Modelauto op zonne-energie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Voor een schoolopdacht moet ik een autootje maken op zonne-energie. Het is de bedoeling dat dit autootje werkt, de snelheid is minder van belang.
Ik heb 5W piekvermogen van de zonnecellen ter beschikking, wat aan 5,6V dus resulteert aan max 0,9A. Hiermee wil ik een of meerdere Li-ion accu's opladen (3,8V 0,7A) en dan vanaf die accu's een elektromotor aandrijven.
Ik heb wat basiskennis van mechanica en elektronica, maar ik kom er niet helemaal uit.
Ik weet al dat ik een diode tussen de zonnecellen en de accu's moet zetten, om te voorkomen dat de accu's mijn zonnecellen gaan opladen :D.
Echter is er bij conrad te veel keuze, met mijn basiskennis kom ik er niet. Ik dacht nu aan Siliciumdiode 1N4001 50V 1A.
Ik neem aan dat 50V en 1A de maximumwaardes zijn, klopt dat?
Aangezien dit een siliciumdiode is, heeft deze een spanningsval van 0,6V. Wat zijn hier de gevolgen van? (Moet ik die 0,6V aftrekken van het geleverde voltage van de zonnecellen oid?)

Dan heb ik ook nog een elektromotor nodig. Ik dacht aan Motor X-Fly 280.
Hij levert een max draaimoment van 1,16 N.cm. Hoe kan ik berekenen of dit genoeg is voor mijn autootje (weegt een paar honderd gram) voort te stuwen?
De zonnecellen leveren 5,6V, die laden een accu van 3,8V op, en die geven op hun beurt hun stroom weer af aan een elektromotor van 6V (4,8 - 7,2V). Gaat het lage voltage van het accu problemen geven aan de motor? Ik weet dat door ze slim in serie of parallel te zetten je het aantal volt en ampère wel kan beïnvloeden, maar 2x 3,8V = 7,6V is dan weer te veel, en dan moet ik ook de zonnecellen in serie schakelen om de accu's te kunnen opladen, maar dan verlies ik de helft van mijn ampères (door ze niet in serie te zetten)?
De zonnecellen leveren 5W, de motor kan 8W leveren. Ik neem aan dat de motor dan trager/zwakker draait?

Ik loop al langer rond op tweakers.net, dus ik verwacht geen hapklare antwoorden, maar suggesties, opmerkingen en vragen naar mijn kant zijn welkom :).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Je raakt op een soliciumdiode idd 0.6V kwijt, wat toch een flink deel van je vermogen is.

Heb het zelf nog nooit gedaan, maar het schijnt mogelijk te zijn om mosfets als diode te gerbruiken die een verschikkelijk lage spanningval hebben.

Anders kan je bijv kijken naar germanium diodes, die zijn 0.3V.

De motor maakt eigenlijk geen zak uit als je de snelheid niet uitmaakt, met de juiste vertanding kan je elke motor gebruiken, dus zou eerder zoeken naar een motor die een hoog rendement heeft dan een met veel Nm's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
SA007 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 15:37:
Je raakt op een soliciumdiode idd 0.6V kwijt, wat toch een flink deel van je vermogen is.

Heb het zelf nog nooit gedaan, maar het schijnt mogelijk te zijn om mosfets als diode te gerbruiken die een verschikkelijk lage spanningval hebben.

Aan wat kan ik germaniumdiodes herkennen bij conrad?
Ik zal zometeen ook even op google zoeken naar hoe je met mosfets werkt.
SA007 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 15:37:
De motor maakt eigenlijk geen zak uit als je de snelheid niet uitmaakt, met de juiste vertanding kan je elke motor gebruiken, dus zou eerder zoeken naar een motor die een hoog rendement heeft dan een met veel Nm's.
Je hebt toch ook verliezen met een extra vertanding? Heeft het meer nut om een motor te kopen met een hoog rendement en een vertanding of een minder efficiënte motor met vertanding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Vertanding moet je sowieso hebben, en het aantal tandwielen varieert niet zoveel, het is alleen de verhouding.
En zo lang je ervoor zorgt dat je vertanding in orde is (dus geen plastic meuk zonder lagers) dan komt dat wel goed.

Waaraan je germaniumdiodes kan hetkennen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Van diodes en transistors ken ik de basis, maar van mosfets echter niets. Ik geraak er dus niet meteen uit met google. Ook op GoT vind ik niet echt iets wat me verder helpt.

Een aantal vragen blijven dus nog steeds onbeantwoord:
Aan wat kan ik germaniumdiodes herkennen bij conrad (zijn ze er wel te koop?)?
Hoe kan ik mosfets gebruiken als diode?
Waar kan ik vertanding kopen? (Bij conrad hebben ze wel transmissies, maar dat is denk ik niet helemaal wat ik nodig heb)
De zonnecellen leveren 5,6V, die laden een accu van 3,8V op, en die geven op hun beurt hun stroom weer af aan een elektromotor met hoger rendement van 7,2V (4,8 - 8,4V). Kan dit zo werken?
Ik neem aan dat ik de zonnecellen in serie moet schakelen, de accu's ook in serie om zo 11,2V van de zonnecellen te krijgen en 7,6V van de accu's, wat mooi binnen de specificaties van de motor ligt?
Of kan ik beter de motor op 3,8V laten werken, maar dan wel het dubbele vermogen van de zonnecellen te krijgen? Ook heb ik geen laadcontroller, dus ik hoop gewoon dat de accu's langer meegaan (niet te hard zakt) dan de test :+

[ Voor 6% gewijzigd door Malantur op 10-01-2009 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Nou, je gebruikt mosfets niet zozeer als diode, maar je zet ze gewoon aan als de stroom de goede kant op loopt en uit als hij de verkeerde kant op loopt. Dat doe je door de spanningsval over de mosfet te versterken met een verschilversterker (opamp) en dan de gate-driver met een histeresis aan of uit te laten schakelen adhv het signaal dat je krijgt. Dat is niet al te gemakkelijk spul om eerlijk te zijn.

Ook om enigszins efficient vanuit je zonnecellen via de accu naar de motor aan te drijven is geen pretje. Je wil eigenlijk een dc/dc converter ertussen omdat je niet meer dan 4.25V in een li-ion mag proppen, en zodra de motor begint te werken moet je ook nog enigszins gecontroleerd ontladen (of zeker weten dat de cel niet met meer dan ~3C ontlaadt). Dan moet de motor ook nog geschikt zijn voor één li-ion cel.

Lijkt me eerlijk gezegd een lastig projectje om 'goed' te doen voor je. Zonnecellen zijn lastige apparaten, lithium-chemie-cellen zijn lastige dingen en wat ertussen moet al helemaal. Kan het niet makkelijker? Kijk eens naar NiMH'tjes, die kun je veel makkelijker opladen. Of een condensator, helemaal makkelijk!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Je hebt gelijk over mosfets, ik begrijp niets van je uitleg :X.
Toch maar een germanium diode dan maar.

Ik wilde de Li-ion accu's gebruiken omdat ik zowel de zonnecellen als accu's uit een gsm-oplader op zonne-energie ga slopen. Dus ik heb ze al liggen. In het begin van het project dacht ik nog: gewoon een motor aan hangen en klaar, maar zo simpel is het dus niet :z.
Een condensator kan ik ook wel gemakkelijk doen.
Kan deze opstelling dan:
zonnecellen 5,6V piek -> germaniumdiode -> condensator 6V (Laagspanning elco 6V 330µF) -> motor 6V
Zal die 330µF genoeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Euh... germaniumdiodes zijn een [understatement]beetje[/understatement] 0ld sk00l en praktisch niet te krijgen voor meer dan een paar mA. |:(

Schottkydiodes daarintegen, hebben ook een lagere spanningsval en je kan ze krijgen tot 100-en A.
Een SB130 laat tussen de 0.3 en 0.45V vallen bij max. 1A

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
elal schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 16:41:
[...]

Euh... germaniumdiodes zijn een [understatement]beetje[/understatement] 0ld sk00l en praktisch niet te krijgen voor meer dan een paar mA. |:(
:') @ verouderde schoolboeken
elal schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 16:41:
Schottkydiodes daarintegen, hebben ook een lagere spanningsval en je kan ze krijgen tot 100-en A.
Een SB130 laat tussen de 0.3 en 0.45V vallen bij max. 1A
Bedankt voor de tip. Ik neem aan dat ze hetzelfde aangesloten moeten worden als een traditionele silicium diode?

De opstelling blijft maar evalueren :)
zonnecellen 5,6V piek -> Schottky diode -> condensator 6V (Laagspanning elco 6V 330µF) -> motor 6V
De resterende vragen op een rijtje:
Zijn er nog opmerkingen over de opstelling?
Zal die 330µF genoeg zijn? (kan ik hier een aantal ampères aan linken oid?)
Waar vind ik vertanding die op de elektromotoren van conrad passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Die condensator slaat geen deuk in een pak boter. Wat jij wilt is een ultracondensator, iets waar de motor bijv. 10-30 sec op kan lopen nadat hij opgeladen is door de zonnecellen. Als je je motoren voluit 10 sec wil laten draaien is dat 80 J aan energie, zeg dat je dat in een 5.5V ultracap propt (www.samenkopen.net, leds samenkopen actie van niels1, die heeft 5.5V 14F caps), dan heb je

E=.5CV^2 -> C=2E/V^2=160/30.25= 5.29 F

aan condensator nodig (en dat is nog een optimistische schatting, gezien je autootje langzamer gaat naarmate de caps leger worden, effectief kun je waarschijnlijk 75% van de capaciteit leuk gebruiken). Dat betekent dus 52 van niels1's ultracondensatortjes, die dingen zijn heel erg compact dus dat kan waarschijnlijk gemakkelijk om eens mee te beginnen. Ik verwacht ook niet echt dat je alle 8 wattjes nodig gaat hebben, en met zo'n soort opstelling heb je toch iets dat best leuk rijdt en makkelijk te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
De spanning van zonnepanelen zijn maximum spanningen. Een zonnecel is een stroombron.
Als die die aan een accu hangt zakt direct de spanning in tot het huidige laadniveau van de accu.

Je moet er alleen voor zorgen dat je je accu te vol laad.

Hoe zit het trouwens met het eindproduct, lange afstanden of kort, wat voor omgeving (qua licht) overdag of 's nachts, met andere woorden:
- Is er altijd licht tijdens het rijden?
- Zo ja: Is die hoeveelheid constant?
- Zijn er obstakels? (als hellingen etc)
- Hoe lang moet het voertuig rijden (meter of tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Ik was van het idee van een accu al afgestapt, ik wil het nu met een condensator doen.
Ik heb alvast eens een schema gemaakt (alvast mijn excuses voor mijn tekentalent :9):
Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/3747/elektrischschemaog2.jpg
Ik ben al niet zeker of de diode wel juist staat.
Ik heb ook een fout gemaakt in mijn eerdere posts: 8W bij 6V geeft dat de motor 1,4A trekt en niet 0,9A zoals ik eerder al zei (geen idee hoe ik daar aan kwam |:().
Ik zal dus al een zwaardere Schottkydiode moeten kopen.
Het is moeilijk om een supercondensator te vinden dat snel leverbaar is. De waardes heb ik dus nog niet ingevult omdat ik nog geen idee heb welke ik zal kopen. Ik ben op zoek naar iets in de richting van 1F bij 6V (en dan daarvan 4 parallel).

Ik kan het zelf zo moeilijk maken als ik wil. De bedoeling is om te bewijzen dat de auto rijd. Alle snelheid dat het kan maken is mooi meegenomen. Het zal waarschijnlijk een soort drag race worden zonder tegenstanders om de snelheid te berekenen. Dit kan dus gewoon op asfalt op een mooie dag (dus constant zonlicht en horizontaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt je rijtje condensators zo verkeerd staan, ze moeten parallel aan je motor en batterij staan.

Over de condansators. Het type condensators wat veel opslag heeft (de zgn Goldcaps) zijn niet boven de 5.5V te krijgen. En die 5.5 is de uiterste max, zou dus op 5V maximum laden.

Snel leverbaar is geen probleem trouwens, zijn genoeg winkels die snel leveren in nederland.
Farnell levert in een paar dagen en heeft er een aantal.
http://nl.farnell.com/jsp...=PRICE_PLS_011_PRICE1%7c0

Edit:
Damn, even vergeten dat een normale consument niet zomaar bij farnell kan bestellen...
Via school zou het geen probleem moeten zijn tho'

[ Voor 11% gewijzigd door SA007 op 10-01-2009 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Jawel, voor min. 50 euro. Even rondzoeken in de EL-kroeg wie er meedoet, dan krijg je de 50 euris wel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
SA007 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:24:
Je hebt je rijtje condensators zo verkeerd staan, ze moeten parallel aan je motor en batterij staan.
Helaas voor mijn tekentalent: die batterij links moeten zonnecellen voorstellen :)
Het was in ieder geval mijn bedoeling om ze parallel te zetten, maar ik was weer te snel.
Afbeeldingslocatie: http://img65.imageshack.us/img65/2357/schemabeterfb7.jpg
Is het zo goed?
Kan iemand ook bevestigen dat de diode goed staat?

Bedankt voor de link naar Farnell.
Ik moet toch al minstens iets van 5F hebben, dus als ik 3-4 van 1,5F koop zit de €50 al half vol.
SA007 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:24:
En die 5.5 is de uiterste max, zou dus op 5V maximum laden.
De zonnecel levert 5.6V, dus dan moet ik die 0.6V kwijtspelen? (Dan toch maar siliciumdiode?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

als ik jou was zou ik een zenerdiode over de caps zetten van bijv. 5.2V (dat betekent dat er echt nooit meer dan 5.2V overheen kan vallen) en een goede diode nemen, 0.3-0.4V spanningsval.

edit: ja, je diode staat goed, anders hadden we nu al wel moord en brand geroepen.

[ Voor 18% gewijzigd door mux op 10-01-2009 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Bedankt voor de tip. Voldoet deze zenerdiode: Zenerdiode 1,3W ZPY5.1V? Ik denk zelf van niet, maar het is wel de enige bij conrad met het juiste voltage...
Morgen zoek ik wel verder.
In het schema moet deze zenerdiode dan in serie met de Schottkydiode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

http://elektronica-online.nl/ verkoopt ook 1F caps, bij onderdelen->condensators->supercaps.

Dat motortje is trouwens echt overkill voor een wagentje van een paar honderd gram. Ik neem aan dat 't geen snelheidsrecords hoeft te verbreken ;)
De voortstuwende kracht is te berekenen uit het motorkoppel:
motorkoppel (in Newtonmeter) * reductie * wielradius (in meter) = voortstuwingskracht (in Newton).
Om 1 km/u te halen moet een wiel van 10 centimeter diameter ongeveer 60 rpm draaien. Jouw motortje doet zo'n 5800 tot 13700rpm :P Je hebt dus een vertraging van pak 'm beet 116:1 (!) nodig (als het motortje +/- 7000 rpm draait).
Jouw motortje levert dan zoveel voortstuwende kracht op:
0.0116 * 116 * 0.05 = 0.06728 Newton.

Dat geeft een acceleratie (a = f / m) van zo'n 22cm/s2 bij een wagentje van 300 gram :P Dat ding vliegt dus vrijwel instant met zo'n 28cm per seconde over je tafel :P
Uiteraard zijn deze berekeningen versimpeld, er treden nog wat verliezen op, maar dat is hier niet echt interessant. Het gaat erom dat je beter een kleinere motor kan zoeken met een wat handiger toerental ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Jawel, de zenerdiode is er alleen om áls de spanning te hoog wordt, vermogen te dissiperen tot de spanning weer tot onder de 5.1V zakt. Als je er eentje kunt vinden die misschien 5.2 of 5.3V is is het helemaal mooi, maar deze zal prima voldoen. Lees je maar even in over hoe een zenerdiode werkt en hoe je hem gebruikt, wikipedia oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Hoe sneller dat het autootje gaat, hoe meer spectaculair het lijkt :).
De bedoeling is om de testen buiten uit te voeren, dus 30 cm/s lijkt mij een leuke snelheid.
Als hij dan op 10 sec 5F aan condensators leeg trekt, dan legt hij dus ongeveer 3 meter af.
Ik zal alleen wel een winkel moeten vinden waardat ze een overbrenging van 116:1 hebben...

Ik heb toch even 2 alternatieven opgezocht, voor als die overbrenging 116:1 onvindbaar blijkt te zijn.
IGARASHI MOTOR 33G-50
Deze geeft 85 rpm, maar het is een 12 V motor, dus deze valt af (denk ik, verbeter mij als ik fout ben).
IGARASHI MOTOR SP3650-65
Deze geeft belast 4500 rpm, dus nog steeds 75:1 overbrenging nodig. Dit is wel een 6V motor van 5.8W en een draaimoment van 12,5 N.mm. Deze is wel meer dan dubbel zo duur als de andere motor.
Als ik dan even de berekening opnieuw uitvoer: 0.0125 * 75 * 0.05 = 0.046875 Newton.

Ik dacht dat die zener niet paste, omdat hij slechts 1,3W zijn, en de zonnecellen 5W leveren. Ik ga vandaag als ik tijd vind me even inlezen in zenerdiodes.
Ik heb al even snel op wikipedia gezien dat je ze in sperrichting moet aansluiten.

Ik wil ook nog een aan/uit schakelaar gebruiken, zodat de condensators eerst kunnen opladen, en dan pas de motor ingeschakeld wordt. Kan dit gewoon met een normale aan/uit schakelaar tussen de condensators en de motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trouwens, hoeveel stroom kunnen die 1F caps eigenlijk leveren? Die dingen zijn als backup "batterijtje" bedoeld, ik dacht dat zulke caps niet bijzonder veel stroom konden leveren (in de orde van milliamperes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hoeveel wil je? 100? 200A? Met andere woorden: stroom is beperkt door de pootjes/draden.

(ja, ik heb het getest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ssj3gohan schreef op zondag 11 januari 2009 @ 12:12:
Hoeveel wil je? 100? 200A? Met andere woorden: stroom is beperkt door de pootjes/draden.

(ja, ik heb het getest)
Dat zegt niks natuurlijk, 't is een beetje jammer als na een paar keer gebruiken die caps kapot zijn. De 1F 2.3V goldcaps van Panasonic zijn bijvoorbeeld rated op 300mA maximaal. De 5V modellen zitten daar ruim onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hm, ja, vroeger was dat altijd het verschil tussen de oude 'goldcap'-branded spullen en nieuwere dingen die gewoon met hun soortnaam, ultracapacitor, werden aangeduid. Moderne ultracaps zijn vapour-deposited-film apparaten, een stuk kleiner dan goldcaps en kunnen gemakkelijk tientallen amps aan (nou ja, ruwweg 1 à 2 A/F). Die ouwetjes konden een stuk minder aan. Zo'n bankje van 5F kan gemakkelijk 5, waarschijnlijk 10A aan. Die meuk van niels is helemaal geweldig, die staat gespecificeerd als in principe short-circuitable, dus beperkt door interne weerstand en weerstand van draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 13:08
Malantur schreef op zondag 11 januari 2009 @ 11:51:
...
IGARASHI MOTOR 33G-50
Deze geeft 85 rpm, maar het is een 12 V motor, dus deze valt af (denk ik, verbeter mij als ik fout ben).
IGARASHI MOTOR SP3650-65
Deze geeft belast 4500 rpm, dus nog steeds 75:1 overbrenging nodig. Dit is wel een 6V motor van 5.8W en een draaimoment van 12,5 N.mm. Deze is wel meer dan dubbel zo duur als de andere motor.
....
Ik wil ook nog een aan/uit schakelaar gebruiken, zodat de condensators eerst kunnen opladen, en dan pas de motor ingeschakeld wordt. Kan dit gewoon met een normale aan/uit schakelaar tussen de condensators en de motor?
Die motor op 12V is geen probleem, als je een geschakelde voeding (step-up converter) gebruikt. Dat is een schakeling die uit een lagere ingangsspanning een stabiele spanning maakt, dus bijvoorbeeld uit je caps bij 5V tot 1V (terwijl ze leeg geraken) een nette 12V genereert voor de motor.
Dat heeft nog als voordeel dat je je supercaps veel efficiënter kan gebruiken (omdat je de caps tot een lagere spanning nog kan gebruiken).

Je kan uiteraard een schakelaar gebruiken tussen de condensatoren en de motor, dat is geen probleem.
Je zou het zelfs nog kunnen uitbreiden (zo ingewikkeld als je zelf maar wil), je kan er bijvoorbeeld een schema in steken zodat ie wacht tot de caps volgeladen zijn (5V) en dan pas inschakelt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik had eigenlijk het idee dat dat een beetje lastig voor TS wordt, een step-up van dit vermogen is ehm, kant-en-klaar niet echt goedkoop te krijgen (farnell: 80 euro, vraag me niet waarom), dus moet hij het zelf in elkaar solderen. Het is wel een nette manier, maar ws te lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Ik ben het eens met ssj3gohan. Ik zie het nut wel van een step-up converter te gebruiken, maar aangezien dit mijn eerste praktische ervaring is (je moet ergens beginnen), denk ik echter dat dit boven mijn petje gaat.
Op deze site staat wel een simpel schema, maar ook een tweede, moeilijkere schema.
80 euro is het mij in ieder geval niet waard, dan koop ik liever gewoon een extra condensators.

Update van het schema met zenerdiode en zonnecellen per 2 in serie:
Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/145/schemanieuwmt8.jpg
Moet die zener zo staan, of moet hij in sperzin en ook nog parallel op de condensators?
Volgens mijn bron moet die zener in sperzin aangesloten worden, maar zoals hij nu staat werkt hij toch tegen de andere diode, dus geen stroom, dus hij staat fout (allesinds zo redeneer ik).

Ik heb nog 2 grote problemen die opgelost moeten worden:
Om het vermogen van de motor op de as van de wielen te krijgen heb ik tandwielen nodig. Zoals eerder gezegd ongeveer 116:1 verhouding. Bij conrad hebben ze een aantal tandwielen, maar hoe kan ik er zeker van zijn dat die op mijn motor zullen passen? Iemand ervaring?
Het tweede probleem: alles moet op het einde aan elkaar gesoldeerd worden. Ik heb echter geen ervaring met solderen. In de kast van mijn vader lag nog een oude (lees: prehistorische) soldeerbout van het merk 'Power', 220V en 100W zonder soldeerstation.
Is het gewoon straight forward bv 2 beentjes van de condensators tegen elkaar houden, druppeltje soldeersel op laten vallen, krimpkous erover en klaar?

[ Voor 17% gewijzigd door Malantur op 11-01-2009 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Die zener moet idd parallel staan over de condensators, op zo'n manier dat er eigenlijk een pijl van min naar plus staat.

Bij de tandwielen staat als het goed is de asdiameter bij, als die hetzelfde is als je motor (en er zijn eigenlijk maar een paar maten die echt gebruikt worden) komt dat wel goed.

Verder raad ik je aan om een andere soldeerbout te halen, een 100W ongeregelde bout is VEEEEL te lomp om op printplaten te solderen. Voor normaal printsoldeerwerk is 25-30W voor een ongeregelde bout eigenlijk wel het maximum.
Meer watt's moet je echt een temperatuurgeregelde hebben (die zijn tegenwoordig ook vrij goedkoop te vinden, kijk maar 's naar het merk Aoyue, klinkt als goedkope meuk maar werkt best goed voor zijn prijs.)

Solderen zijn een paar stappen belangrijk:
- Goed soldeer (neem niet te dik (0.7 - 1mm diameter) met harskern, als je het nog kan krijgen kan je beter sn60pb40 soldeer pakken, dat soldeert makkelijker.
- Om te solderen is het volgende het makkelijkste
* Beide pootjes vertinnen door met de soldeerbout het pinnetje op te warmen en dan het soldeer tegen het pinnetje drukken om het te smelten. NIET het soldeer op je bout smelten, dan is namelijk de harskern bijna direct weg en vloeit je tin niet meer.
Je zal dan merken dat het soldeer helemaal netjes door je draadjes en om de pinnetjes heensmelt.
* Beide vertinde pootjes tegen elkaar houden en samen verwarmen tot van beide het soldeer smelt en in elkaar overvloeit.

Dan heb je een goede soldering, een druppel tin ergens op gooien heeft geen zin.

Het is waarschijnlijk ook geen slecht idee om een stukje expirimenteerprint te halen, dat is printplaat die helemaal vol met gaatjes zit waar je al je onderdelen netjes op kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Het schema is weer aangepast:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/scb42q.jpg
De asdiameter van de motor is 3,125mm, die van de tandwielen zijn 3mm :/
Het zijn echter kunststoffen tandwielen, dus met brute kracht zal het wel passen :D.
Morgen ga ik al eens naar de winkel gaan voor een nieuwe soldeerbout en soldeer. Ik heb nog soldeer van mijn vader gevonden, maar die is 2 mm dik en er staat geen samenstelling meer op.
Ik was niet van plan om het op een printplaat te bevestigen, maar ik zie nu bij conrad dat ze niet echt veel kosten. Deze bedoel je toch?
Als ik het actuele schema bekijk zie ik 3 aansluitpunten voor de zonnecellen, 4 voor de condensators, 1 voor de zenerdiode, en 1 voor de motor. Dus eigenlijk komen er 9 aansluitpunten (5 van de componenten op de printplaat en 4 draden van de zonnecellen en motor) aan op 1 punt.
Hoe kan ik dit het gemakkelijkst aan elkaar solderen? Alles naast parallel aan elkaar zetten op de printplaat en dan een draad langs al die punten laten komen, of overal extra draad aan solderen en die 9 draden op 1 punt op de printplaat laten samenkomen?

[ Voor 29% gewijzigd door Malantur op 11-01-2009 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

nope, dat 2mm soldeer wil je niet gebruiken, dat is geen elektrosoldeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanThijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-01 15:53
Op de instructables site staan heel wat "leren solderen" videos.
Maar als ik je een tip mag geven: zoek iemand die kan solderen een laat hem je de basics uitleggen.
Met betrekking tot de soldeerbout: kies een soldeer bout (pen type, GEEN pistool) van maximaal 35Watt. Deze boutjes kosten ook maar heel weinig (€12 à 15).
Hierbij koop je dunne soldeertin met fluxkern (moest je die met lood nog vinden, kies deze. Dit is het eenvoudigst om mee te beginnen) en wat desoldeerwick.

Eventueel kan je ook een desoldeerpompje pompje kopen, maar is niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Houd je er rekening mee dat je 5 W piekvermogen aanzienlijk minder is zolang het geen hartje zomer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Ok heb wat rond gekeken op instructables.
Ik denk dat ik de theorie rond solderen wel ken. Ik heb nog wel wat tijd om te oefenen voordat ik de condensators binnen zal hebben. Wat bedoel je met desoldeerwick? (Niks over te vinden op GoT of google)

Over het piekvermogen: voordat ik alles in elkaar steek ga ik nog meten hoeveel W een cel daadwerkelijk afgeeft op een normale winterdag en dan kan ik wel berekenen hoe lang het duurt voordat de condensators vol zitten. Uiteindelijk maakt het voor mij weinig uit of ik nu 1 minuut moet wachten of 2.

Advies over hoe ik 9 punten aan elkaar soldeer is nog steeds welkom :)

[ Voor 6% gewijzigd door Malantur op 11-01-2009 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 15:46
Over dat motortje gesproken, die borstel motoren zijn totaal niet efficiënt. Check even www.unitedhobbies.com wel een chinese website, maar het is betrouwbaar en ze leveren relatief snel plus dat het spotgoedkoop is. Hier kan je oa borsteloze motoren vinden met de bij behorende controller. Persoonlijk zou ik dus voor een borstelloze setup gaan. Voor 15dollar kan je rond zijn. (motor + controller) En dan zit je op 80-90% ipv 55-60% efficiëntie.

Probleem is wel dat de meeste borstelloze motoren 2cellen wel erg fijn vinden. En je moet PWM signaal sturen naar je controller.

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Tegen het einde van deze maand moet eigenlijk het prototype al in elkaar steken. Wat versta je onder relatief snel? Met 2 cellen, bedoel je dan 2 accu's die samen 7,4V geven? (Tot die conclusie kwam ik via google, zoals je misschien al gemerkt hebt ben ik hierin niet echt thuis.)
Ik vandaag alvast soldeer gekocht: 0.7mm, met fluxkern, 60% tin en 40% lood. De soldeerbout koop ik wel op http://elektronica-online.nl/, voor half de prijs tegenover de plaatselijke winkel :).

[ Voor 4% gewijzigd door Malantur op 12-01-2009 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 15:46
Je kan hem via luchtpost laten versturen, dat kost volgens mij is van 15 dollar. Mijn bestelling was erg snel binnen. (zondag avond besteld, vrijdag in huis) Maarja altijd afwachten natuurlijk vanwege douane. 7,4 Volt bedoel ik inderdaad. Die lipo's kan overigens ook cheap via united hobbies kopen. Nadeel van 2cellen is ook dat je ze moet balanceren. Zodat het voltage verschil tussen beide cellen niet te groot wordt met laden. Keuzes keuzes keuzes ;)

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Ja inderdaad, voor een beginner als ik vind ik het allemaal wel moeilijk wat ik nu allemaal moet kopen. Na 3 dagen opzoeken, denken, afwegen en op elkaar afstemmen ben ik bijna zo ver om alles te bestellen.
Ik heb dus besloten om het bij de borstel motor te houden, alles is nu daarop afgesteld.

Ik heb ook eindelijk een goed compromis tussen levertijd en capaciteit van de condensators gevonden. Deze zijn slechts net iets duurder dan die van samenkopen.net, en er is meer soldeerwerk aan aangezien het 1F per stuk zijn (in plaats van 4F per stuk), maar ze moeten slechts uit Duitsland komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanThijs
Malantur schreef op zondag 11 januari 2009 @ 21:09:
Ok heb wat rond gekeken op instructables.
Ik denk dat ik de theorie rond solderen wel ken. Ik heb nog wel wat tijd om te oefenen voordat ik de condensators binnen zal hebben. Wat bedoel je met desoldeerwick? (Niks over te vinden op GoT of google)
Op youtube staan een aantal filmpjes ivm het gebruik van wick (Deze bijvoorbeeld), het is zoals je kan zien zijn het een aantal gevlochten koperdraadjes, die door het capilaire effect tin opzuigen van de pintplaat/component.
Op dealextreme bijvoorbeeld kan je desoldeer wick kopen, maar ik kan je aanraden om gewoon naar een elektronica winkel te gaan. Deze mensen kunnen je zeker wat bijstaan en eventueel zelfs een "cursusje" geven.
Advies over hoe ik 9 punten aan elkaar soldeer is nog steeds welkom :)
Om het gemakkelijkste te werken, kan je best gaatjesprint vragen in de elektronica shop halen. Dit is een plaatje waar een gaatjespatroon op aangebracht is. Aan de onderzijde zijn er allemaal koperen eilandjes rond de gaatjes gemaakt, waarop je makkelijk kan solderen. bijvoorbeeld: Bovenzijde & onderzijde leeg en bestukt

[ Voor 9% gewijzigd door vanThijs op 12-01-2009 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Ik heb nog nooit een elektronica winkel in de buurt gezien, dus ik denk niet dat er hier in de buurt zijn.
Alle onderdelen zijn ondertussen besteld via internet. Ik heb ineens 2 printplaten, 200 weerstanden en wat desoldeerwick gekocht, zodat ik eerst wat op solderen kan oefenen.
Ik heb op internet gelezen dat componenten gemaakt van halfgeleiders niet goed tegen de warmte van het solderen kunnen, dus je moet een klemmetje gebruiken op de beetjes om warmte af te voeren en tussen het solderen even wachten. Nu moet ik echter ook draden op zonnecellen solderen. Deze soldeerpunten zitten direct op de achterkant van de zonnecel, dus klemmetjes om de warmte af te voeren zal niet gaan.
Iemand ervaring in zonnecellen solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanThijs
Malantur schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 20:12:
Nu moet ik echter ook draden op zonnecellen solderen. Deze soldeerpunten zitten direct op de achterkant van de zonnecel, dus klemmetjes om de warmte af te voeren zal niet gaan.
Iemand ervaring in zonnecellen solderen?
Ja, erg voorzichtig zijn :)
Zeker niet te lang warmen, anders zal dit zal zeker een plekje nalaten op je cel. Dus telkens kort verwarmen en veel tijd gunnen om af te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_PANDA_I
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-04 16:39

I_PANDA_I

Boe!

Malantur schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 16:26:
Je hebt gelijk over mosfets, ik begrijp niets van je uitleg :X.
Toch maar een germanium diode dan maar.

Ik wilde de Li-ion accu's gebruiken omdat ik zowel de zonnecellen als accu's uit een gsm-oplader op zonne-energie ga slopen. Dus ik heb ze al liggen. In het begin van het project dacht ik nog: gewoon een motor aan hangen en klaar, maar zo simpel is het dus niet :z.
Ik heb niet het hele topic doorgelopen, volgens mij staat dit nergens vermeld.
Een tijdje terug heb ik ook z'n gsm-oplader open gedraaid, dit was een uitvoering met usb-aansluiting.

Het printje dat daar in zat al een kleine spanningsregelaar (DC/DC) die de 3.7[V] van de accu opschoeft naar 5[V] op de usb-aansluiting.
Wellicht dat een idee is. :)

Blaatschaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Even een update: ondertussen heb ik het solderen een beetje onder de knie. Ik wilde dus nu de definitieve elektronica in elkaar solderen.
Nu heb ik nog een vraag: ik had voor de zekerheid 2 diodes van elk type gekocht. Is het slim om deze parallel te gebruiken? Bv als de zenerdiode slecht contact heeft door slecht te solderen, dat er nog een tweede is zodat de zonnecellen de condensatoren niet opblazen.
Ik denk zelf dat het voor de zenerdiode geen probleem is, maar voor de andere diode denk ik dat ik dan weer +- 0,3V verlies. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Diodes parallel werken enkel als 'backup' voor elkaar, je krijgt er geen extra spanningsverlies door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Hier ben ik nog een keer.
Ondertussen heb ik de condensators aan elkaar gesoldeerd. Met een labvoeding heb ik deze ook getest en de schakeling werkt (dus het solderen is gelukt :) ).
Echter toen ik verder de diodes erbij soldeerde werkte het opeens niet meer.
Ik vermoed dus dat ik de diodes met de verkeerde polen heb gesoldeerd.
Een van de zenerdiodes is overleden bij de poging om ze om te draaien :$.

Dit is het schema nog eens:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/scb42q.jpg

Hier staan de diodes naast, met de streepjes die de kathode aanduiden?
Afbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/8199/scb42qiz9.jpg

Nu is de vraag dus of ik deze wel goed aangesloten heb.
(Ook weer typisch: mijn leerkrachten kunnen perfect uitleggen wat een diode doet en hoe ze werkt, maar als je ze vraagt hoe het in de praktijk zit dan weten ze zelfs niet hoe je ze moet aansluiten... |:()

Nog een tweede vraag: is het normaal dat de zenerdiode begint te gloeien als er spanning over staat?

Ik wil ook even iedereen bedanken die mij al gehopen heeft! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Malantur schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 20:34:

Nog een tweede vraag: is het normaal dat de zenerdiode begint te gloeien als er spanning over staat?

Ik wil ook even iedereen bedanken die mij al gehopen heeft! _/-\o_
Nee dat is niet normaal en duidt op een te grote stroom. Een zenerdiode moet altijd vooraf gegaan worden door een weerstand om de stroom door de zener te beperken. Je andere vraag kan ik even niet beantwoorden. Ik zag tijdens het scannen dit alleen even staan. Kathode is inderdaad de positieve kant.

[ Voor 5% gewijzigd door Oyster op 04-02-2009 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Bij mijn zoektocht op google kwam ik nog een nieuw probleem tegen.
Mijn bron levert 5,6V. Mijn zenerdiode heeft zenerspanning 4,8-5,4V. Nu kwam ik een site tegen waardat ze zeggen dat je die van elkaar af moet trekken, met andere woorden dat ik slechts 0,2V over houd als de zener in werking treedt. Klopt dit, of gaat de zener de spanning verminderen tot ~5V?

Ik kwam ook als berekening 3 Ohm voorschakelweerstand uit, dit lijkt mij echter veel te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
*subtiele schop* :)
Ik zoek nog steeds een antwoord op de vragen over het aansluiten van de diodes, het voltageverlies van een zenerdiode en de voorschakelweerstand van de zenerdiode.
Google geeft geen bruikbare resultaten met mijn gebruikte trefwoorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Nog maar eens een schop?
Deze keer minder subtiel, in de hoop dat er een antwoord komt :D

Het kan toch niet zijn dat niemand mij kan helpen om twee diodes aan te sluiten? :o

[ Voor 36% gewijzigd door Malantur op 08-02-2009 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanThijs
Neem eens een kijkje op de de zenerpagina van wikipedia. Volgens mij staat hier voldoende informatie om je weer op trek te helpen :)
Pagina: 1