Telenet verhindert torrents?!

Pagina: 1
Acties:

• nazimv
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-10 21:05
Tot vorige week zaterdag kon ik zonder problemen met Utorrent downloaden tot snelheden van 1.2MB/s. Maar sinds zondag heb ik alleen maar problemen met het downloaden. Ik heb goed gezocht wat het probleem kan zijn en heb verschillende sites bezocht maar het heeft niets geholpen, daarom ben ik tot de conclusie gekomen dat telenet doelbewust de torrentgebruikers pest! Ik denk dat telenet dit doet omdat ze na de snelheidsverhoging en verhoging van de datalimiet de vraag gewoon niet aankunnen!
In de dag kan ik max aan 100kbs (meestal rond 60kbs) downloaden waarbij de connectie af en toe wegvalt, 's nachts valt de connectie veel vaker weg en ik haal dezelfde snelheden. Vooral het wegvallen van de connectie is zeer lastig. Wat ik ook opmerkelijk vind is dat ik niet kan surfen als ik utorrent gebruikt. Na zo’n 30 seconden dat ik utorrent heb afgesloten kan ik weer surfen.
Ik heb wel vaker gehoord dat verschillende providers de trafiek blokkeren maar had er tot nu toe niets van opgemerkt (ik heb volgens de statistieken van utorrent meer dan 100GB zonder problemen gedownload). Voor zover ik het herinner heb ik dit allemaal uitgeprobeerd:

-verschillende programma's geprobeerd (azureus, bitcomet, bittorent)
-aantal toegestane verbindingen verhoogd en verlaagd
-net.half_open aangepast in utorrent
-ik heb mijn accespoint gereset (heb geen router) (upnp aan en uitgezet)
-firewall gecontroleerd
-speedtests uitgevoerd: ik haal zo'n 950 KByte/sec
-protocolversleuteling op geforceerd gezet
-DHT aan en uitgeschakeld

Ik heb dit allemaal op 2 laptops uitgeprobeerd en had voor de problemen niets gewijzigd/gedownload.

Zijn er mensen die hetzelfde problemen hebben? Wat kan ik nog allemaal proberen? Andere suggesties?
Alvast bedankt!

Verwijderd

en waar komt die wijsheid allemaal vandaan?

het kunnen nog 1000 andere dingen zijn hoor ;)

ik zie dat je draadloos download?, probeer het eens met kabel

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2009 17:35 ]

• nazimv
Als je andere suggesties hebt hoor ik het graag.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

sehzades21 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 17:35:
Als je andere suggesties hebt hoor ik het graag.
Voorzover ik begrijp zou - wanneer de encryptie aanstaat - een torrent-blokkade niet meer mogelijk moeten zijn. Althans op packet-inspectie niveau. Heb je de torrent poort al eens veranderd?

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 14:49
misschien heeft de buurman een nieuw accesspoint, wat uitzendt op hetzelfde channel als u.

misschien lift de buurman mee op uw accesspoint.

misschien heeft iemand het mac adres van uw wifikaartje gespoofed en irriteert u nu.

• nazimv
r0b schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 17:41:
[...]

Voorzover ik begrijp zou - wanneer de encryptie aanstaat - een torrent-blokkade niet meer mogelijk moeten zijn. Althans op packet-inspectie niveau. Heb je de torrent poort al eens veranderd?
Dat heb ik al geprobeerd.
DrClaw schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 17:41:
misschien heeft de buurman een nieuw accesspoint, wat uitzendt op hetzelfde channel als u.

misschien lift de buurman mee op uw accesspoint.

misschien heeft iemand het mac adres van uw wifikaartje gespoofed en irriteert u nu.
Er zijn maar 4-5 accespoints in mijn buurt. Volgens wirelessmon ben ik de enige op mijn channel. Mijn broer gebruikt zelden zijn laptop dus het zou mij verwonderen dat ook zijn wifikaartje gespoofed is.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Het punt dat Racer13 wil maken is dat de afwezigheid van bewijs geen bewijs van afwezigheid is.

Kortom, dat jij geen andere mogelijke oorzaken ziet, wil niet zeggen dat die er niet hoeven te zijn.

Ik zou je aan raden om de hele keten van PC tot aan Torrent-peers eens na te lopen en stap voor stap uit te sluiten.

- PC uitsluiten door andere machine te proberen
- Router // WLAN uit sluiten door andere router of zonder router te proberen over een kabel.
- Torrent versleutelen en random poort pakken
- etc.

Tevens zijn er tooltjes die kunnen zien of dit gebeurt... ga daar eens naar op zoek en probeer ze uit.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• nazimv
Ik heb weer heel wat dingen uitgeprobeerd, de verbinding valt nu minder vaak weg, ik kan nog altijd niet surfen als ik aan het downloaden ben. Wat ik eigenaardig vindt is dat ik nu met utorrent of bittorent een snelheid haal van juist 250kb, ik weet zeker dat ik dit nergens heb ingesteld, ik heb voor de zekerheid utorrent verwijderd en alles in de map roaming/utorrent maar ik zie nog altijd geen verschil.

"- PC uitsluiten door andere machine te proberen
- Router // WLAN uit sluiten door andere router of zonder router te proberen over een kabel.
- Torrent versleutelen en random poort pakken
- etc."

dit heb ik al geprobeerd

• Scooterguy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-11 16:54
Ook hier geraak ik niet boven de 250kbps, en dat op een torrent die ik al eerder heb gedownload, maar toen tegen de 2MB/s.
Het is idd wel heel raar, soms zijn sites ook niet bereikbaar via Telenet, terwijl iemand met een andere provider ze wel kan bekijken.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou niet durven uit te sluiten dat je provider verantwoordelijk is voor een aantal van de dingen die je hier noemt, maar het ligt veel meer voor de hand om iets op je computer of eigen netwerk hiervoor verantwoordelijk te stellen. Enkel als je een andere Telenetklant hebt op dezelfde CMTS interface met exact dezelfde symptomen is het aannemelijker dat het bij je provider fout gaat.

Om te beginnen de constatering dat je niet kunt surfen tijdens het downloaden met een torrent client. Je beseft hopelijk dat bij bittorrent je tegelijkertijd ook aan het uploaden bent? En dat als je upload volledig gesaturate is, TCP ACK pakketjes niet meer doorkomen waardoor je zo goed als niet TCP verbindingen (zoals webbrowsen) kunt gebruiken?

Klinkt mij meer alsof je de upload niet zelf beperkt hebt. Doe dat eens, stel het in op max 3/4 van de upload van je internetverbinding. Dat scheelt allicht al stukken :z

Oslik blyat! Oslik!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

http://broadband.mpi-sws.org/transparency/

Ik zou zeggen: probeer het es, en ga dan roepen dat Telenet je bandbreedte capt ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En dan?

1) dat is niet het probleem van de TS, probleem TS is dat hij niet kan browsen als hij torrents aan heeft staan
2) FUP. Telenet heeft het geheid in z'n Algemene Voorwaarden staan. Dus ze "cappen"? Nou en, mogen ze...

Oslik blyat! Oslik!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

dion_b schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 21:44:
En dan?

1) dat is niet het probleem van de TS, probleem TS is dat hij niet kan browsen als hij torrents aan heeft staan
De TS verdenkt Telenet er nochtans van het wél te doen, dus in die zin is het wél gerelateerd.
2) FUP. Telenet heeft het geheid in z'n Algemene Voorwaarden staan. Dus ze "cappen"? Nou en, mogen ze...
Het is toch leuk om te weten, niet?

Wat is er mis met constructieve input? Ik reik de TS een tool aan, en ik krijg m'n neus er afgebeten :?. Ik bied de TS een mogelijkheid aan om uit te vissen of zijn (voorbarige) conclusie de juiste is. Zelfs al helpt dat zijn probleem niet op te lossen, dan weet hij tenminste toch wel al dát.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Borromini schreef op zondag 18 januari 2009 @ 20:18:
[...]

De TS verdenkt Telenet er nochtans van het wél te doen, dus in die zin is het wél gerelateerd.
De TS verdenkt Telenet ervan om hem niet in staat te stellen te surfen terwijl hij bittorrent aan heeft staan. Dat is niet iets dat je met die test kunt toetsen.
[...]

Het is toch leuk om te weten, niet?

Wat is er mis met constructieve input? Ik reik de TS een tool aan, en ik krijg m'n neus er afgebeten :?. Ik bied de TS een mogelijkheid aan om uit te vissen of zijn (voorbarige) conclusie de juiste is.
Eh, nee.

Als de test negatief uitpakt (geen traffic shaping), zegt het nog niets over andere dingen die Telenet evt zou doen met z'n verbinding. Als de test positief uitpakt (wel traffic shaping) hoeft dat nog niets te maken te hebben met zijn niet kunnen browsen tegelijkertijd. Sterker nog, traffic shaping is er juist voor om (o.a.) HTTP verkeer voorrang te geven over bulk traffic 8)7

Kortom, als hij die test uitvoert weet hij hooguit of Telenet aan traffic shaping doet. Dat stelthem helemaal niet in staat om z'n oorspronkelijke conclusie te toetsen.
Zelfs al helpt dat zijn probleem niet op te lossen, dan weet hij tenminste toch wel al dát.
OK, maar ik denk eerder dat het contraproductief werkt (dat hij te kort door de bocht zal redeneren op basis van de uitslag daarvan, danwel z'n eigenlijke probleem niet verder zal onderzoeken terwijl hij zich stukbijt op die test)

Oslik blyat! Oslik!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
dion_b schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 21:44:
En dan?

Telenet = Belgie = geen FUP's maar datalimieten zonder extra regels ...
Het beste dat TS kan doen is bij een bevriend Telenetter in de buurt eens kijken of daar diezelfde torrents (en recentere torrents met meer seeds en minder leechers) hetzelfde symptoon hebben.
Zo ja: dan kan het zijn dat ze kappen (zekers als er nog telenetters zijn van de andere kant van ons belgen-landje met hetzelfde probleem plots)

zo nee: probleem bij TS thuis, op pc of in de connectie. (gaande van de TN-kabelmodem tem de laptop en software-instellingen)
misschien recent een update geinstalleerd van windows waardoor er terug een max-connectie's is ?

edit: natuurlijk hetgeen wat ik vermeld heb hierboven nadat ie minstens zijn utorrent heeft nagekeken op het gebied van uploads (en er een cap op heeft gezet die werkbaar is op alle gebieden - voor zichzelf qua limiet van provider, en capaciteit van de lijn en voor 'de communitie')
ps: zelfde abo hoeft niet hoor, enkel zelfde provider (en vaak is dat 'in de onmiddellijk vriendenkring vrij rap gevonden) : als TN torrents capt, dan doen ze dat wel op alle abonnementen...
TS kan bv ook eens op www.pub.be of www.tik.be gaan luisteren of daar anderen TN'ers zijn met hetzelfde probleem

[ Voor 22% gewijzigd door soulrider op 19-01-2009 12:30 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik lees nog altijd nergens dat TS de max upload in z'n torrent app ingesteld heeft. Het is veel simpeler om te beginnen met dingen uit te sluiten die je zelf in de hand hebt dan enorme complottheorieen te verzinnen en dan op zoek te gaan naar andere mensen met dezelfde abo om dat te proberen...

Ik zou eerst die setting controleren. Helpt dat niet, dan zou ik een LiveCD draaien en daarbinnen een simpele torrent app proberen. Pas als dat hetzelfde probleem geeft zou ik verder kijken dan de PC zelf. En de eerste plek om verder te kijken is een evt router uitsluiten.

Oslik blyat! Oslik!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Zit er niet gewoon teveel ruis op je lijn? Het ruisniveau wordt hoger wanneer de snelheid over koper wordt opgevoerd.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:18

qless

...vraag maar...

F4T4L_3RR0R schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 00:50:
Zit er niet gewoon teveel ruis op je lijn? Het ruisniveau wordt hoger wanneer de snelheid over koper wordt opgevoerd.
Het gaat hier over een kabel aansluiting, geen DSL

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook bij kabel kan ruis snelheidsproblemen geven - als de SNR (signal to noise ratio) van upstream en/of downstreamkanaal onder een bepaalde drempel valt, krijg je DOCSIS codeword errors, oftewel packetloss. En DOCSIS packetloss leidt tot IP packetloss, wat zich in milde gevallen uit in traagheid en soms een paar keer op F5 moeten drukken voor je een hele pagina te pakken hebt.

Maar goed, SNR wordt in het geheel niet beinvloed door het feit of je een torrent client aan hebt staan of niet, dus ik denk dat we SNR problemen bij voorbaat kunnen uitsluiten. Wil je sowieso downstream SNR controleren, kijk dan in je modem. Geen idee welke types Telenet gebruikt, maar http://192.168.100.1 is redelijk industry-standard voor de embedded pagina van een kabelmodem. Hoe de relevante waarde heet verschilt van modem tot modem, maar iets van "SNR" of "noise ratio" is waarschijnlijk. Upstream SNR kan alleen in de CMTS ("centrale") uitgelezen worden, dus dat kun je niet op de modem zien

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

qless schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 10:41:
Dus? :')

Het is een pijp voor internet, zie het even als een holle buis. Als je in de buis aan de ene kant schreeuwd (01010101110100001 bv) dan kan er echo/etc ontstaan binnen je buis. Dit gebeurt natuurlijk ook met een koperdraad, of dat nou een telefoniedraad, coaxdraad of een ander draadje is, echo en noise zijn altijd van toepassing, op ieder elektronisch systeem (min of meer), dat je er in sommige gevallen geen last van hebt dat is een ander verhaal (fietslampje op 4.5v batterij, daar boeit het niet).
DSL en kabel zijn gewoon gevoelig voor storingen.

Overigens "lijkt" het me op het eerste gezicht gewoon wat dion_b zegt, check je client. check nogmaals je client en check hem nog 5x.
En hoezo geen router? Er zal wel ergens iets staan waar je iets overheen gooit, al die apparatuur kan een bug hebben in de firmware, foutief geconfigureerd zijn of verkeerd aangesloten.

Voordat er dus serieus geholpen "kan" worden moet je minimaal het volgende gaan beantwoorden:
• Welke apparatuur staat er tussen je PC en het laatste stukje van je huis (merk + types)?
• Heb je ondertussen de uploadsnelheid binnen je torrentapp aangepast?
• Meer informatie over je verbinding tussen PC en internet, werkt het via kabel wel goed?
• Op welk kanaal staat je AP? Je zegt dat er niemand op jou kanaal zit, dat zegt helemaal niets.

Je mag theoretisch gezien alleen kanaal 1, 6 en 11 gebruiken, de rest heeft overspraak op elkaar. 1 stoort kanaal 2 en 3, kanaal 6 stoort ook 4 en 5. Dus gebruik jij en/of andere mensen opeens kanalen welke overlappen dan kan je extra problemen hebben bij high-bandwidth.

Zo zijn er, zoals dion_b (en andere afaik) al zeiden, op zijn minst 10000 factoren waardoor jou verkeer trager kan gaan.

[edit]
Oh, dion_b post er ook nog even tussendoor :>

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
qless schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 10:41:
[...]

je gaat toch niet proberen te beweren dat een kabel een glasvezel tot in het huis is, zoals ooit een paar Telenet-deur-aan-deur-verkopers mij probeerden wijs te maken.en van mij toen het antwoord kregen: "als jij mij beloofd dat ik voor 40 euro in de maand fiber to the home krijg heb je een klant voor het leven, en wellicht onmiddellijk de hele straat. dan heb je direct je cijfers gehaald voor dit jaar. maar zover ik weet is coax ook nog steeds koper. dus ga maar ergens ander zever. ik zit en blijf bij die concurrent"
coax is ook koper en dus ook onderschikt aan signal-noise-ratio's.

Telenet heeft de toegang tot de beheer-pagina's van de modem niet toegangbaar gemaakt voor de klanten.
die docsis modem speelt bij hen als een bridge: niets anders dan een vertaler van coax naar rj-45 in ogen van de klant. (en geen router zoals blijkbaar vaker de gewoonte bij onze bovenburen - of is dit een misgedachte wegens adsl-modem versus kabelmodem: vaak: kabelmodem = bridge, adsl-modem = router)
de computer krijgt dan ook rechtstreeks een ip-adres dat toegangbaar is vanaf het internet (een 81.*, 83.* of 213.* ip-adres - of een 172.* indien men niet tijdig betaald heeft en (tijdelijk) werd afgesloten)
als de pc toch een 192.* of 10.* heeft, dan heeft men er zelf een router tussen gezet en dan heeft die router dat extern ip-adres. (en op dat adres dat dion_b geeft zijn dan enkel gegevens vindbaar van je router maar niets van je modem hoor). Als klant kan je dus niet zien hoeveel packetloss die modem heeft. of welk snr die modem heeft. vanaf de helpdesk kunnen zij dat wel zien mbv een zogenaamde modemtest (of pingtest op de modem), want aan de wan-kant (over de coax dus) is ie wel bereikbaar via een 10.*-ip-adres.
zij kunnen nog andere testen doen.bv: kijken of ie vaak de connectie verliest, wat zijn snr is, en ga maar verder... (kunnen ze al doen op het 015 nr dus je hoeft niet te bellen naar hun 070 nummer.

(en op dat bovenste mag je me quoten als ex-telenet-helpdesk-medewerker)

als je zelf wilt testen op packetloss kan je wel een een "ping -t www.telenet.be (of andere site)" doen.
maar dan merk je dat ook tijdens surfen, gamen, gewoon downloaden, ...

en test dit allemaal natuurlijk zonder die access-point ertussen
(scan ev. ook even met netstumbler om te zien welke kanalen er allemaal in gebruik zijn in je buurt. want standaard staan quasi alle routers/ap's ingesteld op kanaal 6 of 1.)

maar vooral: upload beperken, windows nakijken op max. connectie's, testen met lan-kabel ipv via die wifi, ...

(aan dion_b en de anderen: welke modems telenet gebruikt is vindbaar op hun site. en als klant kan je niets op of aan die modem doen of zien, buiten het loskoppelen van de lankabel of de stroomkabel. je kan ev. ook de coax-versterker die de TN-tech heeft geinstalleerd zonder stroom zetten maar die moet dus wel stroom krijgen. Reset ev. die modem eens - niet met de knop erop: die dient om de modem in standby te zetten maar wordt eigenlijk niet gebruikt: dus _afblijven_ mar mbv de stekker: effe uittrekken en terug insteken. Gaat waarschijnlijk ook de eerste vraag zijn van de helpdesk)

[ Voor 25% gewijzigd door soulrider op 20-01-2009 18:47 ]

Pagina: 1