Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Kan je een plaatje posten met hoe de airflow in je kast loopt?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dus ik zou zeggen terug naar de winkel met die kaart.
Wil je dat niet, zou je de koeler er eens af kunnen halen en bijv. de koelpasta vervangen.
Ow ja, weet je zeker dat 'ie zo warm wordt? Heb je al eens aan de kaart gevoeld tijdens stress? Misschien is het een sensorfout.
Verwijderd
Heb het zelf nog gedaan met mijn 8800GTS 640, dat maakte toen ook al een dikke 15 graden uit, iig succes ermee
Fototje van de pc van binnen:

Lijkt me dat er niets mis is met de airflow.. (Probleem deed zich met de 8800 GTS 512 niet voor die ik ervoor had)
Heb ook een GTX 260 gehad van EVGA, met deze kaart waren de tempraturen ook bijzonder hoog.
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Als ik jou was zou ik mijn HDD's eentje omhoog verplaatsen. Ze zitten nu te dicht bij de grafische kaart. Verder zou ik de achterkant van mijn kast controleren of de randen van de slotplaten niet half voor de openingen van de kaart zitten (fotootje van de achterkant voldoet ook).
PS. Waarom zie ik lampjes branden, maar geen fans draaien? Staan die 12cm's misschien niet aan als de PC aan staat?
PPS.
Als je de kast open laat en een tafelventilator op richt, is het temperatuur probleem dan weg? (Zo nee, is het of een meetfout of echt een defecte kaart).
[ Voor 30% gewijzigd door kalizec op 10-01-2009 20:47 ]
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
Hier zit inderdaad wel iets in, de kast staat in een bureau die aan beide kanten dicht is (kast staat dus in een 'hokje')alx schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 20:46:
Probeert de koeling van die kaart niet de warme lucht via het onder-/bovenliggende slot eruit te werken? Als je je PC te strak tegen een muur aanzet, kan de warmte niet weg. Ik zie op de achtergrond een houten kast/bureau(?). Als je de achterkant van de PC te veel afsluit, wordt het nog erger. Bovendien gaat de koeler dan de net uitgeblazen warme lucht weer innemen ter "koeling". Goede airflow _in_ je kast kan daar niet tegenop. Just a theory
De kast staat niet helemaal strak tegen de muur, er zit nog een cm van ongeveer 15 tussen. Wat wel opvalt; als ik de sidepanel verwijder (zoals op de foto) dat de cpu tempratuur en de temperatuur van de videokaart met zo'n 15 graden naar beneden gaan. Ook staat de kast dan niet in het bureau maar erbuiten.
Verwijderd
Dan lijkt het me vrij duidelijk. Erg slechte airflow dus, als je een goede airflow had ging de temperatuur omhoog als je het zijpaneel er vanaf had gehaald.De kast staat niet helemaal strak tegen de muur, er zit nog een cm van ongeveer 15 tussen. Wat wel opvalt; als ik de sidepanel verwijder (zoals op de foto) dat de cpu tempratuur en de temperatuur van de videokaart met zo'n 15 graden naar beneden gaan. Ook staat de kast dan niet in het bureau maar erbuiten.
Hoe om staat de voorste fan eigenlijk het lijkt erop dat die lucht naar buiten blaast terwijl de lucht van buiten aan moet zuigen.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2009 21:05 ]
Verwijderd
Dat betekent dus dat de airflow bar slecht is...
Die fan omdraaien dus
Dat is het niet, fan draait de goede kant op.Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:13:
het ziet er idd naar uit dat de voorste fan naar buiten blaast![]()
![]()
Dat betekent dus dat de airflow bar slecht is...
Die fan omdraaien dus
Verwijderd
De fan moet naar binnen blazen, voel anders eens met je hand waar je de fan voelt blazen, als ik zo op de foto kijk blaast hij naar buiten (ik zie de kant van de fan die lucht aanzuigt)
Balkjes?Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:28:
Ik zie de "balkjes" niet waarop de fan is gemonteerd, je zou er toch minstens een moeten zien, en ik zie deze niet, waardoor ik vermoed dat de fan verkeerd staat.
De fan moet naar binnen blazen, voel anders eens met je hand waar je de fan voelt blazen, als ik zo op de foto kijk blaast hij naar buiten (ik zie de kant van de fan die lucht aanzuigt)
Met de hand voel ik dat er aan de voorkant koude lucht wordt ingeblazen, en dat er aan de achterkant warme lucht uit de kast komt.
Ik ga er even van uit dat je bedoelde: "Fan blaast de goede kant op?".Deorgere schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:15:
[...]
Dat is het niet, fan draait de goede kant op.
(Kans is erg klein dat het onderstaande op je van toepassing is, maar ik zet het er toch even neer omdat ik het een keer gezien heb).
Fans kunnen ook verkeerd om aangesloten zijn (al vanuit de fabriek) en dan qua blaasrichting verkeerd om zitten (de bladen zijn slechts 1 kant op effecient). Als het goed is blaast je fan door de spaken die de rotor vasthouden heen. Dus aan de aanzuig kant zitten geen spaken.
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
De spaken....
Meestal zitten de electromotor en rotor vast met drie of vier spaken aan het frame.
Die spaken // balkjes horen aan de blaaskant te zitten.
Waarschijnlijk als je betere fans haalt voor de voor en misschien ook de achterkant krijg je een betere airflow.
Dat lijkt maar zo in foto's.PS. Waarom zie ik lampjes branden, maar geen fans draaien? Staan die 12cm's misschien niet aan als de PC aan staat?
Slaat zichzelf voor de kop.... tuurlijk .... was vergeten dat digitale camera's van tegenwoordig zulke lage sluitertijden hebben.SpikyDude schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 23:24:
Dat lijkt maar zo in foto's.
maar goed probeer is wat sneller lucht bij je videokaart weg te krijgen daaronder is niet veel ruimte dus dat word zo warm omdat warmte weer opstijgt gaat een deel je graka weer in en wat lucht gaat naar buiten probeer hier is een fan tussen te zetten die het rechstreeks naar buitenblaast *Pci fan* http://shop.freezinghardw...&Pagina=00003&i=101&c=131
Success
AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750
Wat jij beschrijft is keiharde thermal throttling en dan een reboot om de gpu niet te beschadigen. De videokaart heeft een koeler die de MEESTE warme lucht zelf al de kast uit zou moeten blazen, dus ongeacht de airflow in zou die niet te warm kunnen worden.
Wel vreemd dat je gtx260 hetzelfde probleem had. Weet je verder ook zeker dat de fan harder gaat draaien op de videokaart ? Dit zou duidelijk hoorbaar moeten zijn. Anders gezegd, je hebt geen eigen fan profile ingesteld met rivatuner of iets dergelijks?
Verwijderd
http://www.noctua.at/images/faqs/nh_u12_case_airflow_1.jpg
Kijk eens na of de voorste fan goed zit, op de behuizing staat ,meestal ook een pijltje in de richting van de airflow, en de spaken moeten idd zichbaar zijn als je vanbinnenuit de kast ertegen aan kijkt, je geeft ook zelf al aan dat je zonder zijpaneel stukken lagere temps haalt, ik blijf er bij dat het de voorste (blauw verlichte) fan is, anders zou ik ook niet meer weten wat er scheelt
...en als deze goed staat zou je een 3 5,25" slots innemende fan kunnen overwegen, scythe heeft zoiets, lian-li coolermaster enz. hebben hdd cages die eenzelfde aantal slots innemen, met het voordeel dat je er 3-4 hdd's in kunt zetten.
http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=5483&c=131 de scythe
En aan de foto's te zien kan het nog erbij, ik zie 3 vrije slots
Zo krijg je een mooie airflow: (schematische voorstelling
outtake <--- cpu koeler <--- scythe fan
gtx 280 <--- intake fan
De voeding valt even erbuiten, ik denk dat je systeem te weinig lucht kan aanzuigen om goed te koelen, op dit moment heb je namelijk 3 outtakes en 1 intake (aannemend dat de blauw verlichte fan goed staat)
Vooropgesteld; de fans blazen de goede kant op.VeniceX2 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 00:19:
Erm, sommige gtx280's worden erg heet, een bekend probleem dat vooral tijdens de introductie van de gtx280 vaak opdook, Ik weet het precieze probleem niet meer, maar volgens mij is dit gewoon een kwestie van RMA-en.
Wat jij beschrijft is keiharde thermal throttling en dan een reboot om de gpu niet te beschadigen. De videokaart heeft een koeler die de MEESTE warme lucht zelf al de kast uit zou moeten blazen, dus ongeacht de airflow in zou die niet te warm kunnen worden.
Wel vreemd dat je gtx260 hetzelfde probleem had. Weet je verder ook zeker dat de fan harder gaat draaien op de videokaart ? Dit zou duidelijk hoorbaar moeten zijn. Anders gezegd, je hebt geen eigen fan profile ingesteld met rivatuner of iets dergelijks?
De GTX 280 maakt erg veel lawaai na ongeveer 2 minuten crysis, na 5-10 minuten loopt crysis vast en is het enige wat ik nog kan doen resetten. Ik heb geen apart profiel aan gemaakt met de fan speed, dat doet die automatisch.
[ Voor 3% gewijzigd door Kimberly op 11-01-2009 14:04 ]
Download en installeer het programma EVGA Precision.
Met dit programma kan je de fan van uw GTX280 makkelijk hoger of lager zetten. Je kan dan ook meteen de fan hoger of lager horen draaien.
Zet deze op 100%, speel Crysis en kijk eens naar de temps.
Daar heb ik geen EVGA Precision voor nodig, dat kan namelijk ook met RivaTuner. Ook met de fan op 100% loopt Crysis vast.papichulo schreef op zondag 11 januari 2009 @ 14:27:
@deorgere
Download en installeer het programma EVGA Precision.
Met dit programma kan je de fan van uw GTX280 makkelijk hoger of lager zetten. Je kan dan ook meteen de fan hoger of lager horen draaien.
Zet deze op 100%, speel Crysis en kijk eens naar de temps.
en http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?p=1707771
Hier wordt hetzelfde advies gegeven voor een gtx280 die 105 graden celsius word: http://forums.anandtech.c...eyword1=gtx280+throttling
Kan je voor de zekerheid 1 stuk WC papier aan de buitenkant van de kast voor de voorste fan houden? Als die blijft plakken dan zuigt die de lucht van buiten naar binnen, en als die niet plakt, dan doet ie het niet goed, of verkeerdom gemonteerd.
Voor de rest lijkt het mij ook dat er voldoende koeling is, mits de fans de juiste kant op staan. Maar het lijkt erop dat je 2 fans heb die lucht naar buiten blaast, en geen die frisse lucht naar binnen zuigt.
Overigens ben ik wel benieuwd hoe het kan dat je CPU fan niet draait maar wel licht geeft. Kan helaas niet zien of je voorste fan echt draaid op de foto.
Juniper RWD
Hoevaak moet ik het nog zeggen.Shiro schreef op zondag 11 januari 2009 @ 15:39:
Je zegt wel dat je voel dat de lucht naar binnen wordt geblazen, maar het voelt sowiezo kouder aan als je in de buurt van de fan je hand hou, ongeacht voor of achter de fan.
Kan je voor de zekerheid 1 stuk WC papier aan de buitenkant van de kast voor de voorste fan houden? Als die blijft plakken dan zuigt die de lucht van buiten naar binnen, en als die niet plakt, dan doet ie het niet goed, of verkeerdom gemonteerd.
Voor de rest lijkt het mij ook dat er voldoende koeling is, mits de fans de juiste kant op staan. Maar het lijkt erop dat je 2 fans heb die lucht naar buiten blaast, en geen die frisse lucht naar binnen zuigt.
Overigens ben ik wel benieuwd hoe het kan dat je CPU fan niet draait maar wel licht geeft. Kan helaas niet zien of je voorste fan echt draaid op de foto.
Hoe het komt dat het 'lijkt' alsof de fan niet draait, dat licht aan de camera (sluitertijd).
Ben nu ATITool aan het draaien, en na 22 minuten nog steeds geen error gevonden.
Speel ik Crysis enkele minuten loopt de computer vast en krijg ik vlekken te zien op mijn scherm..
Inmiddels RMA aangevraagd...VeniceX2 schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:59:
Hmm, ik zie nu dat je een zwaar overgeklokte cpu hebt. Zet die eens op stock, en speel Crysis nog eens? Je GTX280 moet je ook op stock-snelheden zetten, als die dat al niet staat.
Ook als de CPU op stock loopt (de vga uiteraard ook) loopt het ook vast.