Mac Mini wordt uit zichzelf wakker

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 15:50

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Op mijn slaapkamer heb ik een Mac Mini staan. Deze gaat, als ie niet wordt gebruikt, in slaapstand. Ongeveer 2x per maand springt hij, rond een uurtje of 5, 6 's ochtends, uit zichzelf aan. Enig idee hoe dat kan, en hoe ik dat kan voorkomen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:45
Stickertje op de infraroodsensor.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Niet echt een oplossing :). De reden dat ik m standby zet is juist dat ik m via de IR weer aan kan zetten. Hij zit namelijk achter mijn TV tegen de muur gemonteerd, zodanig dat ik niet bij de schakelaar kan :). Maar jij denkt dat "iets" infraroods 'm wakkermaakt?

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-12-2025
Dit is het onderhoudsprogramma van Mac OSX i guess :). Maar staat mij niet bij dat hij hem uit de slaapstand mag halen... tenzij je dat ooit heb ingesteld? Als je snachts je mac aan laat staan worden er verschillende onderhoudstaken verricht.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Nielsvr schreef op zondag 11 januari 2009 @ 11:34:
Dit is het onderhoudsprogramma van Mac OSX i guess :). Maar staat mij niet bij dat hij hem uit de slaapstand mag halen... tenzij je dat ooit heb ingesteld? Als je snachts je mac aan laat staan worden er verschillende onderhoudstaken verricht.
Dat staat mij ook niet bij. Waar kan ik dat uberhaupt instellen? :)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:09
Schema's in Energiestand.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Gluten Parody
  • Laatst online: 19:45
Mijn Mac mini werd vaak wakker op rare momenten, totdat ik de IR-sensor blokkeerde. Blijkbaar pikte ie storing op van een ander apparaat ofzo...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:57
Of zonlicht, zonlicht zit ook infrarood in.

Of een doodnormale gloeilamp, die straalt ook een klein beetje infrarood uit.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:30

lasharor

7 december 2004

Mijn tv gaat toch ook niet aan als ik met een ander merk afstandbediening op een toest druk? lijkt me een beetje onlogisch als de mac mini bij elk willikeurig signaal aangaat.

Verwijderd

Heb je toevallig een wireless tobo?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:23:
Heb je toevallig een wireless tobo?
Eh ja, een Logitech DiNovo mini (bluetooth). Maar volgens mij is die niet in staat de Mac te wekken.

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Mijn MacMini gaat aan elke keer dat de koelkast afslaat. Ben daarom niet in staat om het ding op standby te laten staan.

Ik heb de Hibernate Mode aangepast zodat hij de geheugeninhoud op de hardeschijf wegschrijft en daarna fysiek uit gaat. Hierdoor is mijn boot tijd toch nog beperkt tot ca. 10 seconden en gaat het ding niet elke keer na 30 min weer aan.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:52
Gluten Parody schreef op zondag 11 januari 2009 @ 12:25:
Mijn Mac mini werd vaak wakker op rare momenten, totdat ik de IR-sensor blokkeerde. Blijkbaar pikte ie storing op van een ander apparaat ofzo...
Als het aan de IR sensor ligt kun je ook altijd nog je remote pairen, dan pakt je mini alleen nog signaal van jouw remote op.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-01 10:31

zAo

GPLv2 Fanboy

SeatRider schreef op zondag 11 januari 2009 @ 21:49:
[...]
Eh ja, een Logitech DiNovo mini (bluetooth). Maar volgens mij is die niet in staat de Mac te wekken.
Bij je BT opties kun je aangeven of dit mogelijk is. Probeer het eens uit te zetten.

Verwijderd

Verrek, ik heb hier ook last van. Durfde er geen topic over te openen :+ Ik lees dit Topic mee ;)
zAo schreef op maandag 12 januari 2009 @ 19:40:
[...]

Bij je BT opties kun je aangeven of dit mogelijk is. Probeer het eens uit te zetten.
Dus je moet 'Detecteerbaar' uit zetten?

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2009 23:25 ]

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:24:
Dus je moet 'Detecteerbaar' uit zetten?
Nee, "Allow Bluetooth devices to wake this computer" onder Advanced.

[ Voor 20% gewijzigd door Daedalus op 12-01-2009 23:30 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat het gaat om "Sta toe dat Bluetooth-apparaten deze computer uit de sluimerstand halen".
Knopje Geavanceerd in Bluetooth voorkeuren.

Verwijderd

Ik heb het ook wel eens gehad, was met apple wireless tobo, vandaar dat ik het vroeg. Toen ik die uitzette had ik er geen last van, leek te komen omdat ik het gebruikte op rand van ontvangst en dat hij toch verbinding wilde gaan zoeken soms.

Verwijderd

Daedalus schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:30:
[...]
Thanks voor je toelichting. Bij mijn mac mini (let op; ik ben niet de TS-er en wil dit Topic niet kapen) was dit al uitgeschakeld. Ik heb overigens ook alleen een bluetooth muis. Ik kan mijn mac mini alleen uit stand-by halen met een druk op het (bedrade) tobo. Gek genoeg heb ik dezelfde klachten als de TS-er.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 09:31:
[...]

Thanks voor je toelichting. Bij mijn mac mini (let op; ik ben niet de TS-er en wil dit Topic niet kapen) was dit al uitgeschakeld. Ik heb overigens ook alleen een bluetooth muis. Ik kan mijn mac mini alleen uit stand-by halen met een druk op het (bedrade) tobo. Gek genoeg heb ik dezelfde klachten als de TS-er.
Ik zie dit niet als kaping! Laten we onze krachten bundelen :)

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Kijk anders 'ns in de Console (Applications > Utilities) onder All Messages wat de reden van het ontwaken is, bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
13-01-09 13:19:24 kernel sleep 
13-01-09 13:19:24 kernel Wake reason = EHC1 
13-01-09 13:19:24 kernel System Wake 
13-01-09 13:19:24 kernel Previous Sleep Cause: 5 
13-01-09 13:19:24 kernel USB (EHCI):Port 1 on bus 0x24 has remote wakeup from some device
In dit geval was het dus de muis die op de eerste USB poort zit die de machine uit z'n slaap haalde.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Daedalus schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 13:34:
Kijk anders 'ns in de Console (Applications > Utilities) onder All Messages wat de reden van het ontwaken is, bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
13-01-09 13:19:24 kernel sleep 
13-01-09 13:19:24 kernel Wake reason = EHC1 
13-01-09 13:19:24 kernel System Wake 
13-01-09 13:19:24 kernel Previous Sleep Cause: 5 
13-01-09 13:19:24 kernel USB (EHCI):Port 1 on bus 0x24 has remote wakeup from some device
In dit geval was het dus de muis die op de eerste USB poort zit die de machine uit z'n slaap haalde.
Hij zegt bij mij:
USB caused wake event (EHCI)
Wat op zich grappig is, want ik heb er geen USB devices aan zitten, alleen dus de Logitech DiNovo via de ingebouwde bluetooth.
Daedalus schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:30:
[...]
Die stond bij mij nog aangevinkt. Nu uitgezet, ben zeer benieuwd :)

[ Voor 14% gewijzigd door SeatRider op 13-01-2009 18:41 ]

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

SeatRider schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:39:
[...]
Wat op zich grappig is, want ik heb er geen USB devices aan zitten, alleen dus de Logitech DiNovo via de ingebouwde bluetooth.
De IR-receiver en Bluetooth controller zitten ook aan de USB bus. Kijk in System Profiler onder USB. Er stond niet een busnummer bij?

[ Voor 4% gewijzigd door Daedalus op 13-01-2009 18:58 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Daedalus schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:58:
[...]
De IR-receiver en Bluetooth controller zitten ook aan de USB bus. Kijk in System Profiler onder USB. Er stond niet een busnummer bij?
Nee, niet zoveel info als jij postte. Maar ik draai nog 10.4, misschien dat die minder info geeft?

Verwijderd

Nou ik ben ook nog aan het prutsen met die Console Output.... wat denk je? de mini staat nu al 3 dagen netjes op stand by als ik 's ochtends aan kom lopen. Terwijl ik hier al maanden last van heb.... Keep on trying...
ps. ik draai dus 10.5, itt de TS die 10.4 draait.

Eindelijk, komt 'ie:
Afbeeldingslocatie: http://www.foto-uploaden.nl/upload/13a8345cc01065bc4605cdefe264920a.png

&

Afbeeldingslocatie: http://www.foto-uploaden.nl/upload/cf6acb1c39e2fd29039998b079c49cdd.png

Zoals te zien is, heeft de mini exact (maar) 1 uur stand-by gestaan. Gisteravond toen ik al lag te snurken werd hij wakker (soms merk ik dat, want dan zie ik een zwak licht van het scherm dat door de slaapkamerdeur naar binnen lekt) De reden dat hij wakker werd was "USB7" en/of "USB port 6 on bus 0xfd has remote wakeup from some device". Hmm. :? Maar eens googlen wat dat betekent.
Edit: het energie schema heb ik zo ingesteld dat hij na 20 minuten automatisch op stand-by moet gaan. Dat gebeurt dus ook helemaal niet.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2009 09:58 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:50

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb de zelfde onzin met mijn gloednieuwe 27" iMac :(
Wake reason = EHC1
Ik heb al alle USB meuk los gehad, maar dat maakt niet uit. 't Ding slaapt precies 6 seconden, en wordt dan gewoon weer wakker. Ik vind dit behoorlijk frustrerend :(

Misschien is het wel een van de interne USB dingen, IR receiver, iSight, card reader of BT meuk... maar hoe kom ik daar achter?

Volgens het log
USB (EHCI):Port 1 on bus 0xfd has remote wakeup from some device
Dan is dan IR Receiver of iSight volgens de System Profiler... Maar dan is de vraag: wat die je eraan?

.. en zoals altijd staat heel google weer vol met mensen die het zelfde hebben... en zoals altijd weer niemand het antwoord..

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 01-11-2010 23:22 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Om mogelijk nog een bijdrage te leveren voor iemand die deze topictitel later vindt: als je mac periodiek aangaat (meerdere keren per nacht) en daarna meteen weer uit heb je waarschijnlijk wake on lan aanstaan. Energy saver -> Wake for network access. Vanaf de laatste versies van OSX wordt je wel tijdens het aanklikken van die optie gewaarschuwd.

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

KoudeAardbei

Moderator

voodooless schreef op maandag 01 november 2010 @ 23:13:
Ik heb de zelfde onzin met mijn gloednieuwe 27" iMac :(

[...]

Ik heb al alle USB meuk los gehad, maar dat maakt niet uit. 't Ding slaapt precies 6 seconden, en wordt dan gewoon weer wakker. Ik vind dit behoorlijk frustrerend :(

Misschien is het wel een van de interne USB dingen, IR receiver, iSight, card reader of BT meuk... maar hoe kom ik daar achter?

Volgens het log

[...]

Dan is dan IR Receiver of iSight volgens de System Profiler... Maar dan is de vraag: wat die je eraan?

.. en zoals altijd staat heel google weer vol met mensen die het zelfde hebben... en zoals altijd weer niemand het antwoord..
Dat heb ik ook met mijn 24" iMac gehad, super irritant en het ging naar een SoftwareUpdate weg.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:50

voodooless

Sound is no voodoo!

Ondertussen een update gehad, en een paar dagen lang is het goed gegaan. Tot ik er net mijn iPod en een USB stick in heb gehad... Nu heb ik het gezeur weer: na 6 seconden gaat ie weer doodleuk aan :(

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1