• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 13:52

grep

meer begrep...

Topicstarter
Heb sinds kort een Loewe Connect 42 Media Full-HD+ LCD TV en ben bezig e.e.a. in te passen met de huidige randapparatuur waaronder een harddiskrecorder/dvd speler van Philips (725H)

Ik had de philips met Component aangesloten op de Loewe en ben op gegeven moment de DVD output gaan testen.
De beeldkwaliteit was uitstekend, maar de ondertitels zien er niet uit. Ze lijken wel uitvergroot te worden met als gevolg blokkerige randen en een "streperig" uiterlijk.

Heb een foto geupload zodat misschien duidelijker wordt wat er aan de hand is (clickable):

Afbeeldingslocatie: http://grep.is1337.nl/loewe_dvdsub_thumb.jpg

Heb geprobeerd de Component te vervangen door een SCART kabel, die volgens mij een full scart is, want aan alle contactpunten zit een draadje gesoldeerd. Geen verbetering.
Heb de SCART kabel ook in alle combinaties van scart poorten (zitten er 2 op de Loewe en 2 op de Philips) geprobeerd om zeker te zijn dat ik RGB signaal uitstuur en ontvang.
Verder de systeem menu's van de Loewe en Philips helemaal uitgeplozen inclusief manuals met aanbevolen aansluitingen om zeker te zijn dat het geen bepaalde instelling is die roet in het eten gooit. Vooralsnog ook hier geen succes.

Heb wel het idee dat in dit topic hetzelfde probleem besproken wordt (deinterlacing), maar ben daar niet helemaal zeker van en indien wel, is mij niet helemaal duidelijk wat ik er dan aan zou kunnen doen. De Philips is zover ik weet geen progressive scan speler en heeft helaas ook geen HDMI uitgang die ik zou kunnen proberen.

Ondertitels op de (digitale) tv zien er overigens wel goed uit maar dat is uiteraard ook een ander verhaal dan ondertitels op een DVD.

Iemand enig idee wat de basis van dit probleem is en wat ik er aan zou kunnen doen? Zou een HDMI verbinding dit oplossen of moet ik het niet in de (type) verbinding zoeken?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Dit is gemaakte output van je DVD speler. De Loewe LCD doet alleen maar zijn klusje: weergeven van beelden.
Ga eens voor de lol een tv kanaal opzoeken met veel ondertiteling (zoals Discovery Channel) en kijk daar even. Ondertitels zijn krachtig wit met zwarte outline en daar mag de processing unit van LCD TV geen moeite hebben.

Verder zou je ook weer simpel kunnen testen met andere televisie. Daar kun je ook opmaken of er nog steeds problemen mee zijn. De ondertiteling is namelijk reeds in videosignaal gezet door je DVD speler en dus heeft je LCD TV geen nabewerking alsof ondertiteling nog los zit.

Test ook even met je DVD speler in NTSC mode. Dat levert weer andere signaal opbouw op, daar zou je LCD TV andere beeld geven. Bij mijn goedkope LCD TV levert NTSC iets soepeler beeld op dan met PAL. Waarschijnlijk omdat electronica meer gemaakt is voor NTSC dan PAL. Japan is bijvoorbeeld NTSC.

• grep

grep

meer begrep...

Topicstarter
Ik heb m'n vorige tv (gewone 4:3 tv van sony) nog es met SCART aangesloten op de harddisk recorder/dvdplayer.

Foto is helaas een beetje onscherp, maar je ziet nog wel aardig dat de ondertiteling een stuk beter uitziet daar:

Afbeeldingslocatie: http://grep.is1337.nl/tv_dvdsub_thumb.jpg

Enige wat ik dus verander is dat ik de Loewe LCD eraan hang ipv een gewone tv. De philips stuurt neem ik aan hetzelfde signaal uit.

Heb even gekeken maar zie helaas geen optie om de philips op NTSC uit te laten sturen.
Ondertitels op (digitale) TV (dus ook discovery) zien er gewoon goed uit op de Loewe.

Blijf toch het gevoel houden dat ik iets op de Loewe moet doen om dit goed/beter te krijgen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:22
grep schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 17:45:
Ze lijken wel uitvergroot te worden met als gevolg blokkerige randen en een "streperig" uiterlijk.
Natuurlijk worden ze uitvergroot. Van PAL (576i) naar Full-HD (1080p)...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• grep

grep

meer begrep...

Topicstarter
Ok, open deur inderdaad :D
Maar het is toch hopelijk niet de bedoeling dat dat deze eindkwaliteit tot gevolg heeft?

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Mijn broer heeft precies hetzelfde. Die heeft een pioneer DVD speler met HDMI aangesloten op zijn Samsung scherm. Het beeld is perfect, de ondertiteling is "rafelig".

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:24
Ik ben tegen hetzelfde probleem aangelopen, toen ik op mijn nieuwe Sony LCD een DVD''tje wilde kijken vanuit een "oude" home-cinemaset, aangesloten via scart. Probleem is niet je DVD-speler, maar je televisie.

Je televisie kan op een aantal manieren het beeld weergeven (wide, zoom, 14:9, 4:3 en nog wat). Normaliter is slechts één formaat goed voor je DVD die je kijkt. Speel wat met deze instellingen en je zult zien dat bij een formaat de korreligheid van je ondertiteling weg is.

• Friedchicken
Dan ga je er vanuit gaan dat de weergavestand "korrelig" niet 1:1 is. De stand waar het beeld wel goed is, is dat 1:1?

Overigens is hier de handleiding van de Philips DVDR725H te vinden: http://www.p4c.philips.co...0/dvdr725h_00_dfu_nld.pdf

Op pagina 18 is te vinden dat deze recorder geen progressive output heeft op de component aansluiting, uitsluitend interlace.

Heb je op de loewe bij aansluitingen aangegeven dat er een app. is aangesloten op de comp-in ingang? In de loewe moet je volgens mij ook signaaltype kunnen definieren.

Handleiding van de loewe connect is hier te vinden:
http://212.114.93.106/dow...a_connect_32_37_42_nl.pdf

[ Voor 75% gewijzigd door Friedchicken op 11-01-2009 14:54 ]

• grep

grep

meer begrep...

Topicstarter
Ik ben inmiddels zeer bekend geraakt met dat "aansluitingen" menu op de Loewe en heb daar inderdaad aangegeven dat er een apparaat op component (of AV, net hoe ik de kabels had aangesloten op dat moment) had zitten (anders krijg ik ook geen beeld volgens mij).
Beide opties (component en SCART) geven dezelfde slechte ondertitel kwaliteit.
Ook het wisselen tussen de display modes als 16:9, cinema, 4:3 etc maakt geen groot verschil in deze.

Als ik jouw opmerking over de "pioneer+HDMI" zo lees, is puur "iets" aansluiten met HDMI dus niet de oplossing hiervoor. Weet je toevallig of die pioneer van je broer een upscaling DVD speler is? Ik heb op dit moment het vermoeden dat ik daar de oplossing in moet gaan zoeken: een dvd speler met upscaling capabilities, want de LCD doet het blijkbaar niet of niet goed. Zou alleen wat meer zekerheid daarover willen hebben. Om nou zo'n apparaat op de gok te kopen....

Zou een blue-ray speler (die ook dvd's kan afspelen) een oplossing zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door grep op 11-01-2009 16:16 ]

Verwijderd

Kun je in het menu van de Philips niet iets kiezen dat je hem aansluit op een breedbeeld(16-9) ipv 4-3.

• Friedchicken
grep schreef op zondag 11 januari 2009 @ 16:12:
Weet je toevallig of die pioneer van je broer een upscaling DVD speler is? Ik heb op dit moment het vermoeden dat ik daar de oplossing in moet gaan zoeken: een dvd speler met upscaling capabilities, want de LCD doet het blijkbaar niet of niet goed. Zou alleen wat meer zekerheid daarover willen hebben. Om nou zo'n apparaat op de gok te kopen....

Zou een blue-ray speler (die ook dvd's kan afspelen) een oplossing zijn?
Uiteraard is die DVD speler een upscaler daar het een verbinding via HDMI betreft. Ik neem inderdaad aan dat je beeldverhouding in je dvd speler goed staat. Verder heb ik me nog niet genoeg ingelezen over dit probleem om opties/oplossingen aan te dragen. Ik zal nog eens speuren.

Zit er overigens geen klein knopje aan de achterkant van je recoder RGB/Y/C of iets dergelijks?

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-02 20:55
Het lijkt er sterk op dat je DVD-speler gewoon een 4:3 signaal uitstuurt, en je televisie laat dit nu over je volledige scherm zien, het beeld wordt dus horizontaal uitgerekt (van 4:3 naar 16:9). Dat is niet alleen te zien aan de ondertiteling, maar ook aan dat spandoek.

Oplossing is om in je DVD-speler in te stellen dat je hem aansluit op een breedbeeldtelevisie (16:9), of je televisie op de correcte aspect ratio te zetten. Nu staat ie waarschijnlijk op 16:9, schermvullend of wide of iets in die richting. Als je 'm op 4:3 zet klopt het allemaal weer. Je moet er wel rekening mee houden dat je dan zwarte randen krijgt aan de zijkanten.

Zou eerst even in je DVD-speler proberen in te stellen.

• Friedchicken
FreddyFish schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:06:
Het lijkt er sterk op dat je DVD-speler gewoon een 4:3 signaal uitstuurt, en je televisie laat dit nu over je volledige scherm zien, het beeld wordt dus horizontaal uitgerekt (van 4:3 naar 16:9). Dat is niet alleen te zien aan de ondertiteling, maar ook aan dat spandoek.

Oplossing is om in je DVD-speler in te stellen dat je hem aansluit op een breedbeeldtelevisie (16:9), of je televisie op de correcte aspect ratio te zetten. Nu staat ie waarschijnlijk op 16:9, schermvullend of wide of iets in die richting. Als je 'm op 4:3 zet klopt het allemaal weer. Je moet er wel rekening mee houden dat je dan zwarte randen krijgt aan de zijkanten.

Zou eerst even in je DVD-speler proberen in te stellen.
Dat staat op pagina 85 van de handleiding: http://www.p4c.philips.co...0/dvdr725h_00_dfu_nld.pdf

Aangezien je geuitte kennis, denk ik wel dat deze goed staat...

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-02 23:40
Ik zie aan de screenshots dat je LOTR:FOTR gebruikt om te testen. Deze DVD heeft niet echt fraaie ondertitels inderdaad. Ik heb ongeveer hetzelfde effect op mijn 37" Philips LCD. Overigens zijn de ondertitels van de andere twee LOTR-films al een stuk beter.

Het probleem met DVD-ondertitels is dat ze als bitmaps op de DVD staan en niet als tekst. Je DVD-speler kan niet zelf bepalen in welk lettertype en welke resolutie ze weergegeven worden.

Je bent dus afhankelijk van het lettertype en de resolutie dat de studio gebruikt bij het aanmaken van de ondertitels.

Dat het er beter uit lijkt te zien op je oude 4:3 CRT is eigenlijk meer gezichtsbedrog. Een LCD-TV laat nu eenmaal veel beter de "imperfecties" zien die in een bron kunnen zitten.

• Friedchicken
Was net even bij de betreffende broer langs geweest om het een en ander te testen. Wat daar bleek is inderdaad hetgeen hierboven ook geschreven is. Iedere studio maakt gebruik van haar/zijn eigen lettertype & ondertitel stijl. Probeer wat dat betreft een aantal dvd's uit. Je zou ook even een andere dvd speler kunnen proberen op je LCD. Of een laptop?

• grep

grep

meer begrep...

Topicstarter
Dank alvast voor alle reacties en inzet. Wat antwoorden op gestelde vragen op een rij:

- De Philips (dvd speler/recorder) staat ingesteld voor 16:9 beeld. Als gezegd heb ik op de lcd ook door de verschillende beelformaten (4:3, 16:9, cinema, zoom etc) gelopen, maar deze hadden geen merkbare verbeterin g.
- Heb even gekeken maar zie geen RGB/Y/C knopje op de philips.

Dan als reactie op Mr Magic:
Ik gebruikte inderdaad LOTR:FOTR extended version DVD voor de test. Had daarvoor min of meer hetzelfde geconstateerd met de Die Hard 4 DVD. Ben n.a.v. deze opmerkingen toch verder gegaan in m'n DVD collectie en inderdaad zien ondertitels op bepaalde DVD's er stukken beter uit!
Ben echter wel enigzins teleurgesteld over deze constering. Trieste zaak dat je tegen zulke lelijke ondertitels aan moet kijken terwijl het beeld zo geweldig is.
Iemand enig idee of dat met de blue ray generatie disks wat beter is/wordt?

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-02 23:40
grep schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:56:

Iemand enig idee of dat met de blue ray generatie disks wat beter is/wordt?
Blu-ray maakt gebruik van Presentation Graphic Streams (PGS) voor de ondertitels. Deze zijn van een veel hogere resolutie en zien er gewoon strak uit op 1080p.
Pagina: 1