Trage DNS, zo lijkt het

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb hier een groot probleem met DNS, althans zo lijkt het. Soms het is normaal, maar meest van tijd het is baggertraag. Ik heb een Speedtouch 780WL, die ik al een paar keer gereset heb, op een 20Mb lijn van Online. Ik ben niets aan het downloaden atm, maar toch is alles traag.

Mijn consteringen tot nu toe:
1) De webinterface van de router is erg traag. Tweakers.net is traag, Google is traag, alles is traag. Heeft niets te maken met waar ik heen ga. Maar dat de router zelf ook zo traag reageert, is wel frapant.
2) M'n downloadsnelheid vanaf nieuwsgroepen of BitTorrent is normaal (zodra er eindelijk verbindingen opgezet zijn, wat DAT gedeelte gaat nog wel traag). Ik haal een gezonde 1,4MBps.
3) In m'n speedtouch zie ik bij Local Network Devices, waar alle pc's in een lijstje staan die op de (W)LAN interface verbonden zijn, een vreemde entry, nml met het ip-adres 85.146.192.1 op interface "unknown". Dat is de gateway van m'n internetverbinding, maar als ik em wegflikker, komt ie vanzelf weer terug.
4) Pingen gaat op normale snelheid, traceroute ook. Maar zoals verwacht, het resolven van namen met die opdrachten is even traag als met een browser.
5) Tijdens een traceroute kan het zijn dat de allereerste hop een timeout geeft, en dat is dus de router. De pingentijden naar de eerste hop (als ie het wél doet) zijn vaak tegen de 100ms aan. Beetje hoog?
6) Het probleem doet zich op al m'n pc's voor. Ook via WLAN.

Iemand een idee?

日本!🎌

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-03 13:09
Misschien is je router gewoon overleden dan kan ook gebeuren. Dit soort vage klachten van alles voelt traag.

Maar ping dan eens op: 66.249.91.104 (www.google.com)

als dit ook traag is heeft het niks met dns te maken. Ik zou gewoon ergens een andere modem vandaan halen een oudje of gewoon 1 om te testen.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Alternatieve DNS server instellen om te zien of dat (tijdelijk) soelaas biedt?

Op IP websites bezoeken gaat dus prima?

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb net getest wat er gebeurt als ik OpenDNS gebruik, maar die is ook niet best. Is allemaal net zo traag. Maar nog gekker:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Pinging 66.249.91.104 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 66.249.91.104: bytes=32 time=41ms TTL=244
Reply from 66.249.91.104: bytes=32 time=27ms TTL=244

Ping statistics for 66.249.91.104:
    Packets: Sent = 4, Received = 2, Lost = 2 (50% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 27ms, Maximum = 41ms, Average = 34ms

NOG gekker, wat ik dan niet begrijp, waarom kan ik dan van de nieuwsgroepen op volle snelheid downloaden als schijnbaar m'n router naar z'n grootje is :?

日本!🎌

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kun je 's testen met een ander OS vanaf CD ofzo? Om software uit te sluiten of iets met je TCP/IP stack?

• RamO
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-04-2025

RamO

The Alchemist of Happiness

Wat is je upload snelheid... soms ligt het daaraan dat alles zo traag reageert, aangezien je download snelheid wel in orde is...

Floccinoccinihilipilification

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
Misschien word je router traag omdat je de cpu teveel belast met je nieuwsgroepen en torrents.....

Door het grote aantal simultane connecties gaat menig router over de zeik!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Gezien het feit dat de webinterface van je router ook traag is lijkt mij het geen dns probleem.
Ook komt het voor op alle PC's, lijkt mij gevalletje router probleem inderdaad.

Doe eens een firmware upgrade?

PS: Punt 3 is niet vreemd deze zit eigenlijk ook gewoon in het lan van je router.

[ Voor 24% gewijzigd door Jay-v op 12-01-2009 15:45 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het lijkt inderdaad aan de router te liggen. Ik heb de livebox (:r) maar weer es aangezwengeld, en daarbij is alles normaal snel. Alleen over een paar dagen klapt ie eruit :)

Ik moet wel ff erbij zeggen dat ik niets meer doe dan anders. Teveel CPU-belasting lijkt me niet aan de orde. Zeker gezien de boel traag blijft als ik alle downloads uitzet en met bittorrent-client zelfs helemaal afsluit.

Firmware upgrades zijn er volgens mij al een tijdje niet meer...

日本!🎌

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Tijd voor een "normale" router die ook nog 's wat meer kunstjes kan dan, denk ik? Kijk eens naar een Linksys WAG160N, ook modem/router in één.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Routers houden de connecties nog wel een tijd bij nadat je de desbetreffende programma's hebt afgesloten. Wat gebeurt er als je de programma's afsluit en je router helemaal reboot?

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Ik zit bij Alice met mijn CopperJet en een Linksys WRT160N en heb dezelfde problemen.
Op dit moment vermoed ik mijn linksys ervan, daar ik er meer over lees van de linksys :(

Misschien had ik toch maar gewoon een netgear van 40 euro moeten halen...

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Freebee: ik vrees dat dat niet helpt. Dat had ik nml een paar keer gedaan en de boel bleef traag.

Al met al lijkt het er dus meer op dat het opzetten van een TCP-verbinding traag gaat. En gezien DNS zo'n beetje altijd het eerste is waarnaar ie een verbinding moet opzetten, gaf ik daar eerst de schuld aan. Maar het gaat nu (zelfs mét OpenDNS, want je zou verwachten dat die trager is dan Online's DNS) allemaal prima.

Alleen die vervloekte livebox heh. Die is net alweer vastgelopen, zoals voorspeld :)
Ik wordt er niet eens boos om, weet je. Het ding mist sowieso ook UPnP, WLAN en VOIP (voor VoipBuster). Dus de livebox blijven gebruiken is hoe dan ook een no-go :)

Dan maar es kijken of ik nog garantie op het ding mag claimen...

[ Voor 12% gewijzigd door _Thanatos_ op 12-01-2009 18:33 . Reden: Beetje ranten op de livebox tussendoor ]

日本!🎌

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:54
Je moet eens een fabrieksreset uitvoeren.
Je moet dan wel alles opnieuw instellen.

Welke firmware zit op de 780?
Pagina: 1