Standaard politieauto in staat tot snelheidsmeting?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:31
Hoi,

Reed zonet op een (lege) snelweg met een snelheid van 140 oid op de teller. Nu kwam er voor mij een politieauto invoegen, een doodnormale volkswagen touran van een gewoon regiokorps, dus niet KLPD. Nu twijfelde ik of ik er maar gewoon achter zou moeten blijven hangen of toch rustig er voorbij rijden.

Nu is mijn vraag, is zo'n auto uberhaupt in staat tot een snelheidsmeting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
tl;dr: Nee.

Er zit niet zomaar in elke auto een snelheidsmeting systeem. Zijn ook geen goedkope dingen, dus dat zie je eigenlijk alleen in die video auto's van de KLPD of de regionale politie. Dus je kan gewoon lekker doorrijden. Zoiezo wel grappig om te zien dat niemand meer door durft te rijden als er een politie auto rijd. Ben voor de lol zelf een keer 100 gaan rijden waar je 120 mocht in een politiebusje, iedereen blijft rustig achter je. Op een enkeling na die op de CC rijd ofzo :P

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het maakt niet uit of er meetapparatuur in zit. Een politieagent mag ook gewoon op z'n teller aflezen hoe hard je rijdt en je daarop bekeuren. Zelfs als de teller niet geijkt zou zijn mag het. (Dan halen ze er gewoon een extra correctie vanaf) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:14

Alaksandus

Vae puto deus fio

Widow schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:37:

Er zit niet zomaar in elke auto een snelheidsmeting systeem. Zijn ook geen goedkope dingen, dus dat zie je eigenlijk alleen in die video auto's van de KLPD of de regionale politie. Dus je kan gewoon lekker doorrijden. Zoiezo wel grappig om te zien dat niemand meer door durft te rijden als er een politie auto rijd. Ben voor de lol zelf een keer 100 gaan rijden waar je 120 mocht in een politiebusje, iedereen blijft rustig achter je. Op een enkeling na die op de CC rijd ofzo :P
Ik kan je toch vertellen dat mijn broer een bekeuring heeft gekregen toen hij met 125 een politieauto inhaalde. Er was geen apparatuur in deze politieauto. De overtreding is waargenomen door twee agenten en wat hun vermoeden was van de overtreden snelheid. Is zelfs voor de kantonrechter gekomen, maar die gaf de politie gewoon gelijk..

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 10:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Soms hebben ze een ijktabel, dan ligt er een tabel in de auto waarop ze kunnen zien wat hun tellerweergave voorstelt in echte km/u. Dus bv: 140 km/u op hun teller = echt 125 km/u. In de praktijk zullen ze niet zo snel "pakken", ze hebben meestal wel wat beters/anders te doen.

/me Arjan moet altijd lachen om die "helden" die me voorbij komen met > 140 km/u en dan braaf met 110 km/u op de snelweg achter een politieauto blijven hangen. /me Arjan rijdt die hele optocht dan gewoon weer voorbij met 130 km/u of zo. Zolang ik me niet als een idioot gedraag, zal de politie ook redelijk zijn.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:06

zou ik niet zomaar zeggen. er worden steeds meer auto's uitgerust met een camera. die je kentekenplaat controleren. en vergeet niet dat oom agent je staande mag houden op eigen waarneming!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Alaksandus schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:41:
[...]

Ik kan je toch vertellen dat mijn broer een bekeuring heeft gekregen toen hij met 125 een politieauto inhaalde
dan heeft je broer wel harder gereden dan 125. Hij is waarschijnlijk voor 125 bekeurd.

[ Voor 57% gewijzigd door Gunner op 11-01-2009 17:43 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Op eigen waarneming een boete uitschrijven? Nou, daar had ik nog nooit van gehoord dan. Vind het ook eigenlijk vrij raar, want een kilometer-teller is nou niet bepaald "betrouwbaar" zegmaar. Dan moet je wel een hele grote correctie aanhouden, oftewel je moet erg hard rijden voordat ze achter je aan komen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
ajhaverkamp schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:41:
Soms hebben ze een ijktabel, dan ligt er een tabel in de auto waarop ze kunnen zien wat hun tellerweergave voorstelt in echte km/u. Dus bv: 140 km/u op hun teller = echt 125 km/u. In de praktijk zullen ze niet zo snel "pakken", ze hebben meestal wel wat beters/anders te doen.

/me Arjan moet altijd lachen om die "helden" die me voorbij komen met > 140 km/u en dan braaf met 110 km/u op de snelweg achter een politieauto blijven hangen. /me Arjan rijdt die hele optocht dan gewoon weer voorbij met 130 km/u of zo. Zolang ik me niet als een idioot gedraag, zal de politie ook redelijk zijn.
Dat was dus dan ook mijn punt. Teller is altijd afwijkend van werkelijke snelheid. Maar wordt zo'n politieautootje dan ook regelmatig geijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:30

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Dersan schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:47:
[...]

Dat was dus dan ook mijn punt. Teller is altijd afwijkend van werkelijke snelheid. Maar wordt zo'n politieautootje dan ook regelmatig geijkt?
Nee. Daarvoor heeft hij die omrekentabel toch?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Widow schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:46:
Op eigen waarneming een boete uitschrijven? Nou, daar had ik nog nooit van gehoord dan. Vind het ook eigenlijk vrij raar, want een kilometer-teller is nou niet bepaald "betrouwbaar" zegmaar.
De teller in politie-auto's is toch ge-ijkt? Of is dat alleen bij auto's van de KLPD het geval?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:56
Ik werd laatst(december 2007) op de A7 met een 165kmu(volgens de politie) op de klok staande gehouden. Ik werd op de bon geslingerd maar heb gelukkig nooit een bekeuring gekregen. Ik reed dan ook zeker geen 165kmu, heb me tijdens de staande houding rustig gehouden en heb gezegd dat ik het zeker "voor" zou laten komen. Mss dat dit verschil maakt. Was overigens een Opel Vivaro busje in politie kleuren.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
Appie Heijn schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:52:
Ik werd laatst(december 2007) op de A7 met een 165kmu(volgens de politie) op de klok staande gehouden. Ik werd op de bon geslingerd maar heb gelukkig nooit een bekeuring gekregen. Ik reed dan ook zeker geen 165kmu, heb me tijdens de staande houding rustig gehouden en heb gezegd dat ik het zeker "voor" zou laten komen. Mss dat dit verschil maakt. Was overigens een Opel Vivaro busje in politie kleuren.
Hoe krijg je het voor elkaar dat je met 165 een politiebusje gaat inhalen? Lefgozer of niet aan het opletten? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Appie Heijn schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:52:
Ik reed dan ook zeker geen 165kmu, heb me tijdens de staande houding rustig gehouden en heb gezegd dat ik het zeker "voor" zou laten komen.
Denk je nou echt dat ze daar van onder de indruk zijn? Een ambsteed + verklaring van een politieagent gaat voor jouw verklaring hoor. Ergelijker is het eigenlijk dat jij de rechterlijke macht wil bezighouden met dit soort onzin, want je reedt blijkbaar duidelijk harder dan de Vmax.

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 11-01-2009 18:04 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Dersan schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:56:
[...]

Hoe krijg je het voor elkaar dat je met 165 een politiebusje gaat inhalen? Lefgozer of niet aan het opletten? :D
Ik reed ongeveer 140(heb ik ze ook verteld), politiebusje kwam invoegen. Ik meende al gezien te hebben dat het een politiebus was, maar haalde net een auto in op dat moment, keuze of terugzakken en opvallen of gewoon inhalen en dan afzwakken tot +5kmu op de zojuist ingehaald auto.

Was wel grappig overigens, dat jochie wat mij toesprak was een agent in opleiding. Ik heb hem op fatsoenlijke manier toen zo'n beetje jankend weer naar z'n busje gepraat. Toen heeft z'n ervaren collega het overgenomen, ook die heb ik fatsoenlijk een verklaring en bekentenis van 140kmu gegeven. Ik zou een bekeuring in de bus krijgen voor een overschrijding van 45kmu. Ik hoopte toen dan ook dat ze er 140 van zouden maken. Maar heb tot op heden niets ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik reed met een collega (hij reed, ik heb geen rijbewijs) van Gent naar Antwerpen via de E40 aan +/-180 km/u. Nog maar net de autoweg op viel het mijn collega op dat een Audi op enige afstand in ons spoor zat. Zo ongeveer ter hoogte van Lokeren (na 25km) zei mijn collega "die Audi volgt nog steeds... dat gaat toch de politie niet zijn in een anoniem voertuig?". Ik, onwetend als ik ben over auto's en daarmee gelieerde dingen, antwoordde "maar nee, ze gaan je toch nooit 25 km volgen, laat staan in een anoniem voertuig?".
Omdat de collega het niet echt meer vertrouwde vertraagde hij toch naar de reglementaire snelheid (120km/u) en, ja hoor, de Audi - met 2 agenten in uniform erin - kwam langs ons gereden, liet een sirene even loeien en verzocht ons met handgebaren de eerste afrit te nemen :+
Hij kwam er goedkoop vanaf: omdat hij meteen schuld bekende (tja... je kan moeilijk ontkennen) en zich verontschuldigde zeiden ze (welkom in België) "Kijk, we zullen opschrijven dat ge 165 reed. Dat kost u €500 en ge zijt uw rijbewijs 2 weken kwijt." Hadden ze 180 km/u in het proces verbaal gezet had hij het aan de rechter kunnen uitleggen (denk ik), was de boete véél hoger en was hij zijn rijbewijs langer kwijt. Blijkbaar heeft is die 165 km/u een of andere drempelwaarde.

Enfin, moraal van het verhaal: zelfs zonder snelheidsmeter kunnen ze, althans in België, je aanhouden :+

* YellowOnline heeft, uiteraard, nooit verkeersboetes als voetganger/fietser/trein-tram-bus'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Gunner schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:03:
[...]

Denk je nou echt dat ze daar van onder de indruk zijn? Een ambsteed + verklaring van een politieagent gaat voor jouw verklaring hoor. Ergelijker is het eigenlijk dat jij de rechterlijke macht wil bezighouden met dit soort onzin, want je reedt blijkbaar duidelijk harder dan de Vmax.
Wat zou jij doen als je 140 rijd en ze slingeren je voor 165 op de bon? Die van boven de 150 worden extra goed bijgehouden en kunnen behoorlijk in je nadeel werken, ook had ik toen nog een puntenrijbewijs, ik zou dus tevens ook een punt krijgen.

Dat ze een bekeuring zouden schrijven voor 140, no problem
Maar 165 terwijl ik 140 reed, nee bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
YellowOnline schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:06:
Ik reed met een collega (hij reed, ik heb geen rijbewijs) van Gent naar Antwerpen via de E40 aan +/-180 km/u. Nog maar net de autoweg op viel het mijn collega op dat een Audi op enige afstand in ons spoor zat. Zo ongeveer ter hoogte van Lokeren (na 25km) zei mijn collega "die Audi volgt nog steeds... dat gaat toch de politie niet zijn in een anoniem voertuig?". Ik, onwetend als ik ben over auto's en daarmee gelieerde dingen, antwoordde "maar nee, ze gaan je toch nooit 25 km volgen, laat staan in een anoniem voertuig?".
Omdat de collega het niet echt meer vertrouwde vertraagde hij toch naar de reglementaire snelheid (120km/u) en, ja hoor, de Audi - met 2 agenten in uniform erin - kwam langs ons gereden, liet een sirene even loeien en verzocht ons met handgebaren de eerste afrit te nemen :+
Hij kwam er goedkoop vanaf: omdat hij meteen schuld bekende (tja... je kan moeilijk ontkennen) en zich verontschuldigde zeiden ze (welkom in België) "Kijk, we zullen opschrijven dat ge 165 reed. Dat kost u €500 en ge zijt uw rijbewijs 2 weken kwijt." Hadden ze 180 km/u in het proces verbaal gezet had hij het aan de rechter kunnen uitleggen (denk ik), was de boete véél hoger en was hij zijn rijbewijs langer kwijt. Blijkbaar heeft is die 165 km/u een of andere drempelwaarde.

Enfin, moraal van het verhaal: zelfs zonder snelheidsmeter kunnen ze, althans in België, je aanhouden :+

* YellowOnline heeft, uiteraard, nooit verkeersboetes als voetganger/fietser/trein-tram-bus'er
Dat is gewoon een onopvallende surveillance auto die waarschijnlijk wel degelijk apparatuur in de auto heeft om een snelheidsmeting te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:51
Afgelopen vrijdag iemand achter me die vond dat ie 2km/h harder dan mij moest rijden. Ik reed net geen 130 op de teller, en met die 1% afwijking vanwege winterbanden zal ik iets van 125 gereden hebben. Vervolgens kwam ik inlopen op een politieauto, gewoon normaal doorrijden. Degene achter mij zag uiteindelijk de politieauto ook, waarna de richtingaanwijzer naar rechts aanging en de auto ineens stijf achter me invoegde. Ik heb gewoon de politieauto rustig ingehaald en daarna nog lang in de spiegel gekeken: bijna niemand die die politieauto durfde in te halen :P

Als je gewoon 125-130 rijdt op de snelweg, niet als een blinde slingert en gewoon richting aangeeft bij het wisselen van strook en na het inhalen weer naar rechts gaat, pakken ze je echt niet. Het enige waar je last van krijgt is een zielige boete van 16 euro mocht er toevallig een flitser aan de kant van de weg staan. Ik zie een agent niet voor 16 euro uit zijn auto stappen, die heeft wel iets beters te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Pas vanaf 128 "echte" kilometers krijg je een bekeuring op de autosnelweg waar je 120km/u mag en die bekeuring is inderdaad vrij laag (18 euro ofzo, heb er 1x een gehad). Dat hypocriete gedoe van strak achter een politieauto blijven hangen snap ik ook niet zo, ik haal ze gerust op met Vmax + 10 :P Ze zijn er om de veiligheid in de gaten te houden en als iedereen op de rechterbaan 120km/u rijdt, is 130 op de linkerbaan echt niet gevaarlijk ;) Bovendien: als jij 120km/u op je km-teller hebt staan kan het best zijn dat er bij mij 115km/u staat o.i.d. Mijn vorige auto (Toyota Corolla) had een redelijke km-afwijking (120km/u op de teller was 113km/u op gps), maar mijn huidige auto (Mazda 626) rijdt bij 120km/u op de teller 118km/u op de gps.

[ Voor 51% gewijzigd door Grrrrrene op 11-01-2009 19:12 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
_JGC_ schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:35:
Afgelopen vrijdag iemand achter me die vond dat ie 2km/h harder dan mij moest rijden. Ik reed net geen 130 op de teller, en met die 1% afwijking vanwege winterbanden zal ik iets van 125 gereden hebben. Vervolgens kwam ik inlopen op een politieauto, gewoon normaal doorrijden. Degene achter mij zag uiteindelijk de politieauto ook, waarna de richtingaanwijzer naar rechts aanging en de auto ineens stijf achter me invoegde. Ik heb gewoon de politieauto rustig ingehaald en daarna nog lang in de spiegel gekeken: bijna niemand die die politieauto durfde in te halen :P

Als je gewoon 125-130 rijdt op de snelweg, niet als een blinde slingert en gewoon richting aangeeft bij het wisselen van strook en na het inhalen weer naar rechts gaat, pakken ze je echt niet. Het enige waar je last van krijgt is een zielige boete van 16 euro mocht er toevallig een flitser aan de kant van de weg staan. Ik zie een agent niet voor 16 euro uit zijn auto stappen, die heeft wel iets beters te doen.
Hoezo zou een agent daar eigenlijk geen zin in hebben? Ze sturen toch ook gewoon boete's voor 5 km/uur te hard rijden, die gemaakt worden door een flitser. Als het schijnbaar niet onveilig is om 5 km/uur te hard te rijden en een agent daar dus niet voor uit de auto stapt, waarom dan wel met een flitsertje die boete's de deur uit sturen?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dersan schreef op zondag 11 januari 2009 @ 19:11:
[...]

Hoezo zou een agent daar eigenlijk geen zin in hebben? Ze sturen toch ook gewoon boete's voor 5 km/uur te hard rijden, die gemaakt worden door een flitser. Als het schijnbaar niet onveilig is om 5 km/uur te hard te rijden en een agent daar dus niet voor uit de auto stapt, waarom dan wel met een flitsertje die boete's de deur uit sturen?...
Omdat een flitser een automatisch ding is dat gewoon controleert of iemand te hard rijdt en meestal geplaatst is op een plek waar een gevaarlijke verkeerssituatie bestaat (een kruispunt, een fietsers-/voetgangersoversteekplaats, een weg met veel bomen waar geregeld iemand z'n auto om een boom krult...). Hij kan 10 man achter elkaar flitsen die allemaal 5km/u te hard reden. Een agent rijdt gewoon rond op een traject en kan niet 10 man tegelijk stoppen en zal al snel denken: waarom zou ik persoon X aanhouden omdat hij even 5km/u te hard reed? In die tijd kan hij ook wachten om een exces eruit te halen (iemand die 150km/u rijdt ofzo).

[ Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 11-01-2009 19:19 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:53
Dersan schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:12:
Hoi,

Reed zonet op een (lege) snelweg met een snelheid van 140 oid op de teller. Nu kwam er voor mij een politieauto invoegen, een doodnormale volkswagen touran van een gewoon regiokorps, dus niet KLPD. Nu twijfelde ik of ik er maar gewoon achter zou moeten blijven hangen of toch rustig er voorbij rijden.

Nu is mijn vraag, is zo'n auto uberhaupt in staat tot een snelheidsmeting?
Zo'n Touran is zeker in staat tot een snelheidsmeting, alleen is het niet echt een accurate meting.

Ik ben zelf een paar maanden geleden door zo'n Touran van de A28 geplukt. Mijn teller gaf 160 km/h aan (cruise control, constante snelheid dus), de heren uit de Touran gaven aan dat ze 150 km/h op de teller hadden gehad. Dat moesten ze corrigeren naar 141 km/h omdat het van de teller was afgelezen en daar ging nog weer 5 km/h wettelijke correctie vanaf. Uiteindelijk dus een bekeuring van €73,- voor 16 km/h te hard.

En de bekeuring is ook gewoon binnengekomen, heb 'm nl net deze week betaald.

Had overigens de Touran niet gezien tijdens de meting: ze hebben minstens zo'n 300 a 400 meter achter me gereden, toen ik de Touran nl wel zag, ben ik direct 130 km/h gaan rijden. Dat was dus helaas al te laat...

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sabelhout schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 13:32:
[...]

Zo'n Touran is zeker in staat tot een snelheidsmeting, alleen is het niet echt een accurate meting.

Ik ben zelf een paar maanden geleden door zo'n Touran van de A28 geplukt. Mijn teller gaf 160 km/h aan (cruise control, constante snelheid dus), de heren uit de Touran gaven aan dat ze 150 km/h op de teller hadden gehad. Dat moesten ze corrigeren naar 141 km/h omdat het van de teller was afgelezen en daar ging nog weer 5 km/h wettelijke correctie vanaf. Uiteindelijk dus een bekeuring van €73,- voor 16 km/h te hard.

En de bekeuring is ook gewoon binnengekomen, heb 'm nl net deze week betaald.

Had overigens de Touran niet gezien tijdens de meting: ze hebben minstens zo'n 300 a 400 meter achter me gereden, toen ik de Touran nl wel zag, ben ik direct 130 km/h gaan rijden. Dat was dus helaas al te laat...
Same here, alleen dan zonder dat ik hem op de CC had. KLPD zuurstok V70 een jaar geleden. Hadden ook geen geijkte apparatuur. Uiteindelijk opgeschreven voor 129 waar ik 100 mocht, terwijl ze mij in het 120km/u gebied met 160 op mijn teller van de weg afplukten. Correctie wegens afwijking teller en dan nog wettelijke correctie er af, dat scheelde me een hoop geld :)
Overigens nooit meer iets van gezien...kan dat nog na zo'n lange tijd :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:00

Apache

amateur software devver

De E40 loopt van Gent->Brussel of het was de E17 van Gent->Antwerpen, aangezien je lokeren vermeld vermoed ik dat het de E17 was.

Wij Belgen zijn zelf ons rijbewijs kwijt voor 2 weken vanaf 158km/h, ik denk dat kilometer teller wel aanvaard word maar dat de marge hierbij groter is dan een flitspaal, beeld je in de teller in een auto die voorbij een flitser gaat zit er 10km/h naast, hij denkt dat hji 120 doet maar doet er 130, als je dan een auto hebt van de politie die denkt dat hij 120 doet maar er eigenlijk maar 110 doet ziet de andere auto met een redeiljk groot snelheidsverschil maar de bestuurder weet niet dat hij iets fout doet...

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Dan heb ik een keer flinke mazzel gehad, kwam op de A30 een politieauto voorbij zetten met 140 km/uur terwijl de automobilisten er netjes achter bleven plakken. Snelheid gewoon aangehouden en 15-20km verder was de snelweg opgehouden dus reed netjes 80 achter een vrachtwagen aan om de A1 op te gaan. Zag hem in mijn spiegeltje al met een flinke gang aankomen om vervolgens naast mij te gaan rijden en met een zeer chagrijnig hoofd nee te schudden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 23:54

djidee

Mr. Slungel

Een collega van mij is aangehouden door een politieagent in zijn eigen auto, immers een agent blijft altijd opsporingsbevoegd. Aangezien hij 135 op de teller had staan, waar je 70 mocht, kon het roze papiertje ingeleverd worden. Na diverse correcties (standaard correctie + nog extra omdat hij niet geijkt is) bleef het te snel. De zaak is voorgekomen, daarbij is de prive auto van de agent alsnog geijkt (4km/u teveel gecorrigeerd bleek) en bleef het bij 4mnd rijontzegging...

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 16:19

Yor

Yor1313#2571

Leuk joh, wanneer kom je bij me langs?
Widow schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:46:
Op eigen waarneming een boete uitschrijven? Nou, daar had ik nog nooit van gehoord dan. Vind het ook eigenlijk vrij raar, want een kilometer-teller is nou niet bepaald "betrouwbaar" zegmaar. Dan moet je wel een hele grote correctie aanhouden, oftewel je moet erg hard rijden voordat ze achter je aan komen.
Het is snelheidsmeter. Indien er in een officieel proces-verbaal kilometerteller staat, ga je vrijuit.
Dersan schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:47:
[...]

Ja, minimaal éénmaal per jaar wordt een voertuig geijkt, en de ijking is dan ook weer een jaar geldig.

Ik heb geen idee hoe eea in België geregeld is, maar als ik hier in NL een andere snelheid dan de werkelijke op papier zet, om zo de betrokkene te matsen, pleeg ik fraude en ga ik nat. Of wel een bon schrijven met de werkelijke snelheid, of betrokkene matsen, streng toespreken en laten gaan.

Voor de rest:

De snelheidsmeter in een voor de EU toegelaten en goedgekeurde auto mag nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid. Daar staat een hoge boete op voor de fabrikant. Om onzekerheden mbt andere maat velgen en banden uit te sluiten, klokken geven de snelheidsmeters standaard een tehoge snelheid weer, zodat er wat speling is.

Wanneer ik in mijn VW 140 op de snelheidsmeter rijd, is de werkelijke snelheid iets van om en nmabij de 135. Trek daar de standaard correctie van 5 km/u vanaf en je rijdt 130, dus 10 km/u te hard. En voor 10 km/u te hard, ga ik iemand niet aan de kant zetten, of hij/zij moet het al heel bont maken.

Ook wanneer de boordsnelheidsmeter van een dienstvoertuig niet geijkt is, kan er een prentje geschreven worden. Indien vereist, wordt het voertuig alsnog geijkt hetzij door een een officiele ijking, hetzij door het voertuig een paar maal met de gereden snelheid te laten flitsen/laseren. (leuk he?)

Als je dusdanige debiele snelheden rijdt ( 50 of meer te hard...), kan er zelfs een art. 5 bonnetje volgen, ook niet misselijk, en elke agent heeft de bevoegdheid om je rijbewijs in te nemen indien er enige vorm van twijfel bestaat over de rijvaardigheid van een bestuurder.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Als zo'n lokale politiewagen zich op de snelweg bevindt moeten ze het dan niet aan de klpd overlaten?

Als ik 140 rij en ik kom een politiewagen tegen dan blijft mijn naald rustig rond die 140 hangen. Bij een wagen van de marechaussee ook. En zelfs bij klpd-wagens. Alhoewel ik die iets serieuzer neem :P

Mijn idee is dat het meer opvalt en hypocriet is om dan ineens van het gas af te gaan. Ik durf en doe ook rustig aanhaken bij klpd-wagens die op suveillancesnelheid rijden. Wel op gepaste afstand en braaf met rechtsrijden en zo. En eerlijk is eerlijk .. ik moet de 1e klpd-er nog tegenkomen die mij daarvoor aan de kant zet. Lokale agentjes daarentegen zijn wat sneller geneigd te regelneuken. Zolang jij geen rare streken uithaalt en iets te hard rijdt dan al naar gelang of de verkeerssituatie dat toestaat doen die niet meteen moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor

Yor

Yor1313#2571

Anoniem: 4629 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 18:33:
Als zo'n lokale politiewagen zich op de snelweg bevindt moeten ze het dan niet aan de klpd overlaten?
Nee, zou mooi zijn, kun je als bestuurder mooi even gas terugnemen, wachten tot het KLPD komt,die constateren dan geen overschrijding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Ze kunnen het doorgeven natuurlijk ;)

Een agent uit Groningen gaat toch ook geen bekeuringen uitschrijven in Limburg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:16

Ace

Happy Happy Joy Joy

_JGC_ schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:35:

Ik rij bijna altijd 130 op de teller, dat is 125 op de TomTom. Dan rijd je sowieso al bijna iedereen voorbij (dus je denkt goh ik ga hard en je houdt je nog redelijk aan de snelheid ook, win/win).

En zeker wanneer er dan een politie auto verschijnt rij ik ze met die snelheid voorbij, niks aan de hand. Maar de rest blijft er meestal toch achter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor

Yor

Yor1313#2571

Anoniem: 4629 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 18:37:
Ze kunnen het doorgeven natuurlijk ;)

Een agent uit Groningen gaat toch ook geen bekeuringen uitschrijven in Limburg?
Als jij nou eens in Groningen te hard gaat rijden, rij ik achter je aan en doen we een testje? 8)

Indien ik het juist heb, strekken de normale bevoegdheden van een reguliere agent tot aan zijn district. Het KLPD en de Marechaussee hebben hier geen last van en zijn landelijk bevoegd, vooropgezet dat de Marechaussee zich in beginsel dient te onthouden van optreden jegens burgers.
Als het net anders kan, schrijft de Marechaussee jou net zo hard dat prentje als het KLPD.

Maar ik denk dat wanneer een agent uit Groningen in Limburg op bezoek is bij familie oid, achter jou rijd, ziet dat jij echt veel te hard rijdt en een PV opmaakt, zonder jou daarbij staande te houden, dus geen gebruik te maken van zijn bevoegdheden, jij toch wat uit te leggen hebt bij het CJIB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yor schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 18:44:
[...]

Als jij nou eens in Groningen te hard gaat rijden, rij ik achter je aan en doen we een testje? 8)

Indien ik het juist heb, strekken de normale bevoegdheden van een reguliere agent tot aan zijn district. Het KLPD en de Marechaussee hebben hier geen last van en zijn landelijk bevoegd, vooropgezet dat de Marechaussee zich in beginsel dient te onthouden van optreden jegens burgers.
Als het net anders kan, schrijft de Marechaussee jou net zo hard dat prentje als het KLPD.

Maar ik denk dat wanneer een agent uit Groningen in Limburg op bezoek is bij familie oid, achter jou rijd, ziet dat jij echt veel te hard rijdt en een PV opmaakt, zonder jou daarbij staande te houden, dus geen gebruik te maken van zijn bevoegdheden, jij toch wat uit te leggen hebt bij het CJIB.
Daarbij moet imho dan nog wel de kanttekening gemaakt worden dat wanneer iemand militair is, de politie in geval van staandehouding oid er de marechaussee bij dient te halen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
The Eagle schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 17:36:
[...]

Daarbij moet imho dan nog wel de kanttekening gemaakt worden dat wanneer iemand militair is, de politie in geval van staandehouding oid er de marechaussee bij dient te halen.
Nee hoor dat is alleen bij ernstig feiten zoals geweldpleging, bedreiging e.d.
Voor wildplassen en het maken van verkeersovertredingen gaan ze de marechaussee er niet bij halen, dit zijn ze dan ook niet verplicht. Behalve als het een ernstig ongeval is en de schuld bij de militair ligt.

Spreek overigens uit ervaring(wildplassen).

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 16-01-2009 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor

Yor

Yor1313#2571

Appie Heijn schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 17:41:
[...]

Nee hoor dat is alleen bij ernstig feiten zoals geweldpleging, bedreiging e.d.
Voor wildplassen en het maken van verkeersovertredingen gaan ze de marechaussee er niet bij halen, dit zijn ze dan ook niet verplicht. Behalve als het een ernstig ongeval is en de schuld bij de militair ligt.

Spreek overigens uit ervaring(wildplassen).
En hoe weet de Politie of iemand militair is? Juist ja...

Je moet het zo zien:

De burger heeft alleen te maken met het Wetboek van Strafrecht, terwijl de militair ook nog eens het Wetboek van Militair Strafrecht in z'n rugzakje heeft, en in veel voorkomende gevallen hangt een militair dan gemiddeld 1/3 strafverhoging boven het hoofd.

Stel je eens voor, een miltair wordt aangehouden voor een strafbaar feit en is verdachte. Als deze geen enkel bewijs bij zich draagt dat hij militair is, wordt het een leuke zoekactie voor de politie. Immers een verdachte hoeft geen medewerking te verlenen aan zijn eigen vervolging en kan zich beroepen op zijn zwijgrecht. De politie moet al een aanwijzing hebben dat de persoon militair is en kan dit natuurlijk wel natrekken, maar neem maar van mij aan dat ze dat niet bij elke aangehouden verdachte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Yor schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 00:51:
[...]

En hoe weet de Politie of iemand militair is? Juist ja...

Je moet het zo zien:

De burger heeft alleen te maken met het Wetboek van Strafrecht, terwijl de militair ook nog eens het Wetboek van Militair Strafrecht in z'n rugzakje heeft, en in veel voorkomende gevallen hangt een militair dan gemiddeld 1/3 strafverhoging boven het hoofd.

Stel je eens voor, een miltair wordt aangehouden voor een strafbaar feit en is verdachte. Als deze geen enkel bewijs bij zich draagt dat hij militair is, wordt het een leuke zoekactie voor de politie. Immers een verdachte hoeft geen medewerking te verlenen aan zijn eigen vervolging en kan zich beroepen op zijn zwijgrecht. De politie moet al een aanwijzing hebben dat de persoon militair is en kan dit natuurlijk wel natrekken, maar neem maar van mij aan dat ze dat niet bij elke aangehouden verdachte doen.
Helemaal mee eens, echter zou ik me wel als militair bekend maken als ik onschuldig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

@ verhaal van Yellowonline:

WTF, vaag...ben afgelopen september gelaserd door de belgische wouten ook bij Gent, 160 waar je 120 mocht, moest 105 euro aftikken en mocht weer verder? :S

stuk goedkoper dan die 500 euro bij 165 8)7

edit:
overigens is het maar goed dat ze volgens mij helemaal nooit controleren op de weg tussen Maastricht en Luxemburg, want daar rijdt ik standaard 170+, geen hond op de weg, en prima doorjakkeren :)

[ Voor 37% gewijzigd door kamstra op 17-01-2009 21:16 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Pagina: 1