na een stroomstoring wordt hdd niet meer herkend in bios. nieuwe hdd gekocht, ook geen herkenning. in andere laptop worden de hdd's wel herkend. als externe hdd worden de schijven aan deze laptop wel herkend. probeer ik een hdd met os van andere laptop wordt deze wel herkend, winxp start even op om met blauw scherm direct weer opnieuw te starten. (samsung 160 gb en toshiba hdd 60 gb). laptop is targa visionary xp10, winxp prof, 512 mb. gekocht in 2005. wie weet raad of heeft tips?
Misschien wat meer specs mbt de laptop in kwestie en de schijven?
de oorspronkelijke hd was een 60gb (LBA 117, 210, 240 sectors) Toshiba HDD2183 C. pata
de nieuwe hd is een 160gb (LBA 312,581, 808 M5_P1) Samsung HM160HC pata
de laptop kan ik niet meer benaderen zonder hd. heb er geen handleiding van
ami bios 09/03/2003, ver 2.07AS
mobile atlhon xp 2500+
ami EC591 version: 2.00
zie nu: CMOS Memory Size Wrong tijdens post verschijnen. ik ontkom waarschijnlijk niet aan een biosflash?
als ik een hd van een werkende laptop (asus) plaats, start hij even op, geeft een blauw scherm start direct weer op. om verder geen risico te nemen heb ik deze hd weer verwijderd.
de nieuwe hd is een 160gb (LBA 312,581, 808 M5_P1) Samsung HM160HC pata
de laptop kan ik niet meer benaderen zonder hd. heb er geen handleiding van
ami bios 09/03/2003, ver 2.07AS
mobile atlhon xp 2500+
ami EC591 version: 2.00
zie nu: CMOS Memory Size Wrong tijdens post verschijnen. ik ontkom waarschijnlijk niet aan een biosflash?
als ik een hd van een werkende laptop (asus) plaats, start hij even op, geeft een blauw scherm start direct weer op. om verder geen risico te nemen heb ik deze hd weer verwijderd.
Het CMOS wordt gebruikt om bios-instellingen in op te slaan, daar staat dus niet het bios op. Flashen is dan ook een overbodige actie om dat te fixen. Indien mogelijk even 't bios in gaan en alles resetten naar default en opslaan zou vodoende moeten zijn om iig die melding weg te krijgen. Met enig geluk werkt je schijf dan ook weer. (Had je trouwens ook kunnen vinden als je "CMOS Memory Size Wrong" in google in zou typen...)
Het blauwe scherm komt waarschijnlijk door 't verschil in hardware.
Het blauwe scherm komt waarschijnlijk door 't verschil in hardware.
okay, weer iets er bij geleerd maar het bios resetten was het eerste wat ik heb geprobeerd. daar heb ik in het verleden al eens succes mee gehad. deze keer helpt het helaas niet. ik heb zelfs de batterij enige minuten verwijderd en teruggeplaatst. helaas.... kan ik nog iets doen? ik heb geen idee
Ben er inmiddels achter dat het probleem is veroorzaakt door de voeding. Waarschijnlijk te onzorgvuldig mee omgegaan. Ik kan echter nog steeds niet de hd benaderen. Als ik een hd vanuit een andere laptop inbouw start hij kort op maar door verkeerde drivers wordt xp er direct weer uitgegooid. en schone installatie op een hd in een andere laptop biedt geen soulaas, ook met een blauw scherm direct weer heropstart van xp. boodschap van wrong size komt niet meer. wat kan ik nog doen?
De harddisk eens controleren op fouten (bv met Hiren bootcd)?
No drama
kan je niet...
een hdd van een die werkt... syspreppen? inbouwen in je pc... dan start ie een soort van XP installatie op, maar van vanaf de hardeschijf
dat moet werken....
een hdd van een die werkt... syspreppen? inbouwen in je pc... dan start ie een soort van XP installatie op, maar van vanaf de hardeschijf
dat moet werken....
wil je me uitleggen wat syspreppen is? een bestaande harddisk uit een andere lap die daar gewoon werkt laat de lap even starten om gelijk een herstart in te zetten. dat begrijp ik omdat het een andere lap is met andere hardware. de hd is als externe hd gewoon te gebruiken en wordt op elke pc herkend. als ik de hd met chkdsk controleer worden er geen fouten gevonden. dit is niet alleen met deze hd het geval, deze heb ik nieuw gekocht en heb ik bijna een xp installatie op kunnen doen voor het gedonder begon, ook met de vorige hd is precies hetzelfde aan de hand. dus ook goed te gebruiken als externe maar intern niet herkend.
wel alvast bedankt voor het meedenken
wel alvast bedankt voor het meedenken
Pagina: 1