Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foam
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-08 14:37
Hallo,

Ik heb net een Canon 40d aangeschaft, en had nog 2 lenzen liggen van mijn vorige (analoge) slr, nl:
- sigma zoom 28-200mm 1:3.8-5.6 (EF)
- canon 28-90mm 1:4-5.6 (EF)

Ik heb nog maar net de verpakking geopend en heb de batterij opgeladen, daarna heb ik wat testjes gedaan met beide lenzen maar hier ondervind ik wat problemen met de autofocus.

Soms geeft de camera gewoon géén scherp beeld tijdens AF (hij maakt wel nog het "zzz"-geluidje), en dan kan ik vanzelfsprekend geen foto nemen.
Ook geeft hij soms een meer ratelend geluid en probeert de camera scherp te stellen, maar slaagt er blijkbaar niet in. Dan blijft het "focusbevestigingslichtje" in de viewfinder knipperen.

Als ik dan manueel wat meer focus (manueel aan de lens draaien), en opnieuw autofocus, dan focust hij meestal wel weer goed.

Alles staat nog op fabrieksinstellingen.

Heeft iemand de oplossing voor dit probleem? - Is dit normaal?

Alvast bedankt voor een antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Probeer het eens bij voldoende (dag)licht. Als ik je verhaal zo lees, lijkt het vooral een gebrek aan licht te zijn waardoor de camera geen contrastverschillen ziet en dus niet kan automatisch scherpstellen.

Je had je vraag ook beter in dit topic kunnen plaatsen.

[ Voor 23% gewijzigd door ajhaverkamp op 11-01-2009 08:38 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Denk je? Dan moet het toch wel achterlijk donker zijn. van een compactcam kan ik me dat voor stellen. Ik kan me niet voorstellen dat een canon 40D bij weinig licht zo slecht als hierboven gezegd wordt kan autofocussen....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 18:22
Ik vraag me af of het probleem niet bij de lenzen ligt. De "ratelende geluiden" zullen i.i.g. niet van de camera afkomen. Probeer het inderdaad eens bij meer licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
/\/\|) schreef op zondag 11 januari 2009 @ 11:19:
Ik vraag me af of het probleem niet bij de lenzen ligt. De "ratelende geluiden" zullen i.i.g. niet van de camera afkomen. Probeer het inderdaad eens bij meer licht.
Zolang je body scherp probeert te stellen werkt hij perfect. Het geluid en het niet willen focussen ligt -als ik je verhaal goed interpreteer- volledig aan de gebruikte lens.

Hebben beide lenzen het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou ie al wakker zijn en het vandaag bij voldoende licht nog een keer hebben geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 15:08:
Zou ie al wakker zijn en het vandaag bij voldoende licht nog een keer hebben geprobeerd?
Hoop ik wel voor 'm want er is al bijna geen goed licht meer ;)
Pagina: 1