Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik heb ook enkele vragen in verband met mijn MBP late 2008 (2.4Ghz, 320gb 7200 hdd, 4gb mem).

Vraag 1: Is het mogelijk de laptop volledig te formatteren en dan vervolgens 1 grote partitie met enkel Windows Vista over te houden? Ik gebruik mac os namelijk niet.
Hoe kan ik dan firmware-updates doen? en hoe zal ie dan opstarten?

Vraag 2: Als ik vista start (heb nu vista EN OSX), dan komt er in het begin enkel een flikkerende underscore linksbovenaan (zoals DOS), en pas na een minuut of 2 begint het opstarten van Vista pas echt, is dit normaal, en zou dit verdwijnen als ik ENKEL vista heb (en dus geen OSX meer).

Vraag 3: Mijn Vista crasht vaak zonder waarschuwing. Het is geen zwart of blauw scherm ofzo, ik kan gewoon m'n muis niet meer bewegen en m'n toetsen en alles staat stil, en als er muziek speelt blijft die ook hangen, maar er gebeurt verder niets... Soms is dit tijdens gamen, soms tijdens tekstverwerking, soms tijdens internetbrowsen, maar nooit als ik iets bepaalds doe... Het rare is dat ie dat in MacOSx niet doet, en het dus mogelijk komt door MacDrive (het programma dat ervoor zorgt dat ik ook aan mijn Mac-partitie kan in Windows). Of een andere HDD gerelateerde oorzaak misschien?

Vraag 4: Ik kan Aero niet activeren in Vista, het heeft wel (zonder reden) 1 dag gewerkt maar is daarna dan gewoon weer verdwenen. Ook bij het berekenen van de Experience points (of zo iets) zegt hij dat er een fout is en dus blijft m'n score op 1 staan (ookal werken games vlotjes)

Zoals jullie lezen doet mijn vista niet normaal, en dat is dus ook waarom ik met een clean-install wil herbeginnen. Als echt alle programma's en spelletjes 100% zouden werken in MacOS zou ik dit gewoon gebruiken, helaas vind ik toch meer m'n weg in Vista en gebruik ik deze liever. Aan 2 operating systems heb ik niets, en als heel m'n HDD in 1 groot stuk geformatteerd is dan weet ik ook al zeker dat de problemen niet kunnen komen door incompatibiliteit ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tunboy schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 19:50:
Ik heb ook enkele vragen in verband met mijn MBP late 2008 (2.4Ghz, 320gb 7200 hdd, 4gb mem).

Vraag 1: Is het mogelijk de laptop volledig te formatteren en dan vervolgens 1 grote partitie met enkel Windows Vista over te houden? Ik gebruik mac os namelijk niet.
Hoe kan ik dan firmware-updates doen? en hoe zal ie dan opstarten?
Even terzijde: dat begrijp ik dus nooit. Onlangs stond ik ook in een winkel te wachten op de bediende, toen daar zo'n jonge kerel verhaal kwam halen dat ze in de winkel toch echt wel even windows op z'n macbook moesten zetten (kon het zelf duidelijk niet) omdat hij niet overweg kon en wou met OSX. Het lijkt mij dat als je zo'n dure laptop koopt, je toch wel even wat onderzoek doet? 8)7 En pas tot aankoop overgaat als je je echt helemaal kan toewijden aan het OS dat er op komt? Ook vaio's zijn duur en van goede kwaliteit, dus als je veel geld hebt te besteden, kan je vaio's kopen... Nu betaal je (en die kerel in de winkel) de prijs van een mbp+vista license

En nee, dat kan volgens mij niet, omdat je OSX nodig hebt om de bootcamp partitie te maken. Sowieso zie ik het probleem niet echt? Die 10 GB zal je toch wel kunnen missen denk ik? Veel config troubles om 10 GB uit te sparen zou ik toch niet aanraden.
Aan 2 operating systems heb ik niets, en als heel m'n HDD in 1 groot stuk geformatteerd is dan weet ik ook al zeker dat de problemen niet kunnen komen door incompatibiliteit ofzo
Ik zie niet in hoe incompatibiliteit en een 'HDD als één partitie' met elkaar gerelateerd zijn? Misschien kan je dat even nader verklaren? Eénmaal in bootcamp geboot, wordt niets aangesproken van de OSX partitie.
Volgens mij heeft het er niets mee te maken omdat je sowieso op een ge-emuleerd bios werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik heb overigens ook een tijdje bij wijze van proef Vista gedraaid onder Boot Camp. Vista zelf draaide prima, geen vuiltje aan de lucht. Ik denk dat dat ook de ervaring is van de meeste bezoekers hier. Ik ben zelf trouwens weer XP gaan draaien omdat Vista niet al mijn software bleek te ondersteunen 8)7 maar het dual boot gebeuren verandert niets aan je Vista installatie hoor. Ik denk dat je de oplossing voor je problemen met Vista ergens anders in moet zoeken. (Al weet ik zelf niet waar, want bij mij werkte het gewoon in één keer :o )

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
@alvi:
ik snap echt niet wat je probeert duidelijk te maken? Omdat ik op tweakers (waar mensen vanalles proberen TWEAKEN om er meer uit te halen dan er in zat) veel las over mensen die Vista perfect hebben kunnen laten draaien op Apple computers, heb ik een MBP gekocht en hierop Vista geinstalleerd. En volgens jou is dat nu m'n eigen schuld dat het mis gaat, want ik moest maar met OSX leren werken. Klinkklare onzin dus want veel anderen hier gebruiken TEVREDEN Vista op hun Apple.
Bij mij is er dus ergens iets misgegaan (hardware? Software?) en dat probeer ik op te lossen met jullie hulp.

Totnogtoe weet ik dus wel dat ik blijkbaar niet zonder MacOS kan (dank voor die info).

Je zegt wel:
"Eénmaal in bootcamp geboot, wordt niets aangesproken van de OSX partitie.
Volgens mij heeft het er niets mee te maken omdat je sowieso op een ge-emuleerd bios werkt."

Ik dacht in het begin dat ik alles in MacOS zou gaan doen en SOMS Vista ging nodig hebben dus ik heb m'n Vista partitie klein gehouden. Ik heb vervolgens al m'n grotere programma's voor Vista geinstalleerd op m'n Mac-partitie met behulp van het tooltje MacDrive. Dit draait dus permanent terwijl Vista draait.

Alles zou er op wijzen dat er een hardware-fout aan m'n MBP is, maar aangezien hij het niet doet in MacOS lijkt dit sterk.

Beste oplossing (als echt niemand hier mijn problemen herkent) lijkt me om mijn Vista partitie te formatteren en groter te maken en dan nog net genoeg over te houden voor MacOS zodat ik daar af en toe kan gaan checken op updates.

Oh ja, en nogmaals, de reden waarom ik enkel Vista gebruik is omdat ik GTA4 en Grid Race Driver en Need For Speed wil kunnen spelen, Office 2007 gebruik, tooltjes voor school gebruik zoals auto-diagnose toestellen en digitale osciloscopen, Photoshop CS3 en Lightroom voor windows heb, ... en omdat ik mijn hele leven met windows gewerkt heb en hier tevreden over ben.
Niets mis met MacOS dus, maar het bied me echt geen meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Tunboy schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 23:10:
@alvi:
ik snap echt niet wat je probeert duidelijk te maken? Omdat ik op tweakers (waar mensen vanalles proberen TWEAKEN om er meer uit te halen dan er in zat) veel las over mensen die Vista perfect hebben kunnen laten draaien op Apple computers, heb ik een MBP gekocht en hierop Vista geinstalleerd. En volgens jou is dat nu m'n eigen schuld dat het mis gaat, want ik moest maar met OSX leren werken. Klinkklare onzin dus want veel anderen hier gebruiken TEVREDEN Vista op hun Apple.
Bij mij is er dus ergens iets misgegaan (hardware? Software?) en dat probeer ik op te lossen met jullie hulp.
Je moet je wel beseffen dat Windows op een Mac met Boot Camp mogelijk gemaakt kan worden maar dat je daar dan wel garantie tot de deur hebt (geen dus). Er is waarschijnlijk geen enkele winkel die je daarin zal ondersteunen.
Beste oplossing (als echt niemand hier mijn problemen herkent) lijkt me om mijn Vista partitie te formatteren en groter te maken en dan nog net genoeg over te houden voor MacOS zodat ik daar af en toe kan gaan checken op updates.

Oh ja, en nogmaals, de reden waarom ik enkel Vista gebruik is omdat ik GTA4 en Grid Race Driver en Need For Speed wil kunnen spelen, Office 2007 gebruik, tooltjes voor school gebruik zoals auto-diagnose toestellen en digitale osciloscopen, Photoshop CS3 en Lightroom voor windows heb, ... en omdat ik mijn hele leven met windows gewerkt heb en hier tevreden over ben.
Niets mis met MacOS dus, maar het bied me echt geen meerwaarde.
Als een Mac je geen meerwaarde biedt, waarom koop je er dan eentje? Bij een laptop heb je dan ook nog eens maar 1 knop op je trackpad dus geen rightclick. Dat werkt best nogal onhandig. Nou is er gelukkig wel een hele driverset waardoor je alles als nog aardig werkend kunt krijgen onder Windows maar dat gaat ook lang niet altijd even lekker. Heb je zelf die drivers al eens geïnstalleerd?

Overigens klinkt dit hele verhaal meer als het bekende "Windows doet het niet". Ik zou je problemen anders eens in het Windows subforum hier slingeren, wie weet hebben ze daar de oplossing. Wat je hebt is in ieder geen MBP probleem en geen OS X probleem. Een herinstallatie van Windows wil vaak nog wel eens hele stomme problemen oplossen, het is alleen geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 15:17
Ik heb de reacties afgesplitst van het Macbook Pro topic. Dit soort specifieke vragen en/of problemen horen in een apart topic. Daarbij mag dit dan wel Apple Talk zijn, maar dat gezeur over dat je Mac OS X moet draaien op een Mac wordt niet gewaardeerd en is nergens voor nodig. Tunboy heeft zelf die afweging gemaakt en het is verder helemaal niet relevant voor zijn probleem. Apple verkoopt BootCamp net zo goed als onderdeel van de Mac. De drivers zijn prima en het zou dan ook geen enkel probleem mogen opleveren om Windows te draaien.
Deze oplossing, die je uitgebreider in je eerste post omschrijft, lijkt me de beste.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
Bedankt Hoedje, was wel effe m'n posts 'kwijt' maar hier zijn ze dus!

Ik heb in MacOS m'n Windows-partitie verwijderd, dit ging snel, maar toen ik daarna een nieuwe windows-partitie wou aanmaken zei hij dat dit niet kon omdat de controle van de schijf niet ging en dat ik de schijf moest herstellen. Herstellen ging alleen vanaf de MacOS DVD die bij m'n laptop zat. Deze vond vele fouten en heeft deze allemaal kunnen herstellen. Daarna heb ik de partitie dus aangemaakt (250GB voor windows, 45 voor Mac ofzo). Dit ging nu zonder problemen.
Daarna heb ik (zonet) Viste helemaal opnieuw geinstalleerd, zonder problemen. Nu typ ik dit vanuit Vista zonder dat hij crasht. Tijdens opstarten heb ik niet meer 2 minuten een zwart (DOS-achtig) scherm, ik kan m'n Windows Experience Index nu normaal updaten en kom uit op een score van 5,3 met als bottleneck de CPU. Na het updaten van die index had ik ook weer automatisch Aero.
Ik ben nu alle drivers aan het updaten enzo, maar alles lijkt op het eerte zicht volledig opgelost.
We zullen de fouten dus maar toeschrijven aan harddisc-fouten.
Wat die fouten heeft veroorzaakt weet ik niet, maar de kans bestaat dat MacDrive de oorzaak was, maar die heb ik nu dus niet meer nodig want ik heb nu ruimte genoeg om met m'n Windows partitie alleen verder te kunnen.
Toch bedankt voor jullie aandacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
ppl schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 23:47:
[...]

Als een Mac je geen meerwaarde biedt, waarom koop je er dan eentje? Bij een laptop heb je dan ook nog eens maar 1 knop op je trackpad dus geen rightclick. Dat werkt best nogal onhandig. Nou is er gelukkig wel een hele driverset waardoor je alles als nog aardig werkend kunt krijgen onder Windows maar dat gaat ook lang niet altijd even lekker. Heb je zelf die drivers al eens geïnstalleerd?

Overigens klinkt dit hele verhaal meer als het bekende "Windows doet het niet". Ik zou je problemen anders eens in het Windows subforum hier slingeren, wie weet hebben ze daar de oplossing. Wat je hebt is in ieder geen MBP probleem en geen OS X probleem. Een herinstallatie van Windows wil vaak nog wel eens hele stomme problemen oplossen, het is alleen geen garantie.
De meerwaarde die mijn Macbook mij levert:
Volledig aluminium en dus zeer sterk (kan tegen een stootje)
LED-scherm dat heeeeel helder is, mooie kleuren geeft (zeker na calibratie) en niet moet opwarmen (en ook niet donkerder wordt met de jaren)
Snelle graphics, immers 1 van de eerste laptops van vorig jaar met 9600GT voor minder dan 2000 euro
Verlicht toetsenbord, dat ook zeer stil en leuk typt
Goed geluid uit ingebouwde speakers
Stille koeling bij desktop-gebruik
Dun en licht
Zeeeer mooi design
Need I say more?

En inderdaad, een herinstall van Vista heeft het dus totnogtoe opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
Na een tijdje te werken met m'n Vista, terwijl alles goed ging bedacht ik me dat ik 'm nog moest activeren met 'n crack (lees verder voor commentaar te geven). Na dit te doen ging het opstarten weer zeer traag, ik had dus het vermoeden dat mijn problemen (of toch een deel er van) veroorzaakt werd door deze crack.Om geen risico's meer te nemen heb ik weer een volledige format gedaan van m'n Windows partitie en volledig opnieuw begonnen. Ik heb daarna dan ook een LEGALE licentie besteld via MSDNAA (schoollicentie van 65 euro voor de Ultimate). Als ik deze binnen de 30 dagen zou krijgen is er dus geen vuiltje aan de lucht.
Weer al m'n software geinstalleerd en alle updates gedaan. Maar wel allemaal programma's/updates die 1000'en anderen ook gebruiker dus daar niks speciaals.
Nu ben ik weer wat aan het rondsurfen (op GOT dan nog wel) en plots loopt ie weer vast, en een uurtje later weer van hetzelfde.

Nieuwe vraagjes dus: Kan er na een format nog een fout (bijvoorbeeld veroorzaakt door een crack) op de harde schijf blijven staan? En kan een HDD-fout uberhaupt wel dit soort fout veroorzaken (gewoon vastlopen zonder zwart/blauw scherm).
Heeft er nog nooit iemand EXACT deze symptomen gehad bij zijn PC/mac? Om de zoveel uur zonder aanleiding vastlopen dus.

Ik zou echt moeten weten wat het veroorzaakt dan kan ik dit, hopelijk in garantie, laten vervangen want dit zou echt niet mogen op een splinternieuwe laptop van bijna 2000 euro!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Heb al 'ns het geheugen getest? Je kunt dit snel doen door op starten van de herstel CD met 'd' ingedrukt. Mocht hier een fout uitkomen, weet je in ieder geval waar het aan ligt. Krijg je geen fout, dan wil dat nog niet zeggen dat er niks aan de hand is.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Een crack wil nog wel eens de nodige system files aanpassen en dat kan dan misschien weer conflicteren met het e.e.a. omdat het een bepaalde versie van een dll verwacht. Een nieuwe schone installatie heeft die crack niet en zal daarom ook prima werken. Voortaan ook wel handiger om toch eerst eens een backup te maken voor je met software die in je systeem ingrijpt aan het werk gaat en uiteraard legale software gebruiken (maar dat is een open deur ;)), in geval van problemen kun je die weer terugzetten wat je weer een herinstallatie scheelt.

Pas wel een beetje op met de benaming MacBook en MacBook Pro, het zijn namelijk 2 verschillende stukken hardware. Dat kan vaak bepalend zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 12-01-2009 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-08 07:38
Ik zou zeggen dat het aan de crack ligt. Sowieso kan je zo'n dingen verwachten als je niet gewoon legaal een operating system koopt.
Trouwens, als je die laptop binnen doet voor garantie checken ze enkel de hardware (hardware test) en alleen maar in OSX. Dus als het probleem zich alleen binnen Windows voordoet ligt je probleem softwarematig daar!
Driverconflicten is één van de mogelijke oorzaken. Veel succes, maar ik denk dat dit vooral aan Windows ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
Misschien niet helemaal duidelijk in mijn laatste post, maar nadat ik doorhad dat de crack problemen veroorzaakte heb ik dus ALWEER mijn C: schijf volledig geformatteerd via de windows installatie en daarop dus Vista (zonder crack) opnieuw geinstalleerd. Er staat nu dus enkel legale software op en geen cracks ofzo, software-probleem lijkt me dus sterk... Ik gebruik namelijk dezelfde software en drivers en updates die iedereen zonder problemen gebruikt!

Ik dacht ook eerst aan geheugen, maar heb dit getest, weet niet meer met welk programma maar was wel een test tijdens booten, dus een grondige volledig test, en die gaf na 4 passes ofzo geen fouten aan.

Ik denk dat ik zodra ik m'n vista licentie binnen heb nog 1 keer volledig opnieuw ga beginnen, en als de fout dan weer begint ga ik alles uitleggen aan een Apple-store ofzo.

Ik denk dat jullie je wel kunnen voorstellen dat ik me er behoorlijk kut door voel, het zou immers kunnen dat ik nooit de fout vind en dus voor altijd met een bijna waardeloos systeem van bijna 2000 euro achterblijf. Ik ben dan wel genoodaakt in MacOS te werken maar dat is nooit mijn bedoeling geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ongeveer dezelfde hardware als jij: MBP 2,4, HD250, 4gig...
Mijn schijf is verdeeld in OSX/Vista/Ubuntu8.10 welke alle 3 uitsteekend werken (de 1 wat beter als de andere :) )
De vista met en zonder crack heeft hier dus geen problemen buiten idd een wat tragere start, wat ook wel is gewoon aan vista kan liggen.

Ik haal trouwens mijn video drivers hier van : http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showforum=139
Misschien heb je een brakke video driver ?

Ikzelf boot zoweing mogelijk in vista, omdat ik dit een zwaar rot OS vindt maar het ondersteunt DX10, om soms eens een spelletje te spelen.
En als ik echt windows specifieke taken moet uitvoeren (CAD/CAM) start ik een virtueel XP'tje op in OSX via vmware fusion, werkt echt als een zonnetje.

je zou eens een ganse nacht die memory test moeten laten lopen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
Dus een memory test die al een paar keer je volledige geheugen heeft getest kan toch nog fouten over het hoofd zien?

Ik neig namelijk ook meer naar het verdenken van het geheugen. De videokaart zou immers lijnen op het scherm of een volledig zwart scherm veroorzaken zou ik denlen, en bij een kapotte HDD zou ik denken dat je gewoon errors op het scherm krijgt of een blue screen ofzo.

Brakke Video-drivers kunnen het niet zijn want toen ik de meegelverde van Bootcamp gebruikte had ik het probleem, maar toen ik daarna de nieuwste van Nvidia gebruikte ook... En dit zijn beide de drivers die bijna alle MBP gebruikers gebruiken. Zo ook trouwens met de Nfordce Chipset drivers. Het probleem was er al met de bootcamp-drivers EN daarna ook met de nieuwe van de Nvidia-site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tunboy schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:07:
Dus een memory test die al een paar keer je volledige geheugen heeft getest kan toch nog fouten over het hoofd zien?
idd ik zou de memtest bootcd eens downloaden en een nachtje laten runnen.
Dus niet in een OS maar de bootcd zelf gebruiken als dit gaat met de MBP tenminste.
"C" ingedrukt houden tijdens het booten.

succes
Tunboy schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:07:
Brakke Video-drivers kunnen het niet zijn want...
ach nee drivers misschien niet, maar een brakke 9600M misschien wel he.
De 9400 start default op via OSX dus OSX heeft wellicht nog nooit gebruik gemaakt van de 9600 ?
In vista en eender welke "dos" emulatie wordt de 9600M gestart..
Dus je kan eens wat benchmarks runnen onder OSX met de 9600 enabled ?

edit: je kan altijd eens een latje eruit nemen en dan kijken of het probleem zich nog voordoet en eens verwisselen van latje. maar dan moet de achtercover er volledig af natuurlijk :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2009 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 14:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Tunboy schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 11:28:
Misschien niet helemaal duidelijk in mijn laatste post, maar nadat ik doorhad dat de crack problemen veroorzaakte heb ik dus ALWEER mijn C: schijf volledig geformatteerd via de windows installatie en daarop dus Vista (zonder crack) opnieuw geinstalleerd. Er staat nu dus enkel legale software op en geen cracks ofzo, software-probleem lijkt me dus sterk... Ik gebruik namelijk dezelfde software en drivers en updates die iedereen zonder problemen gebruikt!
gebruik je ook legale media, of een ISO die je ergens gedownload hebt?
Ik dacht ook eerst aan geheugen, maar heb dit getest, weet niet meer met welk programma maar was wel een test tijdens booten, dus een grondige volledig test, en die gaf na 4 passes ofzo geen fouten aan.
Test nogmaals met de Apple Hardware Test (Install disc erin, booten met D ingedrukt). Apple trekt zich doorgaans weinig aan van resultaten die $klant krijgt met 3rd party test software. Is wel handig als je garantie zou willen claimen als het geheugen brak zou zijn.
Ik denk dat ik zodra ik m'n vista licentie binnen heb nog 1 keer volledig opnieuw ga beginnen, en als de fout dan weer begint ga ik alles uitleggen aan een Apple-store ofzo.

Ik denk dat jullie je wel kunnen voorstellen dat ik me er behoorlijk kut door voel, het zou immers kunnen dat ik nooit de fout vind en dus voor altijd met een bijna waardeloos systeem van bijna 2000 euro achterblijf. Ik ben dan wel genoodaakt in MacOS te werken maar dat is nooit mijn bedoeling geweest!
Ik zou je persoonlijk ook geadviseerd hebben om een Sony te kopen ipv een Apple. Macs worden gemaakt om goed te werken met OSX. Als Windows ook goed werkt is dat een leuke extra, en Apple levert drivers voor Windows, maar voor Apple ligt daar niet de focus. Voor Sony ligt dat anders: het primaire OS waarvoor hun systemen ontwikkeld worden is Windows Vista.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:18:
Ik zou je persoonlijk ook geadviseerd hebben om een Sony te kopen ipv een Apple. Macs worden gemaakt om goed te werken met OSX. Als Windows ook goed werkt is dat een leuke extra, en Apple levert drivers voor Windows, maar voor Apple ligt daar niet de focus. Voor Sony ligt dat anders: het primaire OS waarvoor hun systemen ontwikkeld worden is Windows Vista.
ja ik ook maar dat wilt niet zeggen dat er een HW fout mag optreden in een ander OS.
Dus de mogelijke HW fouten moeten eerst uitgesloten worden.

Er zijn heus wel andere drivers te vinden dan de door apple bijgeleverde hoor ...

edit > booten met D ingedrukt = "Force the internal hard drive to be the boot drive" ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2009 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:23:
[...]

ja ik ook maar dat wilt niet zeggen dat er een HW fout mag optreden in een ander OS.
Dus de mogelijke HW fouten moeten eerst uitgesloten worden.

Er zijn heus wel andere drivers te vinden dan de door apple bijgeleverde hoor ...
Uiteraard, maar je zal begrijpen dat BootCamp niet bepaald de hoogste prio heeft bij Apple. Overigens lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat het een hardware issue is, als het zich niet voordoet in OSX. Als de hardware defect is, gaat het niet zo zijn dat het in OSX ineens wel werkt ;)

Kortom: legale media of niet? Legale software of niet (let wel: warezed media + legale serial != legaal)? 3rd party drivers of niet? Welke BootCamp versie? Het meest waarschijnlijke blijft voorlopig nog even een software issue.

Booten met D ingedrukt met de intall DVD in de Superdrive == Apple Hardware Test laden. Wat jij aanhaalt werkt niet meer, maar op oude Macs wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Whieee op 13-01-2009 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:27:
[...]
Het meest waarschijnlijke blijft voorlopig nog even een software issue.
Kan... maar ik ben zeker nog niet overtuigd :)
Zie mijn vorige post betreffende de 9600.

Plus vista met zijn "super prefetch" neemt zoizo al meer geheugen in beslag dan OSX en zeker als je er games mee gaat spelen.
Dus de kans dat er zich een geheugen fout voordoet is vista ligt vele hoger dan in OSX mede omdat hij OSX dus nog maar amper gebruikt heeft uiteraard ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2009 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:41:
[...]

Kan... maar ik ben zeker nog niet overtuigd :)
Zie mijn vorige post betreffende de 9600.

Plus vista met zijn "super prefetch" neemt zoizo al meer geheugen in beslag dan OSX en zeker als je er games mee gaat spelen.
Dus de kans dat er zich een geheugen fout voordoet is vista ligt vele hoger dan in OSX mede omdat hij OSX dus nog maar amper gebruikt heeft uiteraard ;)
Dan zal de TS beter moeten testen, in plaats van hier posten dat 'het onder OSX niet gebeurt'. Overigens zou een geheugenfout eerder resulteren in een crash van een app, of een kernel panic/bsod dan in een freeze. Tenzij de 9400m gebruikt wordt, dan ligt het een beetje anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:59:
[...]
Dan zal de TS beter moeten testen
true
Whieee schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:59:
[...]
Overigens zou een geheugenfout eerder resulteren in een crash van een app, of een kernel panic/bsod dan in een freeze.
ik kan u met 100% zekerheid vertellen dat een slecht geheugen voor freezes kan zorgen op een windows OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
Ik ga nu een tijdje MacOS gebruiken met de 9600 en houdt jullie daarover dan op de hoogte, als hij dan nooit crasht na enkele dagen gebruik ga ik het geheugen een nachtje laten testen, en als dat niets oplevert weet ik het dan ook wel niet meer.
Een software probleem lijkt me zoooo onwaarschijnlijk, aangezien ik (zoals al twee keer gezegd) dezelfde LEGALE software en drivers en updates gebruik die heeeeeeeel veel mensen gebruiken zonder problemen. Momenteel staat er alleen freeware op (Media Player Classic, Winamp, AVG, Firefox, DjDecks).
De Vista versie die ik heb is gedownload van een LEGALE site waar je de licentie kan kopen (speciaal voor studenten). Deze is zelf op DVD gebrandt. Mijn broer gebruikt exact dezelfde DVD en heeft hiermee geen problemen.
Het video-geheugen is trouwens ook eens getest geweest met een tootltje... zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie wel dat je de 9600M wat werkt geeft.
Wie weet wil je nooit meer terug naar windows ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2009 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
Ik heb enkele uurtjes in OSX gesurft met de 9600 zonder enig probleem. Nu ben ik Windows 7 aan het proberen op mijn Windows partitie. Beetje stom van die net gekochte Vista-licentie maar die komt voor iemand anders misschien nog van pas (moet geregeld pc's van kennissen formatteren en repareren enzo).

Op het eerste zicht werkt alles perfect in Windows 7, al heb ik enkel nog maar wat bezig geweest met het installeren van drivers en updates en programma's en tootljes enzo dus gewoon wat rondsurfen of een spel spelen ofzo is er nog niet bij geweest. ALS alles nu zonder crashen blijft werken ben ik toch weer goed tot augustus (dan vervalt de beta). Al zal ik dan wel nooit weten wat nu de oorzaak was van het crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
Dit wordt een beetje een one-man-show maar ik wil de geinteresseerden toch op de hoogte houden. In Windows 7 loopt ie nog steeds vast op dezelfde manier als in Vista (is ook bijna hetzelfde). Wel spijtig want voor de rest is de beta van 7 echt nu al even stabiel als Vista.

Ben nu dus genoodzaakt verder aan het werken in OSX. Films kijken, bestanden downloaden en surfen is voor het moment toch alles wat ik nodig heb. Heb examens dus geen tijd voor games, fotobewerking enzo... Maar over 2 weken wil ik wel weer terug naar Windows en zal ik dus echt een oplossing moeten vinden.
Als ik een schroevendraaier heb gekocht die klein genoeg is maak ik m'n achterkant open en ga ik eens proberen 1 voor 1 de geheugenlatjes te verwijderen. Als het probleem dan nog blijft kan ik misschien eens een andere harde schijf proberen. En als dat niets opleverd MOETEN de Apple mensen me wel helpen, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
Volgens mij scheelt er iets met de hardeschijf. BAd sectors ofzo.. Het feit dat het niet in os x gebeurt, betekent mss dat hfs+ er geen problemen mee heeft maar een ntfs schijf wel.

Nu als het niet aan memory ligt, zou ik gewoon naar apple gaan en heel de reutemeteut uit leggen.. En als ze je niet verder helpen omdat ze geen problemen zien, dan zal je denk ik eens een laptop hd van iemand lenen en heel de boel eens opnieuw installeren en kijken of het niet verholpen is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb dit probleem ook met de 32bit versie van Vista. Binnenkort ga ik de 64bit versie installeren en zien wat dat geeft. Het zou daar wel eens kunnen aan liggen. Een computer met 64bit hardware werkt sowieso ook beter met 64bit software... (En kun je de 4GB RAM ook echt gebruiken)

Al geeft de probleemoplosser in Windows wel een conflict met een driver van Apple, dus het kan daar ook wel van komen en zal het "ooit" wel eens opgelost raken.

Dus het is geen hardware conflict. Ik heb exact dezelfde problemen. Het is een driver conflict. 99% zeker van, aangezien er geen vuiltje aan de lucht is in OS X. Photoshop heeft ook een Mac versie hoor.
Ik gebruik Vista enkel voor 3DS Max, en in dat programma crasht hij niet. Bij Firefox (na'n update minder) & Premiere blijf hij zowat direct hangen. Internet Explorer dan weer niet..

Ik heb exact dezelfde config btw.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2009 06:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 11:44

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik heb dus hetzelfde probleem in Vista. Het schijnt iets te maken te hebben met de DPC (deferred procedure calls). Mateloos irritant en gewoon niet werkbaar.
Laat me raden, het gebeurt bijna alleen als je in Firefox/Internet Explorer surft? In games freezed 'ie zeker nooit...

Ik heb gisteren Vista helemaal opnieuw geïnstalleerd en toen de DPC Latency checker laten draaien. Draaide eigenlijk zoals het moest. Heb toen alleen de 179 beta drivers van de Nvidia site gedownload, en ik heb nu dus DPC spikes van ongeveer 20.000 microseconden als ik alleen al "Computer" of "Firefox" open. Scrollen in Firefox geeft hetzelfde probleem. Ik heb zelfs geen Wireless of LAN drivers geïnstalleerd, dus ook daar kan het niet aan liggen.

Ik ga nu nog proberen met Rivatuner de clocksnelheden fixed te zetten, want door het dynamische heen en weer schommelen krijg je schijnbaar ook de DPC spikes.

Het zit 'm in een normale installatie voornamelijk in het "KbdMgr.exe" bestand. Deze heeft door een slechte programmatuur een zeer zware last op het systeem. Door de affiniteit in te stellen op CPU1 gaat de DPC al flink omlaag, zij het echter dat de spikes nog steeds voorkomen en dus voor de freezes zorgen.

Kijk anders een hier:
http://discussions.apple....threadID=1876027&tstart=0
http://www.gearslutz.com/...tcamped-macbooks-pro.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Hoe warm wordt de laptop, ik heb gehoord dat de late 2008 MBP soms problemen heeft met de fans aanzwengelen in BootCamp Windows. En dat de temperatuur in desktop mode en games best hoog kan oplopen.
Misschien iets om te contoleren :)

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

• Tunboy
@TheFluff en Fab1Man:

Eindelijk zielsverwanten gevonden (was dit topic wel even uit het oog verloren).

Het probleem gaat niet opgelost raken met van 32bit naar 64bit te gaan, aangezien ik al van in het begin in 64bit draai en het probleem er ook altijd geweest is.

Het kan niet anders dan een hardware fout zijn, want als het een driver fout is, en ik gebruik exact dezelfde drivers dan iedereen, dan had iedereen hetzelfde probleem, maar totnogtoe zijn we hier op tweakers nog maar met drie.

Het is inderdaad zo dat ie het enkel tijdens browsen en surfen enzo doet, maar zelden tijdens spellen. Dus niet te vergelijken met de BSOD die vele anderen krijgen door oververhitting en slechte soldeerpuntjes op hun moederbord.

@Fab1Man:
Je uitleg klinkt zeer intresant en het lijkt dus alsof het probleem gevonden is, al begrijp ik er nog niet zo veel van (seffens nog eens wat beter lezen en wat meer over opzoeken). Een echte 100% oplossing voor het probleem is er dus nog niet?

• Tunboy
Ik heb mijn DPC latency spikes ook eens bekeken en wat me opviel was dat het bij mij gewoon 1 rode massa was, dus geen spikes maar gewoon altijd een hele hoop latency. Heb m'n Bluetooth uitgeschakeld (gebruik ik toch nooit), m'n wifi-drivers geupdate, die kbdmgr uitgeschakeld, CPU vastgezet op 100% met power management... alles had een beetje invloed in positieve zin, maar wat bij mij de grootste invloed had was het uitzetten van doorzichtigheid en effecten in Windows (Aero denk ik). Hierdoor werd alles in de Latency Checker groen met korte rode piekjes ertussen. De 179beta drivers installeren is niet mogelijk bij mij, komt misschien door Windows 7?
Was er geen manier om iets te tweaken zodat nVidia drivers kunnen geforceerd worden, ookal vindt nVidia zelf dat dat niet kan?
Ik zal een tijdje zonder Aero en Kbdmngr enzo werken en eens afwachten of hij nog crasht. Wil het liever zo niet laten staan want was gehecht geraakt aan die makkelijke nieuwe manier om tussen progjes te switchen via de taskbar. Ook de schermhelderheid aanpassen ga ik snel missen denk ik, maar om te testen kan het zo wel even...
Ben al blij dat ik nu in de juiste richting kan zoeken naar het probleem.

Ik had ook eens contact opgenomen met de Switch-shop in Antwerpen (officieel Apple Servie punt). Zij konden enkel op mijn kosten de Windows paritie formatteren en Windows herinstalleren... tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 11:44

Fab1Man

Live life to the fullest

Tunboy schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 12:49:
@TheFluff en Fab1Man:

Eindelijk zielsverwanten gevonden (was dit topic wel even uit het oog verloren).

Het probleem gaat niet opgelost raken met van 32bit naar 64bit te gaan, aangezien ik al van in het begin in 64bit draai en het probleem er ook altijd geweest is.

Het kan niet anders dan een hardware fout zijn, want als het een driver fout is, en ik gebruik exact dezelfde drivers dan iedereen, dan had iedereen hetzelfde probleem, maar totnogtoe zijn we hier op tweakers nog maar met drie.

Het is inderdaad zo dat ie het enkel tijdens browsen en surfen enzo doet, maar zelden tijdens spellen. Dus niet te vergelijken met de BSOD die vele anderen krijgen door oververhitting en slechte soldeerpuntjes op hun moederbord.

@Fab1Man:
Je uitleg klinkt zeer intresant en het lijkt dus alsof het probleem gevonden is, al begrijp ik er nog niet zo veel van (seffens nog eens wat beter lezen en wat meer over opzoeken). Een echte 100% oplossing voor het probleem is er dus nog niet?
Ik gebruik momenteel de 182.05 drivers. Deze zijn zwaar getweaked en lijken het beste te werken.
Als je een verse installatie doet dan heb je gewoon een normale installatie. Zodra je alleen de GPU driver installeert gaat het mis. Anders gezegd, installeer alles met de Boot Camp drivers, kill het KbdMgr.exe proces en verwijder de Nvidia drivers. Je zult zien dat het gewoon zo is zoals het zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
Zonder Nvidia drivers gaat het wel erg lastig werken worden lijkt me...

Het 'doden' van alles wat latency bleek na wat beter lezen eigenlijk vooral voor audio-problemen op te lossen te dienen. Toch valt het me op dat ik sinds ik Aero en bluetooth heb afstaan en de nieuwste drivers van alles heb (dus minder DPC latency) nog geen enkele vastloper heb gehad.

Maar als het geen hardware oorzaak zou hebben... waarom heb ik dan zoveel last van vastlopers door teveel latency en bijna niemad anders met een MBP? Als we allemaal dezelfde drivers, instellingen en updates gebruiken is hardware-fouten toch het enige verschil?!?!

Ach ja, hoe dan ook ben ik blij dat het toch momenteel niet lijkt te crachen.

Iemand meer info over hoe te werken ZONDER nvidia drivers of hoe drivers er op te krijgen die niet meer voor ongelooflijke DPC latency zorgt?

EDIT: heb net de "Nvidia mobility modder" gevonden, en ben de 182.06 drivers aan het donwloaden en ga deze er proberen op te krijgen, zijn de nieuwste (van vorige week ofzo).

[ Voor 9% gewijzigd door Tunboy op 01-03-2009 16:47 ]

Pagina: 1