[eSATA] WD MyBook Studio geeft kuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 23:16
Afgelope week liet ik mijn ogen vallen op een externe hardeschijf, ik wou een externe hd die een eSATA aansluiting heeft omdat mijn laptop dit ook heeft en waarom zou je die extra snelheid niet benutten?

Daar zag ik de WD MyBook Studio 500GB, hij zag er zeer aantrekkelijk uit, USB2, FireWire400/800 en eSATA. Dus maar gekocht; 1 dag later stond de postbode voor de deur. Ik gelijk de schijf aangesloten via eSATA en werd gelijk gedetecteerd (stuurprogramma installeren), daarna kwam hij niet bij Computer te staan, dus ik naar partitiebeheer en ik zag het al: "niet toegewezen ruimte 461GB". Ik dus een partitie aangemaakt en hij deed het daarna perfect, dingen gekopiërd alles ging ~55mb/s.

Maar toen kwamen de problemen, de volgende dag wou ik hem opstarten, maar de schijf werd slecht of niet herkend en windows wou niet opstarten, pas als ik de schijf loskoppelde laadde windows wèl in.
Als de schijf het wel deed, ging hij zeer traag, als je iets probeerde te kopiëren dan ging dit niet, dan probeerde ik het te anuleren en dan liep de schijf vast. Daarna probeerde ik WD driver manager installeren maar die deed verder niets.

Toen probeerde ik maar de firmware update. Dit kon alleen via USB, zogezegd zogedaan, de schijf werd netjes herkend. Firmware ge-update etc. Opnieuw opstarten. Ging helemaal goed, Nu werd de schijf helemaal herkend, en ook WD Driver Manager deed het goed. (Maargoed de schijf zat ook via USB aangesloten, en daarvoor heb ik de schijf niet gekocht, anders was het wel een goedkopere geweest)

Helaas kan ik de schijf niet uittesten op een andere laptop/pc met een eSATA aansluiting want de meeste mensen hebben dit nog niet. Dus ik weet niet zeker of het nou aan me laptop ligt of aan de schijf zelf.
Mijn laptop is trouwens een XXODD xni-767tu.

Zelf heb ik ook al lopen nadenken wat ik kan doen, want ik kan de schijf wel terugsturen en dan zeggen dat hij niet goed werkt via de eSATA aansluiting, maar dan ligt het later toch aan me laptop en dan zou ik dus onderzoekskosten moeten gaan betalen. Misschien is het een optie om de schijf terug te sturen onder de wet koop op afstand. Maar kan dit nu nog? Firmware geupdate, veel bestanden erop? (Zou het helemaal weer kunnen formatteren..)

Vind het niet leuk dat de schijf niet naar toebehoren werkt, misschien dat iemand ook ooit zo'n probleem heeft gehad, of als ik speciale drivers voor eSATA moet installeren?

edit: Ik zie zojuist op clevo.com dat er ook esata drivers voor mijn laptop zijn, helaas kan ik deze niet downloaden en de rest van de drivers wel 8)7. Misschien iemand anders die ze binnen krijgt?

[ Voor 3% gewijzigd door lvrijn op 11-01-2009 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-07 11:24
Er zijn meer mensen die problemen hebben met deze disk op eSata.
Zie bv: http://www.tomshardware.c...ata-problem-mybook-studio
Ik heb er zelf ook een en op USB en Firewire werkt het prima maar niet op eSata.
Ik gebruik een dedicated eSata kaartje met een Silicon Image controller dus geen bracket met kabel vanaf het moederbord.

Bij sommige mensen lossen de problemen zich op met nieuwere drivers aan de PC kant.
Ik gebruik al de nieuwste drivers maar dat maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
Dus dan moet ik er even achter komen wel controller voor esata ik heb..
Ik kan helaas nergens iets vinden over mijn laptop verder aangezien heel weinig mensen hem hebben.

En ik kan nog steeds niet die esata drivers van clevo downloaden...
Iets van nieuwe drivers moet het dus verhelpen..

edit:

Ik probeerde de driver voor esata van een voorloper van mijn laptop te dowloaden en dit werkte, ik kreeg de intel matrix drivers, en die installeerde mijn sata drivers. Ik dus opnieuw opstarten en mijn schijven werden opnieuw geinstalleerd (dvd drive en harddisk). Dus ik sloot de externe schijf via eSATA aan en hij werd herkend en ook geïnstalleerd. Alleen nu probeer ik dus weer wat te kopiëren maar dat gaat niet, er blijft weer "berekenen" staan en er gebeurt niets...

edit2: zie net dat er nog een nieuwere intel matrix storage drivers zijn, ik zie dat ik een Intel ICH9M-E/M SATA AHCI Controller heb, nu installeerd hij versie 8.6.0.1007 (voor de controller).. afwachten

edit3: dit helpt dus ook niet, nieuwe drivers is het dus niet, moet het nu aan WD liggen of aan intel, dat hun controller niet met mijn eSATA drive wil werken? Want anders probeer ik even verder contact op te nemen...

[ Voor 142% gewijzigd door lvrijn op 12-01-2009 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287629

Ik heb exact hetzelfde probleem, ik dacht al dat het aan de stekker lag, aangezien hij er niet echt in klikt zoals bij de notebook-zijde wel het geval is. Ik heb toen de stekker bewerkt maar dat mocht ook niet baten.

Ik heb een cizmo cx15 notebook (hetzelfde als een xxodd 860tu) en een western digital 1 Tb externe hdd. Hij detecteert hem inderdaad wel, maar daar houdt het dan helaas ook op ja... Verder start hij bij mij ook geen windows (vista ultimate 64 bit) op als hij via de eSATA aan is gesloten.

Ik ben aan het wachten op een mailtje van de leverancier van de notebook, misschien dat zij er meer vanaf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
Ik heb gezien dat meerdere mensen hier last van hebben,
en dat het nog steeds niet is verholpen

Behalve dan in dat topic van tomshardware, (waar dus de drivers van de chipset waren vernieuwd, en dit het probleem oploste)

Dus ik dacht, ik neem even contact met Intel om te zeggen dat ze hun drivers moeten updaten aangezien de drivers van jmicron wel het probleem verhielpen

Ik heb helaas de reactie niet meer van hun (want die kwam bij ongewenste mail) maar het kwam erop neer dat hij mij kon vertellen dat het niet aan hun lag en dat ik dus contact moest opnemen met WD.
Ondanks dat ik zei dat de nieuwste drivers van jmicron wel hielpen bij mensen die een jmicron chipset hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
Ik lees nu net dit topic: http://forums.techguy.org...drive-not-recognized.html

En iemand zegt dat het ligt aan de kabel, je zou dus de kabel 3-4mm moeten trimmen.
Resolution for my eSATA problem
1) The problem was with WD's MyBook Premium ES Edition.
2) The email supports which suggested that I would get a response in 24 hours took 16 Days, 2 days after I had resolved the problem.
3) There is no mention of the problem in their database, but after talking to a tech support person, it became clear that this is a widespread problem. WD's stance is that the eSATA I connectors on most cables are sufficiently long enough to make contact with the eSATA connector on the drive.
4) The reality is that their drive has a metal shroud inside the plastic case that prevents the connector from making a secure connection. The cables otherwise connect to the adapter on the PC with no problem.
5) I bought three cables before I found one that would reach deep enough to make contact. It was like magic. As soon as I plugged the cable in, the drive powered up and the drive registered and has worked great since.

This may not be the solution for those of you with build-your-own PC's, but if the connector is loose on the drive especially the WD drive, it might be something worth checking.

I got the successful cable from http://www.satagear.com/eSATA-3003_S...nal_Cable.html Their customer service isn't the best, but the cable works. WD also now suggests one from SIIG at http://onlinestore.siig.com/shopexd.asp?id=725

Hopefully, this will help some of you.
Hmm dat is wel interessant, maar..

@Greenspeedfight,

Wat had jij dan met je kabel gedaan?
Denk je dat dat trimmen helpt? Kan ook nog een kabel kopen die dus er verder in gaat...

edit2:
Ik heb de kabel dus getrimt, en ik voel dat hij nu beter aansluit. Maar nu wordt de schijf alleen gedetecteerd als de sata mode (in de bios) op IDE staat, normaal staat alles op AHCI.

Maar als ik nu de sata mode op IDE zet, dan krijg ik een BSOD...
Ik las ergens dat je dit wel handmatig in het register kan veranderen, alleen is dat van IDE naar AHCI..

edit3:
Heb het zojuist onder IDE geprobeerd, het werkte, dus ik kopiëren, ging heeel traag (7,5MB/s) en na 10 secondes was het afgelopen.. FREEZE

[ Voor 18% gewijzigd door lvrijn op 26-01-2009 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry voor de late reactie. Maar de leverancier weet het helaas ook niet, hij zei alleen dat ik de matrix driver geinstalleerd moet hebben, anders werkt hij in ieder geval niet. Maar die heb ik geinstalleerd, aangezien ik ook een turbo-memory module heb.

En over de kabel: ik heb alleen met een mesje wat plastic weggesneden rondom het metaal van de stekker.

Maar ik zal morgen eens naar 'de lokale expert' gaan, kijken of hij meer weet :) en even een andere kabel proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 287629 op 30-01-2009 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
Heb je mijn post nou helemaal gelezen..
Het ligt verder niet aan de kabel.. Want ik las ook op andere fora's dat mensen hun sata mode gewoon op IDE mode hadden staan.

Zou jij het even willen uitproberen zoals ik het heb gedaan?
Om het even duidelijk te maken hoe het moet..

Ga naar start -> type in "regedit" -> je komt in de registereditor..
Ga naar HKey_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Services

Zoek naar pciide, klik hier op. en dan rechts staat een waarde "Start"
Klik deze aan en zet de waarde op "0"

Sluit de registereditor af, en ga nu naar apparaatbeheer (rechtrmuisknop deze computer blabla), dan naar Schijfstations en dan klik je je Interne HDD aan (installatie ongedaan maken). Je gegevens zullen niet verloren gaan ofzo hoor. Dan zegt de pc "om deze actie te voltooien moet de pc opnieuw worden opgestart" je gaat hiermee akkoord, en als je dan in de boot komt, ga dan naar de bios.

Zet de SATA mode op "IDE" -> plug de drive via eSATA in je pc, de connector die je hebt getrimmt gaat natuurlijk in de drive.-> F10 save changes and exit "yes". Ga opnieuw de bios in en als het goed is is de drive nu herkent. Opnieuw F10 save changes and exit "yes"

De pc zal opnieuw opstarten en als je dan in Windows bent dan zullen de IDE drivers geinstalleerd worden van al je sata apparaten. (Ook de externe dus)

Alles wordt netjes herkent zal je merken. Zou jij nu kunnen kijken of de drive ook goed werkt? Even iets kopiëren, 2 dingen tegelijk doen etc etc.

Zoals ik al zei liep die bij mij na 10seconden vast, dus kan ook door mijn connector komen.. Daarom wil ik graag weten wat er bij jou gebeurt.

Ik hoor het wel van je.
(Als je trouwens alles weer terug wil zetten in AHCI mode, hoef je niets meer te wijzigen in de register editor, alleen weer de installatie van de schijf ongedaan te maken, en dan weer in de bios veranderen..)

[ Voor 78% gewijzigd door lvrijn op 31-01-2009 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mmm ik heb net even geprobeerd wat jij zei (exact die stapjes gevolgd), alleen wordt mijn externe hdd niet herkend via de eSATA. Zowel in het BIOS als in 'deze computer' niet

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 287629 op 02-02-2009 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
En je satamode staat echt op IDE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
Om even terug te komen op dit verhaal..

Ik heb zojuist de schijf via eSATA aan een gloednieuwe laptop aangesloten (waarbij de sata mode gewoon op AHCI staat) en daar deed hij het perfect, (70 mb/s)...

Wat kan nu het probleem zijn.
Zijn het de drivers?, Chipset die niet goed samenwerkt?

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 11:20
Ik had soortgelijke (dacht ik) verschijnelen bij een coolermaster xcraft behuizing. Heb het opgelost door de schjf te jumperen zodat hij werkt in sata1 modus (dus 150MB/s en niet 300 MB/S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wierydude
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-01-2021
Is weliswaar een oud topic maar wil voor degenen met aansluitproblemen toch een duit in het zakje doen.

Ik heb afgelopen week een WD Mybook Studio edition II aangeschaft vanwege de eSATA aansluitmogelijkheid op dit apparaat en op mijn laptop.

Er was geen eSATA kabel bijgeleverd en heb zelf een ICUDU 1meter kabel gekocht bij de computerboer op de hoek.

De schijf kon wel middels USB benaderd worden maar via de eSATA kabel gebeurde er helemaal niets.

Nu had ik iets gelezen over het trimmen van de stekkers. Bij nadere bestudering bleek dat het dikke gedeelte van de stekkers (het stuk wat je tussen de vingers hebt als je de stekker in een slot wil prikken) tegen de behuizing van de MyBook en ook tegen de laptopbehuizing aan komt. Met andere woorden, het mannetjesgedeelte is nog niet maximaal in het vrouwtje geschoven. Daarop met een aardappelschilmes net zoveel van het dikke gedeelte afgesneden totdat het dikke gedeelte vrij van de behuizing bleef.

En warempel! In mijn geval was dat de oplossing voor het verbindingsprobleem.
Pagina: 1