Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Het Asus A8NE-FM/S mobo start niet door.
De fan van de cpu gaat enkele seconden aan en dan weer uit, in deze toestand.

Hangen en opstarten doorgenomen.....
Alle onderdelen getest zoals ram, psu, pci-e kaart in andere pc en op dit mobo met andere vervangende onderdelen getest ben ik op het volgende uitgekomen.

Zodra ik de 12 V atx aansluiting (4-pins) uit het mobo haal, blijft de cpu fan wel doordraaien.
Als ik de cpu er uit haal, blijft de cpu fan ook draaien. Zodra ik de 4 pins aansluit weer een kortstondige fan en weer uit.... Dit heb ik getest met verschillende voedingen, allen met 24 pins en 4 pins aansluitingen.
De rest zoals ram en dergelijke zijn niet meer ingeprikt en ik krijg ook geen enkel piepje te horen terwijl de speaker onboard is.

De cpu ,een AMD Athlon 64- 3500+ socket 939, op een ander mobo prikken is lastig omdat ik geen socket 939 mobo ter vervanging heb. (ik weet dat dit de beste manier is maar een ander mobo kost bij alternate € 80,--, en dit is puur een sport om deze bak weer te laten draaien)

Betekent dit dat de cpu dood is of is dit een mobo probleem zoals in deze topics ?

Moederborden overlijden?
pc start niet op, fans draaien wel.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hoe is het met je condensatoren gesteld op je moederbord? CPU's gaan trouwens zelden dood, dan zou ik het eerder zoeken bij voeding en/of moederbord.

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:04
Vermoed dat inderdaad je mobo kapot is, toevallig zag dat ze hier nog een msi neo voor 55 euro hadden wellicht dat dat wat voor je is..

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan geen bolle condensatoren of elco's vinden en er zit ook geen bruine rotzooi op. Op mobo zijn ook geen zwarte plekken te vinden.
De voeding is uitgesloten omdat ik 3 verschillende heb uitgeprobeerd en bij alle 3 hetzelfde probleem.

Kan die 12 V 4 pins schade toebrengen aan de cpu?

@ Terran, dank je wel voor de link. Dit is inderdaad dan wel het overwegen waard, scheelt weer wat geld in vergelijking met een asrock van alternate voor 79 euro

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Zit er misschien een kortsluiting in die 12V 4 stekker aansluiting?

There is no place like 127.0.0.1

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
kortsluiting is een beetje waar het naar klinkt als je al het andere hebt uitgesloten. Is die 4pin toevallig op het mobo een beetje bruinig? ik heb ze ook zo eens gehad, nooit gelukt om dat mobo weer levend te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan geen bruine plekken ontdekken op de 4 pins aansluiting of op het mobo. Kortsluiting klinkt logisch, ik weet alleen niet hoe ik dit kan testen.

Kan die 12 V 4 pins kortsluiting schade toebrengen aan de cpu?

@ Vorak, is toen je cpu beschadigd of was die nog bruikbaar?

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 11:46

silitek

Tubes Only

Probeer eens een andere PSU..en anders mits getest hoe waren de voedingslijnen?

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met 3 verschillende voedingen hetzelfde probleem. Zodra de 12V 4 pins aangesloten is blijft het probleem 8)7

Verwijderd

Ik heb deze maandag ook hetzelfde voorgehad met (ongeveer) hetzelfde moederbord (A8N-E - ong 2,5jr oud)...CPU fan wou niet meer draaien. Heb hem geprobeerd in een andere kast en alles werkte prima. Mijn conclusie was direct dat MB kapot moest zijn en heb maar een andere besteld...(inclusief CPU en RAM).

En ik dacht dat Asus toch een gerenomeerd merk was... :/

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 21:26:
Ik kan geen bruine plekken ontdekken op de 4 pins aansluiting of op het mobo. Kortsluiting klinkt logisch, ik weet alleen niet hoe ik dit kan testen.

Kan die 12 V 4 pins kortsluiting schade toebrengen aan de cpu?

@ Vorak, is toen je cpu beschadigd of was die nog bruikbaar?
CPU was in orde. Moederbord was 130 graden geworden in speedfan, kreeg later moeite met opstarten. Nog wat later wilde ie niet meer starten. Toen het mobo eens bekeken, gezien dat de pin aansluiting verbrand was. Heb toen de pin aansluiting uitgekrabd en schoongemaakt op het moederbord. Helaas heeft het me toen niet geholpen, mobo bleef dood.

Verwijderd

Topicstarter
Vorak,

Dank je voor je reactie. Ik denk dat ik er maar vanuit ga dat de cpu niet het loodje heeft gelegd en dat ik maar ga voor een nieuwe mobo.

Allemaal hartelijk dank voor het meedenken _/-\o_
Pagina: 1