Tweedehands auto €20k - hoeveel afschrijving

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-04-2024
Ik denk erover om binnenkort mijn lease auto te verruilen voor een eigen auto. Maximum budget is zo'n €20.000. Belangrijkste eisen zijn betrouwbare (ruime) gezinsauto, diesel en beperkte afschrijving. Betrouwbaar betekent voor mij al dat alles wat Frans en Italiaans klinkt direct afvalt (uit eigen ervaring!) :)

Ik heb een aantal typen auto's op het oog, allemaal net onder de €20k:
  • Audi A4 Avant 1.9TDI 2005, 60-80k km
  • Audi A6 2.0TDI 2005, 100-125k km
  • Audi A4 Avant 2.5TDI 2004, 100-125k km
  • Toyota Avensis 2.2 D4D Wagon, 80-100k km
  • Volkswagen Passat Variant 1.9TDi 2006, 80-100k km
  • Volvo V50 2.0D 2006, 80-100k km
Ze zitten qua verbruik (diesel, ~1:16), wegenbelasting (€105-€115 / maand) en verzekering (€65 - €85 / maand) niet heel ver uit elkaar. Mijn grootste vraag is de afschrijving. Ik verwacht er zo'n 25.000 km/jaar in te rijden. Als ik er 4 jaar in rijdt, kan ik ze dan verkopen (via marktplaats/auto sites) voor €5k, €7,5k of €10k ?

Ik heb al wat geprobeerd via http://autokosten.rekenwijzer.com/, maar daar wordt ik niet heel veel wijzer van - berekening lijkt me niet echt betrouwbaar. Ik kan het via http://www.autodna.nl/ uitrekenen, maar daar ben ik €4,95 per auto kwijt, en de opties ben ik nog niet helemaal uit. Dus, ik vraag het aan jullie.

De Audi's hebben mijn voorkeur, zeker de A4 2.5TDi (ja, dat topic op audiforum.nl heb ik gelezen) en de A6, omdat ik daar met plezier 100.000km in zou rijden. Heeft er iemand nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56
Je moet gewoon kijken naar occassionprijzen.

Stel; je koopt een auto uit 2004. Als je wil weten wat hij over 2 jaar waard is met X km's, kijk je wat dat model van 2002 met zoveel km's doet.

Niet heel accuraat, maar dat is de makkelijkste manier om in de buurt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:25

GaMeOvEr

Is een hork.

Het zijn de toch wat grotere dieselauto's, die schrijven op zich behoorlijk af, omdat:

- Diesel steeds duurder zal worden ivm milieugeneuzel.
- Het grotere, duurdere auto's zijn, die stevige maandlasten met zich meebrengen.
- Dit voornamelijk auto's zijn die het goed doen in de leasemarkt, de gemiddelde particulier zal wat kleiners en betaalbaarders willen rijden.

Zelf denk ik, als jij er 4 jaar in rijd en de kilometerstand dan waarschijnlijk royaal de 2 ton voorbij is, en ze dan een jaar of 8 oud zijn, dat je ergens rond de 6K zal uitkomen. Het e.e.a is natuurlijk ook afhankelijk van hoe netjes hij erbij staat en wat voor opties er al dan niet opzitten, maar laten we in het aller-aller gunstigste geval uitgaan van net de 2 ton voorbij, met een nog prachtig mooi uitziende auto, met alle leuke opties erin (climate control, navigatie, leer, etc) dan mag je denk in je handen klappen met 7.5K. 10K ga je never nooit niet halen ben ik bang.

Sowieso een beetje kristallen bol werk, omdat je niet weet wat de overheid in die 4 jaar gaat doen om diesels verder te ontmoedigen.

Het is leuk om het te bedenken, maar je moet er zeker niet op rekenen. Als in, leuk om in te schatten wat je er in de toekomst nog voor vangt, maar ga er niet vanuit dat je er xx aan overhoud, die je dan weer in een andere auto kan stoppen. De markt is namelijk best dynamisch, en grote diesels doen het nu particulier al niet goed, en over 4 jaar, tja? Who knows.

[ Voor 14% gewijzigd door GaMeOvEr op 12-01-2009 11:57 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Ik zou uitgaan van zo'n 15% afschrijving per jaar. En hou er ook rekening mee dat de Audi's (vooral de A6) erg duur zijn in onderhoud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

Waarom per se diesel?

Ik wilde een tijdje terug ook graag diesel, omdat dat goedkoper zou zijn voor mijn 27.000km per jaar. Maar gezien de huidige ontwikkelingen is diesel helemaal niet meer zo aantrekkelijk voor particulieren.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

De gemiddelde afschrijving van een auto kan je als volgt berekenen:
code:
1
nieuwprijs auto * 0,82 ^ aantal jaar oud

Let wel op dat dit een gemiddelde is. Exclusieve modellen zullen minder afschrijving kennen, terwijl een weinig gewild type meer afschrijving zal kennen. Ook de kilometerstand speelt een rol. 20.000 km / jaar is 'redelijk'. Meer kilometers per jaar zal een grotere afschrijving als gevolg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-04-2024
Naboo schreef op maandag 12 januari 2009 @ 12:46:
Waarom per se diesel?
Ik wilde een tijdje terug ook graag diesel, omdat dat goedkoper zou zijn voor mijn 27.000km per jaar. Maar gezien de huidige ontwikkelingen is diesel helemaal niet meer zo aantrekkelijk voor particulieren.
In principe is het verschil tussen de twee bij 25.000km nog wel iets van €75,- per maand op basis van de huidige prijzen, ook al omdat het verbruik van een diesel wat gunstiger is. Maar daarvan krijg je idd al weer €50,- via wegenbelasting terug. Maar voor afschrijving maak het niet zo heel veel uit. Hooguit kan het in de onderhoudskosten nog wat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Anoniem: 76287 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 12:57:
De gemiddelde afschrijving van een auto kan je als volgt berekenen:
code:
1
nieuwprijs auto * 0,82 ^ aantal jaar oud

Let wel op dat dit een gemiddelde is. Exclusieve modellen zullen minder afschrijving kennen, terwijl een weinig gewild type meer afschrijving zal kennen. Ook de kilometerstand speelt een rol. 20.000 km / jaar is 'redelijk'. Meer kilometers per jaar zal een grotere afschrijving als gevolg hebben.
Dat is dus 18% afschrijving per jaar. Meestal heb je het 1e jaar 20% afschrijving en daarna 15%. Let wel, jaarlijks het percentage van de dagwaarde nemen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:25

GaMeOvEr

Is een hork.

Afschrijving op grote diesels is juist wel groter dan benzine, omdat zoals al eerder gezegd, deze particulier lang niet zo gewilt zijn. (Wegenbelasting, onzekere toekomst.) Sowieso schrijf je op royale middenklassers meer af dan het compactere segment. Vaak kun je voor de prijs van bijvoorbeeld een xx uitgevoerde astra een bijna gelijkwaardige vectra scoren, aangezien deze minder gewilt zijn. (wegens de vaste lasten die aanzienlijk hoger zijn door het feit dat het een grotere auto is, zwaarder, hoger brandstofverbruik etc.)

[ Voor 51% gewijzigd door GaMeOvEr op 12-01-2009 13:55 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dikke oude diesels zijn inderdaad minder gewild.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Pagina: 1