[MySQL] diacritische tekens mee-selecteren en sorteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTec
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 14:43
Beste mensen, ik heb een vraagje over MySQL. Ik heb een lijst die ik wil sorteren, waarin items zitten met diacritische tekens, bijvoorbeeld: à la baisse, à la hausse, Aanbesteding, Aanbodbeleid.

Als ik een selectie doe op 'a', dan neem hij 'à la baisse' en 'à la hausse' niet mee, laat staan dat ze netjes op de juiste plek in de lijst terecht komen. Is er een manier om dit in een MySQL query als een gewone 'a' te beschouwen? Verder dan in de query alle varianten opnemen (via een regexp ofzo) ben ik nog niet gekomen en op internet kom ik ook niet verder...

Ik heb het idee dat ik iets heel simpels over het hoofd zie, alvast mijn excuses als dat het geval is! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Je kan spelen met de collation. Die van duitsland doet het wel redelijk aardig met speciale tekens, maar misschien is er ook een variant voor nl die ze negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
Je kunt bijvoorbeeld kijken op http://www.collation-charts.org/mysql60/ . Daar staan de tabellen voor alle mogelijk collations. Misschien is http://www.collation-char..._unicode_ci.european.html iets voor jouw.

petersmit.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTec
thanks...ik ga het even uitzoeken....weet nog niet helemaal wat ik met die tabellen kan doen, maar dat zoek ik vanavond wel ff op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
"Collation order" is sorteervolgorde. Die bepaalt van elk karakter waar het sorteert, dus eerst "a" en dan "z". Het is taalafhankelijk, en soms meer dan dat. In het Duits sorteren woordenboeken anders dan telefoonboeken; is een "ö" een "o" of een "oe" ? Jij wil dus een Collation Order gebruiken waarbij alle diacrieten genegeerd worden; die tabellen zouden je dat inzicht meoten geven.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTec
MSalters schreef op maandag 12 januari 2009 @ 14:09:
"Collation order" is sorteervolgorde. Die bepaalt van elk karakter waar het sorteert, dus eerst "a" en dan "z". Het is taalafhankelijk, en soms meer dan dat. In het Duits sorteren woordenboeken anders dan telefoonboeken; is een "ö" een "o" of een "oe" ? Jij wil dus een Collation Order gebruiken waarbij alle diacrieten genegeerd worden; die tabellen zouden je dat inzicht meoten geven.
Aah super, dank iedereen, hiermee moet het lukken!
Pagina: 1