Toon posts:

plus & min luidsprekers en krakende potmeter.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik heb een paar merkloze luidsprekers voor thuis, en deze wil ik aansluiten op mijn versterker, dit gaat met een luidsprekerkabel, maar er staat niet wat plus en min is, ze zijn allebei grijs.

Heeft iemand een idee hoe ik hier achter kan komen?

Dankuwel

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:15
Is één kabel dikker dan de andere, of vierkant terwijl de andere rond is?

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:14

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Kun je de boxen openmaken? Meestal kun je het aan de kabeltjes wel zien, die na de aansluitingen de box in gaan.

If it aint fixed, it's broken.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een gewone stroomkabel eigenlijk, 2 aders naast elkaar en geen kleuren of verschillen. Als ik de luidspreker open maak zie je dit:

Afbeeldingslocatie: http://didid.nl/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://didid.nl/2.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2009 21:05 ]

Verwijderd

Op zichzelf maakt plus-min voor luidsprekers niets uit zolang je beide luidsprekers maar consequent op dezelfde wijze op de versterker aansluit. D.w.z. als je de plus van de versterker op de linkeraansluiting van de ene luidspreker aansluit dan zal je de plus van de versterker van het andere kanaal ook op de linkeraansluiting van de andere luidsprekers moeten aansluiten.

Als de luidsprekers niet consequent op dezelfde wijze aangesloten worden, dan gaat er niets stuk, maar de zal de basweergave zal dan een stuk minder zijn en ook het stereo effect zal dan wat vreemd klinken.

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:48
Zoals de Zeester zegt, gewoon uitproberen dus... Heb ik ook gedaan toen ik een wekkerradio-luidspreker mod aant maken was, gaat niets door kapot lijkt mij... Ik weet niet of het iets uit maakt maar zet je volume stil als je gaat proberen :p

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

nou zit er aan die kabels wel een + / - aanduiding, alleen is ie slecht zichtbaar.
Vaak loopt er een ribbeltje langs een kant.
Wat ook kan is dat de ene ader vierkant is en de andere rond. Goed kijken! :P

Verwijderd

Topicstarter
Ja bij de ene zit er wel een bobbeltje maar wie heeft gezegd dat dat zo hoort, ik kan ze er toch ook andersom op doen en dan zit het ribbeltje andersom :P

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Andefrs bij allebei gewoon kijken hoe ze aangesloten zijn op het electrische deel van de luidspreker.
Dan allebei hetzelfde aansluiten.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Danku, heb rood op rood gedaan en kleurloos op zwart, klinkt goed nu :)

Iemand een idee wat voor luidsprekers het zijn toevallig? Ze zijn merkloos, maar misschiend at iemand het herkent..

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2009 21:25 ]

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:07
Misschien deze Philips woofers (pdf: blz. 23+24) met type AD70804/W8 die ik ff snel via Google tegenkwam op dat nummer.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 21:25:
Danku, heb rood op rood gedaan en kleurloos op zwart, klinkt goed nu :)

Iemand een idee wat voor luidsprekers het zijn toevallig? Ze zijn merkloos, maar misschiend at iemand het herkent..
Hoeveel luidsprekers zitten erin?
Foto van de voorkant, en achterkant en evt filter scheelt ook enorm.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dichtlaten en, ,gewoon even goed hard zetten.

van een speaker de draden omdraaien.
meer bass -> afblijven perfect zo
minder bass -> terugdraaien en afblijven

van de ribbel op het snoer mag je verwachten dat deze identiek is aangesloten op beide speakers, tenzij iemand heeft lopen kloten

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 11-01-2009 21:49 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga even foto's maken van de binnenkant, beide luidsprekers enzo.

Ondertussen nog een kleine vraag, ik heb een oude versterker en de volumeknop kraakt wat, is dit ook schoon te maken?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de knop gewoon een paar keer heen en weer rossen .. als je geluk hebt slijt het vuil in de volumeknop weg.
anders een beetje contactspray er in spuiten en heen en weer rossen

Iperf

Verwijderd

Mja, de volgende keer gewoon even een aa batterijtje pakken en die op de draden zetten. Als je de plus en min goed hebt dan komt de woofer naar buiten, zit ie verkeerd om dan raad je het al natuurlijk, dan gaat de woofer naar binnen.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat ik m niet goed kan zien omdat het filter er niet af wil.
Foto's:
Afbeeldingslocatie: http://didid.nl/ls/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://didid.nl/ls/2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://didid.nl/ls/3.JPG
Afbeeldingslocatie: http://didid.nl/ls/4.JPG

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:15
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 21:54:
Ondertussen nog een kleine vraag, ik heb een oude versterker en de volumeknop kraakt wat, is dit ook schoon te maken?
Ik zou gaan voor de contactspray..

Dat kraken deed mijn oude versterker ook... tijdje later begonnen mijn speakers te kraken en rook ik een brandlucht. Op dat moment was ik bijna in slaap en de versterker stond trouwens uit, niet aan, niet in standby (dat had hij niet), maar uit. Maar dat kan ook aan andere onderdelen gelegen hebben...

Anywayz, als je hem toch openmaakt, kijk hem ook verder even na en maak het ding schoon ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:04:
Mja, de volgende keer gewoon even een aa batterijtje pakken en die op de draden zetten. Als je de plus en min goed hebt dan komt de woofer naar buiten, zit ie verkeerd om dan raad je het al natuurlijk, dan gaat de woofer naar binnen.
Het is niet altijd even verstandig om DC op speakers te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een condensator in een versterker he, hoe lang moet ik hem van de stroom laten voordat ik hem open schroef?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is het een geschakelde voeding ... kan best lang zijn
Secundaire elko vallen doorgaans wel mee. na 5 minuten zijn die dingen normaal wel leeg, vooral als je hem aanzet zonder stekker

(ik sluit ze stiekem toch altijd even kort) ... en ik heb wel eens een flinke vonk getrokken. vooral bij die geschakelde. maar ja daar was ook wel een defect mee (ging niet "aan")

Iperf

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Doe dat maar even niet.
@BlackFlower: wat heeft je versterker met je speakers te maken? Je mag de speakers gewoon van de versterker halen (zet hem evt wel even uit, maar zelfs dat kan bij een transistorversterker weinig kwaad).

Verder: het ligt aan de condensator in kwestie ;). En eventueel opgenomen bleederweerstanden.

Kortsluiten zou ik niet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 11-01-2009 22:59 ]

• Seers
  • Laatst online: 12-10-2025
Boudewijn schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:25:
[...]

Het is niet altijd even verstandig om DC op speakers te zetten.
Vertel. Op welke manier zou een AA-batterijtje permanente schade kunnen veroorzaken aan een speaker? De mensen van speaker-en-co doen het ook allemaal zo, alleen dan met zo'n blokbatterij geloof ik. Woofers zullen er echt niet stuk van gaan en voor een tweeter staat doorgaans wel een condensator in serie.

Of mis ik iets heel fundamenteels?

[ Voor 3% gewijzigd door Seers op 11-01-2009 23:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:58:
Doe dat maar even niet.
@BlackFlower: wat heeft je versterker met je speakers te maken? Je mag de speakers gewoon van de versterker halen (zet hem evt wel even uit, maar zelfs dat kan bij een transistorversterker weinig kwaad).

Verder: het ligt aan de condensator in kwestie ;). En eventueel opgenomen bleederweerstanden.

Kortsluiten zou ik niet doen.
Heeft er niks mee te maken, maar wil geen nieuw topic openen. Daarom vraag ik maar even hier in mijn eigen topic hoe dat zit. Mijn versterker blijft wel 15 seconden doorspelen als ik de stroom eraf haal. Is ie daarna leeg dan?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Seers schreef op zondag 11 januari 2009 @ 23:01:
[...]

Vertel. Op welke manier zou een AA-batterijtje permanente schade kunnen veroorzaken aan een speaker? De mensen van speaker-en-co doen het ook allemaal zo, alleen dan met zo'n blokbatterij geloof ik. Woofers zullen er echt niet stuk van gaan en voor een tweeter staat doorgaans wel een condensator in serie.

Of mis ik iets heel fundamenteels?
Ik heb er ooit op CO een forse discussie over gehad, zou die weer eens moeten zoeken.
Ergo: Ik heb het gelezen, maar kan geen linkje of motivatie vinden.
Negeer dus maar eventjes :).
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 23:14:
[...]

Heeft er niks mee te maken, maar wil geen nieuw topic openen. Daarom vraag ik maar even hier in mijn eigen topic hoe dat zit. Mijn versterker blijft wel 15 seconden doorspelen als ik de stroom eraf haal. Is ie daarna leeg dan?
Weet je nog niet. Hij kan iig 'leger' zijn.
IK zou wel een nieuw topic opnenen trouwens.

De C(s) in de voeding zal dan een stuk leger zijn, maar pak eens een multimeter en je weet (!) het.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:14

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 23:14:
[...]

Vrijwel leeg inderdaad. Meestal kun je het beste 30 - 60 seconden wachten na het uitschakelen. Dan kun je er zeker van zijn dat ze leeg zijn :)

If it aint fixed, it's broken.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Meten is weten.
Zeker met potentieel hoge spanningen aanbevelenswaardig als de user weinig ervaring heeft.

Verder: wat voor amp is het uberhaupt?

[ Voor 21% gewijzigd door Boudewijn op 11-01-2009 23:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een Akai AM-U2

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt gewoon de volumepotmeter vervangen van zo'n ding.

Even kijken wat voor type potmeter het is, en welke waarde hij heeft.
Is vrij makkelijk te doen :).

Als je er zelf een zoekt, moet hij aan deze eisen voldoen:

Stereo
Logaritmisch
Zelfde waarde

Verder ook even naar de fysieke afmetingen van het ding kijken ;).

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar hij is niet echt kapot, hij kraakt alleen op het begin als je hem net aan zet. Ik denk dat ik de versterker van binnen even schoon ga maken.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Wat betreft het merk van die speakers. Echt typisch philips achtige constructie, met die knoop door het snoer en de verwijderbare achterkant.

Zit er ook nog een stuk glaswol in?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Of zelfbouw ;).

@Blackflower, die kraak zit IN de volumeknop zelf. Dus die moet je of schoonmaken (failure over het algemeen) of vervangen. Gewoon schoonmaken van de amp schiet niet op.

Verwijderd

Topicstarter
Maar hij kraakt nu niet meer :) Luidsprekers zijn inderdaad philipsen gok ik, aangezien de typenummers van de woofer en tweeter ook naar philips leiden.
AtomicShockwave schreef op maandag 12 januari 2009 @ 00:10:
Wat betreft het merk van die speakers. Echt typisch philips achtige constructie, met die knoop door het snoer en de verwijderbare achterkant.

Zit er ook nog een stuk glaswol in?
Nee dat zit er niet in. Hoezo?

Zou het geluid nog te verbeteren zijn door er bijvoorbeeld demping in te doen?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2009 00:29 ]

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

omdat veel van die philips kasten gewoon een stuk geel glaswol achterin hadden zitten. Maar het kroonsteentje wijst er op dat er al iemand bezig is geweest in die kasten, dus het kan er uitgehaald zijn, of het heeft er nooit in gezeten.

Heb even op hifimuseum site gekeken, maar daar staan ze niet tussen. Zou ook best een achtermerk kunnen zijn. Erres of grundig ofzo.

Extra demping kan helpen, maar echt geweldige speakers zullen het nooit worden. Daar is de algehele kwaliteit echt te laag voor :P

Verwijderd

Topicstarter
Dacht ik al, maarja wat wil je dan voor 10 euro :P

Waar en hoe zou ik die isolatie dan moeten plaatsen?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2009 16:08 ]

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

tegen de achterkant bijvoorbeeld, die zal het het best kunnen gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
En dan http://www.gedimattanghe....oductfotos/glaswol02.jpeg bijvoorbeeld? Glaswol? of meer schuim ofzo, uit een busje?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Glaswol kan.
Schuim uit een busje lijkt me niet handig.

Er is gewoon speciaal schuim voor, maar glaswol is voor jouw toepassing prima denk ik.

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 12 januari 2009 @ 00:16:
Of zelfbouw ;).

@Blackflower, die kraak zit IN de volumeknop zelf. Dus die moet je of schoonmaken (failure over het algemeen) of vervangen. Gewoon schoonmaken van de amp schiet niet op.
Klopt, contact spray is een tijdelijke oplossing, het gekraak komt na een tijd gegarandeerd terug (als het langer dan een jaartje werkt, heb je mazzel).
Op termijn is vervanging van de potmeter de enige afdoende oplossing. ;(

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Idd, en vaak sproei je het vuil ook alleen maar meer over de potmeter heen, waardoor hij meteen weg mag.
Ergo: gewoon vervangen :).

Pagina: 1