[NAS] Freecom Network Harddrive, HDD vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 455 views

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 11:55
Ik sta op het punt om een huis-tuin-en-keuken NAS aan te schaffen. Mijn keuze is gevallen op een 400GB Freecom Network Harddrive. Ik was eigelijk van plan om een 1TB schijf te nemen, maar die waren buiten proporties duurder (deze 400GB kost maar 69 euro, een vergelijkbare 1TB kost al gauw 180 euro ).

Nou weet ik alleen wel dat deze 400GB op termijn te klein zal zijn. Dus is mijn vraag of dit soort apparaten (deze freecom in het bijzonder) uitbreidbaar zijn (zit een standaard SATA schijf in). Heeft iemand ervaring met het vervangen van de harddisk in dergelijke apparaten?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Waar heb je al zo al op gezocht? Wellicht ben je vergeten dit in je TS te vermelden.

Het is hier op GoT gebruikelijk dat er eerst gezocht wordt naar ervaringen in plaats van iedereen te vragen om hun ervaringen even in jouw topic neer te zetten. (En als de volgende langs komt dat dan weer te doen, etc).

Qua HDD vervangen. Lijkt mij een kwestie van zorgen dat je even uitzoekt wat voor HDD er nu in de 1GB versie zit en die later los aanschaft. Vervolgens even de partitie goed aanmaken (zoals ook op je 400GB versie en vervolgens juist formatteren).

[ Voor 28% gewijzigd door kalizec op 11-01-2009 15:21 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29
Is het geen optie om een lege behuizing en een schijf naar wens te kopen? Keuze genoeg namelijk: http://tweakers.net/pricewatch/cat/685

• Gabriel-LG
kalizec schreef op zondag 11 januari 2009 @ 15:20:
Waar heb je al zo al op gezocht? Wellicht ben je vergeten dit in je TS te vermelden.

Het is hier op GoT gebruikelijk dat er eerst gezocht wordt naar ervaringen in plaats van iedereen te vragen om hun ervaringen even in jouw topic neer te zetten. (En als de volgende langs komt dat dan weer te doen, etc).

Qua HDD vervangen. Lijkt mij een kwestie van zorgen dat je even uitzoekt wat voor HDD er nu in de 1GB versie zit en die later los aanschaft. Vervolgens even de partitie goed aanmaken (zoals ook op je 400GB versie en vervolgens juist formatteren).
Ik heb uiteraard al het een en ander gegoogled, maar het lijkt erop dat niemand de harddisk in zijn NAS vervangt. Ik heb ook hier op GoT gezocht.
Hoe het in theorie zou moeten om de schijf te vervangen leek mijn ook wel logisch, maar ik vroeg mij af of mensen hier ervaring mee hebben (kan mij goed voorstellen dat dit bijvoorbeeld niet te doen is omdat er een heel specifieke HD in moet, of dat het niks voorstelt).
Fauna schreef op zondag 11 januari 2009 @ 15:26:
Is het geen optie om een lege behuizing en een schijf naar wens te kopen? Keuze genoeg namelijk: http://tweakers.net/pricewatch/cat/685
De keuze is reuze, maar een SATA behuizing begint bij 72 euro, dan moet daar nog een schijf bij. Of een PATA behuizing vanaf 46 euro, maar dan moet daar weer een extra dure PATA harddisk bij (en is over een paar jaar al helemaal niet meer verkrijgbaar). Beide oplossingen zijn dus significant duurder dan die Freecom

• Gabriel-LG
Ik kwam erachter dat de Freecom Network Drive intern gerbruik maakt van FAT32 en hierdoor een file-size limiet heeft van 4GB 8)7. Dit maakt deze drive onbruikbaar voor mijn doeleinden. De drive is wel te formatten naar bijv. NTFS of ext3, maar kan dan alleen nog maar gebruikt worden als USB-harddisk.

Ik zag overigens dat er veel meer goedkope NAS-jes op de markt zijn met dezelfde beperking. Kijk dus goed uit wat je koopt!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gabriel-LG, ik zou zeggen kijk nog eens heel goed hier op GoT rond, er worden hier veel NAS behuizingen besproken in verschillende topics. Natuurlijk zal de een duurder zijn dan de ander, je kunt ze nu eenmaal niet gratis krijgen. In iedergeval is er zoveel over te vinden dat een dergelijk topic als deze niet nodig is.

Het is namelijk niet de bedoeling naar ervaring te vragen, ervaringen kun je namelijk uit andere topics halen. Je kunt wel topics openen waarin je eigen ervaring over bevindingen inzet, waar je nog vragen over hebt.

Overigens is Freecom over het algemeen een van de duurdere merken, ik zou je willen aanraden naar een ander merk te kijken. Naar mijn idee weegt namelijk de meerprijs niet op tegen de eventueel extra features (wat over het algemeen niet het geval is) of betere kwaliteit.

Kijk bijvoorbeeld hier eens naar: [NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 2 Ja, ik weet dat het een stuk duurder is helemaal omdat je er ook nog een hardeschijf bij moet hebben, maar je krijgt er veel meer voor terug.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 16-01-2009 08:25 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.