Toon posts:

[SBS 2008] Vergoeding voor installatie server + werkstation

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben door een kennis gevraagd om een offerte te maken voor het installeren van Windows Small Business Server 2008, en 15 werkstations met Vista. Daarbij komt dan nog de configuratie van een firewall om het netwerk te beveiligen, en uiteraard de configuratie van het hele feest (denk aan: fysieke plaatsing, bekabeling, UPS, active directory, Exchange 2007 met Outlook Web Access, configuratie van back-up naar tape, anti-virus op alle werkstations, policies voor de gebruikers en alles wat ik nog ben vergeten).

Ik schat in dat ik een week bezig ben, en ik wil er wel wat aan over houden. Werkt er iemand bij een bedrijf die dit soort dingen doet en die mij een hele grove schatting kan geven van wat je zou mogen vragen hiervoor?

Ik kan dit allemaal prima, maar heb dus geen ervaring met offreren en wil geen te hoog bedrag vragen, maar ik wil er wel wat aan over houden ;)

Ontzettend bedankt voor jullie advies!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe hoog ben je opgeleid?
Doe je het vaker?
Wat voor SLA ga je erbij leveren?
Heb je een bedrijf?

Wat doet dit in WSS?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:21
Je wilt er wat aan over houden. Je weet hoe lang je ongeveer bezig bent.

Ik zou zeggen. Doe je geschatte tijd x 2. Kijk wat je er aan over wilt houden en je weet wat je kan vragen?

Professionele bedrijven rekenen waarschijnlijk minimaal 50 eu per uur (dan zit je nog redelijk goedkoop). Dus als jij het voor 30 eu per uur doet, scheelt het die kennis al aanzienelijk in de kosten.

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 11 januari 2009 @ 23:37:
Hoe hoog ben je opgeleid?
Doe je het vaker?
Wat voor SLA ga je erbij leveren?
Heb je een bedrijf?
HBO, ik heb er 3 jaar ervaring mee op mijn eigen werk, geen SLA, geen bedrijf (freelance).
tsja, ik dacht in dit forum de juiste mensen te treffen die hier meer over zouden weten, wat zou een betere plaats zijn voor dit topic?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Werk en Inkomen?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
Het wachten op 15 workstations die hun HDD formatten & je het installatiebalkje naar 100% ziet gaan is natuurlijk niet erg intensief.

Maar, gezien je een HBO opleiding gedaan heb.
Je over de ervaring beschikt om dit allemaal te bewerkstelligen

Simpel quotje van een ZZP site:
Enkele voorbeelden van tarieven:
Een tegelzetter vraagt gemiddeld een tarief van 32,50 Euro per uur
Een verpleegkundige rekent een tarief van 29 Euro per uur
Een ICT consultant kost per uur 75 Euro
Goede raad is duur: een advocaat kost 250 Euro per uur

Voorbeeld berekening minimum tarief:
Uw kosten voor levensonderhoud: 2000 Euro per maand
Privé te betalen inkomstenbelasting 650 Euro per maand
Uw bedrijfsmatige kosten voor vervoer en gereedschap 400 Euro per maand
Uw kosten voor telefoon, administratie etc. 250 Euro per maand.
Overige kosten bijvoorbeeld contributies etc. 50 Euro per maand
Verzekeringen en pensioenvoorziening 1000 Euro per maand

Totaal vaste kosten per maand 4350 Euro is op jaarbasis ca. 52.200 Euro
Accountant of administratiekosten 1000 Euro per jaar

Totaal is dat 53.200
Aantal werkbare uren op jaarbasis (denk ook om vrije dagen en vakanties) 1750

Uw netto minimum-uurtarief moet dan zijn 53.200 : 1750 is 30,40 euro excl.btw.
Vervolgens is het aan u om te bepalen welk tarief u wilt hanteren en welk tarief haalbaar is.

Let op: genoemde bedragen zijn een willekeurig voorbeeld voor een minimum-tarief. Maak beslist uw eigen berekening!
Mijn stagebedrijf vraagt zelfs nog 10EU meer dan dat, maar wellicht is dit een manier van inschatten voor jou.
Die bedrijfskosten etc kan je natuurlijk allemaal weglaten.

Je moet je vraagprijs gewoon goed onderbouwt kunnen leveren, als jij onzeker overkomt denkt je kennis wellicht dat jij onzeker ben ( wat dan wellicht ook zo is ) over de ppu die je vraagt.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vergeet trouwens niet nazorg/service/troubleshooting/documentatie-tijd mee te rekenen.

Niet te veel vragen is een nobel streven, maar wees daar voorzichtig in. Naar beneden bijstellen na onderhandeling is makkelijker dan het bedrag omhoog krijgen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Niet eens aan gedacht. Dat is idd een betere plek.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 12 januari 2009 @ 00:19:
Vergeet trouwens niet nazorg/service/troubleshooting/documentatie-tijd mee te rekenen.

Niet te veel vragen is een nobel streven, maar wees daar voorzichtig in. Naar beneden bijstellen na onderhandeling is makkelijker dan het bedrag omhoog krijgen.
Ja, wat ik ook lastig vind is om rekening te houden met onvoorziene problemen (die zijn er toch altijd). Op voorhand kun je niet zeggen dat ze er zullen zijn, maar als je het niet incalculeert dan ga je natuurlijk over je uren heen...

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:29
Dan leg je dat contractueel vast. Bij storingen reken je een tarief. Als het een configuratiefout is, doe je het gratis.

Dat zou ik wel doen, want als er een workstation bijkomt/vervangen wordt dan komen ze toch bij jou. Kan je beter van te voren afdekken/afspreken.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:41
Je inschatting qua tijd (5x8 uren) is veel te laag. Bekabeling, 15 werkstations installeren, active directory inrichting, dat is allemaal erg tijdrovend. Vooral als er iets niet klopt (bijvoorbeeld 1 werkstation deugt niet) zit je er zo overheen.

Verwijderd

Arnout schreef op maandag 12 januari 2009 @ 09:37:
Je inschatting qua tijd (5x8 uren) is veel te laag. Bekabeling, 15 werkstations installeren, active directory inrichting, dat is allemaal erg tijdrovend. Vooral als er iets niet klopt (bijvoorbeeld 1 werkstation deugt niet) zit je er zo overheen.
idd dit doe je niet in 1 week.

je kan per project een calculatie maken, reken voor werkstations 1 uur per werkstation, het lukt makkelijk om alle werkstations in 2 dagen te doen, als je er 5 naast elkaar zet.

voor applicaties en configuratie moet je natuurlijk extra tijd rekenen. voor alles bij elkaar zou ik alleen voor de werkstations inrichten 1 week nemen (dus installatie + configuratie)

AD inrichten kan je makkelijk 3 a 4 dagen voor uittrekken (dus inclusief policies en configuratie)

Exchange 2 dagen als je er gedegen kennis van hebt, anders een zeker week.

back-up 1 a 2 dagen, ook afhankelijk van kennis niveau en complexiteit back-up omgeving.

Dan nog het fysieke gedeelte, weet niet of dit veel werk is, maar wat kabbels trekken kost je zo een paar uur.

tarief:
beheerder kost zo'n 50 euro
engineer kost zo'n 70 a 80 euro

Ik zou dit project niet voor een vast prijs in 1 week doen, dit is zeker 2 weken werk als alles meezit, als je ineens zit te kloten met exchange ben je zo een paar dagen verder.

mooi tarief 60 euro - 2400 euro per week - 4800 euro voor 2 weken.

Wellicht kan je een fixed price maken van 5000 euro, en 3 a 4 weken plannen, dan zit je zelf ook niet onder grote tijdsdruk, zeker omdat dit niet je vaste werk is.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 09:59:
Ik zou dit project niet voor een vast prijs in 1 week doen, dit is zeker 2 weken werk als alles meezit, als je ineens zit te kloten met exchange ben je zo een paar dagen verder.
Een dergelijk project lever ik inclusief voor- en nawerk in drie dagen op, dus waar je twee weken vandaan haalt fascineert me enorm. Daarnaast is zitten kloten met Exchange, wat vast komt door de onkunde van de engineer, imho niet iets wat je aan een (nieuwe!) klant wil doorberekenen but that's just me :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik vraag me eerlijk gezegt ook af hoe jullie aan zoveel uren komen... Ik had zelf maar beperkt ervaring met het inrichten van een windows netwerk (xp en 2003sbs) en zelfs ik als prutser had het binnen 3 dagen werken. Daarna nog een keer een paar uur terug geweest om de puntjes op de i te zetten en een pc op een andere lokatie in het netwerk te hangen (via VPN).

Het ging bij mij om 7 pc's 1server en 2 printers. De hardware had ik allemaal zelf uitgezocht. De server was had een oem 2003 er op staan. De werkstations heb ik via een image van XP + alle benodigde software voorzien. 6 pc's installeren koste mij nog geen 6 uur incl. het uit de doos halen en het netjes wegwerken van de kabels. Terwijl de eerste pc windows installeert, pak je netjes de rest uit, daarna zet je alle aplicaties op pc (office winrar enz..) en maak je een image. Daarna was ik per pc 20 min kwijt en kon ik mooi de kabels wegwerken terwijl de pc bezig was...

Als je 2008sbs gebruikt is het configureren van het domein echt een eitje. Alles draait op 1 server en alle instellingen gaan via 2 of 3 wizzards.

Goede hardware is overigens wel een eis. Reken nog een dag extra om de eisen op papier te zetten (software en hardware) en je komt uit op 5 dagen...

Verwijderd

Wat je nu vraagt is moeilijk te schatten je moet natuurlijk rekening houden met wat voor soort opleiding je zelf hebt gedaan wat je allemaal kunt en hoe je het wilt gaan doen.

Als je een beginner bent zal ik beginnen bij 4,60 Per uur (inclusief 19% BTW tarief)
Als je een Novice bent zal ik beginnen bij 7,10 Per uur (inclusief 19% BTW tarief)
Als je een Expert ben zal ik beginnen bij 10.00 Per uur (exclusief 19% BTW tarief)

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 15:53:
Wat je nu vraagt is moeilijk te schatten je moet natuurlijk rekening houden met wat voor soort opleiding je zelf hebt gedaan wat je allemaal kunt en hoe je het wilt gaan doen.

Als je een beginner bent zal ik beginnen bij 4,60 Per uur (inclusief 19% BTW tarief)
Als je een Novice bent zal ik beginnen bij 7,10 Per uur (inclusief 19% BTW tarief)
Als je een Expert ben zal ik beginnen bij 10.00 Per uur (exclusief 19% BTW tarief)
Staat die komma wel goed??

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zijn er ook nog randvoorwaarden? Ik heb dit nl. ook gedaan voor mijn zwager, SBS2003, 3 laptops. Hij had ook Blackberry telefoons, hier had ik geen ervaring mee en kostte extra tijd, ik heb hier uiteindelijk de uren voor gerekend nadit ik e.e.a. uit ge-engineered had. Moet zeggen dat ik dit zelf ook altijd lastig vind, zo'n prijsopgaaf, kies je voor doorlooptijd, of werkelijk benodigde uren. Ik had het geluk de avonduren te kunnen gebruiken en geen harde deadline te hebben. Ik kies er waarschijnlijk voor om me te laten uitbetalen in hardware, een soort win-win :)

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 15:53:

Een 17 jarige bij een supermarkt krijgt nog meer dan dat :') , denk dat je een foutje maakt....
De schatting van X.Excel vind ik ook wat aan de ruime kant.

Als je het al is eerder gedaan heb moet je gewoon voor jezelf ten eerste een schatting kunnen maken van de uren die benodigd zijn. Dus voorwerk...

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Weet je zeker dat je de bekabeling wilt gaan doen? Heb je daar ervaring mee, ik zou er anders mee uitkijken en het aan een prof overlaten.

Als ik Jazzy mag geloven slaat die installatie van SBS nergens op en kun je dat prima in een dag tijd doen. Werkstations blass je dan met Ghost/WDS oid over.

Je zult denk ik toch, als ik je TS doorlees, alles op een rijtje moeten gaan zetten. Je hebt het over het configureren van een firewall, wordt dat een Cisco Pix of Asa of een Draytekje? Of misschien iets software matigs? Zijn allemaal zaken die de tijd flink kunnen beinvloeden zeker als je daar nog niet zoveel kaas van hebt gegeten.

Opleidingsniveau lijkt me niet direct ter zake doen.

[ Voor 39% gewijzigd door Saab op 12-01-2009 17:06 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
een week is te doen. maar reken gerust een beetje meer.
met handmatige installatie van de werkstations en software ben ik 5 dagen bezig geweest met een linux server configureren (dat was het meeste werk), en 8 workstations.

met beetje ghost ofzo nemen die workstations amper tijd in beslag, maar in mijn geval waren het allemaal verschillende pc's.

edit: bekabeling was al gedaan, was namelijk voor een electro bedrijf ;)

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 12-01-2009 17:04 ]

Verwijderd

sbs 2003 server met 10 XP werkstations deed ik in 3 dagen incl documentatie laatste dingetjes afwerken die gebruikers tegen komen..

sbs 2008 en Vista zal niet veel meer werk zijn denk ik dus aan een week zou ik genoeg hebben
het is een beetje multitasken kijk als je zit te wachten kan je ook documentatie maken

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval wil ik iedereen die de moeite heeft genomen te reageren bedanken voor de input!

Een aantal puntjes:

@thijszor: Bedankt voor het rekenvoorbeeld. Dit is echter wel eenmalig, dus zoals je zegt zijn die vaste lasten niet van toepassing.

@Catch22: Goeie tip, ik zal dat meenemen in het voorstel.

@X.ExceL: Bedankt voor je reactie. Zoals anderen ook al aangeven, hoop ik niet te hoeven kloten met Exchange. Als dat welmoet, dan doe ik zoals Catch22 zegt, eventueel doorberekenen als het niet mijn fout is, en anders zal ik gewoon die extra uren zelf moeten maken om het op te lossen. Ik dacht eigenlijk 1 dag, het is wel Small Business Server he, dat zijn vooral wizards, het resultaat darvan moet je dan nog een beetje tweaken.

@artharpe: Uitbetalen in hardware klinkt idd heel leuk, maar hoe factureer je dat?

@Saab: Bekabeling zal vrij beperkt zijn, vooral serverruimte en hardware schat ik in.

@Dutch-XaZeR: Oh ja, documentatie... wel zo netjes. Bedankt voor de tip!

Verwijderd

Ik zou het zo aanpakken;

8uur een basis installatie server a € 60,00 (ex BTW) per uur.
1uur een basis installatie werkplek a € 50,00 ( ex BTW ) per uur.

Per softwarepakket zou je nog een aantal extra basis installatie uren kunnen rekenen.

Het overige installatie/implementatie werk zou ik op basis van nacalculatie doen tegen het uur tarrief van € 60,00 Excl. BTW

Waarom nacalculatie; Uren begroten op lokatie is vrij lastig , je weet nooit precies wat je tegen komt en wat terplekke nog eventuele extra wensen en eisen van een klant zijn.

Uren op nacalculatie zijn het meest "eerlijk". Als je vooraf uren moet begroten rekenen je vrijwel altijd meer dan je zelf denkt nodig te zijn ( dat zou een positief effect voor jou hebben, maar niet voor je klant )
En als je wel minimaal begroot heb je de kans je zelf in de spreekwoordelijke vingers te snijden.

Wellicht heb je hier wat aan.

• de_hardste
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-09-2024
Zeker je uren opgave uitbreiden met iets als "Op basis van nacalculatie"

Lekker ruim berekenen. Ben je eerder klaar, zal je klant het niet erg vinden en is ie zelfs blij.
Lukt het niet in de opgegeven uren, kan je altijd uitbreiden door je nacalculatie.

Overigens vind ik 3 dagen wel erg snel. Je moet er rekening mee houden dat jouw verdiensten grotendeels in de uren zullen zitten. Is leuk als je het in 3 dagen weg zet, maar jij wordt er minder van..
En ja.. de klant wil uiteraard zo min mogelijk uren, maar baseer je je opgave daarop, snij je jezelf in de vingers als er iets tegen zit.

Dat er iets tegen gaat zitten is in princiepe in 95% van de gevallen wel aan de orde. Dat hoeft niets met onkunde te maken te hebben. Ben zelf een keer een dag bezig geweest met een Officenet installatie die niet wilde draaien terwijl je dat normaal in 3 minuten regelt. Ervaring of niet, het kan gewoon tegen zitten..

Er is ook veel verschil in wat voor soort klant je hebt. Als je 15 client moet uitpakken en aansluiten, ben je een ochtend verder. Ook hiermee kan je spelen en de prijs drukken door je klant de mogelijkheid te bieden dat zelf te regelen.

Nogmaals 3 dagen voor een complete config ( en dan heb ik het ook over uitpakken enz.) vind ik erg kort dag. Het is zeker dat je bij een klein probleempje al niet meer uitkomt.

Het doorberekenen van onderzoek tijd bij problemen moet je altijd in schipperen, maar bereken je niets,wordt je nooit rijk en leg je het op een zeker moment gewoon af..

Als de loodgieter bij jouw de vloer moet uithakken omdat ie iets verkloot heeft, gaat hij jouw echt niet vertellen dat het door zijn eigen onkunde komt. Ook die berekend lekker verder.

Ik kan je kennis nog niet helemaal inschatten, maar een euro of 40 (Ex ) lijkt mij geen onbehoorlijk bedrag.

Ik zelf zou een dergelijk project ongeveer inzetten op 56/64 uur.

[ Voor 6% gewijzigd door de_hardste op 13-01-2009 12:17 ]

Wat je niet probeert, lukt je niet.

Verwijderd

Het hangt er ook vanaf hoe veeleisend de klant is.
Moeten er extra opties geïnstalleerd worden etc.

Hier proberen we altijd rekening te houden met de volgende ratio.

Wij hebben onlangs hier ook zo een project gehad maar dit was dan een migratie, waar je nog rekening moet houden met het overzetten van e-mails etc...

Hier gebruiken we de ratio 4uur werk * werkstation.
De servers zitten in die 4uur - als wij deze ratio aanhouden merken we dat we +-2-3uurtjes uit de baan. En dit is een heel mooie benadering.

In uw geval is het een volledige nieuwe installatie en kan je een ratio van 3uur * werkstation aanhouden.
Concreet betekent dat je ongeveer 45uur werk zal hebben, dit is dan ongeveer 1 week.

Bedragen:
Regular client: 65€/uur
Grotere klant + contract: 55€/uur

• artharpe
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 20:26:
In ieder geval wil ik iedereen die de moeite heeft genomen te reageren bedanken voor de input!

Een aantal puntjes:

@artharpe: Uitbetalen in hardware klinkt idd heel leuk, maar hoe factureer je dat?
Het gaat niet via een factuur, het is een familie/vriendendienst, het tarief wat ik dan ook reken is zeer schappelijk. In dit geval draaien ze eerst op thuislocatie en pas over drie weken op kantoorlocatie. Dus wat meer gezeur met hostnames en ip adressen (aangezien de hostingprovider deze settings voor me instelt).

Verwijderd

artharpe schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:02:
[...]

Het gaat niet via een factuur, het is een familie/vriendendienst, het tarief wat ik dan ook reken is zeer schappelijk. In dit geval draaien ze eerst op thuislocatie en pas over drie weken op kantoorlocatie. Dus wat meer gezeur met hostnames en ip adressen (aangezien de hostingprovider deze settings voor me instelt).
Dan moet je het hele installatie / implementatie traject op nacalculatie doen.
Op et eind ga je dan om de tafel zitten om de daadwerkelijk gemaakte uren te factureren tegen het door jou en hun vindend schappelijk tarrief.

• artharpe
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 15:31:
[...]

Dan moet je het hele installatie / implementatie traject op nacalculatie doen.
Op et eind ga je dan om de tafel zitten om de daadwerkelijk gemaakte uren te factureren tegen het door jou en hun vindend schappelijk tarrief.
Klopt, en achteraf gezien had ik op voorhand ook geen gedegen schatting van de te maken uren kunnen maken. Er waren nogal wat "maatwerk" eisen die gedurende het traject naar voren kwamen, zoals eerst thuis SBS2003 laten draaien en pas later op kantoorlocatie (wat problemen gaf met VPN omdat er een oude router aanwezig was). Ook hadden ze Blackberry's, dit kan allemaal prima met SBS2003 maar je hebt wel wat uitzoek tijd nodig.
Pagina: 1