Hoe 2 PCs+laptop+Externe hardeschijf synchroon houden?

Pagina: 1
Acties:

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-12-2025
Hallo,

Momenteel ben ik zoals zoveel consumenten: er zijn 2 computers (bij computer A 300 Gig gebruikt, computer B 100 gig gebruikt), en een oude laptop (C, die slechts soms wordt gebruikt) en een externe harde schijf (Noem ik even D,400 gig ruimte waarvan groot deel al gebruikt voor films).
De foto's staan op alle plaatsen maar sommige hebben iets niet dat anderen niet hebben en het word slechts heel sporadisch in orde gezet.
De andere bestanden (behalve mijn Thesis waar ik natuurlijk wel zorg voor draag) worden al helemaal nooit gebackupt.
Alles zit via draadloos internet op een WRT54g, behalve de externe USB harde schijf.

Het is duidelijk dat ik te weinig ruimte heb voor backups dus er moet iets aangeschaft worden.
Nu vroeg ik me af, watis de makkelijkste manier om ervoor te zorgen dat mijn foto's op alle locaties identiek zijn? Wanneer ik op A, B,C of D iets aanpas moet dat dus ook op de andere locaties gebeuren.

Verder moet er een kopie van bvb Mijn documenten van A gemaakt worden en ook 1 van Mijn documenten van B en D.

De laptop en externe USB harde schijf worden slechts sporadisch aangezet.

Ik hoop dat jullie een beetje het idee snappen.

Ik veronderstel dat een programma als genie backup manager of acronis true image daar niet aan voldoet?
De bedoeling is dus dat dit niet te veel kost en indien de beste oplossing bvb een NAS blijkt dat dit dan niet te veel stroom gebruikt (is het mogelijk dat de harde schijf pas aan gaat als er iets verandert? Of dat hij bijvoorbeeld om de dag alles foto's synchroniseert/ mijn documenten backupt)

Ik weet hier niet zo veel van dus hoop dat jullie me in de goeie richting kunnen wijzen van wat ik best kan doen.

Alvast bedankt!
Esben

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een centrale server niets, met centrale opslag en centrale backup? Wel zo handig :)

Sowieso syncen met bijv. AllWaySync. Werkt prima en is gratis.

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Exorcist schreef op maandag 12 januari 2009 @ 15:36:
Een centrale server niets, met centrale opslag en centrale backup? Wel zo handig :)

Sowieso syncen met bijv. AllWaySync. Werkt prima en is gratis.
Of syncback
http://www.2brightsparks.com/downloads.html#freeware werkt naar mijn mening ook erg goed hiervoor. En verder gewoon een willekeurige NAS. Zie:
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

[ Voor 14% gewijzigd door MasterMike op 12-01-2009 15:43 ]

• quizzical
Centrale server is een interessant idee en had ik niet aan gedacht maar wat doe je dan als je niet thuis werkt me de laptop? Bovendien valt de snelheid van werken dan wel tegen als je op je PC werkt: wifi 54g= max 54mbps = max 6.75 MB/s en dat alleen in theorie...

Vereist syncback niet manuele handelingen? Als je op computer A een folder hebt verandert van naam en op computer B heb je een bestand in die folder aangepast. Wat doet hij dan?

Zijn er goedkope NAS apparaten die alleen aangaan als het nodig is? En die goed bereikt kunnen worden via internet? Mijn vader heeft een Lacie apparaat met een verschrikkelijke webinterface, je moet bij elk bestand dat je wilt downloaden een vinkje zetten en het gaat ook verschrikkelijk langzaam.

[ Voor 11% gewijzigd door quizzical op 12-01-2009 16:22 ]

• quizzical
Pfft, ik vind geen goeie site om NAS apparaten te vergelijken... Iemand een idee waar ik daarvoor terecht kan?
Zoek voor het laagste budget een NAS waar ik ook 2 printers op kan aansluiten (waarschijnlijk weinig realistisch dus niet essentieel) en waarbij de harde schijf pas aan gaat als dat nodig is (lees zo laag mogelijk stroomverbruik). En als er al een harde schijf in zit liefst een grote (1.5TB of zo). Verder moet ik er ook makkelijk van eender waar op kunnen (en heb geen vast IP hier).

[ Voor 10% gewijzigd door quizzical op 12-01-2009 20:21 ]

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Tja, ik denk dat een centrale server de beste oplossing voor je zou zijn. Dan kan je er een server OS op draaien, zodat je op een intelligente manier kan synchroniseren. Zo kan je dan een aantal mappen aangeven die je altijd lokaal beschikbaar wil hebben op je pc's, en het gewenste gedrag instellen bij conflicten (bestand wel aanwezig op client, maar niet op server, of andersom). Sommige bestanden, die je niet vaak opent, kan je dan wel bv alleen op je server hebben staan. Backuppen van de server volstaat dan om al je bestanden veilig te stellen.

Je kan dan bv een (bv dyndns.org) hostnaam instellen voor je dynamische ip. Zo is je server ook vanaf het internet altijd te benaderen. De mappen op je server zou je dan kunnen delen, en op je clients mounten als netwerkshare. Een simpele vpn-server op je server zorgt ervoor dat als je vanaf het internet je server benadert je net zo makkelijk bij je bestanden kan als van binnen je netwerk (wel even met de vpn-server verbinden natuurlijk).

Echter; Ik denk dat de snelheid van je netwerk al gauw tekortschiet. Ik heb zelf hier twee vaste pc's staan, een mediacenter pc en twee laptops. Toen ik vanaf de vaste pc's films etc, ging delen om op het mediacenter te bekijken, heb ik toch maar twee netwerkkabels naar de vaste pc's gelegd.
Dus je moet of een bedraad netwerk neerleggen, of misschien kijken naar 802.11n netwerkapparatuur. Met dat laatste heb ik nog geen ervaring, dus kan je niet vertellen of dat snel genoeg is.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Verwijderd

Zelf werk ik met een centrale server en de functie offline bestanden. Zo staan al mijn bestanden lokaal als op de server. Als ik dan weg ben met mijn laptop en kom terug thuis synchroniseert hij automatisch met mijn server.

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:04

CasGas

.

Robocopy, dat werkt altijd goed :)

Schema'tje maken om alles heen en weer te sync'n en klaar is klara :)

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Pagina: 1