Widow schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:37:
tl;dr: Nee.
Er zit niet zomaar in elke auto een snelheidsmeting systeem. Zijn ook geen goedkope dingen, dus dat zie je eigenlijk alleen in die video auto's van de KLPD of de regionale politie. Dus je kan gewoon lekker doorrijden. Zoiezo wel grappig om te zien dat niemand meer door durft te rijden als er een politie auto rijd. Ben voor de lol zelf een keer 100 gaan rijden waar je 120 mocht in een politiebusje, iedereen blijft rustig achter je. Op een enkeling na die op de CC rijd ofzo

Leuk joh, wanneer kom je bij me langs?
Widow schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:46:
Op eigen waarneming een boete uitschrijven? Nou, daar had ik nog nooit van gehoord dan. Vind het ook eigenlijk vrij raar, want een
kilometer-teller is nou niet bepaald "betrouwbaar" zegmaar. Dan moet je wel een hele grote correctie aanhouden, oftewel je moet erg hard rijden voordat ze achter je aan komen.
Het is snelheidsmeter. Indien er in een officieel proces-verbaal kilometerteller staat, ga je vrijuit.
Ja, minimaal éénmaal per jaar wordt een voertuig geijkt, en de ijking is dan ook weer een jaar geldig.
YellowOnline schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:06:
Omdat de collega het niet echt meer vertrouwde vertraagde hij toch naar de reglementaire snelheid (120km/u) en, ja hoor, de Audi - met 2 agenten in uniform erin - kwam langs ons gereden, liet een sirene even loeien en verzocht ons met handgebaren de eerste afrit te nemen
Hij kwam er goedkoop vanaf: omdat hij meteen schuld bekende (tja... je kan moeilijk ontkennen) en zich verontschuldigde zeiden ze (welkom in België) "Kijk, we zullen opschrijven dat ge 165 reed. Dat kost u €500 en ge zijt uw rijbewijs 2 weken kwijt." Hadden ze 180 km/u in het proces verbaal gezet had hij het aan de rechter kunnen uitleggen (denk ik), was de boete véél hoger en was hij zijn rijbewijs langer kwijt. Blijkbaar heeft is die 165 km/u een of andere drempelwaarde.
Enfin, moraal van het verhaal: zelfs zonder snelheidsmeter kunnen ze, althans in België, je aanhouden

Ik heb geen idee hoe eea in België geregeld is, maar als ik hier in NL een andere snelheid dan de werkelijke op papier zet, om zo de betrokkene te matsen, pleeg ik fraude en ga ik nat. Of wel een bon schrijven met de werkelijke snelheid, of betrokkene matsen, streng toespreken en laten gaan.
Voor de rest:
De snelheidsmeter in een voor de EU toegelaten en goedgekeurde auto mag nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid. Daar staat een hoge boete op voor de fabrikant. Om onzekerheden mbt andere maat velgen en banden uit te sluiten, klokken geven de snelheidsmeters standaard een tehoge snelheid weer, zodat er wat speling is.
Wanneer ik in mijn VW 140 op de snelheidsmeter rijd, is de werkelijke snelheid iets van om en nmabij de 135. Trek daar de standaard correctie van 5 km/u vanaf en je rijdt 130, dus 10 km/u te hard. En voor 10 km/u te hard, ga ik iemand niet aan de kant zetten, of hij/zij moet het al heel bont maken.
Ook wanneer de boordsnelheidsmeter van een dienstvoertuig niet geijkt is, kan er een prentje geschreven worden. Indien vereist, wordt het voertuig alsnog geijkt hetzij door een een officiele ijking, hetzij door het voertuig een paar maal met de gereden snelheid te laten flitsen/laseren. (leuk he?)
Als je dusdanige debiele snelheden rijdt ( 50 of meer te hard...), kan er zelfs een art. 5 bonnetje volgen, ook niet misselijk, en elke agent heeft de bevoegdheid om je rijbewijs in te nemen indien er enige vorm van twijfel bestaat over de rijvaardigheid van een bestuurder.