Heerlijk oud topic maar toch ook wel weer relevant. Ik heb altijd upgraditis gehad met koptelefoons en oordopjes, omdat ze zo portable zijn wil je er eigenlijk niet veel aan uitgeven (risico voor schade etc) maar het is onmogelijk om de goede prijs/geluidskwaliteitverhouding van een koptelefoon te negeren, vergeleken met die van een audioset.
Om maar te zwijgen van het feit dat ik nu hier op het werk in mijn cube het mooiste geluid op m'n kop heb in de wijde omtrek. Over de jaren heb ik dus uiteindelijk heel wat verschillende koptelefoons en dopjes gehad, mijn Shure E3 zijn nog erg fijn in het vliegtuig en de trein.
Mijn HD580 (bijna identiek aan de 600/650 maar met een plastic grille) had destijds (> 8 jaar terug...) de beste prijs/prestatieverhouding voor mijn smaak. Nu las ik een paar maanden terug over de HD800 en dacht dat het misschien tijd werd dit oude beestje met pensioen te sturen, tot ik een kleine tweak vond om nog wat meer uit je oude cans te halen. Ik heb de foto's van het resultaat hier staan:
http://www.flickr.com/photos/9625054@N02/3199834804/
http://www.flickr.com/pho...198988057/in/photostream/
Googlen moet wel lukken lijkt me, maar het komt erop neer dat achter de grille al het foam kan worden weggehaald (maar ik laat de filters op de magneten zitten om de spreekspoelen tegen stof te beschermen). Het maakt een behoorlijk groot verschil, ook het weglaten van de grilles helpt. Om een idee te krijgen van de voor/na mod vergelijking kun je je handen op de spelende oordoppen houden terwijl je ze op hebt, er is een redelijk verschil in het 'neuzige' midden, ~2kHz. Weghalen van het foam aan de binnenkant komt de helderheid ten goede.
Mijn punt was eigenlijk: Sennheisers HD >= 580 hebben behoorlijk wat in hun mars, en zelfs de oude beestjes kunnen behoorlijk meekomen. Mijn kopfhörer is gebouwd als een tank, zoals je kunt zien op de foto's, en ik heb er alle vertrouwen in dat dit nieuwe high-end product nog een stuk beter gebouwd is. Dat is mij behoorlijk wat waard, ik sleep mijn oude beestje overal naartoe en ik zou er ook niet voor terugdeinzen een HD800 mee te nemen naar het werk of waar dan ook. Gemeten in prijs per uren plezier zou dit makkelijk te verantwoorden zijn, vergeleken met bijvoorbeeld een dure vakantie.
[
Voor 3% gewijzigd door
The Merovingian op 18-09-2009 20:59
]
Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."