Netwerk in huis, bedraad en draadloos.. probleem

Pagina: 1
Acties:

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:41
Heej,

Voordat ik dit topic ben gestart heb ik al heel veel voorwerk gedaan. Het probleem bestaat al weer veel maanden en die tijd heb ik geprobeerd bij mijn ouders (ben zelf uitwonend student) het probleem op te lossen, tot dusver geen resultaat. Ook heb ik de meeste componenten vervangen, m.a.w. weggegooid en nieuw spul gekocht. Ik had hiervoor een speedtouch mdoem & router in 1, mocht niet baten... ik kom er niet uit.

Situatie:
Internet en Netwerk storage moeten beschikbaar zijn op 4 vaste pc's en een draadloze laptop.

Netwerkapparatuur:
Linksys AM200 modem
Linksys WAP54G Wireless Access Point
Linksys WRT54GL Router + Wireless
Edimax Gigabit Switch
Edimax 10/100 Switch

De beste configuratie dusver is het modem tezamen met het access point. De modem heeft een DHCP server dus verdeeld over de vaste pc's het internet en netwerk storage, het access point zendt een wireless netwerk uit die de laptop kan oppikken... ENKEL de laptop ziet het netwerk, maar kan geen verbinding maken (windows probeert verbinding te maken maar lukt niet, dit na het invullen van wachtwoord; mijn idee: geen IP aanwijzing?)

Ik heb al veel geprobeerd en het moet toch mogelijk zijn met deze apparaten de gewenste verbinding te maken. Ik ben bijna ten einde raad. Het access point samen met de laptop meegenomen naar mn kamer; daar werkte het in een keer op een wanadoo modem/router. Het zit dus waarschijnlijk ergens in die modem (die net nieuw is dus, de speedtouch wilde geheel niks verzenden) maar misschien de combi met de WRT54GL heeft meer nut?

Iemand die me uit deze brand kan helpen?? Heel graag _/-\o_

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Maf schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 19:38:
heb ik al heel veel voorwerk gedaan.
Zou je alle dingen die je geprobeerd hebt toch kunnen vermelden (of in ieder geval kunnen benoemen wat je meent uitgesloten te hebben). Anders gaan we al die dingen hier voor-de-kat-zijn-viool nog een keer af moeten gaan.

PS.

Als je laptop niet met wireless kan verbinding, wat voor foutmelding krijg je dan? Kun je die anders opzoeken in bijvoorbeeld de eventviewer of een van de andere logs. Is die verbindingspoging wel zichtbaar in de DHCP-leases tabel van het modem? Welke IP-ranges staat de boel op ingesteld?

[ Voor 28% gewijzigd door kalizec op 10-01-2009 19:42 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Modem = DHCP (dus aansluiten op een van de SWITCH (niet uplink) aansluitingen van de Linksys router.)

Heb je anders eenMS Paint schets voor ons?

• marrik
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-07-2025

marrik

Live long and prosper

Ik heb eerder met Linksys wireless apps gehad dat de encryptie er voor zorgde dat de draadloos aangesloten computers geen verbinding met internet wisten te maken terwijl het connecten naar het netwerk (gateway) wel lukte. Een vaste verbinding werkte dan wel.

Ik heb dit ooit ook in een topic vermeld: klik. Misschien helpt dit ook bij jou?

Marrik

• Maf
Tnx for the replys

Wat heb ik al geprobeerd:
Alles loskoppelen, zodat enkel de modem en draadloze router of accesspoint verbonden zijn en er geen interferentie van iets anders kans zijn.
Laptop & accesspoint meegenomen naar studentenhuis, waar het meteen perfect werkte.
Wisselen tussen access point en router (dus een van de twee, allebei)
Gerotzooid met DHCP uitschakelen op modem, aanzetten op router etc.
Beveiliging (WPA) eraf halen (dus zonder beveiliging/encryptie)

Als de laptop nu verbindt met het acesspoint wat dus wel het signaal uitzend (de SSID)(dat krijg ik bij de WTP54GL nog niet zover) verbindt deze ook, met of zonder beveiliging, maar gaat hij proberen een adres te verkrijgen en dan komt er een wolkje rechtsonderin van windows dat er geen verbinding kan worden gemaakt (dus niet het wolkje matige tot geen verbinding)

Wat ik zelf denk is dat het ergens in IP aanwijzing moet zitten... dat is mijn idee, maar ik kan het natuurlijk wel mis hebben. Misschien hier iemand die veel verstand heeft van linksys DHCP doorkoppelen etc.., want ik kom er echt niet uit. Ik heb beide apparaten wel in dezelfde IP range zitten.

Ik wil alles proberen wat jullie voorstellen, dus kom maar op :)

'image' voor hoe t eruit zou moeten zien

(Internet) - Linksys AM200 modem - (Edimax 10/100 Switch) - Accesspoint of Wireless router - (Laptop)

Vaste computers zitten aan de Switch (die ook weer doorlinkt naar een tweede Switch)

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

• Maf
Alweer een ochtendje verder... en ik zit met mn handen in het haar, letterlijk...

Ik heb nu de AM200 modem op DHCP routing staan, alle vast pc's krijgen een IP adres en werken perfect met internet. De Accesspoint staat op DHCP verkrijgen van een adres, en meot het signaal doorsturen. Ik zie de Accesspoint op de laptop (SSID) maar als ik dan wil verbinden verbindt die niet. In IPCONFIG stat dan dat het medium ontkoppeld is.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Dat het Accesspoint een IP via DHCP krijgt lijkt me goed, maar hij deelt zelf geen adressen uit toch?
Dat zou uit moeten staan.

• Maf
Klopt, hij deelt zelf niks uit. Op de laptop (draadloos) komt voor een moment te staan -IP adres verkrijgen- daarna blijft heel mooi -geen verbinding- staan... ik snap er echt geen **** van...

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Welke software staat er op de lap-top, het wil nog wel eens voorkomen dat internet beschermingssoftware voorkomt dat je verbinding kunt maken. Deze eenmalig tijdelijk deactiveren, verbinding maken en weer activeren zou dan voldoende moeten zijn. Als het zeer vervelende software is kan verwijdering zelfs noodzakelijk zijn.

• Maf
Software = standaard windows, firewalls uitgeschakeld. Maar plug ik het Accesspoint in bij mijn studentenhuis dan doet de laptop het zonder problemen....

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Is de toegewezen pool van IP adressen in het modem wellicht op?
Dat ie bijvoorbeeld 8 ip's mag uitdelen, en dat die op zijn? Je merkt het al, ik heb ook niet veel ideeen meer.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-03 23:54
Ik weet niet precies wat de opbouw van je netwerk is, maar als ik je hardware bekijk zou ik het zo doen:

Linksys AM200 Modem > Linksys WRT54GL Router > Edimax Gigabit Switch
> Edimax 10/100 Switch

En dan de Linksys WAP54G plaatsen waar jij hem nodig denkt te hebben (qua bereik).

Op die manier worden alle IP adressen uitgegeven door de WRT54GL Router en zie ik eigenlijk geen probleem meer.

Reset voor dat je begint al je apparatuur naar Default settings, zodat eventuele wijzigingen die je al hebt ingevoerd ook weg zijn. Zorg ook dat je de DHCP functie van je Modem uitzet, ander krijg je conflicten met de WRT54GL Router. Op die manier stuurt je modem alleen het internet door naar de Router en zal die de IP adressen aan de PC's uitdelen.

En ik kan je gelijk ook aanraden om de standaard Linksys Firmware van de WRT54GL te vervangen met de Tomato Firmware (www.polarcloud.com). Dat is namelijk een erg overzichtelijke en stabiele firmware die zeker een voordeel kan hebben voor je Netwerk. Gebruik hem zelf nu al jaren ook in combinatie met een WRT54GL.

[ Voor 14% gewijzigd door Saeverix op 11-01-2009 12:37 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Maf
De range van de IP adressen is 150, dus das wel genoeg ;)

Ok, ik heb jouw setup zojuist gedraaid. Alles gereset; modem ingesteld dat internet het deed, daarna DHCP uitgeschakeld. WRT54GL achter de modem gehangen met daaraan de switch. De WRT54Gl gaf aan geen internet te hebben en zond dit ook niet door... (ik heb m nog niet geflashed). Het wil ook niet werken, of ik doe ergens iets fout... mis ik een instelling ergens?

• Saeverix
Probeer eerst eens te zorgen dat je 1 PC direct op het modem aansluit en Internet verbinding krijgt. Zodra dat klaar is de WRT54GL ertussen zetten.

Ik heb nog even gezocht naar specs van je modem en kan zo snel niet terugvinden dat er een Router DHCP functie inzit. Als dat niet zo is gaat het sowiezo niet zonder de Router werken (Welke je er eerst helemaal niet tussen had).

Afhankelijk van je internet aansluiting kun je dus de DHCP funtie wel weer aanzetten.

Maar zorg eerst dat je direct via het modem verbinding met internet kunt krijgen. Dat zal een van de volgende manieren zijn: Bridged, PPPoA of PPPoE.

Bridged is het makkelijkst, maar niet bij elke provider mogelijk...

Het is jammer dat het modem eigenlijk ook een router heeft ingebouwd (ondanks dat hij maar 1 netwerkpoort heeft). Als je puur en alleen een modem had, was het een eitje geweest.

Nu schijnt het zo te zijn dat je in de webconfig van het modem een instelling kunt doen op Modem only of iets dergelijks, maar dat kan ik op afstand niet met zekerheid zeggen.

[ Voor 29% gewijzigd door Saeverix op 11-01-2009 14:17 ]

• Maf
Geprobeerd, blijft hetzelfde probleem... hij geeft het signaal niet door.

Volgende optie die ik had geproberd om de modem te late DHCP-en in de range 101-200 en de WRT54GL in de range 10-99. Mocht ook niet baten. Delaptop ziet de draadloze verbinding wel dan bij de WRT54GL maar probeert te verbinden, lukt niet en het draadloze netwerk verdwijnt dan uit de lijst van beschikbare netwerken. :/

Ik zal eens screenshots maken van de modem configuratie, want ik blijf t niet snappen, in mijn studentenhuis werkt laptop met accesspoint zonder problemen...

• Maf
Screens modem:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jflipsen/Modem/01.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jflipsen/Modem/02.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jflipsen/Modem/03.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jflipsen/Modem/04.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door Maf op 11-01-2009 17:24 ]

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ok, ik zal even zeggen hoe het hier thuis zit. Hier is een telfort modem aanwezig die ook de rol van DHCP server vervult. Hierdoor liep ik tevens tegen een probleem op bij mijn linksys GC, dat opgelost door DHCP daar uit te zetten en een ipadres te geven die buiten de range van de modem valt.
Opbouw
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.h.krukkert/opbouw.png
modem
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.h.krukkert/modem.png
linksys
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.h.krukkert/linksys.png

edit: de linksys verzorgt het draadloze internet in dit huis.

[ Voor 5% gewijzigd door Arie- op 11-01-2009 17:29 ]

• Maf
Ok.. dit heeft een ander resultaat....

Het duurt 30 sec om te connecten, net 3 keer geprobeerd, een keer connecte hij (ik dolblij!!) maar op slechts 1 Mbps en erg traag, webpagina kon niet geladen worden.

Na een disconnect proberen te reconnecten, pakte hij geen aansluiting

Nog een keer proberen; verkrijgt netwerkadres; heeft beperkte tot geen internettoegang (symbooltje rechtsonderin)

PS; Ik zit twee meter van de router af, dus t gaat niet om stalen muren etc ;)

Edit: de laptop krijgt bij de beperkte mogelijkheden de IP op de WLAN kaart: 169.254.130.139

[ Voor 18% gewijzigd door Maf op 11-01-2009 17:54 ]

• Maf
En nu blijft het met hetzelfde probleem als eerst, ziet t netwerk wel, gaat proberen te verbinden, je ziet het balkje groen bewegen, schermpje verdwijnt en het netwerk staat gewoon weer in het draadloze netwerk overzicht alsof er nisk gebeurd is...

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
Ik zou het eerlijk gezegd anders aanpakken.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads/496a2f030e016/496a2f030d848-netwerk.JPG
En na ieder ding dat je neerzet/plaatst TESTEN.
En, ik zou ook nog ieder netwerkapparaat (modem/switches/routers) een IP buiten de range geven. Bijvoorbeeld, je houdt 192.168.1.1 to 192.168.1.50 vrij voor netwerkapparatuur. Vanaf .100 beginnen dan je PC's.

Waarom kies ik voor deze oplossing? Ik heb gelezen dat je zo min mogelijk lagen moet hebben in je netwerk. Dus geen switch achter een router enzo. Je hebt 1 switch die alle verbindingen verdeelt, meer niet.

Voor de rest zou ik je WAP54G en je WRT54GL allebeide flashen met een alternatieve firmware. Hierdoor krijg je meer mogelijkheden qua bereik en vooral configuratie.

Suc6

• Maf
BlackWhizz schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:43:
Ik zou het eerlijk gezegd anders aanpakken.

[afbeelding]
En na ieder ding dat je neerzet/plaatst TESTEN.
En, ik zou ook nog ieder netwerkapparaat (modem/switches/routers) een IP buiten de range geven. Bijvoorbeeld, je houdt 192.168.1.1 to 192.168.1.50 vrij voor netwerkapparatuur. Vanaf .100 beginnen dan je PC's.

Waarom kies ik voor deze oplossing? Ik heb gelezen dat je zo min mogelijk lagen moet hebben in je netwerk. Dus geen switch achter een router enzo. Je hebt 1 switch die alle verbindingen verdeelt, meer niet.

Voor de rest zou ik je WAP54G en je WRT54GL allebeide flashen met een alternatieve firmware. Hierdoor krijg je meer mogelijkheden qua bereik en vooral configuratie.

Suc6
Welk apparaat zou je laten DHCP-en? de modem of de router?

• Saeverix
Ik ben nog steeds van mening om het Modem puur en alleen als Modem te laten werken en daarachter de Router te zetten die dmv DHCP adressen uitgeeft.

Op die manier maak je ook gebruik van de Router, welke je anders als access point laat fungeren.

In je laatste screenshot zie ik een optie staan: Operation Mode. Welke opties heb je daar?

• Maf
Saeverix schreef op zondag 11 januari 2009 @ 19:15:
Ik ben nog steeds van mening om het Modem puur en alleen als Modem te laten werken en daarachter de Router te zetten die dmv DHCP adressen uitgeeft.

Op die manier maak je ook gebruik van de Router, welke je anders als access point laat fungeren.

In je laatste screenshot zie ik een optie staan: Operation Mode. Welke opties heb je daar?
Ja, maar om hier toch een beetje tegenin te gaan... De vaste pc's werken zonder problemen op de modem als dhcp router. In mijn studentenhuis is er een Wanadoo modem die ook fungeert als router. Ongeveer hetzelfde dus. Daar doet het zonder problemen bij aansluiten Accesspoint. En eigenlijk lijkt mij het dat het hier hetelfde moet werken, Accesspoint aan de modem en gaan maar... en dat doet ie dus niet...

Doe operating modus refereert aan Gateay of Router. De modem staat dus nu op Gateway maar geeft wel IP adressen uit aan de vast PC's

• Saeverix
Maf schreef op zondag 11 januari 2009 @ 19:33:
[...]

Ja, maar om hier toch een beetje tegenin te gaan... De vaste pc's werken zonder problemen op de modem als dhcp router. In mijn studentenhuis is er een Wanadoo modem die ook fungeert als router. Ongeveer hetzelfde dus. Daar doet het zonder problemen bij aansluiten Accesspoint. En eigenlijk lijkt mij het dat het hier hetelfde moet werken, Accesspoint aan de modem en gaan maar... en dat doet ie dus niet...

Doe operating modus refereert aan Gateay of Router. De modem staat dus nu op Gateway maar geeft wel IP adressen uit aan de vast PC's
Probeer eens in Router functie. Heb ergens gelezen dat dit (hoe gek het ook klinkt) de modem in "Modem" stand zet en dus niet meer als Router fungeert.

Proberen kan altijd.

Maar je gaf ook aan dat een PC direct op het modem ook geen internet had... Wat voor internet verbinding heb je? (Provider?) Weet je zeker dat je alle instellingen goed hebt staan?

• Maf
Saeverix schreef op zondag 11 januari 2009 @ 19:37:
[...]

Probeer eens in Router functie. Heb ergens gelezen dat dit (hoe gek het ook klinkt) de modem in "Modem" stand zet en dus niet meer als Router fungeert.

Proberen kan altijd.

Maar je gaf ook aan dat een PC direct op het modem ook geen internet had... Wat voor internet verbinding heb je? (Provider?) Weet je zeker dat je alle instellingen goed hebt staan?
heb ik dat gezegd, foutje... dat is wel zo, directe pc op modem werkt wel :)

• Maf
Het weekend is voorbij en ik moet weer terug naar mijn kamer, volgend weekend verder. De laptop gaat weer mee naar de kamer om te testen of ie t daar weer doet met het accesspoint EN de WRT54GL.

Blijf adviezen geven, graag zelfs!! Volgend weekend verder.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
Maf schreef op zondag 11 januari 2009 @ 19:05:
[...]

Welk apparaat zou je laten DHCP-en? de modem of de router?
Modem. Omdat ik de mening heb dat de DHCP leases van 1 punt moeten komen. Dan ben je dus wel verplicht het modem te gebruiken.

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:10
Mijn opbouw zo in beginsel altijd uit zo min mogelijk netwerkcomponenten bestaan.
Als je het aantal netwerkpoorten wat je nodig hebt, haalt met alleen die gigabitswitch, gebruik je niet meer de 10/100 switch.
De modem -> speelt router
De switch -> switch(ed)
En de linksys router of accespoint (maakt echt niet uit) -> doet accespoint.

Aangezien je wilt dat je netwerk het altijd doet, ook al doet de linksys accespoint het niet, laat je je basiscomponent in deze het netwerk regelen (DHCP-server spelen): en dat is het modem.

Als je zonder de linksys je basisnetwerk zo op orde hebt, en bekabeld werkt het eea. Dan ga je pas aan het draadloze gedeelte beginnen. Als je alles vanuit je laptop wilt instellen, werk dan eerst met een lange netwerkkabel.

Het komt tegenwoordig wel steeds minder voor, maar 'vroeger' was er een cross-kabel nodig tussen twee switches, tenzij er een dedicated uplink aanwezig was. Je zou eens na moeten kijken of je switches en linksyssen (ook modem) alle poorten auto-mdi/mdx zijn. Of dat je wellicht een uplink-poort hebt met een pushbutton die in- of uitgedrukt moet zijn.

Belangrijk nogmaals. Zorg eerst dat je basisopzet bekabeld werkt.
Zet er dan een accesspoint in (nogmaals welke maakt niet uit.) en test een computer achter dit accespoint bekabeld.
En ga daarna pas draadloos aan de gang.

Succes

[ Voor 0% gewijzigd door Blabla13 op 11-01-2009 23:07 . Reden: onduidelijkheid wegwerken ]

• Fryskmantsje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-03 22:23
Standaard SSID naam wel veranderd?

Heb zelf ooit zoiets meegemaakt en toen bleek dat er nog een zelfde router bij mij in straat stond met dezelfde naam. Met netstumbler kwam ik er toen achter dat er nog een accesspoint met zelfde naam was.
Naam veranderd en klaar.

Specs

• Maf
Het probleem is opgelost, EINDELIJK!

Natuurlijk nog de oplossing hier posten:

Nieuw apparatuur mocht niet baten, heb alles nogmaals vervangen door een dure nieuwe technologie wireless, helaas. (dus maar terugebracht). Stom toevallig was mijn vader bezig met een TV hoekje en had daar de stroom af gehaald juist op het moment dat ik bezig was te testen. En opeens deed alles het perfect, toen mijn vader klaar was werkte het weer niet. Ik zag verband en wat bleek: Een draadloze TV zender-ontvanger voor beeld over verschillende verdiepingen stoorde het wireless signaal. En dat op meerdere signalen!!. Zodra deze uit ging was het opgelost.

Dus daar gaan we nu een andere oplossing voor zoeken want diverse uitzendfrequenties geprobeerd en het probleem bleef, maar is nu opgelost :) Stoorzender, nooit aan gedacht.

Pagina: 1