Constante vastlopers

Pagina: 1
Acties:

• mats
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:12
Sinds een paar maanden heb ik nu dat mijn pc elke dag wel een paar x vast loopt, dit begon allemaal nadat ik gewoon voor de 1ste x op een dag me pc aanzette en vista niet wilde opstarten en me hardeschijf een tikkend geluid maakte. ik draaide mijn 2 samsung schijven toen in raid 0. via veilige modus opstarten lukte ook niet gaf het zelfde tikkende geluid bij t laden van 1 van de laatste bestanden die je voorbij ziet komen die volgens google te maken heeft met laden van de hardeschijf (weet niet meer hoe het bestand heette al weer lang geleden ;) ).

Ik heb toen mijn computer geprobeerd opnieuw te installeren maar dit lukte niet met Vista setup bleef tijdens t laden al hangen. ook ubuntu 8.04 lukte het opstarten niet en ubuntu 6 gaf een videokaart fout.

Ondertussen had ik ook de raid settings al verwijderd.

XP installeren ging prima. Na de installatie deden beide hardeschijven het nog prima. alleen sinds dien heb ik constant last gehad van bsod's en vastlopers(hele systeem en geluid loopt vast) begin was dit nog niet zo erg maar laaste week gebeurt het elke dag wel een paar x. 2 weken geleden kwam ik er achter dat in 1 van de bsod's een bestand naam stond wat van me realtek geluids drivers was en heb deze dus geupdate en sinds dien die bsod niet meer gezien.

De laaste bsod die ik had 2 dagen geleden had deze code:
0x0000008e 0xc000001d 0x80543dcd 0xb81b5e5c 0x00000000
Na het opnieuw starten werd ik geleid naar de microsoft site en die zij dat dit mogelijk door het geheugen kwam, ik heb toen een tijdje windiag gedraaid maar deze kon geen fouten vinden.

Meestal heb ik geen bsod maar loopt gewoon de hele computer vast en het geluid blijft dan ook hangen.

De crashes gebeuren op allerlei verschillende momenten, bij gewoon internetten, filmje kijken (hd of geen hd), gaming (als ik ga gamen gebeurd het eigenlijk altijd wel als ik even een uurtje game ofzo).

Het probleem leek te beginnen na het getik van me hardeschijf. maar door de dingen die heb meegemaakt laatste tijd weet ik niet zeker of dat het is, films kijk ik bijvoorbeeld van me 2de hardeschijf en ook dan loopt ie vast en games staan op me 1ste hardeschijf dan loopt ie ook vast.

Hopelijk kan iemand me helpen met het vinden van het probleem want ik weet het niet meer. word helemaal gek van het constant herstarten van me systeem.

Belangrijke info van me pc:
Asus P5N-E SLI
E6600
8800GTS
2gig g-skill geheugen ddr2 800
2x 320hdd samsung t166 (1tje is ongeveer 1.5jaar andere 0.5 jaar)

Windows XP met laatste updates
Norton antivirus gamers editie 2009
verbonden met een SBS 2003 server met active directory

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem in elk geval Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.
Verder is het zo dat Samsungschijven behoorlijk veel problemen geven in RAID, dus het is niet aan te raden die dingen in RAID te gaan draaien, wil je dat doen dan is het verstandig gewoon andere disks te halen.
Maar goed, sluit uit waar het probleem vandaan komt dmv de troubleshooter, het hoeven namelijk niet de hdds te zijn.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Begin eens met het doornemen van de hele Hangen en Opstartproblemen troubleshooter .
Dus effectief dingen uitsluiten of het inderdaad daar aan ligt of niet.

[ Voor 28% gewijzigd door kalizec op 10-01-2009 23:33 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• mats
Terw_Dan schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 23:32:
Neem in elk geval Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.
Verder is het zo dat Samsungschijven behoorlijk veel problemen geven in RAID, dus het is niet aan te raden die dingen in RAID te gaan draaien, wil je dat doen dan is het verstandig gewoon andere disks te halen.
Maar goed, sluit uit waar het probleem vandaan komt dmv de troubleshooter, het hoeven namelijk niet de hdds te zijn.
Ondertussen draai ik dus al niet meer in raid.
Het meeste uit dat topic heb ik al gedaan.
Temperaturen zijn in orde, ook tijdens gamen.
alles wat overgeclocked was terug gezet.

Ik heb de pc al x helemaal uit elkaar gehaald en gecontroleerd of alles goed vast zat.

Afbeeldingslocatie: http://mats.8s.nl/tempvolt.JPG
de - voltages zijn wel boven de aangeven marges in het Hangen en Opstartproblemen troubleshooter topic

Ik zal nog even memtest draaien.

• kalizec
Of daar kloppen een aantal gemeten waarden niet. Of er is iets heel erg mis.

Een Vcore2 van 3,36 volt. Daar brandt een C2D meteen van door.
Een -12v van -16,8 volt klopt geen kant van.
Idem voor een -5 van -8,53 volt

Ik zou je sterk aanraden eens met een multimeter aan de gang te gaan.
Mochten die waarden idd zo fout zijn, dan is je voeding echt gaar.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• mats
kalizec schreef op zondag 11 januari 2009 @ 00:38:
Of daar kloppen een aantal gemeten waarden niet. Of er is iets heel erg mis.

Een Vcore2 van 3,36 volt. Daar brandt een C2D meteen van door.
Een -12v van -16,8 volt klopt geen kant van.
Idem voor een -5 van -8,53 volt

Ik zou je sterk aanraden eens met een multimeter aan de gang te gaan.
Mochten die waarden idd zo fout zijn, dan is je voeding echt gaar.
Helaas heb ik geen multimeter hier dus moet even kijken hoe ik dat ga doen.
In de bios staat bij vcore 1.28V (maar daar staan geen 2 vcores).
Me voeding is een EnerMax Liberty, 500 Watt.

Overigens heb ik ook dit probleem als ik mijn computer opstart (altijd laaste paar dagen misschien heeft t er wat mee te maken).
Afbeeldingslocatie: http://mats.8s.nl/pixels.JPG

Memtest leverde geen errors op overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door mats op 11-01-2009 12:58 ]

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-02 16:53
Ziet er slecht uit. Tikkend geluid van de HDDs = stervende HDD's
De waardes van de voeding zijn echt verre van gezond --> ook aardig gaar

Idd ff alles met multimeter nameten en je opmaken voor een aardige PC repair zoals t er nu uit ziet iig,

Ook de rare vlakjes op je desktop duiden op een mogelijke beschadigde videokaart (ram geheugen of GPU te warm geweest of teveel sap gehad?)

[ Voor 22% gewijzigd door Lampuhkap op 11-01-2009 13:03 ]

• mats
Speedlink schreef op zondag 11 januari 2009 @ 13:02:
Ziet er slecht uit. Tikkend geluid van de HDDs = stervende HDD's
De waardes van de voeding zijn echt verre van gezond --> ook aardig gaar

Idd ff alles met multimeter nameten en je opmaken voor een aardige PC repair zoals t er nu uit ziet iig,

Ook de rare vlakjes op je desktop duiden op een mogelijke beschadigde videokaart (ram geheugen of GPU te warm geweest of teveel sap gehad?)
Het tikken van de HDD is alweer paar maanden geleden en sinds dien nooit meer gehoord.

Videokaart heb ik paar x overclocked maar dat is al lang geleden en de temperaturen nu van me videokaart komen tijdens gamen niet eens boven de 60C.

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Over de waardes van die voeding: ik weet uit ervaring dat programma's als Speedfan niet altijd even nauwkeurig zijn met de negatieve voltages, dus mogelijk is er niets mis met je voeding (hoe het met Vcore zit weet ik niet). De enige manier om hier echt achter te komen is testen met een andere voeding.

Wat betreft de HDDs kun je bij samsung eens zoeken voor een test-tooltje (deze stap staat ook in de genoemde troubleshooter).

PV Output

• mats
Quincy5 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 21:57:
Over de waardes van die voeding: ik weet uit ervaring dat programma's als Speedfan niet altijd even nauwkeurig zijn met de negatieve voltages, dus mogelijk is er niets mis met je voeding (hoe het met Vcore zit weet ik niet). De enige manier om hier echt achter te komen is testen met een andere voeding.

Wat betreft de HDDs kun je bij samsung eens zoeken voor een test-tooltje (deze stap staat ook in de genoemde troubleshooter).
Het tooltje van samsung heb ik geprobeerd alleen die wil niet opstarten krijg iets met een geheugen foutmelding

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Is het dan misschien een idee om uit te vogelen hoe de tool van Samsung wel aan de praat kan worden gekregen?

Het lijkt te zijn begonnen met een tikkende HD en hoewel dit al een paar maanden niets is gebeurd, kun je een defect aan de HD niet uitsluiten.

Kun je ergens de SMART gegevens mee uitlezen van die HD?

ARME AOW’er

• kalizec
mats schreef op zondag 11 januari 2009 @ 23:19:
[...]

Het tooltje van samsung heb ik geprobeerd alleen die wil niet opstarten krijg iets met een geheugen foutmelding
Foutmeldingen hebben een betekenis. Wellicht kunnen wij daar wel uit komen. Kun je die foutmelding wellicht hier neerzetten, dus even overschrijven.

Ik neem aan dat je het programma op floppy of CD hebt gezet en dan daarvan boot?

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Guardian Angel schreef op zondag 11 januari 2009 @ 23:24:
Is het dan misschien een idee om uit te vogelen hoe de tool van Samsung wel aan de praat kan worden gekregen?

Het lijkt te zijn begonnen met een tikkende HD en hoewel dit al een paar maanden niets is gebeurd, kun je een defect aan de HD niet uitsluiten.

Kun je ergens de SMART gegevens mee uitlezen van die HD?
SMART kun je ook met Speedfan uitlezen (titel vijfde tab ;) ).

Verder zou ik een HD die vreemde geluiden maakt(e) niet meer zo erg vertrouwen en ervoor zorgen dat ik goede backups heb!

PV Output

• mats
kalizec schreef op zondag 11 januari 2009 @ 23:25:
[...]

Foutmeldingen hebben een betekenis. Wellicht kunnen wij daar wel uit komen. Kun je die foutmelding wellicht hier neerzetten, dus even overschrijven.

Ik neem aan dat je het programma op floppy of CD hebt gezet en dan daarvan boot?
Ja staat op CD

foutmelding is: Can't open CD driver CD001. SHSUCDX can't install.
Your ram drive is loaded at C:
Out of memory error.
Bad command or filename

SMART:
HDD1 deze heeft denk ik het probleem
Afbeeldingslocatie: http://mats.8s.nl/hdd1.jpg
HDD2
Afbeeldingslocatie: http://mats.8s.nl/hdd2.JPG

• kalizec
En je boot er ook van?
SMART:
HDD1 deze heeft denk ik het probleem
Mee eens, al is wel onduidelijk wat de betekenis is van die Attribute 187. Ik zal eens even gaan zoeken.

• mats
ja natuurlijk :)
Pagina: 1