Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-11 15:16
Ik ben afgelopen week getroffen met een virus, waarschijnlijk via een USB-stick van een vriend. Het virus is net als deze in dit topic: c:\recycled\boot.win.

Nu wil ik binnenkort, na mijn tentamen drukte, een nieuw betrouwbaar systeem bouwen met raid1 configuratie (mirroring). Ik zat te bedenken hoe kwaad het kan om nu niets aan dit virus te doen. Want het kost me erg veel tijd en energie om alles schoon te maken en te herinstalleren... en die tijd kan ik beter aan mijn tentamens besteden. Ik heb nu al de hele ochtend besteed aan het uitzoeken van van alles (waaronder een nieuw systeem), maar er blijven nog vragen over.

Daarom concreet de vragen:
1.) Wat doet een virus (of malware/spyware) werkelijk? zorgt hij enkel dat je PC meer programma's draait, meer CPU, geheugen en HDspace gebruikt? of zorgt hij dat bepaalde functionaliteiten van je PC het niet meer doet, middels codes. Komen virussen ook aan tekstbestanden? Word, Excel, Powerpoint (en wat met adobe bestanden)? Raken deze beschadigd of kwijt? Komen virussen ook aan muziek, afbeeldingen (foto's) en video's? Ik heb momenteel het idee dat een virus zo irritant is dat het zelfs de inhoud van bestanden kan wijzigen, dus niet alleen de werking ervan... Klopt dit?

2.) Momenteel heb ik AVG free virusscanner, ik krijg deze niet meer geupdated. Ook heb ik BitDefender online geprobeerd, deze kan ik ook niet uitvoeren. Op een of andere manier krijgt hij geen connectie met database systemen met virus definities... Wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt.

Groeten

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 13:59

chromeeh

the Gnome

NielsStevens schreef op maandag 12 januari 2009 @ 13:12:
1.) Wat doet een virus (of malware/spyware) werkelijk? zorgt hij enkel dat je PC meer programma's draait, meer CPU, geheugen en HDspace gebruikt? of zorgt hij dat bepaalde functionaliteiten van je PC het niet meer doet, middels codes. Komen virussen ook aan tekstbestanden? Word, Excel, Powerpoint (en wat met adobe bestanden)? Raken deze beschadigd of kwijt? Komen virussen ook aan muziek, afbeeldingen (foto's) en video's? Ik heb momenteel het idee dat een virus zo irritant is dat het zelfs de inhoud van bestanden kan wijzigen, dus niet alleen de werking ervan... Klopt dit?

2.) Momenteel heb ik AVG free virusscanner, ik krijg deze niet meer geupdated. Ook heb ik BitDefender online geprobeerd, deze kan ik ook niet uitvoeren. Op een of andere manier krijgt hij geen connectie met database systemen met virus definities... Wat kan ik hieraan doen?
1. Een virus / malware / spyware / trojan hebben allemaal unieke eigenschappen.
Informatie doorsturen, bank gegevens kapen etc etc.
Er zijn inderdaad sutkjes software in omloop die diverse bestanden kunnen beschadigen.

2. Starten van een live cd en dan scannen. Het lijkt er op dat je systeem aardig te grazen is genomen.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:28
2) Laatst heb ik hetzelfde programma gehad.
Opeens deden al m`n anti-virus updates het niet meer. Ik kon niet naar windows update, noch avg website.
Zelfs kaspersky deed het niet, en klaagte ook niet.

Wat ik toen gedaan heb, is SuperAntiSpyware gedownload.
Als ik jouw was zou ik hier voorzichtig naar googlen, gezien ik ook redirects had van google.
Deze vond toen 8 rootkits met +100 entry`s, wat toch wel heftig klinkt.
Nu, staat SAS altijd aan en geen problemen meer gehad.

1) Een virus,malware,spyware,trojan etc kan alles doen wat je genoemd hebt. En meer,
bijvoorbeeld zogenaamde Backdoors openen, zodat meer virussen makkelijk op je PC terecht kunnen komen, een trojan download geloof ik juist weer heel veel andere virussen op je pc, de ander verbergt een virus, ga zo maar door.

Dus, raad ik je echt aan altijd een backup te maken van belangrijke bestanden, foto`s video`s, opgeslagen documenten enzovoort.

[ Voor 31% gewijzigd door BastiaanCM op 12-01-2009 14:17 ]

• Alfa
Dank u,

Mijn systeem is altijd goed beschermd geweest (dacht ik), maar nu betwijfel ik het ten zeerste... Straks heb ik superantispyware er een keer over heen laten lopen, toen sloeg pc vast en elke keer bevroor hij. Echt lastig. Ook kan ik geen enkele update doen, ook niet van superantispyware... echt irritant. Ik denk dat ik maar eens gebruik ga maken van ComboFix, heb er over gelezen, maar moet daar nog een ervaren iemand als begeleider bij zoeken.

Volgende setup wordt er één in raid 1 ;) gedeeltelijk, daar waar de belangrijke bestanden op staan.

Maar daar heb ik momenteel nog geen tijd voor, eerst maar eens dat vervelend paard van de computer af trekken!

groeten

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-11 18:22
NielsStevens schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:48:
Dank u,

Mijn systeem is altijd goed beschermd geweest (dacht ik), maar nu betwijfel ik het ten zeerste... Straks heb ik superantispyware er een keer over heen laten lopen, toen sloeg pc vast en elke keer bevroor hij. Echt lastig. Ook kan ik geen enkele update doen, ook niet van superantispyware... echt irritant. Ik denk dat ik maar eens gebruik ga maken van ComboFix, heb er over gelezen, maar moet daar nog een ervaren iemand als begeleider bij zoeken.

Volgende setup wordt er één in raid 1 ;) gedeeltelijk, daar waar de belangrijke bestanden op staan.

Maar daar heb ik momenteel nog geen tijd voor, eerst maar eens dat vervelend paard van de computer af trekken!

groeten
Raid 1 is geen backup he. Vergeet dat niet.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NielsStevens schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:48:
Je realiseert je dat dit
a) geen enkele bescherming tegen virussen biedt, en
b) geen backup is
RAID-1 is geen wondermiddel, lees je eerst in op wat RAID doet :)

Dergelijke besmettingen kun je imo het beste oplossen door radicaal te herinstalleren. Maak een backup vanaf een live CD, scan dat op een goed beschermde PC, en daar schone installatie te doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 20:42
Bij een besmetting is het handig als je weet wat je opgelopen hebt. MCafee's stinger (meuk: McAfee Stinger 10.0.0.482 daarbij helpen. Als je dat weet kun je, afhankelijk van de aard van 't beestje, maatregelen plannen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Ik had het betreffende virus ook, na 4 jaar virusvrij te zijn geweest.

"recycled" wordt in de foutmelding trouwens geschreven als "resycled".

Malwarebytes' Anti-Malware heeft het bij mij met succes kunnen verwijderen.

Verwijderd

Het is ook resycled. Er staan verborgen mappen met de naam resycled op (alle) schijven en op de USB stick.
Dan staat er ook overal een (verborgen) autorun.inf op alle schijven/partities en op die stoute USB stick.

Stick in de pc en dan start de rommel vanzelf.

Zag laatst zo'n "handige" buurjongen die de mensen hielp als zij pc problemen hadden, en hij had deze rommel ook op zijn USB stick staan.
Ach, hij bedoelde het echt wel goed hoor.

• Alfa
Het is uiteindelijk opgelost door diverse programma's te runnen, na ComboFix --> dit is een masterprogramma.

Norman heeft uiteindelijk het virus helemaal opgelost. Hulde aan Norman!

Heb mijn PC inderdaad maar opnieuw geinstalleerd. Heb eerst AL mijn bestanden gesorteerd en gescand met allerlei virusscanners, waaronder virustotal.com dat werkte ook prima.

Uiteindelijk kost het veel tijd, maar lukt het wel.

En nu voor en na een schone installatie meteen back ups maken :)

Tips: zet autoplay van drives uit en heb een goede virusscanner (avg van grisoft zag bij niks, terwijl die van avast dezelfde dag nog ruim 15 andere trojans,virussen etc. vond) Nu heb ik Norton, Norman en Avast tot mijn beschikking, ik gebruik Norman.

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa op 16-03-2009 11:19 ]

Pagina: 1