[HT] Front-speakers

Pagina: 1
Acties:

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:28
Ik ben nu al enige tijd bezig een HT op mijn zolder voor elkaar te krijgen. Sinds kort heb ik de Onkyo 606 besteld, maar ben nu nog op zoek naar speakers. Tijdens enkele luistersessies kwam de Focal 816V toch wel erg goed over.
Nu stelde een vriend van me echter voor om, aangezien ik het (bijna) alleen maar voor films ga gebruiken, ipv een paar zuilen als front-speakers ook boekenplank-modellen te gebruiken en deze aan te vullen met een sub. Op zich scheelt dat wel aardig wat geld en heb ik dan voor hetzelfde geld een mooie sub erbij, maar ik vraag me toch af of ik niet ergens in het geluid een deel ga missen en of het niet wat minder vol gaat klinken.

Graag hoor ik wat jullie suggesties zijn (rekening houdend met de prijsverschillen).

PS. Als ik voor de zuilen zou gaan, zou er denk ik op den duur toch nog wel een sub bij komen.

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 11:33
Ik heb een HKTS11 op een AVR255 hangen. Heb deze toen ik nog aan het zoeken was aangevuld met 2 CM7's in plaats van de front speakers. Dit klonk iets voller maar tijdens films mis ik ze nauwelijks. Met muziek hoor je het verschil HEEL duidelijk!!! De sub van de HKTS11 set geeft VEEL laag maar wanneer je muziek gaat luisteren krijg je snel teveel laag. Je krijgt dan bijna een soort van brom omdat de sub constant bezig is.

Op dat soort momenten moet het heerlijk zijn om de CM7's in de woonkamer te hebben staan.

Qua film geluid: Mijn HKTS11 set klinkt HEERLIJK...lekker vol en zuiver geluid. Niets op aan te merken (hoewel het altijd beter kan natuurlijk:) )

*edit* even een aanvullig....ik heb de CM7's destijds ook met een REL sub gehoord (die set was toen een stukkie boven me budget:) ) en dat klonk dan wel weer GEWELDIG!!! Dat was echt een wereld van veschil. Zelfden zoiets gehoord:)

[ Voor 14% gewijzigd door boomr op 12-01-2009 15:13 ]

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:15
Hoe goed je zuilen ook zijn, ze zullen nooit zo'n lage en strakke bas veroorzaken als een fatsoenlijke subwoofer. (binnen een redelijk budget)

Films hebben een apart kanaal voor de subwoofer met vaak een basniveau van zo'n +10dB boven alle andere speakers. Een subwoofer geeft dan niet alleen een betere weergave van deze bas, maar ontlast ook je andere speakers, waarmee schade daaraan voorkomen wordt.
Het moet echter wel gaan om een fatsoenlijke subwoofer qua geluid en prijs (in verhouding met je speakers), anders krijg je zoiets als boven beschreven met de HK sub en had je beter voor de zuilen kunnen gaan. *no offense lj_tree*

Het kwaliteitsverschil tussen zuilen en boekenplankspeakers zal in muziek veel meer opvallen dan in films. De aanwezigheid van een subwoofer hoort in muziek weer niet op te vallen, maar wel tijdens films.

Van de andere kant is het maar de vraag hoeveel bas je echt nuttig kunt gebruiken op de zolder zonder iemand tot last te zijn... en als je de zuilen op termijn toch al wilt gaan uitbreiden met een subwoofer, is dat natuurlijk de mooiste (en duurste) oplossing. Dan weet je na de aankoop van de subwoofer wel het verschil veel meer te waarderen. En je hebt dan best of both worlds... :)

• boomr
None taken FrenzyFreak:)

Ik moet wel zeggen dat tijdens films me HKTS11 set het GEWELDIG doet:) Ben er echt zwaar zwaar zwaar tevreden over en wanneer het budget het een beetje toelaat (eerst nog wat andere aankopen op de planning) komt er een REL sub:) Dan gaat t feest pas echt beginnen:P

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• SneezyThunder91
  • Laatst online: 17-03-2025
Ik ben sinds kort in het bezit van een Onkyo TX-SR606 (deze ter vervangen van een Onkyo TX-SR600E) en 2 JBL Northridge E80 (als aanvulling op mijn JBL SCS-178 5.1 set) en moet zeggen dat zuilen het geluid zeker ten goede komen. Zowel bij films als muziek is het geluid "ruimtelijker". En dat de sub overkill is vind ik niet (Al heb ik natuurlijk maar een beperkte sub). Ik zou echt voor de zuilen gaan en er later een sub aan toevoegen. Daarna lekker de Receiver via de Audysee laten configuren en genieten maar. Ook het BI-ampen van mijn 2 fronts geeft toch net iets meer. Je meot er wel van houden want het klinkt toch wat anders.

• maikel
  • Laatst online: 13:28
FrenzyFreak schreef op maandag 12 januari 2009 @ 15:36:
...
en als je de zuilen op termijn toch al wilt gaan uitbreiden met een subwoofer, is dat natuurlijk de mooiste (en duurste) oplossing. Dan weet je na de aankoop van de subwoofer wel het verschil veel meer te waarderen. En je hebt dan best of both worlds... :)
Zuilen + sub is natuurlijk de ideale situatie, maar scheelt wel een hoop geld. Als ik voor de boekenplankmodellen ga, kan die sub er al direct bij. Vandaar dat ik me af vroeg of de zuilen dan nog veel extra toevoegen.
Dat de sub er (waarschijnlijk) toch wel komt, is vanwege het extra laag dat bij films goed van pas komt. Als die sub dan ook nog (goed/mooi) het bass-gedeelte van de zuilen kan vervangen, is het natuurlijk zonde om een hoop geld aan zuilen uit te geven.

• boomr
Ik denk dat als je enkel voor goed film geluid gaat je beter kunt beginnen met kleinere speakers en een losse sub en deze set later uit te breiden met zuiltjes.

Mijn mening:)

Pagina: 1