Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Tja, je kent het wel, ene familielid koopt op aanraden van ander familielid een nwe. Packard Bell laptop met Vista, en wie mag de problemen oplossen als het niet werkt...dit familielid :X

Probleem/situatie
Volgende is aan de hand: verse laptop met eveneens verse Vista Home Premium 32-bit incl. SP1 wil met geen mogelijkheid de printfunctie van de Epson DX3850 correct laten werken (scannen werkt wel dus connectie laptop<>printer lijkt ansich OK).
Op het moment van de installatie was er nog geen anti-virussoftware geinstalleerd.

Reeds gedaan/geprobeerd
-De Epson wilde ik installeren zoals gebruikelijk, dus eerst meest recente drivers opgezocht (zijn er 2 nodig: 1 voor het printen, 1 voor het scannen; Vista heeft geen ondersteuning "van huis uit" voor dit type, zie http://esupport.epson-eur...nnDd9hG1M4pQgwU003D#multi), installatie printdriver gestart, gewacht tot melding kwam dat ik USB-stekker aan mocht sluiten, en alles leek goed te gaan. Printer staat in lijst van printers, alleen print dus niet (zoals gezegd: scanfunctie/Epson Scan werken wel).

-De Epson geinstalleerd/aangesloten op m'n Windows XP Pro laptop, en daar geen problemen
(voor XP hetzelfde driverpakket gebruikt als voor Vista, zit bij elkaar, zie http://esupport.epson-eur...d9hG1M4pQgwU003D&id=31997
En daarvoor heeft de printer een tijd lang gewerkt met een Windows 98 SE machine (die "knal" zei pas, vandaar de nieuwe laptop :P).

-Installatie diverse malen compleet ongedaan gemaakt (dus verborgen app. verwijderd/software/mapjes etc.)/opnieuw gestart (ook andere volgordes geprobeerd, dus eerst kabel, dan pas driver), maar trapte Vista/Epson ook niet in.

-Driverinstallatie "handmatig" doorlopen door de .EXE van Epson te unzippen, en vervolgens Windows naar dat geunzipte mapje te sturen. No joy, printer komt weer vrolijk in de lijst, maar werken ho maar....

-De diverse pogingen/manieren herhaald op andere USB-poorten van de laptop.

-Gezocht op Epson/Google/GoT of er meer mensen waren met soortgelijke issues.
Van alles tegengekomen, maar meeste kwam neer op "Heb je wel de Vista-drivers gebruikt?" (waren ook vaak topics uit 2007).
Kortom, geen bruikbare hints gevonden.

Constateringen
-Geen foutmeldingen van Vista/Epson, procedure wordt soepel doorlopen, met af en toe UAC danwel driver die om bevestiging vraagt.

-Soms (dus niet bij alle pogingen gezien) staat de printer wel netjes in de lijst met Printers (standaard printer, met groen vinkje erbij), maar is dan weer niet zichtbaar bij Apparaatbeheer (wel als je kiest voor Verborgen apparaten weergeven).
Of omgekeerd...

-Epson statusmonitor floept paar secs in beeld wanneer je printopdracht geeft, zegt netjes hoeveel pagina's hij zogenaamd aan het uitprinten is |:( maar geeft de status van inktniveaus niet aan (onder XP op andere laptop wel).

-Als je het "Wachtrij-venster" van Windows/Printers open houdt terwijl je een opdracht tot printen geeft, zie je daar ook een paar secs een document staan, en vervolgens zonder error verdwijnen, dus net als bij correcte werking 8)7

-Ik heb bij 1 van m'n pogingen gehad dat de printer niet als USB-variant werd geinstalleerd, maar een LPT1-poort toegewezen kreeg (knap op een laptop zonder parallelpoorten).
Andere keren staat bij Printereigenschappen/Poorten een vinkje bij "USB001 Virtual printer port".

-Ene keer staat er als je met rechts klikt op de Epson printer onderaan "Eigenschappen" (zoals je zou verwachten), andere keer "Eigenschappen van Printserver" of iets dergelijks.

Morgenavond ben ik weer de klos om te kijken of ik het dan wel werkend krijg, maar zou niet zo goed weten wat ik nog kan proberen :|
Dus suggesties van harte welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Iva_Bigone schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:03:
Tja, je kent het wel, ene familielid koopt op aanraden van ander familielid een nwe. Packard Bell laptop met Vista, en wie mag de problemen oplossen als het niet werkt...dit familielid :X
-Gezocht op Epson/Google/GoT of er meer mensen waren met soortgelijke issues.
Van alles tegengekomen, maar meeste kwam neer op "Heb je wel de Vista-drivers gebruikt?" (waren ook vaak topics uit 2007).
Kortom, geen bruikbare hints gevonden.
Mag ik hier uit concluderen dat je de nieuwste drivers van de Epson website gedownload hebt EN uitgeprobeerd hebt?

Want volgens de onderstaande link wordt Vista niet out-of-the-box ondersteund, maar wel na het downloaden van nieuwe drivers van hun website.

http://esupport.epson-eur...spx?lng=NL-NL&kbid=311370

PS.

Dat was de vierde link op Google na zoeken op "Epson DX3850 Vista".

[ Voor 4% gewijzigd door kalizec op 11-01-2009 18:55 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
kalizec schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:55:
[...]

Mag ik hier uit concluderen dat je de nieuwste drivers van de Epson website gedownload hebt EN uitgeprobeerd hebt?

Want volgens de onderstaande link wordt Vista niet out-of-the-box ondersteund, maar wel na het downloaden van nieuwe drivers van hun website.

http://esupport.epson-eur...spx?lng=NL-NL&kbid=311370

PS.

Dat was de vierde link op Google na zoeken op "Epson DX3850 Vista".
Ja, die drivers heb ik vanaf het begin geprobeerd omdat Epson dat meldde (staat in de startpost), maar toch bedankt voor het zoeken :)

En heb bij m'n pogingen bevestigd gekregen wat Epson al "zei", Vista ondersteunt die DX3850 niet standaard, want ik heb op gegeven moment niks met drivers gedaan (je moet toch wat als de officiele weg niet werkt...), en dan wordt 'ie niet geinstalleerd>"hardware niet correct geinstalleerd"-melding en geel vraagteken bij Apparaatbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Wat je kunt proberen is de Engelse drivers downloaden van http://esupport.epson-eur...nnnDd9hG1M4pQgwU003D&tc=6

om vervolgens deze executable niet uit te voeren, maar uit te pakken. Vervolgens kun je kijken wat er gebeurt als je 'zelf' drivers wilt installeren en wijst naar het uitgepakte mapje.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
kalizec schreef op zondag 11 januari 2009 @ 19:21:
Wat je kunt proberen is de Engelse drivers downloaden van http://esupport.epson-eur...nnnDd9hG1M4pQgwU003D&tc=6

om vervolgens deze executable niet uit te voeren, maar uit te pakken. Vervolgens kun je kijken wat er gebeurt als je 'zelf' drivers wilt installeren en wijst naar het uitgepakte mapje.
Ook reeds geprobeerd :'( (zie TS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Is er iets in de Event-logs terug te vinden als je een print-opdracht geeft?
Heb je beide versies van de Epson PrintModule geprobeerd? (3.1a en 3.10)

Anders dan dat kan ik het ook niet 123 meer bedenken... (al heb ik die printer hier dan ook niet staan en is proberen lastig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
kalizec schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:03:
Is er iets in de Event-logs terug te vinden als je een print-opdracht geeft?
Heb je beide versies van de Epson PrintModule geprobeerd? (3.1a en 3.10)

Anders dan dat kan ik het ook niet 123 meer bedenken... (al heb ik die printer hier dan ook niet staan en is proberen lastig).
Die EasyPrintmodule(s) heb ik niet geinstalleerd, ze zijn bedoeld om NA de printerdriver te installeren om zo snelkoppelingetjes naar bep. printerfuncties te maken, en hebben verder geen 'driverfunctie':
In Epson EasyPrint hoeft u geen printerinstellingen van de Epson-printerdriver te selecteren. In plaats daarvan zijn de belangrijkste afdrukinstellingen van Epson rechtstreeks ingesloten in het venster Print (Afdrukken) van de software.
Wat de Eventlogs betreft: heb d'r naar gekeken, maar omdat ik gewend ben aan de logboeken van XP heb ik misschien wat over het hoofd gezien (kwam wel o.a. m'n div. installatiepogingen tegen, maar geen dingen die ik niet echt kon verklaren).

Weet je toevallig waar ik op zou moeten letten en in welk onderdeel van die Vista eventlogs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
In principe in de Eventviewer onder System. Indien de driver een warning of error geeft zou die hier terug te zien moeten zijn.

Verder bedenk ik me dat je het OS zelf uit zou kunnen sluiten door een andere (software)printer uit te proberen. Bijvoorbeeld een driver waarmee je kunt printen naar een postscript bestand. Als dat namelijk ook niet werkt kun je het (deels) in het OS zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Er is ook Office 2007 Home & Student opgezet, en die maakte een OneNote "printer" aan, bedoel je zoiets?
Zal me eens verdiepen erin; bedankt voor de tip, hier had ik nog niet aan gedacht!

Andere fysieke printer installeren om te testen zou desnoods ook nog kunnen, maar dat houdt in dat er weer gesleept met laptop danwel printer moet worden, wil ik zo veel mogelijk voorkomen.

Ik zou het erg vaag vinden als het aan het OS ligt trouwens, maar aan de andere kant, MS maakt niet voor niets haast met Windows 7 ;)

Vista op mijn laptop zetten heb ik ook even aan gedacht, maar da's A ) hoop werk (moet ik XP en mijn bestanden eraf halen en later weer terugzetten) en B ) laptop is bijna 6 jaar oud dus Vista drivers zoeken wordt lastig (fabrikant heeft ze in ieder geval niet) en daarnaast is 'ie daar wat te zwak voor (krijg je weer andere problemen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 23:58

Sa1

ik heb gewoon zo'n ding boven staan en werkt gewoon keurig onder vista met de drivers van de site. Zijn al in tijden niet bijgewerkt door epson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Sa1 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:30:
ik heb gewoon zo'n ding boven staan en werkt gewoon keurig onder vista met de drivers van de site. Zijn al in tijden niet bijgewerkt door epson.
Zou je voor de TS dan even op kunnen zoeken welke versie van de drivers je precies gebruikt (of als je ze nog hebt liggen (download mapje) ook eventueel mailen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

kalizec schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:50:
[...]

Zou je voor de TS dan even op kunnen zoeken welke versie van de drivers je precies gebruikt (of als je ze nog hebt liggen (download mapje) ook eventueel mailen?)
exact dezelfde als nu online staan bij epson. Hij kan ze daar gewoon downloaden. Echter geeft hij aan dat hij dat reeds heeft gedaan. Er zal dus iets anders aan de hand zijn.

Het is dus niet een algemeen probleem van de printer icm vista, maar een probleem op zijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sa1 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 08:26:
[...]
exact dezelfde als nu online staan bij epson.
Psst, bedenk even dat mensen misschien dit topic later lezen en er dan andere daar online staan :o

Het is dus zeker geen overbodige luxe om hier nadrukkelijk de driverversie te vermelden :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Heb zojuist op een microsoft-forum een soortgelijk topic gevonden, maar dan met Samsung, HP en Brother printers icm. recente Acer-Vista laptops:
http://social.technet.mic...6-4f98-9899-95d62ef4080a/

Daar is de conclusie dat het ligt aan de combinatie van Vista en een laptop uitgerust met een AMD chip (net zoals de PackardBell-laptop), en het op te lossen is met een patch die luistert naar de naam: "AMD_USB_FILTER_v1.07_Vista".

Die patch staat op sites van meerdere laptop-fabrikanten, en ook bij PH:
http://support.packardbel...000&pi=platform_vesuvio_a

Alleen, hij staat NIET bij de patches/updates van het model waar de problemen mee zijn:
http://support.packardbel....php?pn=PC25Q00586&g=2000
Dus of dit nou de heilige graal is tot printen is...time will tell...

Ik ga in ieder geval vanavond ook een "nep printer" proberen in de vorm van Fineprint's PDF-factory (dat printopdrachten omzet naar PDF-files) n.a.v. de tip van kalizec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

dion_b schreef op maandag 12 januari 2009 @ 12:42:
[...]

Psst, bedenk even dat mensen misschien dit topic later lezen en er dan andere daar online staan :o

Het is dus zeker geen overbodige luxe om hier nadrukkelijk de driverversie te vermelden :)
ja dat snap ik wel, maar Epson heeft al anderhalf jaar ofzo z'n drivers niet geupdated. Dus k geloof niet dat ze dat ook ooit nog gaan doen. Misschien gaan ze een versie nummer wijzigen bij Windows7 maar denk niet dat ze ook daadwerkelijk nog iets aan de drivers gaan doen aangezien ze gewoon goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Ik heb dezelfde printer en icm Vista werkt deze ook gewoon perfect. Zoals door Sa1 is aangegeven.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Even de samenvatting van de wedstrijd DX3850 versus Packard HBell laptop met AMD chipset (weekje later dan gepland ivm. griepvirus "op" de laptop-eigenaar :P).

Het is opgelost door installatie van die "AMD_USB_FILTER_v1.07_Vista"-update, en vervolgens de Epson drivers te installen :)

Voor de volledigheid, dat zijn de meest recente maar toch al bijna 2 jaar oude Vista/XP drivers van Epson, nl:
v3.0u van de scannerdriver (die gaf zoals eerder gezegd ook zonder die patch geen problemen gek genoeg), en V5.9b van de printerdriver.
De (optionele) Easyprintmodules heb ik niet geinstalleerd: geen behoefte aan en ook niet nodig voor de printfunctie.

Iedereen van harte bedankt voor het meedenken en reageren!
Pagina: 1