Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een ASUS A7V8X-X moederbord met een AMD 2400+ processor. Kan ik deze onderclocken door de multiplier te verlagen of is deze ook vast gesteld. Ik zou graag de bus op dezelfde waarde laten.

Indien de multiplier vast staat weet iemand hier een alternatieve route voor ?

Ik wil de clock en spanning proberen te verlagen zodat ik de processor passief kan koelen voor een HTPC. Hierin hoop ik voldoende luchtstroom te kunnen creeren.

Alle tips, ideeen en ervaringen zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 13:24:
Kan ik deze onderclocken door de multiplier te verlagen of is deze ook vast gesteld.

Alle tips, ideeen en ervaringen zijn welkom
De multiplier van je CPU is niet locked, het hangt in dit geval van je moederbord af of je met je cpu-instellingen kunt klooien. Gewoon het BIOS induiken en proberen zou ik zeggen ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Wat voor koeler heb je? Want ook op volle snelheid zou passief koelen best haalbaar moeten zijn volgens mij. Zorg er in ieder geval voor dat je koeler veel ruimte heeft tussen de lamellen, zodat er weinig luchtweerstand is, anders gaat alle lucht gewoon om de koeler heen. Evt. kan je ook met ducts werken (van karton bv) om de lucht de goede kant op te laten stromen.

[ Voor 54% gewijzigd door jdm8 op 12-01-2009 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het avontuur begonnen. Multiplier van 15 terug gezet naar 10,5. Geen merkbaar verschil nog in linux. Maar systeem was ook gemiddeld maar voor 1 % bezig.

Dit scheelde mij ±20 watt aan energie verbruik. Ik kon helaas de voltage niet verder terug schroeven. Is het mogelijk om de voltage van mijn moederbord verder terug te zetten. Staat momenteel op 1.65 volt. Volgens de manual moet dit terug kunnen tot 1.5 volt. Maar ik zou liever verder gaan tot 1.15 volt bijvoorbeeld.

Is het ook mogelijk om het voltage en frequentie van het geheugen handmatig terug te zetten ?
Zit 400 Mhz geheugen in.

Mocht je meer gegevens willen hebben dan post ik die erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
voltages en snelheid van het geheugen vaak wel, dit kan zelfs met mijn msi k8mm-v(moeder van alle budgetborden :P ) Ik vraag me alleen af waarom je dit zou willen doen, geheugen wordt nooit echt warm.(ddr400 in ieder geval niet)

edit:
en die 10 watt die zon memoryreepje verbruikt is ok niet echt noemenswaardig.

[ Voor 16% gewijzigd door Rollo op 18-01-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
De kloksnelheid en timings van je geheugen is een erg slecht idee. DIMM's zijn vrijwel niet te undervolten (tenzij ze voor hun normale functioneren ge-overvolt moeten worden). Ook heeft het instellen van een lagere kloksnelheid weinig tot geen effect op hun stroomverbruik. Dat stroomverbruik wordt in idle voornamelijk bepaald door de behoefte om de geheugencellen te verversen (dit gebeurt om de enkele tientallen milliseconden). Dit tempo is niet te verlagen omdat anders de info gewoon uit de DIMM's verdwijnt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1