Toon posts:

Sub bij aan versterker hangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel is dit mijn setup:

1x Alesis RA150 versterker
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Rated output:

* 4 ohms: 75 watts RMS per channel

* 8 ohms:  45 watts RMS per channel

* 8 ohms:  150 watts RMS, bridged mode

Signal to Noise Ratio:

*  >105dB

Frequency Response:

*  10Hz - 70kHz +0, -3dB

Distortion:

*  < 0.02% @ 4ohms, 20Hz - 20kHz

Foto achterkant: http://i7.ebayimg.com/08/i/001/23/1c/ad10_1.JPG

2x Alesis Monitor One MKII passief
code:
1
2
3
4
- frequentie bereik: 45 Hz - 20 kHz +/- 3dB
- vermogen: 120 watt RMS, 200 watt piek
- impedantie: 4 ohms
- gevoeligheid: 88 dB SPL @ 1 watt en 1 meter

Speelt allemaal zeer netjes, met deze set produce ik, het geluid is vrij neutraal.

Maar soms als ik gewoon muziek beluister, heb ik toch graag zo wat extra laag. Vandaar dat ik eraan dacht om een aparte subwoofer bij te kopen.

De versterker heeft geen aparte sub uitgang. De 2 monitors zijn nu gewoon aangesloten zoals het moet, eentje links en eentje rechts. Als ik een subwoofer aanschaf, kan ik die dan bridged aansluiten (sub op de plus van het ene kanaal en op de min van het andere kanaal.)? Maar dan geeft de versterker 8ohm? Terwijl de monitors 4ohm moeten hebben? Hoe moet ik dan het 'verbruik' bekijken voor de '3 speakers'? Gaat dat beetje goed spelen of is het helemaal niet zo simpel als ik denk? Budget zou iets van een 125€ zijn voor de sub.

Verwijderd

Volgens mij klopt je redenering redelijk echter, (zonde he die als/maar/mits) moet je versterker het bruggen wel ondersteunen. Meestal staat er dan bij de uitgangen wel een schema met lijntjes van de + van de ene zijde naar de - van de andere. En anders in the manual.

Dan nog een mits, als je versterker geschikt is om te bruggen dan kan je niet eenvoudigweg de + van links en de - van rechts pakken zonder een crossover erop te zetten. Anders gaat het volledige geluidsspectrum door je sub heen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2009 15:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 15:25:
Volgens mij klopt je redenering redelijk echter, (zonder he die als/maar/mits) moet je versterker het bruggen wel ondersteunen. Meestal staat er dan bij de uitgangen wel een schema met lijntjes van de + van de ene zijde naar de - van de andere.
Indd! Er gaat een lijntje van de linkse plus naar de rechtse min en er staat boven 'mono'. Maar vanonder is er ook een switch Stereo - Mono (bridged). Die staat nu uiteraard op stereo. Maar als ik die op mono zet zal die sub werken, maar mijn monitors niet meer?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 15:27:
[...]

Indd! Er gaat een lijntje van de linkse plus naar de rechtse min en er staat boven 'mono'. Maar vanonder is er ook een switch Stereo - Mono (bridged). Die staat nu uiteraard op stereo. Maar als ik die op mono zet zal die sub werken, maar mijn monitors niet meer?
Ik had mijn reactie nog even bijgewerkt en daar staat het antwoord eigenlijk al. Een sub levert mono geluid. Dan werken je speakers nog wel maar geven mono geluid. Daarnaast LET OP, gaat bij bruggen het uitgangsvermogen omhoog! Dus als je speakers dat niet aankunnen heb je een fors probleem als je er door proberen achterkomt.

Volgens mij kan je wel mono geluid wegtrekken zoals de instellingen nu staan (zonder bruggen ed.) dan een aktieve sub kopen. Deze heeft ( althans die van mij) een eigen versteker met crossover om de top van het geluid weg te werken en alleen het laag door te geven.

Oeverigens is er over bruggen heel wat te googlen. Je komt dan voornamelijk bij auto hifi pagina's uit omdat het daar veel vaker gedaan wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2009 15:43 ]

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:19
Een subwoofer met Neutrik (<< goede Google term) kabel aansluiting, moet je op de + van het linker- en de + van het rechterkanaal aansluiten en de - van één van deze aansluitingen.

Op die manier heb je de subwoofer actief over allebei de stereokanalen.Het moet dan wel een actieve subwoofer zijn met deze aansluiting en voor het bedrag van jou, kun je het beste naar 2e hands subs gaan kijken. Maar op deze manier heeft de subwoofer geen enkele invloed op de andere speakers (trekt geen vermogen) en je kunt gewoon stereo blijven luisteren.

[ Voor 18% gewijzigd door FrenzyFreak op 11-01-2009 16:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is Neutrik geen merk ipv een connector?

Bedankt voor de tips, ben nu aan het zien voor een actieve subwoofer ipv passieve.

Edit: Ik heb een actieve subwoofer op het oog maar die heeft enkel een tulp aansluiting. Dus ik vrees dat ik dat dus niet op mijn versterker kan aansluiten?

Of ik kan het signaal dat uit mijn PC komt splitten, één kabel naar de versterker en één kabel naar de sub? Maar bestaan er wel zo'n deftige splitters die de kwaliteit niet afbreken?

Zoiets dus: http://images.maplin.co.uk/full/rk58n.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2009 17:27 ]

• FrenzyFreak
Die ene tulp op een subwoofer is voor de subwoofer pre-out. Een toegewezen kanaal van de versterker voor de subwoofer, ook wel het LFE kanaal genoemd. Voor zover ik kan zien heeft je versterker dat niet en daar is ook niet zomaar een andere kabel op aan te sluiten, of te splitten vanuit de pc volgens mij.

Als je even hier kijkt zie je een subwoofer met Neutrik Speakon connector. De aansluiting zit naast de goudkleurige tulp aansluiting.

Aan 1 kant heeft de kabel de Neutrik stekker voor aansluiting op de subwoofer, de andere kant zijn gestripte draadeinden voor aansluiting op op versterker luidspreker terminals. En daarmee krijg je dus eigenlijk deze aansluiting, met op de subwoofer een enkele stekker. Neutrik aansluitingen zitten trouwens op meerdere merken en modellen subwoofer.

Je kunt ook eens dit artikel lezen over subwoofers in stereo.

En dan moet je waarschijnlijk zoiets als deze REL Quake proberen te bemachtigen. Maar dat zal niet meevallen voor € 125,-.

[ Voor 9% gewijzigd door FrenzyFreak op 11-01-2009 17:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
FrenzyFreak schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:45:
Die ene tulp op een subwoofer is voor de subwoofer pre-out. Een toegewezen kanaal van de versterker voor de subwoofer, ook wel het LFE kanaal genoemd. Voor zover ik kan zien heeft je versterker dat niet en daar is ook niet zomaar een andere kabel op aan te sluiten, of te splitten vanuit de pc volgens mij.

Als je even hier kijkt zie je een subwoofer met Neutrik Speakon connector. De aansluiting zit naast de goudkleurige tulp aansluiting.

Aan 1 kant heeft de kabel de Neutrik stekker voor aansluiting op de subwoofer, de andere kant zijn gestripte draadeinden voor aansluiting op op versterker luidspreker terminals. En daarmee krijg je dus eigenlijk deze aansluiting, met op de subwoofer een enkele stekker. Neutrik aansluitingen zitten trouwens op meerdere merken en modellen subwoofer.

Je kunt ook eens dit artikel lezen over subwoofers in stereo.

En dan moet je waarschijnlijk zoiets als deze REL Quake proberen te bemachtigen. Maar dat zal niet meevallen voor € 125,-.
Dus ik kan een actieve subwoofer zo (http://www.hifi.nl/zoomimage.php?id=11217) aansluiten op mijn huidige versterker? Mijn monitors zijn 4ohm dus moet ik ervoor zorgen dat de subwoofer ook op 4ohm werk? En de switch op mijn versterker mag op stereo blijven staan?

Alleen moet ik dan achter een actieve subwoofer zoeken die zo'n neutrik stekker heeft of gewoon waar je van die gestripte draadjes kan in klemmen.

Edit: Deze ziet er alvast netjes uit:

http://www.sony.be/lang/nl/product/hfc-speaker/sa-w2500

Handleiding: http://pdf.crse.com/manuals/2899141331.pdf

Daaruit blijkt je dat hem gewoon op de versterker kunt aansluiten zoals die tekening van hifi.nl.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2009 15:04 ]

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-12 12:00
Als je kiest voor een Active woofer sluit deze dan niet aan op de versterker. Het wordt zelfs afgeraden door Alesis (zie handleiding). Zoek een sub met een active versterker voor de beide boxen en sub of een oplossing om de kabel te splitsen voor dat het de versterker ingaat.

Nu heb ik er niet zo heel veel kaas van gegeten, maar weet toevallig dat Alesis het absoluut afraad. Ik heb namelijk de Active versies van die jij hebt. Die mag je ook niet op een HIFI set aansluiten welke beschikt over een eigen versterker.

Verwijderd

Sub high-level parallel aan de luidsprekers op de speaker uitgang (zie ook: voodooless in "Welk apparaat heb ik nodig?" en mijn post daaronder). Of op de pre-outs van de versterker.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2009 15:09 ]

• FrenzyFreak
Zoeken naar de Neutrik speakon stekker is mijn advies.

Het enige dat deze aansluiting doet is het geluid 'afluisteren'. Hij trekt absoluut geen vermogen uit de versterkers en dus maakt het geleverde vermogen of de weerstand van je speakers ook niets uit volgens mij (maar in een winkel navragen kan nooit kwaad ;) )

Een ander voordeel is dat de subwoofers met Neutrik aansluiting normaal gesproken wel wat knoppen hebben om de sub fatsoenlijk af te regelen bij je speakers. Dat kun je goed waarderen bij monitor speakers. En de Neutrik aansluiting wordt bijna altijd vergezeld door een pre-out aansluiting, voor de sub later aan een 5.1 opstelling te kunnen hangen.

Een Neutrik Speakon aansluiting is trouwens een High level aansluiting zoals Koeitje hierboven bedoelt.

Let op: Bij de subwoofer die je zelf net aanwijst, gaat dit niet! Hier moet je de versterker aansluiten op de subwoofer en vanuit de subwoofer draden naar de speakers leggen. De sub is daar tussenstation en dan wordt waarschijnlijk de post van rhodium hierboven van toepassing!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Er bestaan trouwens ook twin-coil luidsprekers in het bas bereik ;). Ieder kanaal sluit je, via een goed filter, aan op de luidspreker naast de bestaande set die je nu al hebt. Dus L+R in één extra BAS-luidspreker.

Even als voorbeeld (niet op de kwaliteit letten :X );
http://www.levelelectroni...oil-baskast-200-400w.html

[ Voor 42% gewijzigd door keur0000 op 12-01-2009 15:30 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 15:06:
Sub high-level parallel aan de luidsprekers op de speaker uitgang (zie ook: voodooless in "Welk apparaat heb ik nodig?" en mijn post daaronder). Of op de pre-outs van de versterker.
Dat zou indd het makkelijkste zijn. Mijn versterker behouden, en het signaal van de versterker gewoon doorsturen naar een actieve subwoofer die zijn eigen versterkt.

Edit: http://www.twenga.nl/prijs-SUB-200-JAMO-Subwoofer-183594-0

Zoiets zou dus perfect voor mij zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2009 20:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Deze ziet er voor de prijs anders ook wel zéér goed uit:

http://www.mivoc.com/mivo...=SW%201100%20A-II%20buche

Heeft high level ingangen om gewoon aan de versterker te hangen, vrij 'veel' power en gaat zeer laag (20hz).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2009 20:07 ]

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:42
Inhoud verplaatst naar nieuw topic.

[ Voor 97% gewijzigd door Boomster op 15-06-2009 18:30 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-12 23:51

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

keur0000 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 15:23:
Er bestaan trouwens ook twin-coil luidsprekers in het bas bereik ;). Ieder kanaal sluit je, via een goed filter, aan op de luidspreker naast de bestaande set die je nu al hebt. Dus L+R in één extra BAS-luidspreker.

Even als voorbeeld (niet op de kwaliteit letten :X );
http://www.levelelectroni...oil-baskast-200-400w.html
Dat gaat sowiesow niet, Er hangen al 2 monitoren aan met een impedantie van 4Ohm, als je daar die dual-voice coil passief aan gaat hangen dan wordt de impedantie echt te laag. Vind meneer de versterker niet zo leuk.
Pagina: 1