Toon posts:

Speedtouch 546 en Linksys WRT54GC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onlangs een andere modem gekregen omdat onze oude kapot was. Ik heb nu dus een ST546 met een draadloze router van linksys. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om draadloos internet te krijgen.
Als ik de UTP kabel vanuit de modem rechstreeks in mijn laptop steek dan kan ik wel internetten maar als ik de kabel op de modem zet dan kan ik wel verbinden met ons draadloos netwerk (de router is dus toegankelijk) maar ik kan niet internetten. Het zal wel aan de instellingen liggen maar ik heb geen idee wat verkeerd is.
We hebben internet van Wanadoo, tegenwoordig heet het online.

alvast bedankt! Jan

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:31
Zowel de speedtouch als de linksys zijn router, allebei in dezelfde IP range (192.168.1.x)
Dat gaat dus niet werken.

2 opties. De makkelijkste eerst ;)
1. DHCP uitzetten op je linksys, en aansluiten op je speedtouch MET EEN VD LAN POORTJES (wan blijft dus leeg). Je linksys is dan accespoint, je speedtouch modem/router. Je linksys kun je via 192.168.1.1 bereiken voor configureren (je speedtouch is .254)

2. Speedtouch tool downloaden op www.speedtouch.nl, ding in spoofing mode zetten, en je linksys het routeren laten afhandelen.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:34

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Sluit je Linksys met een kabel aan op je laptop. Ga naar http://192.168.1.1 en log in. Stel je Linksys in qua wifi, en zet je DHCP server UIT.

Sluit nu een kabeltje aan van een LAN poort van je Speedtouch naar een LAN(!!) poort van je Linksys. Nu hangt alles in hetzelfde netwerk en zou je Speedtouch de rest moeten afhandelen.

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
Hij werkt! super en ontzettend bedankt!

wel raar dat de kabel nou in de LAN poort moet... kan ik onze PC wel gewoon bedraad via de LAN verbinden?

• DJSmiley
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 16:29:
Hij werkt! super en ontzettend bedankt!

wel raar dat de kabel nou in de LAN poort moet... kan ik onze PC wel gewoon bedraad via de LAN verbinden?
Ja, je hebt nu gewoon 6 lanpoorten tot je beschikking in totaal: 3 op de speedtouch, 3 op de linksys (De 4e poort gebruik je om ze aan elkaar te knuppen)

doordat je m nu op de LAN van je linksys hebt, heb je de linksys dus gebruikt als zender. Routeren doet ie niet (hij deelt geen internet, dat doet je speedtouch al), en daarom blijft de wan poort dus ongebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Internet werkt toch niet zoals het zou moeten werken.. sommige sites krijg ik niet geladen.... Ook mijn laptop detecteert de modem niet meer als ik deze wil instellen met de ST tool...
Ik wil nl. de modem in spoofing mode zetten, kijken of ie dan beter werkt

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:21
Weet niet precies wat je met die spoofing bedoeld, maar ik denk dat je bridging bedoelt.

Wat je dan gaat bouwen is in principe dat je Speedtouch alleen nog maar modemt, en je linksys weer echt gaat routeren.
Het is wel mogelijk, maar als ik het bovenstaande zo lees is je ervaring er niet naar om dat makkelijk voor elkaar te krijgen, en je performance zal er niet door stijgen. Logisch gezien (ip instellingen etc.) doet de speedtouch dan niet meer routeren, maar fysiek (volg de touwtjes) doet ie dat nog steeds.

Voor verbeteringen in het bekabelde gedeelte, maak de aansluitingen direct op de speedtouch.
Voor meerdere poorten vrij te krijgen. Die linksys kan met dd-wrt firmware (wel goed lezen voor je hiermee bezig gaat) de wanpoort ook als lanpoort gebruiken. (en nog wat andere welkome zaken.)

Op gebied van netwerken hang ik zeker het motto aan: if it aint broke, don't fix it.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Makkelijkste optie is nog altijd om:

Op de Speedtouch een statisch ip aanmaken voor de Linksys, DHCP kan dan uitgeschakeld worden op de Speedtouch.
Linksys gewoon op de WAN poort aansluiten, WAN instelling is dan Statisch IP en het toegewezen IP invoeren, het IP van de Speedtouch (192.168.1.254) is dan het gateway adres.
In de Linksys een ander subnet toewijzen waarop de IP's worden verdeeld. Dus bv. 192.168.0.1 ipv 192.168.1.1. DHCP op de Linksys aan laten staan en via de Linksys heb je prima draadloze verbindingen (de 546 heeft geen draadloos aan boord) 8)

Werkt prima. je hebt welliswaar 'dubbele NAT waardoor direct UPnP wel werkt op de Linksys maar niet meer op de Speedtouch. Dit los je op door de poorten te configureren op de Speedtouch en te laten verwijzen naar het statische adres van de Linksys (dus bv. 192.168.1.64).

• DJSmiley
Edgarz schreef op maandag 12 januari 2009 @ 01:36:
Makkelijkste optie is nog altijd om:

Op de Speedtouch een statisch ip aanmaken voor de Linksys, DHCP kan dan uitgeschakeld worden op de Speedtouch.
Linksys gewoon op de WAN poort aansluiten, WAN instelling is dan Statisch IP en het toegewezen IP invoeren, het IP van de Speedtouch (192.168.1.254) is dan het gateway adres.
In de Linksys een ander subnet toewijzen waarop de IP's worden verdeeld. Dus bv. 192.168.0.1 ipv 192.168.1.1. DHCP op de Linksys aan laten staan en via de Linksys heb je prima draadloze verbindingen (de 546 heeft geen draadloos aan boord) 8)

Werkt prima. je hebt welliswaar 'dubbele NAT waardoor direct UPnP wel werkt op de Linksys maar niet meer op de Speedtouch. Dit los je op door de poorten te configureren op de Speedtouch en te laten verwijzen naar het statische adres van de Linksys (dus bv. 192.168.1.64).
Makkelijk??

TS heeft het al opgelost, en de oplossing om zn linksys alleen als AP te gebruiken is aanzienlijk simpeler dan jouw oplossing, waarbij je ook nog eens dubbel NAT hebt, en je portforwardings op 2 plekken moet instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Eerste oplossing is super simpel en het werkt dus niets meer aan doen

Verwijderd

DJSmiley schreef op maandag 12 januari 2009 @ 14:12:
[...]

Makkelijk??

TS heeft het al opgelost, en de oplossing om zn linksys alleen als AP te gebruiken is aanzienlijk simpeler dan jouw oplossing, waarbij je ook nog eens dubbel NAT hebt, en je portforwardings op 2 plekken moet instellen.
Naja, je kan dan gewoon alle poorten openzetten naar de linksys en dan alles via de linksys afhandelen.

Maar de linksys gewoon als accespoint gebruiken is natuurlijk net nog iets simpeler.
Pagina: 1