Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Grijs-kenteken auto op eenmanszaak

Pagina: 1
Acties:

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 11:09
Binnenkort wil een ik kleine bestel auto kopen voor mijn bedrijf om hier zakelijk mee te gaan rijden.

Prive ga ik er niet mee rijden, en anders niet meer dan 500 KM per jaar.
Hiervoor wil ik een kilometer registratie gaan bijhouden om het te kunnen aantonen.

Nu is het voordeel van de kleine bestelauto's dat je goedkoop kan rijden.
Maar nu lees ik overal dat je bij een eenmanszaak de auto niet op naam van het bedrijf kan hebben, maar dat hij op je eigen naam komt.

Opzich is dat niet zo erg, maar hoe zit dat dan met dat goedkope tarief voor de wegenbelasting?
Omdat de auto dan op naam van een prive persoon staat en niet op een bedrijf...

Nu moet de auto ook verzekerd worden. Dit zal vermoedelijk ook op mijn prive naam komen te staan.
Ik heb nu een half jaar mijn rijbewijs, maar heb al +- 30K aan shadevrije KM's gemaakt voor een koeriersbedrijf.
Is daar nog wat mee te doen, of begin ik bij de verzekering ook opnieuw met opbouwen?

Ik heb al gezocht naar antwoorden, maar die komen niet overeen met mijn situatie.
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.... :P

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 20:07
die verzekeringskwestie moet je even navragen bij je verzekeraar.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

WeirdEye schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:35:
Nu moet de auto ook verzekerd worden. Dit zal vermoedelijk ook op mijn prive naam komen te staan.
Ik heb nu een half jaar mijn rijbewijs, maar heb al +- 30K aan shadevrije KM's gemaakt voor een koeriersbedrijf.
Is daar nog wat mee te doen, of begin ik bij de verzekering ook opnieuw met opbouwen?
Tsjah, die kilometers zijn natuurlijk niet aantoonbaar, dus daar kan de verzekeraar niets mee. Je begint gewoon onderaan de ladder qua schadevrije jaren.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• WeirdEye
Gunner schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:38:
[...]

Tsjah, die kilometers zijn natuurlijk niet aantoonbaar, dus daar kan de verzekeraar niets mee. Je begint gewoon onderaan de ladder qua schadevrije jaren.
Als de KM's wel aangetoond kunnen worden, zou dat wat uithalen, of bespaar ik daar enkele euro's mee?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verzekeraars bepalen niet aan de hand van het aantal kilometers je bonus/malus. dat gaat per (schadevrije) jaar. En dan zal je alsnog een eerdere verzekeraar moeten gehad hebben om hoger bij hun in te stappen. Je begint ECHT gewoon onderaan.

Zeker omdat je nog maar een halfjaar je rijbewijs hebt hoef je nergens op te rekenen.

[ Voor 51% gewijzigd door Gunner op 11-01-2009 17:45 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Bij mijn weten kan je gewoon met een geldig KVK-uitreksel de auto op je bedrijfsnaam zetten hoor. :) Tenminste: zoiets vertelden ze bij het postkantoor.

Volvotips.com

• WeirdEye
wat ik overal lees is dat bij een eenmanszaak niet mogelijk. Vandaar hier de vraag.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Dat komt waarschijnlijk omdat een eenmanszaak geen rechtspersoon is, hoewel je wel een kvk nummer hebt natuurlijk. Volgens mij hangt het daar dan op. Je kan altijd even de Rechts en Wets winkel bellen :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• WeirdEye
Opzich dan niet zo erg dat hij op mijn prive naam staat, maar dan moet hij niet worden terug gezet op normaal kenteken, dat je dus alsnog volle pond betaald voor wegen belasting.

Vandaar de vraag of iemand weet hoe dat precies zit bij een eenmanszaak...

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:56

paQ

Bij bedrijven als een BV wordt je kenteken automatisch volledig grijs en dus betaal je het lage tarief.
Bij bijv een eenmanszaak of stichting, zul je bij de belstingdienst aannemelijk moeten maken dat je (even uit mijn hoofd) 75% de auto zakelijk gebruikt en/of dat je een bestelauto nodig hebt om je werk te kunnen uitoefenen.
WeirdEye schreef op maandag 12 januari 2009 @ 10:21:
Opzich dan niet zo erg dat hij op mijn prive naam staat, maar dan moet hij niet worden terug gezet op normaal kenteken, dat je dus alsnog volle pond betaald voor wegen belasting.
Privé (bestelauto op geel kenteken) betaal je overigens niet het volle pond voor een bestelauto. Je krijgt ook hierop (al zij het veel minder) een aftrek tov een "geel kenteken auto". Dat gaat automagisch

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• WeirdEye
Ik zal vandaag even een telefoontje plegen richting de belasting dienst.
Sommige websites lees je weer dat het automatisch gaat en andere weer niet.

Verwijderd

Gunner schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:43:
Verzekeraars bepalen niet aan de hand van het aantal kilometers je bonus/malus. dat gaat per (schadevrije) jaar. En dan zal je alsnog een eerdere verzekeraar moeten gehad hebben om hoger bij hun in te stappen. Je begint ECHT gewoon onderaan.

Zeker omdat je nog maar een halfjaar je rijbewijs hebt hoef je nergens op te rekenen.
Sommige verzekeraars accepteren wel degelijk een werkgeversverklaring ipv. Roydata-vermelding van een vorige verzekeraar, om de schadevrije jaren mee aan te tonen. :) Feit blijft dat die schadevrije jaren inderdaad alleen per heel jaar gaan, dus de TS heeft er alsnog weinig aan.
Pagina: 1