• knurft06
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 12:56
Ik heb ruzie met mijn nieuw aangeschafte C455ip combinatie.

Machine staat op vast IP-nr en met portforwarding (5060/udp) actief te staan en met een viop-account bij iptel.org geeft die aan dat deze verbinding actief is. Geen analoge lijn overigens.

Vanuit mijn pc een expres talk client geistalleerd. die ook verbonden is met iptel.org (ander account). Doel: over en weer bellen voordat ik de boel verder aansluit en uitbreid.

Mijn probleem: Inkomende call's voor de C455ip komen vaak niet aan. In de softphone log staat "call answered" (niet altijd) en tegelijkertijd wordt de voicemail van iptel.org geactiveerd. (alles binnen 1 seconde). Als de calls wel aankomen dan kan ik ook meerdere keren aan de gang. Het is net of de verbinding tussen C455ip en iptel.org regelmatig verloren gaat.
De pc-client heeft daar geen last van (beide zitten op dezelfde router (CopperJet 1616-2p) . Enig idee wat er aan de hand kan zijn en waar ik moet beginnen te kijken?

Alle hulp welkom. Alvast bedankt.

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:51
Ik weet niet zeker of ik het goed begrijp.
Je hebt poort 5060 geforward naar je pc, ik neem aan dat de c455ip ook die poort wil gebruiken maar dat dus niet kan.

[ Voor 0% gewijzigd door AtRi op 10-01-2009 20:01 . Reden: spelvout ]

• knurft06
Ik heb die port geforward naar die C455ip. De pc werkt ok, zonder port-forwarding ?!?
Mijn punt is dat die C455IP niet correct reageert.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
SIP gebruikt (voor zover ik weet) zowel poort 5060 als 5061 en zowel via UDP als TCP. Voor zover ik weet zijn dat de controle poorten. De data-poorten worden 'willekeurig' vastgesteld.
SIP clients typically use TCP or UDP (typically on port 5060 and/or 5061) to connect to SIP servers and other SIP endpoints.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• knurft06
Inmiddels cold-restart gedaan van de centrale en alles opnieuw ingesteld. Geen verschil. Ook de poorten 5060 - 5070 (tcp/udp) opgesteld.

Heeft nog iemand een idee?

• kalizec
Heeft je Copperjet wellicht een optie waar je een default server op kunt geven? Als je die insteld op het ip van je SIP-apparaat is zeker dat het niet in de portforwarding instellingen zit (al kan het nog steeds door het NAT komen).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• knurft06
kalizec schreef op zondag 11 januari 2009 @ 00:53:
Heeft je Copperjet wellicht een optie waar je een default server op kunt geven? Als je die insteld op het ip van je SIP-apparaat is zeker dat het niet in de portforwarding instellingen zit (al kan het nog steeds door het NAT komen).
Ik snap dit niet helemaal. NAT is een firewall, met port-forwarding sluis je selectief uitgaand verkeer naar interne machines. Met een default server doe je min of meer hetzelfde, maar dan voor alle poorten en alle services.

En: Regelmatig werkt het wel, tevaak niet. Het lijkt erop dat de verbinding van c455ip naar de sip-server regelmatig verbroken wordt.

• kalizec
NAT != Firewall.
NAT (Network Address Translation) is een middel om naar binnenkomt verkeer te luisteren en dit selectief en adresvertaald door te zetten naar de andere kant. Als je een default server opgeeft wordt dit ook gedaan, maar weet je zeker dat er niets 'per ongeluk' weggefilterd wordt dat toevallig op een poort binnen kwam waar tijdens het instellen geen rekening mee is gehouden.

Het andere wat er aan de hand kan zijn... een SIP-client moet zich 'regelmatig' bij de server aanmelden met zijn gegevens (login, nummer, huidig ip). Het kan zijn dat dit niet regelmatig genoeg lukt waardoor je aan het begin van die 'lease' wel bereikbaar bent en aan het einde niet (omdat de lease verloopt en er niet tijdig een nieuwe wordt aangevraagd).

Meestal probeer zo'n SIP-client 30-60 seconden voor het verlopen de lease te vernieuwen. Als er in die 30-60 seconden net wat packetloss of een te hoge traffic load is, kan het verlengen te lang duren en ben je tijdelijk niet bereikbaar. Troubleshoot eens op een slechte of overbelaste (downloads) verbinding.

• knurft06
kalizec schreef op zondag 11 januari 2009 @ 13:12:
NAT != Firewall.
NAT (Network Address Translation) is een middel om naar binnenkomt verkeer te luisteren en dit selectief en adresvertaald door te zetten naar de andere kant. Als je een default server opgeeft wordt dit ook gedaan, maar weet je zeker dat er niets 'per ongeluk' weggefilterd wordt dat toevallig op een poort binnen kwam waar tijdens het instellen geen rekening mee is gehouden.

Het andere wat er aan de hand kan zijn... een SIP-client moet zich 'regelmatig' bij de server aanmelden met zijn gegevens (login, nummer, huidig ip). Het kan zijn dat dit niet regelmatig genoeg lukt waardoor je aan het begin van die 'lease' wel bereikbaar bent en aan het einde niet (omdat de lease verloopt en er niet tijdig een nieuwe wordt aangevraagd).

Meestal probeer zo'n SIP-client 30-60 seconden voor het verlopen de lease te vernieuwen. Als er in die 30-60 seconden net wat packetloss of een te hoge traffic load is, kan het verlengen te lang duren en ben je tijdelijk niet bereikbaar. Troubleshoot eens op een slechte of overbelaste (downloads) verbinding.
1. Hoewel je technisch waarschijnlijk gelijk heb, veranderd dit niet veel aan mijn situatie.
2. Is het meest waarschijnlijk. De lijn (10Mb) is op dit moment vrijwel leeg
3. \ik ga deze week naar een vriend om eens achter een andere router te zitten.

• knurft06
Reactie van Copperjet-helpdesk

"U kunt de poorten niet forwarden omdat deze gebruikt worden door de CopperJet.
Vindt bijgesloten een firmware versie zonder voice.
"
M.a.w. Forwarden van een copperjet van de poort 5060 lukt niet zonder meer.
Mogelijk is dat mijn probleem...

• mvb66
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-11 20:09
Schaf een extra router aan in plaats van de routing capacitieiten van de 1616-2p te gebruiken.
Ik draai zelf met een 816-2p in bridged mode met daarachter een netgear router, waarin ik alleen 5060 doorgezet heb naar de C455IP.

Ik heb er geen problemen mee.

• knurft06
Afgelopen week de mogelijkheid gehad om te testen via een linksys op een andere lijn. (xs4all) en daar ondervond ik identieke problemen.
In het kort: De status dat een client on-line is duurt slechts enkele seconden (60 max). De ververs-frequentie opvoeren, STUN-inschakelen etc, het help allemaal wel iets, maar de basis is en blijft prut. Het werkt niet betrouwbaar.
Beide accounts 'lopen' bij iptel.org en beiden zitten dus achter dezelfde router. Portforwarding naar aparte poorten etc. het maakt allemaal niets uit. Ik heb zelfs sterk de indruk dat portforwarding (udp5060) hierin geen verschil maakt. Als ik de portforwarding naar een verkeerd apparaat stuur kom ik in een harde time-out terecht.

Ben ik nu de enige die dit soort problemen heeft?

Vou het geen goed idee zijn om een andere "Internet en Netwerken" onderwerp te maken over voip?
Pagina: 1