel 'pluggen' bestaat jouw headset
• Check de handleiding². Installeer de driver: http://www.steelseries.com/downloads/
• Check de handleiding³. Installeer eens de drivers van: http://www.steelseries.com/downloads/
Iets meer informatie is dus wel gewenst :)

[ Voor 33% gewijzigd door Outerspace op 12-01-2009 16:00 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Als ik google zie ik één 3,5mm connector. Dit kan dus gewoon in de (groene) uitgang van de geluidskaart. 7.1 selecteren zal dan ook niet gaan werken in Windows lijkt me. Fysiek is het gewoon stereo. Toch?

Default blanke hetero

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op maandag 12 januari 2009 @ 15:57:
Beste diAz,

Als het goed is heb je een handleiding gekregen bij het aanschaffen van je headset. Daarin staat het een en ander vermeldt hoe je de headset moet aansluiten.

• Aangezien je alleen aangeeft wat voor chip je hebt is het eigenlijk heel lastig om een goed antwoord te geven. Dus wat voor een moederbord heb je en uit hoeveel 'pluggen' bestaat jouw headset
• Check de handleiding². Installeer de driver: http://www.steelseries.com/downloads/
• Check de handleiding³. Installeer eens de drivers van: http://www.steelseries.com/downloads/
Iets meer informatie is dus wel gewenst :)
Sorry, ik ben een tweak lowbird, maar pluggen zijn de aansluitingen toch?
- Ik heb dan zo'n groene plug die ik in mn geluidskaart doe, en nog eentje voor de mic. Eigenlijk dus gewoon 1 plug.
- Het probleem is, dat ik het bij een goedkope site besteld heb, en er geen handleiding bij zit. Maar bedankt voor de link, ik ga de driver maar downloaden dan.
- Ten derde: Hoe kom ik aan meer informatie; kan je het misschien doelgericht aangeven wat ik moet opzoeken? (En waar het dan te vinden is:x)

Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Ebayzo schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:02:
Als ik google zie ik één 3,5mm connector. Dit kan dus gewoon in de (groene) uitgang van de geluidskaart. 7.1 selecteren zal dan ook niet gaan werken in Windows lijkt me. Fysiek is het gewoon stereo. Toch?
Wat mijn headset zo 7.1 maakt is dat er 7 boxen en 1 bass in moet zitten, maar die werken nog niet allemaal. Ik heb maar 1 plug ja, die in de groen uitgang van de geluidskaart gaat. Maar al de 8 boxjes schijnen nog niet te werken, anyway, ik download eerst de driver van steelseries maar. Alvast bedankt!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-02 15:52
De Steelseries 5H v2 is niet 7.1.

De Steelseries 5H v2 USB (inclusief USB externe geluidskaart) kan d.m.v. software virtueel 7.1 geluid nabootsen. De headset beschikt dus niet over meerdere speakers zoals bij échte surround headsets het geval is, aan de hand van software kan dit nagebootst worden.

[ Voor 32% gewijzigd door PeterSelie op 12-01-2009 16:12 ]

• Nozzie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-01 13:00
Op de site van Steelseries kan ik nergens vinden dat dit headset 7.1 sound zou ondersteunen. En aangezien er maar 1 groene jackplug aan zit zou ik zeggen dat het gewoon stereo is.

• Outerspace

Outerspace

Ebayzo schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:02:
Het is stereo maar wordt omgezet in een 7.1 stereo versie (all stereo). Soort van emulatie.
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:07:
[...]

Sorry, ik ben een tweak lowbird, maar pluggen zijn de aansluitingen toch?
- Ik heb dan zo'n groene plug die ik in mn geluidskaart doe, en nog eentje voor de mic. Eigenlijk dus gewoon 1 plug.
- Het probleem is, dat ik het bij een goedkope site besteld heb, en er geen handleiding bij zit. Maar bedankt voor de link, ik ga de driver maar downloaden dan.
- Ten derde: Hoe kom ik aan meer informatie; kan je het misschien doelgericht aangeven wat ik moet opzoeken? (En waar het dan te vinden is:x)

Alvast bedankt!
• Kijk even op de site van steelseries.com :)
• Zie hierboven ^^^

Betreft je moederbord? Schroef je kast open en kijk op de plank.
Of als je lui bent, download je zoiets als Everest ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
SoaDmaggot schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:11:
De Steelseries 5H v2 is niet 7.1.

De Steelseries 5H v2 USB (inclusief USB externe geluidskaart) kan d.m.v. software virtueel 7.1 geluid nabootsen. De headset beschikt dus niet over meerdere speakers zoals bij échte surround headsets het geval is, aan de hand van software kan dit nagebootst worden.
Sorry, dit was dan wel de fatale fout. Bij mijn pakket ontbreekt een externe geluidskaart, dat wordt dus apart bestellen. Dan is dus ook het geluidskaart probleem opgelost. Voor het installeren van de driver moet ook eerst die externe USB geluidskaart ingeplugd zijn.
Bedankt,

• Outerspace

Outerspace

Installeer anders de drivers en kijk hoever je komt, misschien kan je om dat kastje heen :)

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:17:
Installeer anders de drivers en kijk hoever je komt, misschien kan je om dat kastje heen :)
Bij het begin van de setup komt dan de error; Please plug-in your Steelseries USB soundcard device!
Op OK klikken is de enige optie, waarna de setup afsluit..

Weet iemand misschien waar je los de 'Steelseries USB soundcard device' kan kopen?
Ik zie hem alleen in combinatie met de 5H v2, maar ik heb dus alleen de headset gekregen.

Bvd!

• PeterSelie
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:14:
[...]

Sorry, dit was dan wel de fatale fout. Bij mijn pakket ontbreekt een externe geluidskaart, dat wordt dus apart bestellen. Dan is dus ook het geluidskaart probleem opgelost. Voor het installeren van de driver moet ook eerst die externe USB geluidskaart ingeplugd zijn.
Bedankt,
Die set is een stuk goedkoper over het algemeen wanneer je hem in 1x koopt (headset + USB dongle) dan wanneer je die USB dongle los koopt. Als ik jou was zou ik hem gewoon terugsturen aan de hand van de koop-op-afstand-wet. Via deze wet mag je zonder reden je aankoop (ongeopend en) onbeschadigd terugsturen binnen de 7 dagen na aankoop.
Betaal je alleen één maal extra verzendkosten (terugzenden, €6,20) wat als het goed is minder is dan het verschil tussen volledig pakket (headset + USB dongle) en beide items los kopen.
Even contact opnemen met de winkel dus en kijken of ze hem terug willen nemen, wanneer de verpakking al open geweest is.
Outerspace schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:17:
Ik weet niet hoe je die drivers / software in plaats van je externe USB kaart (waarvoor die drivers gemaakt zijn) je onboard geluidskaart aan wil laten sturen?..
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:21:
[...]

Bij het begin van de setup komt dan de error; Please plug-in your Steelseries USB soundcard device!
Op OK klikken is de enige optie, waarna de setup afsluit..

Weet iemand misschien waar je los de 'Steelseries USB soundcard device' kan kopen?
Ik zie hem alleen in combinatie met de 5H v2, maar ik heb dus alleen de headset gekregen.

Bvd!
zwart en wit. Niet dezelfde als die je bij de USB versie van de headset krijgt, maar werkt wel hetzelfde. Deze heb ik gekocht toen ik een Steelseries Siberia headset kocht vóór mijn huidige headset.

[ Voor 27% gewijzigd door PeterSelie op 12-01-2009 16:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
SoaDmaggot schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:23:
[...]

Die set is een stuk goedkoper over het algemeen wanneer je hem in 1x koopt (headset + USB dongle) dan wanneer je die USB dongle los koopt. Als ik jou was zou ik hem gewoon terugsturen aan de hand van de koop-op-afstand-wet. Via deze wet mag je zonder reden je aankoop (ongeopend en) onbeschadigd terugsturen binnen de 7 dagen na aankoop.
Betaal je alleen één maal extra verzendkosten (terugzenden, €6,20) wat als het goed is minder is dan het verschil tussen volledig pakket (headset + USB dongle) en beide items los kopen.
Even contact opnemen met de winkel dus en kijken of ze hem terug willen nemen, wanneer de verpakking al open geweest is.

[...]

Ik weet niet hoe je die drivers / software in plaats van je externe USB kaart (waarvoor die drivers gemaakt zijn) je onboard geluidskaart aan wil laten sturen?..

[...]

zwart en wit. Niet dezelfde als die je bij de USB versie van de headset krijgt, maar werkt wel hetzelfde. Deze heb ik gekocht toen ik een Steelseries Siberia headset kocht vóór mijn huidige headset.
Via mijn goedkope leverancier (Pixmania) kom je in een cirkeltje terecht wanneer je een product wilt terug sturen, link naar de e-mail is link naar de FAQ, door FAQ vragen kom je weer bij andere links naar de e-mail en daar wordt je weer doorgelinkt naar de home van de FAQ. De klantenservice is in gesprek..

Want voor het terugsturen heb je een retourbon nodig, en een link naar de retourbon vond ik door eindeloos veel geklik en lang doorgelinkt te zijn. Ik klikte op de link naar de retourbon en kwam weer terecht bij de home van de FAQ..

Dus een tip; geen bestellingen bestellen bij Pixmania als je er niet zeker van bent of je een product wilt houden.

Het scheelt uiteindelijk 10 euro, dus het is geen rib uit mijn lijf om de kaart los te bestellen, maar de retourhulp van Pixmania is kwalitatief dus uitermate slecht.

• Outerspace

Outerspace

SoaDmaggot schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:23:
Scherp. Ik dacht dat je misschien een emulatie kan doen vanaf je PC zelf ipv via dat kastje.

• PeterSelie
Outerspace schreef op maandag 12 januari 2009 @ 17:00:
[...]

Scherp. Ik dacht dat je misschien een emulatie kan doen vanaf je PC zelf ipv via dat kastje.
Dat zou eventueel software matig wel kunnen aan de hand van een ander software pakket. Daar zou de TS echter zelf even naar moeten zoeken, ik vrees dat dat buiten dit topic valt en enkel googlewerk is (of daar software voor bestaat / te vinden is of niet).
Pagina: 1