Toon posts:

Q9450 @ 3,67 genoeg voor GTX280 (sli)

Pagina: 1
Acties:
  • 578 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste mense,

Mijn systeem bestaat onder andere uit het volgende ;

- Intel C2Q Q9450 @ 3,67Ghz 458,3FSB x 8MP , 1.28 volt cpu-z( watergekoeld door D-Tek fuzion )
- Asus GTX280 overclocked Core 700/ Shaders 1411/ Geheugen 2602 (ddr3 effective)
- Asus Striker 2 formula ( 780i chipset )
- 4 x1GB Ocz DDR2 overclocked naar 920 ~ Mhz @ 4-4-4-12 2T Timings
- 1000 watt voeding Antec Quattro
- Vista premium 64 Bits
- Creative X-fi champion ( 64MB X-ram )
- Coolermaster Stacker 832 met 9 x 120mm fans, 80mm fan tegen de northbridge, 80mm outtake fan voeding Alle fans draaien tussen de 1000 en 1200 RPM, Alle fans zijn goed geplaatst.
4 x 120mm fans in sidetray voor outtake, 2 x 120mm fans aan de onderkant intake, 1 x 120mm fan aan de voorkant intake, 1x 120mm fan aan de bovenkant outtake, 1 x 120mm fan aan de achterkant outtake
- Thermochill 120.3 PA radiator met 3 x 120mm fan, Liang li DC plus
- Samsung 22" 226CW 1680 x 1050 2ms

Nu vraag ik me af of de Quadcore de boel een beetje bij kan houden. Daarmee bedoel ik uiteraard de GTX280. Zoals je kan zien heb ik de C2Q overgeklokt met een mooi resultaat maar de vraag is of deze de behoorlijk overgeklokte GTX280 kan bijhouden. En zo ja, Kan de processor 2 maal de GTX280 in sli goed aansturen ? En zal dit veel uitmaken met de processor ? De processor kan ik niet verder meer overklokken.

Alvast bedankt,

Verwijderd

Dit is een vraag waar alleen jij antwoordt op kan geven aangezien jij de PC hebt en jij weet wat je er mee doet.
Dus als je taakbeheer opstart en de CPU draait altijd 100% bij de dingen die je ermee doet is het misschien handiger om een nieuwe te kopen. Loopt de CPU meestal niks te doen tja dan heeft upgraden natuurlijk weinig zin. ;)

• yannickmerckx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-07-2022
Beetje onzinig topic.
Gewoon wat bencmarks draaien of naar je frames kijken in game.
En als de frames veel stijger per keer dat je je cpu nog een beetje overclocked dan heb je een botleneck.
Maar als jij tevereden bent van de prestaties.... zou ik het zo laten.

Verwijderd

Topicstarter
Bij spellen als farcry 2 en crysis zie ik op mijn logitech g15 display dat alle 4 de cores rond de 50 % draaien. Maar ook al draait die niet op 100 % dan. Als ik dit draai met een dikke corei7 op een dikke 4 ghz krijg ik hoogstwaarschijnlijk wel een prestatiewinst. Als ik de processor gewoon stock laat draaien ( 2.66 Ghz ipv 3.66 ) dan heb ik ongeveer 20 % minder performance. terwijl ik dan ook de cores niet op 100 % zie draaien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:35:
Bij spellen als farcry 2 en crysis zie ik op mijn logitech g15 display dat alle 4 de cores rond de 50 % draaien. Maar ook al draait die niet op 100 % dan. Als ik dit draai met een dikke corei7 op een dikke 4 ghz krijg ik hoogstwaarschijnlijk wel een prestatiewinst. Als ik de processor gewoon stock laat draaien ( 2.66 Ghz ipv 3.66 ) dan heb ik ongeveer 20 % minder performance. terwijl ik dan ook de cores niet op 100 % zie draaien.
Dat is dus twee cores op 100% en twee die bijna niks doen.
Dus je hebt niet zoveel aan een quadcore.....

Verwijderd

Topicstarter
yannickmerckx schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:31:
Beetje onzinig topic.
Gewoon wat bencmarks draaien of naar je frames kijken in game.
En als de frames veel stijger per keer dat je je cpu nog een beetje overclocked dan heb je een botleneck.
Maar als jij tevereden bent van de prestaties.... zou ik het zo laten.
"Beetje onzinig topic" ?

Dat kan je toch niet vergelijken een paar mhz meer op me cpu tegenover een GTX280 die veel kracht vereist. En een paar mhz zal waarschijnlijk weinig uitmaken. Zo en zo las ik net toevallig dat een stock GTX280 minimaal een C2Q nodig heeft op 3.4 ghz om op zijn rechten te komen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:37:
[...]

Dat is dus twee cores op 100% en twee die bijna niks doen.
Dus je hebt niet zoveel aan een quadcore.....
Jawel hoor. Ik kan de status van elke core zien. En alle 4 de cores draaien rond de 50 %. Tijdens het gamen kan ik de status per core zien en hoeveel procent er van elke core benut word. Er zijn idd spellen die ik heb die maar 2 cores gebruiken en dat de andere 2 cores niet hoger dan 10 % draaien. Maar de meeste games die ik heb zijn gelukkig muli-thread. Althans ik zie elke core ongeveer even hard werken

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2009 20:45 ]

Verwijderd

Zo en zo las ik net toevallig dat een stock GTX280 minimaal een C2Q nodig heeft op 3.4 ghz om op zijn rechten te komen
Waarmee 3DMark06? Daar heb je alleen maar wat aan een CPU, GPU telt gewoon weinig mee. ;)
Ligt er helemaal aan wat je er mee doet, dus je kunt niet zeggen minimaal is .....GHz.
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:42:
[...]

Jawel hoor. Ik kan de status van elke core zien. En alle 4 de cores draaien rond de 50 %
Dat lijkt zo. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2009 20:45 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het hangt meer van de resolutie af waar je op gaat spelen, als je op 1024*768 gaat spelen is je grafische kaart al overkill, op 1680*1050 tot 1920*1200 en hoger gaat de bottleneck steeds meer naar je CPU, gewoon benchmarks draaien en kijken of het uitmaakt. Ook de aantal keren dat AA ingesteld is hangt af of je CPU of je GPU de bottleneck gaat worden.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:42:
[...]

Jawel hoor. Ik kan de status van elke core zien. En alle 4 de cores draaien rond de 50 %
Daarmee bedoelt hij dus dat 4x50% = 200% wat gelijk staat aan 2 cores die op 100% draaien.

Dus je 4 cores worden niet volledig benut.

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 Astral LC 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Verwijderd

op 1680*1050 tot 1920*1200 en hoger gaat de bottleneck steeds meer naar je CPU,
GPU niet CPU. ;)

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Ik heb het gevoel dat dit eerder een onderwerp is dat is aangemaakt om iedereen te laten zien hoe blij de OP met zijn GTX 280 is.
Als ik een GTX280 in mijn systeem plaats (Athlon X2 5600+, 4 GB DDR2-800 en 250GB harddisk met 16 mb cache) zie ik ook een gigantisch verschil, en in welke game ook, ik kan zien dat mijn cores niet voor de volle honderd procent benut worden.

Komt gewoon om het feit dat een GPU zoveel meer toevoegd aan een pc tijdens games dan een CPU...... Want hoe erg je er ook op aandringt, bijna elke game die momenteel gemaakt is (en in de maak is) is wel multithreaded, maar hoogstens op 2 cores.

Al met al, ik heb nu zelf een 9600GT en die doet het werk ook perfect, dus verder niets te klagen. Wilde het alleen effe melden :P

Verwijderd

Topicstarter
Q_7 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:45:
[...]

Daarmee bedoelt hij dus dat 4x50% = 200% wat gelijk staat aan 2 cores die op 100% draaien.

Dus je 4 cores worden niet volledig benut.
Rond de 50 % soms schiet het naar 70 % en soms naar 30.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:53:
[...]

Rond de 50 % soms schiet het naar 70 % en soms naar 30.
Ben bang dat een Quadcore nog weinig nut heeft in de huidige games. Een paar daargelaten o.a. Unreal Engine 3 games.
En als jij denkt dat de CPU te langzaam is koop dan een nieuwe, je gaat toch niet naar iemand luisteren die je niet eens kent. :+

Verwijderd

Topicstarter
Merethil schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:52:
Ik heb het gevoel dat dit eerder een onderwerp is dat is aangemaakt om iedereen te laten zien hoe blij de OP met zijn GTX 280 is.
Als ik een GTX280 in mijn systeem plaats (Athlon X2 5600+, 4 GB DDR2-800 en 250GB harddisk met 16 mb cache) zie ik ook een gigantisch verschil, en in welke game ook, ik kan zien dat mijn cores niet voor de volle honderd procent benut worden.

Komt gewoon om het feit dat een GPU zoveel meer toevoegd aan een pc tijdens games dan een CPU...... Want hoe erg je er ook op aandringt, bijna elke game die momenteel gemaakt is (en in de maak is) is wel multithreaded, maar hoogstens op 2 cores.

Al met al, ik heb nu zelf een 9600GT en die doet het werk ook perfect, dus verder niets te klagen. Wilde het alleen effe melden :P
1. je eerste zin slaat nergens op. Maar ik zal het even uitleggen. Ik ben tevreden met de performance die ik nu heb. De reden dat ik er nu een gtx280 bij wil zetten is omdat de gtx280 word vervangen door de gtx285. En zo hoef ik in de toekomst niet bang te zijn dat ik nergens een 2e videokaart kan vinden om sli te draaien. Ik bereid me alleen voor, is daar iets mis mee :? Die 9600gt en die setup van je kan me geen *** schelen.

De vraag is of de processor het wel gaat redden. Want hier en daar hoor ik verhalen over de Corei7 die voor een behoorlijke performance boost geeft. Maar ik ga geen geld uitgeven aan een corei7, ddr3 geheugen en een nieuw moederbord.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:59:
[...]

1. je eerste zin slaat nergens op. Maar ik zal het even uitleggen. Ik ben tevreden met de performance die ik nu heb. De reden dat ik er nu een gtx280 bij wil zetten is omdat de gtx280 word vervangen door de gtx285. En zo hoef ik in de toekomst niet bang te zijn dat ik nergens een 2e videokaart kan vinden om sli te draaien. Ik bereid me alleen voor, is daar iets mis mee :? Die 9600gt en die setup van je kan me geen *** schelen.

De vraag is of de processor het wel gaat redden. Want hier en daar hoor ik verhalen over de Corei7 die voor een behoorlijke performance boost geeft. Maar ik ga geen geld uitgeven aan een corei7, ddr3 geheugen en een nieuw moederbord.
Vriendelijkheid zelve, merk ik alweer.
Ik geef in mijn post dus aan dat mijn setup met een GTX 280 ook omhoog schiet in prestaties, maar dat mijn 5600+ geen bottleneck vormt.
Als je dit er niet uit kan opmaken, zeg ik het hierbij dus nogmaals.

In ieder geval betekent het dus dat de proc die jij hebt (die tevens nogal veel sneller is) lang geen bottleneck op je vidkaart kan zijn.
Maar zoals hierboven al gepost, je kan natuurlijk altijd een i7-platform aanschaffen. Beetje meer kosten, maar dan weet je zeker dat je de komende jaren geen upgrade nodig hebt.
Ligt eraan waar jij je geld in wilt steken.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt, hier heb ik wat aan.

Ik koop snel een gtx280 voordat ik hem niet meer kan krijgen. De planning was om de 2e te halen ergens na de zomervakantie. Maar met de komst van de GTX285 vertrouw ik het niet meer.

Verwijderd

Ik ben het ermee eens dat dit nogal patserig overkomt en het een totaal overbodig topic is.

Wat je had kunnen doen, en nog steeds kunt doen, is de internet explorer openen, in dat balkje google.nl intypen en dan "benchmarks gtx280" intikken waardoor je heel wat hits krijgt, zal vast eentje tussen zitten met een q2c, niet zo moeilijk dacht ik zo O-)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou het wat vriendelijker formuleren, maar inderdaad is dit een wat voorbarige topic :o

Op GoT verwachten we namelijk dat je zelf doet wat je kunt voordat je een topic opent, en dat als je er niet uitkomt, je duidelijk aangeeft wat je zelf allemaal hebt gedaan om je vraag te beantwoorden.

Hier zijn er twee overduidelijke dingen die je zou kunnen doen:
1) op zoek gaan naar benchmarks van een GTX280 SLI setup (icm Q9450, maar dat is zowat standaard bench CPU tegenwoordig...)
2) zelf met je enkele GTX280 kijken of je CPU of GPU limited bent, en dan de nodige conclusies trekken voor de zin of onzin van een tweede GTX280 erbij kopen.

Aangezien je geen van beide gedaan hebt - of trouwens iets anders behalve een lading specs posten - heb je niet bepaald de eigen inzet getoond die we op GoT verwachten. En dus gaat dit topic dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.