Toon posts:

PC -> versterker: geluid mist 'pit'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ouwe Sony versterker is laatst vervangen door een heuse Harman/Kardon HK 620 en dat is uiteraard erg relaxed. Bijkomend 'probleem' is dat ik nu zwakke plekken in mijn systeem ontdek. Mijn pc was en is aangesloten op de versterker via de line out (denk ik, groene uitgang) met een 3,5 plug -> tulp naar het aux-kanaal op mijn versterker. Nu met de nieuwe versterker merk ik dat het geluid een beetje pit mist. Het is opzich prima, maar het lijkt alsof er te weinig power in zit. Zeker vergeleken met de cd-speler, die het geluid niet zozeer helderder weergeeft (dat ook), maar vooral ook krachtiger. Ik heb op Winamp de pre-amp al op ong. +6 db gezet, maar dit vervormt ook weer een beetje en de pit blijft nog steeds achter. Het maakt voor het geluid weinig verschil of ik 128 kbps of 320+ bestanden draai.

Mijn pc is behoorlijk basic en het geluid wordt geloof ik geproduceerd door een (even spieken op de aankoopbon) MSI PM8M3-V VGA AGP m-ATX S775 kaart. Ik ben er niet zo in thuis, maar het zou natuurlijk voor de hand liggen dat de geluidskaart zorgt voor dit gebrek. Maar omdat het niet zozeer de kwaliteit van het geluid is dat te wensen overlaat maar de 'power' die eraan gegeven wordt, dacht ik dat het misschien ligt aan de manier waarop het signaal versterkt wordt. Misschien kan deze H/K versterker gewoon minder goed met dit signaal omgaan, of is het kabeltje niet goed en wordt het signaal zwakker overgebracht? Kan dat uberhaupt?

Ik moet nog een phono-voorversterker kopen en dacht er aan dat het misschien uitkomst biedt als deze ook een AUX-ingang heeft zodat ik ook het signaal uit de pc kan voorversterken.

Ik ben een behoorlijke nul op het gebied van computers, dus ik wilde aan jullie voorleggen wat jullie denken waar dit (voornamelijk) door komt en hoe het het beste op te lossen is.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:03

BCC

Veel goedkope setjes hebben geven nogal een enorme 'bass boost' en kleuring aan hun geluid. Die Harman Kardon zal zowieso een transparanter geluid geven. Maar een geluidskaart die iets meer kost dan 2,50 euro zal zowieso wel iets beter klinken.

[ Voor 22% gewijzigd door BCC op 11-01-2009 21:53 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Kost die kaart die er nu inzit 2,50?! Heb ik toen 50E voor betaald ofzo |:(

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 20:32
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 21:56:
Kost die kaart die er nu inzit 2,50?! Heb ik toen 50E voor betaald ofzo |:(
Ja het hele moederbord, die doet wel meer dan alleen geluid hoor ;) BCC bedoelt dat interne geluidskaartjes op moederborden vaak geen fantastische kwaliteit bieden. Een PCI-kaartje van een tientje is vaak al beter.

• MacBreQ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-01-2024
Dat ene wat op je bon staat (MSI PM8M3-V VGA AGP m-ATX S775), is geen geluidskaart maar een moederbord. Het blijkt dus dat je de groene plug van je moederbord gebruikt, wat inderdaad de line-out is.
De beste oplossing lijkt mij om eens van een vriend een Creative of ander goed merk geluidskaart te lenen en die in je PC te bouwen. Je kan ook meteen zelf eentje kopen maar ik weet niet zeker of dat het probleem oplost...
Succes! :)

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03-2025

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Inderdaad, als je cd-speler het beter doet dan is dit duidelijk, het is de onboard geluidskaart van je moederboord die vaak (in mijn ogen: altijd!) geluid geven van lage kwaliteit, ik vind het ook niet vreemd dat het pit mist.
voor rond de 40 euro heb je wel een creative x-fi extreme audio en als je niet gamed op je pc is deze ruim voldoene en met de goede instellingen (ook met de niet goede) zal je zeer veel verschil hooren, zeker als je setje van wat betere kwaliteit is (een x-fi elite pro op een boxensetje van <40 euro maakt ook niet uit :p)
Met een x-fi zal je het verschil tussen 128 en 320 ook wel hooren ;)

Een tip: een goede geluidskwaliteit van geluidskaarten is alleen als je analoog gebruikt, de 3,5 jacket dus, als je de optie heb om alles optical aan te sluiten moet je dat doen en maakt het ook niet uit of je je moederboord gebruikt of een geluidskaart, want het is toch een digitaal signaal.

suc6 ermee

Verwijderd

Staat je geluid misschien ingesteld op dolbi surround, en dat je nu alleen de groene tulp gebruikt, waardoor je dus alleen de hoge tonen die bedoeld zijn voor de satellite speakers in je versterker krijgt?
Dan mis je natuurlijk al het geluid van de subwoofer, en klinkt het niet echt ganz geil.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:48

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Beschikt je moederboard over een optische uitgang? Wanneer je deze uitgang gebruikt is de matige on-board chip namelijk geen bottleneck meer; die wordt redelijk gepasseerd. (Dan is de oplossing dus: verlies geen signaal meer door je gebruik van een '3,5mm jack -> tulp'-kabel.)

Probeer anders eebs een andere mediaplayer zoals (Windows) Mediaplayer of iTunes? Heb je ditzelfde euvel dan ook?

[ Voor 39% gewijzigd door Goudvis op 11-01-2009 22:29 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 18:11

Hokkie

Hello

Sowieso geen phono pre-amp gebruiken, das vragen om problemen.

Dat het geluid een beetje kaal klinkt komt door wat BCC vermeld. Een goede/betere geluidskaart kan uitkomst bieden. Verder zou ik je Harman Kardon eens op stereo proberen te laten spelen (dus dolby uitzetten). Als dit wel goed klinkt, zou je langzamerhand instelling kunnen uitproberen die je dan aanstaan.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Verwijderd

Topicstarter
MacBreQ schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:03:(...)
De beste oplossing lijkt mij om eens van een vriend een Creative of ander goed merk geluidskaart te lenen en die in je PC te bouwen. Je kan ook meteen zelf eentje kopen maar ik weet niet zeker of dat het probleem oplost...
Succes! :)
Jij sluit dus niet uit dat het niet per see aan de geluidskaart (die er dus eigenlijk niet is :P), maar wellicht aan de versterking ligt?
Anonnymous! schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:10:
(...)
Een tip: een goede geluidskwaliteit van geluidskaarten is alleen als je analoog gebruikt, de 3,5 jacket dus, als je de optie heb om alles optical aan te sluiten moet je dat doen en maakt het ook niet uit of je je moederboord gebruikt of een geluidskaart, want het is toch een digitaal signaal.

suc6 ermee
Hmm, optical, klinkt prijzig... ;)

Dank voor de tip, ik zal me es gaan verdiepen in die creative x-fi extreme audio die je noemde.
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:17:
Staat je geluid misschien ingesteld op dolbi surround, en dat je nu alleen de groene tulp gebruikt, waardoor je dus alleen de hoge tonen die bedoeld zijn voor de satellite speakers in je versterker krijgt?
Dan mis je natuurlijk al het geluid van de subwoofer, en klinkt het niet echt ganz geil.
Nee, dat is het niet (helaas).
Goudvis Jan schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:27:
Beschikt je moederboard over een optische uitgang? Wanneer je deze uitgang gebruikt is de matige on-board chip namelijk geen bottleneck meer; die wordt redelijk gepasseerd. (Dan is de oplossing dus: verlies geen signaal meer door je gebruik van een '3,5mm jack -> tulp'-kabel.)

Probeer anders eebs een andere mediaplayer zoals (Windows) Mediaplayer of iTunes? Heb je ditzelfde euvel dan ook?
Geen optische uitgang. Begrijp nu wel dat dat een oplossing zou zijn (weer wat geleerd ;)). Ik denk alleen niet te realiseren met een beperkt budget. De versterker heeft trouwens ook geen optische ingang. Alleen maar tulp.

Het verschil met Mediaplayer is verwaarloosbaar klein.
Hokkie schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:38:
Sowieso geen phono pre-amp gebruiken, das vragen om problemen.

Dat het geluid een beetje kaal klinkt komt door wat BCC vermeld. Een goede/betere geluidskaart kan uitkomst bieden. Verder zou ik je Harman Kardon eens op stereo proberen te laten spelen (dus dolby uitzetten). Als dit wel goed klinkt, zou je langzamerhand instelling kunnen uitproberen die je dan aanstaan.
De HK is een ouder model, zit niks 'fraais' op als dolby, dus wordt nu stereo gespeeld.

Ik heb een phono pre nodig voor mijn nog aan te sluiten draaitafel. Zag dat er ook modellen beschikbaar zijn met een extra kanaal, zodat je kan switchen tussen phono (met RIAA) en AUX. Dus dan zou het signaal niet 'phono' (met RIAA correctie) versterkt worden als het goed is, maar apart via een 'normale' AUX line. Bedoel je dat dit signaal voorversterken over een phono kanaal problemen gaat opleveren of voorversterken uberhaupt?

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 18:11

Hokkie

Hello

Ik bedoel voorversterken over 'phono' moet je niet doen! voorversterken via AUX maakt niet veel uit, maar daarentegen ook voegt het ook niets toe.

Je meldde dat je gaat uitzoeken over eventueel optische mogelijkheden, maar kan je versterker dit wel aan dan? Zo niet, heb je er niet veel aan...tenzij je dit gaat omzetten (hetzelfde idee als je phono pre-amp) en dat is duur!!

Dat je een "oude" versterker hebt, moet je alleen maar blij mee zijn, denk ik. Dan weet je zeker dat er geen surround processen je geluid verprutsen ;)

Zelf denk ik dat je moet wennen aan je nieuwe geluid... je cd-speler met orginele cd's kan/mag/moet je niet vergelijken met mp3 (zelfs niet op 320 bitrate). Je kan door een andere geluidskaart, betere bekabeling, instellingen op je pc en versterker en andere verbeteringen het geluid fine tunen...

Luister voornamelijk naar details in je muziek, hoor je nu dingen die je op de Sony niet hoorde? Hoor je meer transparant geluid? meer dynamiek? meer plaatsing van instrumenten in je ruimte? Zo ja: gefeliciteerd, je hebt een betere versterker...

Wil je meer PIT? denk aan een subwoofer of andere speakers...

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:18
Nou hoe dan ook valt met een aardig kleine investering (ong. 50 tot 60 euro) je geluid een boel op te krikken. Een losse geluidskaart kopen en niet meer je onboard geluid van je moederbord gebruiken. Denk aan een Auzentech X-Plosion of een Creative X-Fi. Scheelt een hele boel vergeleken met onboard.

Verwijderd

Topicstarter
Hokkie schreef op maandag 12 januari 2009 @ 00:05:
Ik bedoel voorversterken over 'phono' moet je niet doen! voorversterken via AUX maakt niet veel uit, maar daarentegen ook voegt het ook niets toe.
Ok, als het niets toevoegt dan kan ik een extra AUX in de phono pre wel achterwege laten. Omdat opzich het geluid prima is dacht ik dat dit misschien net de extra boost kon geven, net iets meer volume (misschien is het daar wel het beste mee te vergelijken, het klinkt alsof alles zachter staat, wat niet zo is).
Je meldde dat je gaat uitzoeken over eventueel optische mogelijkheden, maar kan je versterker dit wel aan dan? Zo niet, heb je er niet veel aan...tenzij je dit gaat omzetten (hetzelfde idee als je phono pre-amp) en dat is duur!!
Ik bedoelde dat ik me zou verdiepen in een andere geluidskaart als de creative x-fi extreme audio die werd aangeraden. Versterker is inderdaad niet op gebouwd op optische overdracht dus dat is een doodlopend spoor.
Dat je een "oude" versterker hebt, moet je alleen maar blij mee zijn, denk ik. Dan weet je zeker dat er geen surround processen je geluid verprutsen ;)

Zelf denk ik dat je moet wennen aan je nieuwe geluid... je cd-speler met orginele cd's kan/mag/moet je niet vergelijken met mp3 (zelfs niet op 320 bitrate). Je kan door een andere geluidskaart, betere bekabeling, instellingen op je pc en versterker en andere verbeteringen het geluid fine tunen...

Luister voornamelijk naar details in je muziek, hoor je nu dingen die je op de Sony niet hoorde? Hoor je meer transparant geluid? meer dynamiek? meer plaatsing van instrumenten in je ruimte? Zo ja: gefeliciteerd, je hebt een betere versterker...

Wil je meer PIT? denk aan een subwoofer of andere speakers...
:Y Zeker! De geluidsweergave is geweldig. Luister al mijn cd's weer opnieuw. Heb niks te klagen. Merk dus alleen dat het signaal dat uit de pc komt 'zwakker' klinkt dan als ik een cd'tje draai. Voor de echte beleving draai ik cd's en mijn pc hoeft dat ook zeker niet te vervangen. Maar als ik es een mp3'tje speel zou het wel mooi zijn als die zo optimaal als mogelijk wordt overgebracht en weergegeven.

Zou inderdaad goed kunnen dat mijn oude versterker een boost gaf (om wat te compenseren) waardoor het lijkt alsof het nu minder luid wordt afgespeeld. Het tekort van de moederbord openbaart zich nu waarschijnlijk alsof het signaal zwak is ofzo.

Wordt dus toch allereerst maar eens een 'echte' geluidskaart waarschijnlijk. Al die nieuwe geluidskaarten zijn natuurlijk wel allemaal gericht op Dolby en digitale overdracht enzo. Aangezien ik dat (voorlopig) niet ga gebruiken is goede (stereo) geluidskwaliteit het belangrijkste.

Dank voor alle info en tips!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Om teleurstellingen te voorkomen; Misschien is er iets mis met die Aux ingang van je versterker.
Wissel de CD speler en computer eens om van aansluiting en doe je test nog eens.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet aan je geluidskaart ligt (die je niet hebt :+ ), onboard soundchips zijn in veel gevallen beduidend slechter dan een insteek kaartje van enkele tientjes.

Alles kan stuk.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:54

Indoubt

Always be indoubt until sure

De uitgang van een geluidskaart (zeker onboard geluidskaarten) geven meestal een lagere uitgangsspanning af dan de uitgang van een CD speler. Dit is waarschijnlijk in ruim 90% van de gevallen zo. Op zich is dat geen probleem maar het verklaart het verschil in volume dat je ervaart. Wel kan het zo zijn dat je versterker het meest optimaal presteerd met het voltage wat je cd speler afgeeft (logisch natuurlijk want dat was zo gemaakt)

Pitloos: ja dat kan al snel als je pc vergelijkt met een CD speler. Je zit vast aan analoog vanwege je versterker en daar hoeft in principe niets mis mee te zijn.
De onboard geluidskaarten zijn meestal zeer brak zoals hierboven al gemeld. Je zult dus een andere geluidskaart nodig hebben. Dat kan een interne geluidskaart zijn maar ook een externe. Ik vermeld de externe even omdat dat vaak betere kaarten zijn die ook nog eens minder last hebben van alle storingen in je PC. Als ze een eigen voeding hebben word het er nog beter op maar voor jouw situatie is dat waarschijnlijk wat over de top.
De xfi kaarten zijn beter voor gamen als voor muziek. voo rmuziek zijn er beter kaarten. De meeste creative (en dus ook Xfi) kaarten resampelen je muziek intern naar 48Khz en daarna weer naar 44.1Khz en dat is vaak iets wat hoorbaar is. De eenvoudige creative kaarten zijn natuurlijk wel goedkoop dus daar is ook wta voor te zeggen. Beter kaarten zijn bijvoorbeeld EMU kaarten of M-audio. helaas zijn deze vaak ook wel een stuk duurder. Ik heb voor goede audio bij m'n laptop een M-audio transit externe usb kaart.

Behalve de hardware is er ook een software issue.
Een ervan is de K-mixer van windows. Voor goede audio zou je deze moeten omzeilen. Als je een geluidkaart hebt die met ASIO drivers kan werken dan kun je de windows k-mixer omzeilen Als je in de gelegenheid bent is het dus handig om te kijken of je geluidskaart met ASIO drivers kan werken.

De tweede is windows media player: dit is niet de beste player en andere players geven vaak betere resultaten. Foobar2000 is er een van maar er zijn er meer.

Het is natuurlijk ook een kwestie van hoever je wilt gaan en hoe goed het geluid uit je pc moet zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 23:48:
[...]

De HK is een ouder model, zit niks 'fraais' op als dolby, dus wordt nu stereo gespeeld.

Ik heb een phono pre nodig voor mijn nog aan te sluiten draaitafel. Zag dat er ook modellen beschikbaar zijn met een extra kanaal, zodat je kan switchen tussen phono (met RIAA) en AUX. Dus dan zou het signaal niet 'phono' (met RIAA correctie) versterkt worden als het goed is, maar apart via een 'normale' AUX line. Bedoel je dat dit signaal voorversterken over een phono kanaal problemen gaat opleveren of voorversterken uberhaupt?
Los van de discussie die hier gevoerd wordt mbt geluidskaarten.
Ja zo'n phono vv bestaat: heeft naast een Moving Magnet en een Moving Coil, ook een Aux-ingang.
Uitgangen: zowel cynch (naar versterker/receiver) als USB (naar PC om je platen te digitaliseren).
Als je er tenminste 150€ voor over hebt, maar dan heb je ook de beste prijs/kwaliteit en écht hifi-geluid.
Zoek en gij zult vinden: de NAD PP3.

Verwijderd

Topicstarter
Indoubt schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 09:32:

Pitloos: ja dat kan al snel als je pc vergelijkt met een CD speler. Je zit vast aan analoog vanwege je versterker en daar hoeft in principe niets mis mee te zijn.
De onboard geluidskaarten zijn meestal zeer brak zoals hierboven al gemeld. Je zult dus een andere geluidskaart nodig hebben. Dat kan een interne geluidskaart zijn maar ook een externe. Ik vermeld de externe even omdat dat vaak betere kaarten zijn die ook nog eens minder last hebben van alle storingen in je PC. Als ze een eigen voeding hebben word het er nog beter op maar voor jouw situatie is dat waarschijnlijk wat over de top.
De xfi kaarten zijn beter voor gamen als voor muziek. voo rmuziek zijn er beter kaarten. De meeste creative (en dus ook Xfi) kaarten resampelen je muziek intern naar 48Khz en daarna weer naar 44.1Khz en dat is vaak iets wat hoorbaar is. De eenvoudige creative kaarten zijn natuurlijk wel goedkoop dus daar is ook wta voor te zeggen. Beter kaarten zijn bijvoorbeeld EMU kaarten of M-audio. helaas zijn deze vaak ook wel een stuk duurder. Ik heb voor goede audio bij m'n laptop een M-audio transit externe usb kaart.
Ik was al wat externe geluidskaarten tegengekomen, maar kon ze niet zo goed plaatsen qua 'goed' of 'slecht' t.o.v. interne kaarten. Heb even "Het externe geluidskaarten topic" erbij gepakt. Beide kaarten zijn er natuurlijk in allerlei soorten in maten en prijsklasses, dus ben er nog niet helemaal uit alhoewel de externe kaarten kennelijk aan te raden zijn.

Voor mij is met name belangrijk de analoge aansluiting op mijn stereo versterker. Optische dolby 7.1. toestanden hoeven er niet op want die gaan niet gebruikt worden. Hoe simpeler hoe beter. Helaas niet goedkoper heb ik begrepen. De goedkopere kaartjes (bijv. ook die Creatives) hebben juist weer meer features (en vervormingen) die ik niet wil.

Ik heb gekeken naar de EMU 0404 (99E) en de M-audio Audiophile 2496 (85E). Deze zijn eigenlijk te duur, dus ik zal tweedehands moeten zoeken. Een externe variant zou dan de EMU 0202 zijn, maar ook die zal tweedehands moeten. Denk dat alle drie aan de eisen voldoen (goede stereo weergave) dus maakt denk ik niet veel uit, tenzij ik een cruciaal verschil tussen intern en extern over het hoofd zie.

Waar ik ook niet helemaal uit ben is welke aansluiting het beste is. In de 2496 bijvoorbeeld kan gewoon een tulp (-> tulp) stekker, in de EMU 0202 weet ik niet zeker, maar bijvoorbeeld de transit gaat een 3,5 plugje (-> tulp). Maakt dit wat uit voor het geluid? Ik moet ongeveer een afstand van 7 meter overbuggen tussen de pc en de versterker.
Behalve de hardware is er ook een software issue.
Een ervan is de K-mixer van windows. Voor goede audio zou je deze moeten omzeilen. Als je een geluidkaart hebt die met ASIO drivers kan werken dan kun je de windows k-mixer omzeilen Als je in de gelegenheid bent is het dus handig om te kijken of je geluidskaart met ASIO drivers kan werken.

De tweede is windows media player: dit is niet de beste player en andere players geven vaak betere resultaten. Foobar2000 is er een van maar er zijn er meer.

Het is natuurlijk ook een kwestie van hoever je wilt gaan en hoe goed het geluid uit je pc moet zijn.
Hier moet ik me even in verdiepen, met name over de K-mixer. Wat betreft de ASIO drivers geloof ik dat het met EMU en M-audio wel goed zit. Ik gebruik momenteel winamp. Van Foobar heb ik gehoord.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:40:
[...]

Los van de discussie die hier gevoerd wordt mbt geluidskaarten.
Ja zo'n phono vv bestaat: heeft naast een Moving Magnet en een Moving Coil, ook een Aux-ingang.
Uitgangen: zowel cynch (naar versterker/receiver) als USB (naar PC om je platen te digitaliseren).
Als je er tenminste 150€ voor over hebt, maar dan heb je ook de beste prijs/kwaliteit en écht hifi-geluid.
Zoek en gij zult vinden: de NAD PP3.
Heb ik gezien inderdaad. Stond in de plaatselijke hi-fi-store. Goede reviews ook. Mijn bankrekening gaf de voorkeur aan eentje van 20 E... Heb er nog geen gekocht trouwens. Denk dat ik gewoon voor een phono-pre amp ga zonder AUX, want het (inferieure) onboard signaal voorversterken levert waarschijnlijk niks goeds op.
Pagina: 1