Ik ga wil voor een aan te schaffen homeservertje (Intel D945GCLF2), FreeBSD eens uitproberen en heb daarom op mijn huidige PC (Core2duo) Virtualbox geinstalleerd. Echter bij het booten in FreeBSD 7.1 (AMD64-versie) krijg ik een error "cpu doesn't support long mode". Ik begreep dat de AMD64-versie wel door lui wordt gebruikt met een Core2duo, of heb ik het mis?
Klopt. Maar Virtualbox boot zo ver ik weet op een 32-bit OS geen 64-bit virtueel OS.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Op 64bits hw draait het trouwens prima, en ook met een 64 bits virtuele setup.
Ach wat dom van me lol, ik was inderdaad even vergeten dat in Windows XP draai
In de laatste release staat het wel aangegeven als een van de mogelijkheden, alhoewel het nog "experimental" is. Hnagt er dus een beetje vanaf welke versie je draait.Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:53:
Wat sebazzz zegt. Je hebt een 64-bits host nodig om 64-bit te kunnen virtualiseren.
Zie in de handleiding staan dat je wel een 64-bits-processor moet hebben en hardware virtualizatie aan moet hebben gezet, meestal in je BIOS. Van wat ik van je server zie, kan het dus niet op die server, maar is het in z'n algemeenheid wel mogelijk
"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best
Het is trouwens niet aan te raden om VirtualBox te gebruiken als je FreeBSD in een vm wil hebben. De kans dat je dat goed aan de praat krijgt is zo ongeveer nihil (zoek maar eens, ontzettend veel problemen en kijk ook eens in de lijst met supported guest os's, staat ook niet dat er bar veel wordt ondersteund qua FreeBSD). Zelf heb ik dat ook mogen ervaren in de vorm van een crashende installer en een hangende vm op een tweetal machines. Ik ben maar gewoon met VMware verder gaan, die supporten FreeBSD heel erg goed en zijn ook erg goed op het gebied van 64 bits ondersteuning. Naar ik meen was het met Workstation zelfs mogelijk om een 64 bit guest os te draaien op een 32 bit host machine. Zoals gezegd kan VirtualBox dat niet echt (het is experimental sinds 2.1.0).
[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 12-01-2009 00:27 ]
Ik kreeg hem in VirtualBox inderdaad alleen in safe mode aan de praat. Tevens moest ik veel memory toekennen, anders crashte ie ook in Win XP. Wel netjes met Gnome en meteen op Internet. Firefox is overigens razendsnel! Sound nog niet - wellicht door instellingen Virtualbox.ppl schreef op maandag 12 januari 2009 @ 00:26:
Het is trouwens niet aan te raden om VirtualBox te gebruiken als je FreeBSD in een vm wil hebben. De kans dat je dat goed aan de praat krijgt is zo ongeveer nihil (zoek maar eens, ontzettend veel problemen en kijk ook eens in de lijst met supported guest os's, staat ook niet dat er bar veel wordt ondersteund qua FreeBSD). Zelf heb ik dat ook mogen ervaren in de vorm van een crashende installer en een hangende vm op een tweetal machines. Ik ben maar gewoon met VMware verder gaan, die supporten FreeBSD heel erg goed en zijn ook erg goed op het gebied van 64 bits ondersteuning. Naar ik meen was het met Workstation zelfs mogelijk om een 64 bit guest os te draaien op een 32 bit host machine. Zoals gezegd kan VirtualBox dat niet echt (het is experimental sinds 2.1.0).
VMware is toch commercieel? Ik had die gratis player van VMware eerst downgeload, maar daarmee kon ik niet een ISO openen, alleen stuf van hun site - waar de laatste FreeBSD 7.1 niet bij staat..
Lijkt me wel cool om mijn homeservertje op FreeBSD te draaien, ik ben alleen nog een totale n00b op gebied van FreeBSD. Kun je eigenlijk goed met KDE of Gnome de diverse server applicaties managen of is het in feite meer shell werk?
[ Voor 10% gewijzigd door Zillion01 op 12-01-2009 11:47 ]
Verwijderd
Ik heb hier FreeBSD 7.1 amd64 stabiel draaiend onder Gentoo ~amd64 in VirtualBox. Bij mij ben ik nog geen problemen tegen gekomen.ppl schreef op maandag 12 januari 2009 @ 00:26:
Dat ligt eraan of er een GUI applicatie beschikbaar is voor jou services, maar reken er maar op dat het merendeel shell werk is. Gelukkig zijn er genoeg howto's beschikbaar op internet die je precies uitleggen hoe je alles in moet stellen/beheren. Ik heb zelf FreeBSD als thuisserver draaien en het draait erg stabiel (een stuk stabieler nog dan Linux).Zillion01 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:19:
[...]
Lijkt me wel cool om mijn homeservertje op FreeBSD te draaien, ik ben alleen nog een totale n00b op gebied van FreeBSD. Kun je eigenlijk goed met KDE of Gnome de diverse server applicaties managen of is het in feite meer shell werk?
Heb je misschien nog wat tips met handige sites qua FreeBSD en thuisserver? Wat is je configuratie en welke services gebruik je?Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 12:47:
[...]
Dat ligt eraan of er een GUI applicatie beschikbaar is voor jou services, maar reken er maar op dat het merendeel shell werk is. Gelukkig zijn er genoeg howto's beschikbaar op internet die je precies uitleggen hoe je alles in moet stellen/beheren. Ik heb zelf FreeBSD als thuisserver draaien en het draait erg stabiel (een stuk stabieler nog dan Linux).
Verwijderd
Het FreeBSD handbook is altijd een goede start voor informatie. Deze is te vinden op http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/. Hierin staat de basis uitgelegd.
Verder verschilt FreeBSD niet zo heel veel van Linux. De directory structuur is alleen anders (je config staat bijvoorbeeld in /usr/local/etc en je binaries in /usr/local/bin). Dit is gewoon een kwestie van wennen. Verder moet je leren omgaan met de ports directory (alles van source installeren) of het package systeem (alles als binarie installeren). Hoe dit werkt staat in beschreven in het handbook.
Verder is het zo dat je standaard met een heel kaal systeem begint. Je default shell is gewoon sh, bash zul je dus zelf nog moeten installeren. Verder is de default editor ee en zul je dus zelf iets van vim of nano moeten installeren.
De meeste howto's voor Linux werken ook vlekkeloos op FreeBSD omdat de programma's in principe hetzelfde zijn, alleen de locatie van de config files is anders. Ik zelf gebruik de volgende services:
- Apache (inc SSL en PHP)
- MySQL
- Subversion
- Courier IMAP
- Exim
- HellaNZB
Het is even wennen voor iemand die jaren met Linux gewerkt heeft om de overstap naar BSD te maken, maar zodra je er eenmaal aan gewend bent wil je voor je server niet meer terug naar een Linux distro.
Verder verschilt FreeBSD niet zo heel veel van Linux. De directory structuur is alleen anders (je config staat bijvoorbeeld in /usr/local/etc en je binaries in /usr/local/bin). Dit is gewoon een kwestie van wennen. Verder moet je leren omgaan met de ports directory (alles van source installeren) of het package systeem (alles als binarie installeren). Hoe dit werkt staat in beschreven in het handbook.
Verder is het zo dat je standaard met een heel kaal systeem begint. Je default shell is gewoon sh, bash zul je dus zelf nog moeten installeren. Verder is de default editor ee en zul je dus zelf iets van vim of nano moeten installeren.
De meeste howto's voor Linux werken ook vlekkeloos op FreeBSD omdat de programma's in principe hetzelfde zijn, alleen de locatie van de config files is anders. Ik zelf gebruik de volgende services:
- Apache (inc SSL en PHP)
- MySQL
- Subversion
- Courier IMAP
- Exim
- HellaNZB
Het is even wennen voor iemand die jaren met Linux gewerkt heeft om de overstap naar BSD te maken, maar zodra je er eenmaal aan gewend bent wil je voor je server niet meer terug naar een Linux distro.
De player wel ja.Zillion01 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:19:
[...]
VMware is toch commercieel? Ik had die gratis player van VMware eerst downgeload, maar daarmee kon ik niet een ISO openen, alleen stuf van hun site - waar de laatste FreeBSD 7.1 niet bij staat..
Kijk eens naar de vmware server of zelfs esxi.
Dat laatste alleen las je dikke hardware hebt (scsi\dure sata\fiber channel).
Vmware server draait hier al een half jaar echt prima met freebsd. Allebei 64 bits.
En hardstikke gratis.
De player kan alleen voorgedefinieerde images afspelen nml.
Thanks. Mis ik nou iets of is er inderdaad niet een "Het grote FreeBSD topic"... weird met zo'n goed en belangrijk OS dat er prat op gaat in een aantal aspecten beter dan Linux te zijn. Helaas ben ik zelf een te grote onwetende om uberhaupt zoiets op te starten
[ Voor 6% gewijzigd door Zillion01 op 12-01-2009 20:10 ]
Nee dat is er volgens mij niet.
Ik gok dat FreeBSD mensen zelf ook vaak de manual (en het handbook) weten te vinden
.
De meeste beginners zullen eerder voor Linux gaan dan voor *BSD gok ik zo.
Ik gok dat FreeBSD mensen zelf ook vaak de manual (en het handbook) weten te vinden
De meeste beginners zullen eerder voor Linux gaan dan voor *BSD gok ik zo.
Meestal gaan 'het grote <X> topic'-topics vooral over nieuwe en/of quirky dingen, en FreeBSD is geen van beiden.
Nu is dat an sich een goed iets, met als enige (
) nadeel dat er geen hip topic over is.
Nu is dat an sich een goed iets, met als enige (
Flap
Om eerlijk te zijn, ik was eerst begonnen met FreeBSD (6.0). Ben toen op Linux over gegaan en gebruik nu alles door elkaar
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
Hmm nu die slappe NAS apparaatjes zo in zijn en die mini ITX bordjes (die laatste misschien wel door de introductie van die EEE bakjes), lijkt het me helemaal niet verkeerd om FreeBSD wat meer in de voorgrond te zetten.UDuckling5 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 20:25:
Meestal gaan 'het grote <X> topic'-topics vooral over nieuwe en/of quirky dingen, en FreeBSD is geen van beiden.
Nu is dat an sich een goed iets, met als enige () nadeel dat er geen hip topic over is.
Mwa er is ook een ubuntu topic, dat is ook niet nieuw.
Afaik idem voor Gentoo.
Drogreden om geen topic te hebben lijkt me?
Afaik idem voor Gentoo.
Drogreden om geen topic te hebben lijkt me?
Don't shoot the messenger.
Ondanks dat Ubuntu niet echt nieuw is, is het toch een relatief jonge distro. Verder is het vooral nieuw in de perceptie van mensen, aangezien er erg veel nieuwe converts zijn die ubuntu gebruiken. Die zijn enthousiast en engaged, maar zitten boordevol vragen, waar de 'oldies' dan weer antwoord op kunnen geven. Dat maakt het topic zo populair.
Verder is het grote gentoo topic afaik helemaal niet zó groot. En de mensen die daar zitten zijn wederom enthousiastelingen, die vooral aan het prutsen zijn.
Zo hebben beide distro's een eigen enthousiaste niche, en bijbehorende topics voor hobbyisten door hobbyisten.
FreeBSD mist volgens mij zo'n niche. Het is lekker stabiel en super voor productieomgevingen, maar blijkbaar niet aantrekkelijk voor de massa om mee te hobbyen.
Dat is, volgens mij, de reden waarom zo'n topic nog niet bestaat. Het zijn zeker geen argumenten om te voorkomen dat zo'n topic er komt!
Ondanks dat Ubuntu niet echt nieuw is, is het toch een relatief jonge distro. Verder is het vooral nieuw in de perceptie van mensen, aangezien er erg veel nieuwe converts zijn die ubuntu gebruiken. Die zijn enthousiast en engaged, maar zitten boordevol vragen, waar de 'oldies' dan weer antwoord op kunnen geven. Dat maakt het topic zo populair.
Verder is het grote gentoo topic afaik helemaal niet zó groot. En de mensen die daar zitten zijn wederom enthousiastelingen, die vooral aan het prutsen zijn.
Zo hebben beide distro's een eigen enthousiaste niche, en bijbehorende topics voor hobbyisten door hobbyisten.
FreeBSD mist volgens mij zo'n niche. Het is lekker stabiel en super voor productieomgevingen, maar blijkbaar niet aantrekkelijk voor de massa om mee te hobbyen.
Dat is, volgens mij, de reden waarom zo'n topic nog niet bestaat. Het zijn zeker geen argumenten om te voorkomen dat zo'n topic er komt!
Flap
Goed, ik zal als totale n00b proberen te posten wat mijn ervaringen zijn en waar ik tegen aanloop met mijn mini itx bordje als homeserver. Duurt nog wel even voordat ik de spullen binnen heb.
Kingston ValueRam 2 GB, PC5300, 667 MHz, 5
Intel Little Falls 2 A330 (incl. 45nm dual-core Intel® Atom™ processor 330, Intel D945GCLF2) - slechts 72 euro incl.
Antec NSK1380EC Zilver/Zwart, 350 Watt (80plus)
2x WD Caviar GP 1 TB, 5400 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300 (green power)
(Totaalbedrag incl. verzendk. 392,77)
Doelstellingen : low energy 24/7, raid 1 fileserver, test webserver (ik ben webdesigner), download server (voor bijv. Torrent en bij voorkeur Usenet) en wellicht mediaserver (indien TV-out het doet in FreeBSD, niet zo belangrijk). Indien mogelijk ook nog een oplossing om mijn mail van diverse accounts op te slaan van externe webhosts.
Hopelijk kom ik er uit met FreeBSD, anders wordt het Ubuntu server, daar ik wel een paar jaar Ubuntu desktop heb gedraaid. Echter stuff als JAIL en ZFS is sowieso über t.o.v. Linux. Ik ben echter geen shell master
Kingston ValueRam 2 GB, PC5300, 667 MHz, 5
Intel Little Falls 2 A330 (incl. 45nm dual-core Intel® Atom™ processor 330, Intel D945GCLF2) - slechts 72 euro incl.
Antec NSK1380EC Zilver/Zwart, 350 Watt (80plus)
2x WD Caviar GP 1 TB, 5400 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300 (green power)
(Totaalbedrag incl. verzendk. 392,77)
Doelstellingen : low energy 24/7, raid 1 fileserver, test webserver (ik ben webdesigner), download server (voor bijv. Torrent en bij voorkeur Usenet) en wellicht mediaserver (indien TV-out het doet in FreeBSD, niet zo belangrijk). Indien mogelijk ook nog een oplossing om mijn mail van diverse accounts op te slaan van externe webhosts.
Hopelijk kom ik er uit met FreeBSD, anders wordt het Ubuntu server, daar ik wel een paar jaar Ubuntu desktop heb gedraaid. Echter stuff als JAIL en ZFS is sowieso über t.o.v. Linux. Ik ben echter geen shell master
[ Voor 7% gewijzigd door Zillion01 op 12-01-2009 22:33 ]
Ik heb dezelfde opstelling (FreeBSD AMD64 7.1, D945GCLF2) - ik liep ertegenop dat FreeBSD niet wil booten vanaf de schijf als je de CPU fan op temp gestuurd zet ipv een vaste waarde. Verder rolt alles tot nu toe probleemloos door.
Ook nog: de ventilator zelf is een kreng en schijnt snel te falen. Ik heb een scythe mini-kaze besteld als vervanging.
Ook nog: de ventilator zelf is een kreng en schijnt snel te falen. Ik heb een scythe mini-kaze besteld als vervanging.
VMware Workstation en Fusion zijn apps waarvoor je moet betalen. Iets als Player, Server en ESXi zijn weer gratis. Ze hebben nog wel wat meer apps maar die zijn eerder bedoeld om vm's te beheren. Player is een applicatie waarmee je reeds gemaakte vm's kunt afspelen. Er zijn zat sites waar je zo'n vm in elkaar kunt knutselen zodat je die met Player af kunt spelen. Dat is zeg maar de manier om van Player iets als Workstation te maken (je mist wel heel wat andere features maar als je alleen een vm wil draaien is dit al voldoende). Wil je iets meer dan is Server handiger, kun je ook een snapshot van een vm maken (weliswaar maar 1 snapshot per vm terwijl Workstation en Fusion er meerdere kunnen nemen) wat altijd handig is als je aan de knutsel gaat. Je kunt er dan ook nog eens wat leuke scripting mee doen.Zillion01 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:19:
Op de FreeBSD site vindt je het handbook, de wiki en (sindskort) ook een forum. Zat plaatsen om te zoeken naar howto's en documentatie wat erg handig is omdat het veelal shell werk isLijkt me wel cool om mijn homeservertje op FreeBSD te draaien, ik ben alleen nog een totale n00b op gebied van FreeBSD. Kun je eigenlijk goed met KDE of Gnome de diverse server applicaties managen of is het in feite meer shell werk?
Overigens heb je sowieso al de nodige howto's, etc. nodig om een Xorg omgeving met KDE/GNOME op te zetten in FreeBSD 7.1 (waarbij je even met GNOME moet oppassen, dat is soms toch teveel linux specifiek). Dat is niet zoals in Ubuntu waar het allemaal al voor je ingesteld wordt, dat moet je echt helemaal zelf doen.
Ik vind het sowieso van groot belang dat je bij een server iets als de shell meester maakt. Meeste dingen gebeuren op de shell plus dat de shell ook je redder kan zijn. Het bewerken van logfiles (zoeken naar iets in de log bijv.) wordt toch wat makkelijker met commandline tools als grep en awk. Zeker als dingen geautomatiseerd moeten worden zit je al in de scripting en krijg je te maken met de shell.
In het boekje (boekje omdat het geen pil van 500 pagina's is) Network administration with FreeBSD 7 vindt je aardig wat info over zfs en jails in de nieuwe FreeBSD reeks. Ook in het boek Mastering FreeBSD and OpenBSD Security staat de nodige stuff over jails. Voor een erg fijne zfs quickguide kun je je heil vinden op wiki.freebsd.org (zoeken naar zfs en voila) waar ook nog meer info staat over zfs (let vooral ook op de tuning guide!). Mocht je dus met jails en zfs aan de gang willen dan vooral die boeken en wiki checken!Zillion01 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 22:04:
[ Voor 12% gewijzigd door ppl op 14-01-2009 17:22 ]
Thx voor je advies, ppl. Ik kom al een heel eind met het handboek in ieder geval.
Ik had trouwens KDE 4.1 geinstalleerd, dat niet supervlot en ook ratelt de schijf veel.
Ook bij afsluiten "1 keer Fatal trap 12: page fault while in kernel mode gekregen.", en hij gaat soms "syncing disks, vnodes remaining 222222" doen en daarna vrij lang "syncing disks, buffers remaining... getallen" - wat dat betekent snap ik nog niet.
Misschien toch maar XFCE proberen.
Dat probleem qua booten had ik niet met cpu fan op temp had ik niet. Ik heb wel de laatste bios (1.40 geloof ik) geinstalleerd.Bene schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 10:54:
Ik heb dezelfde opstelling (FreeBSD AMD64 7.1, D945GCLF2) - ik liep ertegenop dat FreeBSD niet wil booten vanaf de schijf als je de CPU fan op temp gestuurd zet ipv een vaste waarde. Verder rolt alles tot nu toe probleemloos door.
Ik had trouwens KDE 4.1 geinstalleerd, dat niet supervlot en ook ratelt de schijf veel.
Ook bij afsluiten "1 keer Fatal trap 12: page fault while in kernel mode gekregen.", en hij gaat soms "syncing disks, vnodes remaining 222222" doen en daarna vrij lang "syncing disks, buffers remaining... getallen" - wat dat betekent snap ik nog niet.
Misschien toch maar XFCE proberen.
Pagina: 1