Onzeker over Dual-Boot systeem

Pagina: 1
Acties:

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:50

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Topicstarter
Beste Tweakers,

Allereest wil ik zeggen dat er niet veel technische kennis benodigd zal zijn om dit probleem op te lossen. Althans, dat denk ik.

Het zit namelijk zo. Ik gebruikelijk nu al jaren Windows XP als mijn hoofdbesturingssysteem en ben een paar maanden geleden Linux Ubuntu tegen het lijf gelopen. Het was een heugelijke ontmoeting en ik vond 't zeer aardig in elkaar steken. Dus ik besloot het gauw te installeren naast mijn XP. Echter, nadat ik 't naar mijn smaak had aangepast merkte ik dat ik toch compleet aan XP zat vastgeroest.

Eén groot nadeel aan het gehele Linux Ubuntu vond ik Grub Loader. Misschien komt het door een project op school. Daar moest je 't voor mekaar zien te krijgen om Windows DOS, Windows XP en Linux Ubuntu saampjes te laten samenwerken. Alleen had GRUB-bie het niet bepaald op DOS en daarom moest je hem zelf maar gaan zoeken. Dat moest je wel goed doen want anders verstopte hij op slinkse wijze je XP.

Natuurlijk, voor de die-hard tweaker is dit misschien een mager probleem dat zo op te lossen is.

Ik ben nu echter onzeker geworden. Ik draai nu alleen nog maar XP en ik wil echt graag Ubuntu net zo veel gebruiken op mijn PC'tje. Dit kan ik op school ook doen, ik heb daar eenmaal een SWAP-schijf. Alleen die GRUB-loader steekt mij zo tegen.

Ik weet dat je Ubuntu nu ook onder Windows kan installeren via Wubi, waardoor je dus een soort Virtuele Ubuntu aanmaakt... Alleen ik heb al genoeg horen waaien over dat je performance van Ubuntu wordt beïnvloed door fragmentatie van de partitie.

Het laatste probleem is dat ik twijfel tussen Ubuntu en Kubuntu. En of 't straks mogelijk is om Windows 7 uit te proberen als Ubuntu er eenmaal op zou staan.

Hoe dan ook, wat moet ik doen? Gewoon GRUB-Loader bij zijn staartje grijpen en als aas gebruiken? Gewoon met Wubi installeren? Of iets heel anders?

Bij voorbaat dank~

Edit: Ik ben ook nogal zuinig op mijn schijfruimte, ook al bestaat dat uit twee schijven van respectievelijk 80GB en 320GB.

[ Voor 3% gewijzigd door RavonsDaro op 11-01-2009 22:15 ]

• Rudy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik weet dat je Ubuntu nu ook onder Windows kan installeren via Wubi, waardoor je dus een soort Virtuele Ubuntu aanmaakt... Alleen ik heb al genoeg horen waaien over dat je performance van Ubuntu wordt beïnvloed door fragmentatie van de partitie.

Het laatste probleem is dat ik twijfel tussen Ubuntu en Kubuntu. En of 't straks mogelijk is om Windows 7 uit te proberen als Ubuntu er eenmaal op zou staan.

Hoe dan ook, wat moet ik doen? Gewoon GRUB-Loader bij zijn staartje grijpen en als aas gebruiken? Gewoon met Wubi installeren? Of iets heel anders?
Ik heb Wubi ook een tijdje gebruikt, het is een fijn systeem als je niet kunt/wilt verder zoeken naar een oplossing voor je probleem.

Maar het nadeel van Wubi is dat je je computer zowiezo goed moet afsluiten , als tijdens een Windows sessie iets verkeerd gaat (hij loopt bijv. vast en je drukt hem uit) Linux niet meer werkt. Dan moet je weer in Windows chkdisken e.d. , veel gedoe.

Met Grub is het inderdaad eventjes doorbijten, maar dan heb je (zo ver ik weet) geen problemen meer.

Edit: Je hebt ook nog een andere bootloader, genaamd LILO. Misschien kun je het daarmee proberen (heb er geen ervaring mee, kan je daar dus niet verder mee helpen.)

[ Voor 7% gewijzigd door Rudy op 11-01-2009 22:21 ]

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004

Khaine

Python liefhebber

Volgens mij gaan er nog wat dingen door elkaar hier. Je zegt zelf vast te zitten aan Windows XP? Waarom dit zo? Zijn er programma's waar je niet omheen kunt? Als eerste zou ik even uitvinden of je echt wel van je Win XP min of meer zou willen afstappen. Het klinkt misschien wat vreemd maar ik ben ook "over". Ik heb er echter wel voor gekozen om alleen Linux te gebruiken, omdat ik ook merkte voor van alles en nog wat toch weer Win XP erbij te pakken. En niets is hinderlijker dan 3 chats open te hebben staan, te compileren en dan snel iets in FireWorks CS3 te willen doen wat uiteraard op het andere OS draait. Het constante switchen stond mij op een gegeven moment zo tegen dat ik 1 OS heb gekozen (in mijn geval is dit OpenSUSE geworden, maar Ubuntu kan evengoed) en dat naar smaak in te richten. Wel heb ik voor alle software die OS-specifiek is VMWare (of VirtualBox) draaien. Dan kan ik alsnog een keertje mijn XP aanslingeren. Gamen doe ik eigenlijk alleen nog maar op mijn Xbox360 of Wii.

Dat gezegd hebbende.
Het naast elkaar draaien van Ubuntu en XP moet geen probleem opleveren. Via je Linux kun je Grub simpel aanpassen (vergelijk het maar met boot.ini). Een beetje spelen met instellingen en je komt er vanzelf achter of het boot of niet. Het ubuntu-forum zit volgens mij bomvol met oplossingen.

Wat ik zelf trouwens ook deed (toen ik nog wel dualboot had) is het fysiek scheiden van mijn beide OS-en door deze op 2 schijven onder te brengen. Windows stond op een 160 gig schijf en Ubuntu stond op mijn 80 gig schijf. Grub heeft geen moeite met het booten op verschillende disks.

Als straks Windows 7 uit is en je besluit dit te willen installeren is het eigenlijk vrij simpel (ervan uitgaande dat je Grub behouden wilt als bootloader). Zorg voor wat vrije ruimte voor de Win-partitie en pas je Grub aan zodat hij ook van die partitie kan booten. Klaar is kees.

Vergeet Lilo trouwens als alternatieve bootloader (sorry FuQ). De ontwikkeling van Lilo is eeuwen geleden stopgezet en loopt daardoor gigantisch achter. Grub is the way to go zou ik zeggen.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Het makkelijkste kun je al je problemen oplossen door eerst XP te installeren, dan evt. windows 7 en als laatste (k)ubuntu. Deze zal dan grub installeren en zal normaal gesproken al geinstalleerde systemen aan je boot lijst toevoegen.

Of je nu ubuntu of kubuntu installeerd maakt weinig uit, dat kun je namelijk zo omwisselen. Kwestie van de juiste apt-get commando's invoeren. Als je windows (xp/7) NA linux installeerd zul je idd grub moeten gaan recoveren, wat ook kan maar minder makkelijk is.

Succes!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Eens met flapdrol, het kunnen wisselen van desktop is 1 van de voordelen van Linux. Verder zou ik niet met Wubi blijven spelen, als je al weet dat je Linux op meer permanente basis wilt gaan gebruiken. Hoe mooi Wubi ook werkt, daar is het eigenlijk niet voor bedoeld.

Wat betreft Grub: Het beste is om te zorgen dat eerst een dual-boot onder Windows goed werkt. Alleen is Windows 7 nog niet af, en weet je niet wat een bootloader in Windows 7 eventueel allemaal wil claimen.
Ik heb te maken gehad met een systeem waarin W98 en W2000 (ongebruikelijk) samen op 1 partitie stonden. Windows 2000 was als laatste geïnstalleerd, en had daarbij een prima dual-boot gecreëerd. Later werd daar nog een Linux-installatie aan toegevoegd, en dat heeft Grub prima opgelost. Als ik het goed heb zoekt Grub standaard naar 1 OS per partitie, maar hier stonden er 2. Grub heeft die oude Windows-bootloader als het ware in zich opgenomen. Bij het opstarten, kan er dan tussen Windows en Linux worden gekozen. Wordt er voor Windows gekozen, dan kom je automatisch in de boot-loader van Windows om tussen W98 en W2000 te kiezen.

Moraal van dit hele verhaal: Grub kiest doorgaans zelf voor de meest logische instelling, probeert andere boot-loaders niet onnodig te overschrijven, en is (evt. handmatig) goed aan te passen.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Als je echt geen zin hebt in een bootloader zoals GRUB, kan je natuurlijk ook simpelweg Windows op de ene fysieke schijf, en Linux op de andere installeren. Meeste BIOSsen bieden wel een mogelijkheid om met een toets de harde schijf te kiezen waarvan je wil opstarten.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• RavonsDaro

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Topicstarter
Bedankt voor de tips, jongens. Ik denk dat ik maar eens door de zure appel ga bijten en Grub Loader flink bij zijn staartje ga pakken.

Ik heb in ieder geval al een virtuele Ubuntu PC aangemaakt zodat ik er ook in Windows mee kan stoeien. Ik heb ook nog een oudere computer staan maar ik heb geen zin om die steeds aan te moeten slingeren.

En Maximus, hoe moet dat gaan werken? Ziet de BIOS dan ook op welke partitie Ubuntu dan staat?

Oh ja: Eén ding dat me heel erg stoorde was dat ik steeds mijn partitie met muziek continu moest laten mounten voordat ik hem kon gebruiken. Is het mogelijk dat ie zichzelf direct mount? En dat je niet zo'n leuk hardeschijf icoontje op je bureaublad krijgt, die je niet van z'n plek krijgt?

[ Voor 25% gewijzigd door RavonsDaro op 12-01-2009 21:57 ]

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Nee, het BIOS ziet dat niet;
Korte uitleg: GRUB, de bootloader, bestaat uit twee delen. Het eerste deel zit in het MBR (master boot record) en verwijst naar het tweede deel, dat verder op de harde schijf staat. Dit deel verwijst vervolgens door naar de windows loader, of start linux op.
Als je Windows los installeert overschrijft deze de MBR met een bootloader die Windows opstart. Een installatie van Ubuntu op een losse harde schijf resulteert in een GRUB bootloader in het MBR, die slechts Ubuntu opstart. Door twee losse schijven te gebruiken heb je 2 MBR's tot je beschikking. Ze zijn compleet van elkaar gescheiden. Je OS keuze maak je dan door een van de twee harde schijven te kiezen om van op te starten.

En om een schijf automatisch te laten mounten moet je je /etc/fstab aanpassen.

[ Voor 5% gewijzigd door MaximusTG op 12-01-2009 22:23 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:41
RavonsDaro schreef op maandag 12 januari 2009 @ 21:42:
Oh ja: Eén ding dat me heel erg stoorde was dat ik steeds mijn partitie met muziek continu moest laten mounten voordat ik hem kon gebruiken. Is het mogelijk dat ie zichzelf direct mount? En dat je niet zo'n leuk hardeschijf icoontje op je bureaublad krijgt, die je niet van z'n plek krijgt?
Het volume toevoegen aan /etc/fstab (google maar op how-to's; talloze malen beschreven overal en nergens), dan wordt het standaard opgenomen in je filesystem.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 10:41

DaRoot

Some say...

Wat ik zelf in het verleden vaak gedaan heb (en nu met Vista ook ga proberen at this very moment) is Ubuntu op zijn eigen partities installeren, zoals het ook hoort, en GRUB lekker op die ubuntu partitie laten staan, en dan vervolgens de bootloader van XP (en nu dus Vista) gebruiken om te kiezen..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• RavonsDaro

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Topicstarter
Okay... Nu ben ik jullie kwijt. xD

Wat is nou het best wat ik kan doen? Ubuntu een eigen partitie geven was ik wel van plan. Maar wat nog? 8)7

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 10:41

DaRoot

Some say...

RavonsDaro schreef op maandag 12 januari 2009 @ 22:45:

Wat is nou het best wat ik kan doen? Ubuntu een eigen partitie geven was ik wel van plan. Maar wat nog? 8)7
omdat ik er toevallig ook mee bezig ben nu, zie: http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Ubuntu

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 22:45
Hier een zeer tevreden Wubi gebruiker, performance is excellent. Tuurlijk, native zalt wel sneller zijn, maar of ik nu 70MB/s of 50MB/s STR haal, merk jij het?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
RavonsDaro schreef op maandag 12 januari 2009 @ 22:45:

Je hebt 4 opties:
- Ubuntu installeren via Wubi
- Ubuntu installeren op aparte partitie, booten dmv grub in MBR
- Ubuntu installeren op aparte partitie, booten dmv windows loader
- Ubuntu installeren op aparte fysieke schijf

Ubuntu installeren via Wubi geeft performanceverlies (minimaal begrijp ik?)

Keuze voor GRUB of windows bootloader is subjectief. Ik zou voor GRUB gaan; opensource, beter gedocumenteerd.

Installeren op aparte fysieke schijf is als je het echt niet ziet zitten om te klooien met een bootloader; Haal eventueel de kabels los van de schijf waar je dan niet mee bezig bent.

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 05:06
http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p15.htm

Dit is imho de beste grub uitleg op het www......

Zo een beetje elke optie en foutmelding wordt begrijpelijk uitgelegd....

Mijn tip wb grub, idd eerst je windows erop knallen, xp , dan 7 ( hoewel tricky ), en als laatste ubuntu....

Wb 7: als ie zich net zo gedraagt als vista, dan is mijn oplossing iig om grub bij de ubuntu install op de ubuntu partitie te plaatsen..vervolgens na installatie met je live-cd even in gparted je ubuntu-partitie tot boot-partitie maken...dan laat je de win bootloaders iig links liggen.
Pagina: 1